Röviden – Kia Sportage 230 HYBRID GT-Line | |
---|---|
Mi ez? | A Kia kompakt méretű szabadidő-autójának ötödik generációja, hibrid hajtással |
Mit tud? | Komfortos, praktikus belsejű, remek ergonómiájú, tágas családi autó, összkerékhajtással, hét év garanciával |
Mibe kerül? | A sima benzines Sportage belépőára 8.749.000 forint, a hibridé 12.249.000 |
Kinek jó? | Aki szimplán egy jó, és jól használható autót keres, okos extrákkal, az boldog lesz a Sportage kormánya mögött |
Tavaly, 2021 őszén futott be a kompakt koreai szabadidő-autó ötödik generációs modellje, amit benzines, dízel és lágytól az öntöltőn át a konnektorból is tölthető hibridig mindenféle változatban gyártanak. Ezúttal a 230 lóerős, öntöltő hibridet kaparintottuk meg, a legcifrább, GT-Line felszereltségi szinttel, összkerékhajtással, automatikus váltóval.
Külső
A legfrissebb Sportage orrát nézve nehéz máshová nézni, mint a lámpáira. Szokjuk már egy ideje a fura fényszórókat, így a Nissan Juke vagy a Citroen C4 Picasso megjelenése óta volt elég idő, hogy hozzáedződjünk a meglepő formákhoz, így nem is annyira meghökkentő a Kia orra a hűtőrácsba zárt lámpáival, messziről felismerhető, bumeráng alakú nappali menetfényével. Ha feldolgoztuk az orr látnivalóit – a hatszögletű mintás hűtőmaszktól, az ezüst alsó betéten, rafinált ködlámpán át a nehezen megfejthető, új Kia-emblémáig -, akkor érdemes oldalról is nézegetni egy kicsit a 4515 milliméter hosszú, 1865 mm széles, 1650 mm magas és 2680 mm tengelytávolságú autót.
Erős a 19 colos kerekek dizájnja, és a szabadidő-autós műanyag betétek sem hiányoznak róla, bár sikerült még ezt is elegánsra finomítani: nemcsak belemártották a fényes fekete plasztikba az autó hasát, hanem jutott egy kevés az ajtókra is, és ugyanez a felület tűnik fel az oszlopokon, a csomagtartó ajtajának alján és a hátsó légterelő oldalain is. Van még finom, matt krómbetét az ajtókon és a légterelőn is, a hátsó ablaktörlőt pedig szokatlan módon felülre, az ablak tetejére rögzítették, így az sem zavar bele a képbe. Az összhatás annak ellenére roppant harmonikus, hogy a kasztni minden egyes tenyérnyi felületén történik valami izgalmas.
Belső
Elődjéhez képest mindössze egy centiméterrel nőtt az új Sportage tengelytávja, de így is igen szellős, tágas az utastere. A vezető előtt alul lapított, gombokkal gazdagon ellátott kormány található, mögötte pedig 12,3 colos digitális műszerfal, amit szinte egybeépítettek a tőle jobbra lévő központi kijelzővel. Legalábbis közös, ívelt, tükröződésmentes felület mögött laknak mindketten, felbontásuk, képminőségük egyaránt elsőrangú.
Remek a formaterv is, a belső ajtókilincstől a légbeömlők formájáig érezni, hogy mindent kétszer is átgondoltak. Jó, a csillogó zongoralakkot el tudnám benne felejteni, de így, alig ezer kilométer után még ez is hibátlanul fest. De hiába mutat jól egy belső, ha nehézkes a használata. Szerencsére erről szó sincs, a Sportage ergonómiája is klassz, jópofa a kerek, mosógép-programválasztónak kinéző fokozatválasztó, és az egyéb, különböző funkcióknak, gomboknak helyet adó felület, és a változtatható funkciójú klíma-/médiavezérlő csík is. Ugyan ez határeset, mert a legtöbb funkciót érintőfelületen kell eltalálni, kapcsolni, de a hőmérséklet-állításnak van igazi tekerentyűje, ami szabadidejében hangerőszabályzó vagy fileválasztó is lehet.
Ha a középső csíkot jobbra-balra húzod, akkor láthatod, hogy változik át a klímavezérlő panel navigáció-, illetve médiavezérlővé:
Ellentétben a roppant elegáns, de csúnyán öregedő, hamar koszolódó zongoralakkal, a klímavezérlő érintőfelülete nem kényes, nem zavaróak rajta az ujjlenyomatok. Sőt, a központi kijelző is a zsírtűrőbb fajtából való, amin csak kikapcsolt állapotban látszanak a foltok. Ülései kényelmesek, oldaltartásuk is megfelelő, és az egész bútorozás anyagminősége, kivitelezése tisztességes munkának látszik. Akad benne elég kisebb-nagyobb rekesz az úti holminak, telefonnak, poharaknak, palackoknak, és USB-aljzatból is van néhány, különböző típusú, és a vezeték nélküli, 15 wattos teljesítményű telefontöltésre is van benne mód.
Az új Sportage láb- és fejterén is javítottak, igaz, a tesztautó nyitható üvegteteje ebből elcsen valamennyit, de ez csak 190 centis magasságnál jelenthet problémát, és csak a hátsó sorban. De ezt is lehet orvosolni a háttámlák dőlésszögének változtatásával. Sokat, 100 litert gyarapodott a csomagtartó befogadóképessége is, amely már 587 literes alapállásban, és 1776 a csomagtartó felől karral síkba dönthető háttámlák elfektetése után. Érdekes, hogy a hibrid változat csomagtartója a sima benzinesénél alig, mindössze 4 literrel kisebb. A csomagtartó dupla fenekű, a háttámlák egyesével is dönthetők, van hátul világítás, és 12 voltos csatlakozó is a csomagrögzítő fülek mellett.
Technika
Bár a Sportage motorválasztéka szerény, mindössze egy benzin- és egy dízelmotor szerepel az árlistán, a választék mégis meglepően széles, amit erre a két motorra alapozva összehozott a Kia. A benzines változatokban az 1,6 literes, turbós, négyhengeres T-GDI adja az alapot, ami 1598 köbcentis – köbcentire pont ugyanekkora a 136 lóerős dízelmotor is – és 150, valamint 180 lóerős változatban is készül, a csúcsnyomaték pedig 250, 265 Nm lehet. A Sportage megvehető egyszerű benzines autóként, 48 voltos lágy hibridként, és valódi, öntöltő hibridként is. Sőt, konnektorból tölthető plug-in hibrid változatban is létezik.
A konnektoros hibridben 66,9 kW-os, állandó mágneses villanymotor segít be az autó mozgatásába, és természetesen ezt egymaga is képes megoldani a 13,8 kWh-s lítiumion-akkumulátor energiáját használva. Ugyanúgy, ahogy az öntöltő hibrid változat is elgurul emissziómentesen, de ebben a villanymotor már csak 44,2 kW-os, és az akksi is szerényebb kapacitású, 1,49 kWh-s. A PHEV változat rendszerteljesítménye 265, míg az öntöltőé 230 lóerő, amibe a benzinmotor mindkét esetben 180 lóerőt ad be.
Vezetés
A klassz forma, tisztességes belső mellett vezetni is jó a Kia kompakt SUV-ját. A 230 lóerős rendszerteljesítmény mindenre elég, a hibridrendszer érzéssel, finoman váltogat az üzemmódok között, és az utastér is csendes, békés hely. Mégis az a legjobb benne, hogy nem érzed munkának a vezetést, cseppet sem fárasztó benne még a hosszú út sem. A klíma működése hatékony és csendes, az ülés kényelmes, és sokféle vezetőtámogató rendszer segíti a biztonságos autózást.
Az adaptív tempomat nem idegbeteg, nem retten meg minden autótól, a sávtartó sem csak a két felfestés között pattogva képes bent tartani a vonalak között, és ok nélkül sosem szólt bele az autó a vezetésbe fékezéssel, vagy egyéb kellemetlenséggel. Városban, pirosnál vesztegelve szól, ha elindul előtted a sor, parkolásnál varázslatos felülnézeti képen mutatja meg, hogy hol leselkednek az autóra padkák és egyéb rémségek, és autózás közben bármikor bekapcsolható a tolatókamera. Értelme nincs sok, csak vicces, gyerekeknek tuti bejön. Jó, kínos, de igazából nekem is tetszett.
Váltója Eco módban teljesen észrevehetetlenül dolgozik, sport módban viszont minden kicsit izgágábbá válik, a gázreakció, a váltások, és még a kormányzás is hirtelen közvetlenebbnek tűnik. Igényes futóműve elöl McPherson típusú, hátul több lengőkaros rendszerű, és a kényelmes, eseménytelen autózás mellett a dinamikusabb vezetést is támogatja, ha a sofőrnek ahhoz van éppen kedve. Fogyasztása főleg városi környezetben nyüstölve 7,5 liter lett, ami a 230 lóerőhöz mérten egyáltalán nem rossz.
Költségek
Legkevesebb 8.749.000 forint leperkálása után lehet valaki új Kia Sportage-tulajdonos, de ezért a pénzért csak a sima benzines fér bele, 150 lóerős motorral, kézi váltóval. Kicsivel többért, 9.549.000 forintért már 48 voltos lágy hibrid rendszerrel ellátott változatot adnak, automatikus váltóval, 150 lóerős teljesítménnyel, ugyanez 180 lóerős változatban és eggyel komolyabb induló felszereltségi szinttel már 11.199.000 forint. De nemcsak benzines, hanem dízelmotoros változatban is kapható a lágy hibrid Sportage, ami manuális váltóval 9.749.000, automatával pedig 10.349.000 forint, amit az igazi, teljes hibrid követ, 12.249.000 forintos indulóárral, 230 lóerős rendszerteljesítménnyel, hatfokozatú automatával. Végül külső áramforrásból is tölthető hibrid is van az árlistán, ez pedig 14.599.000 forinttól vihető el, 265 lóerős rendszerteljesítménnyel, szintén hatfokozatú, automatikus váltóval.
A mezei metálfény felára 175 ezer, a prémiumé 245 ezer forint, a kéttónusú fényezésé 300 ezer, és a 150 lovas lágy hibridtől felfelé rendelhető automatikus összkerékhajtásért is további 600 ezret kell kifizetnie annak, aki erre is vágyik. A napfénytető 300 ezer forintos tétel, és felszereltségspecifikus csomagok is rendelhetők, aminek részletei ide kattintva olvashatók.
A Kia Sportage 230 HYBRID GT-Line és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Kia Sportage 230 HYBRID GT-Line (230 LE) | 14 549 000 |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (218 LE) | 15 240 000 |
Hyundai Tucson Executive 1.6 T-GDi hybrid 4WD 6AT (230 LE) | 14 349 000 |
Értékelés
Az új Sportage tágas, jól variálható, komfortos, remek ergonómiájú utasterével, nagy csomagtartójával könnyen megszerethető családi autó. Hibrid hajtással, automatikus váltóval roppant kényelmes vezetni, de ha kell, sportos használatra is alkalmas, a futóműve egész biztosan megvan hozzá. A teljes hibrid rendszerre vonatkozó 7 év garancia pedig még szebbé teszi az összképet.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|