Röviden – FIAT Tipo 1,0 Cross | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt autó a FIAT Tipo második generációjából a 2020. végi modellfrissítés után, a Cross esetében terepjárós elemekkel és emelt hasmagassággal. A 357 kódjelű Tipo elöl hajt, a benzines motor 999 köbcentis, 100 lóerős, a váltó ötfokozatú. |
Mit tud? | Kedvező az ára a hasonló méretű kompakt autókhoz képest. |
Mibe kerül? | 6 950 000 Ft-tól kapni Tipót ezzel a motorral, a Tipo City Cross 7 580 000 Ft-tól indul. A tesztelt, jobban felszerelt Tipo Cross 8 210 000 Ft-tól kapható. |
Kinek jó? | Mutatós, tágas és viszonylag kényelmes autót keresőknek, ha nem érzékenyek pár olcsó megoldásra. |
128, Ritmo, Tipo, Bravo-Brava, Stilo, Bravo és megint Tipo: jó ideje a kompakt kategóriában a FIAT egyik típusneve sem élt meg két egymást követő nemzedéket. A generációnkénti névcsere aligha az átütő siker jele, de a nevek újrahasznosításának megvan az az előnye, hogy nem nulláról kell bevezetni és megismertetni őket a lehetséges vásárlókkal. A Fiat Tipo szó típust jelent, így önmagában állva az 1989-es Év Autójának megválasztott kompakt autó, amelyből a Tempra limuzinon és kombin kívül az Alfa 155 is megszületett, még ha ez nem is ordít az ék formájú 155-ről.
Külső
4386 mm-es hosszúságával, 1802 mm-es szélességével és 2638 mm-es tengelytávjával a Tipo Cross az alsó középkategóriás autók tipikus dimenzióin belül mozog. Egyedül az 1556 mm-es magassága lóg ki felfelé. A Cross valamivel hosszabb a sima Tipo 4372 milliméterénél, a modellcsaládból a kombi a leghosszabb 457,3 centivel, azonos tengelytávval.
Egy olasz autótól azt várom, hogy esztétikai minőségével adjon hozzá valamit az életminőségemhez és az utcaképhez, amit a Tipo meg is ad. Az ipari formatervezésben a FIAT-nak voltak nagyon bátor és ötletes autói, amilyen a közelmúltból az első Tipo vagy a ráncfelvarrás előtti Multipla.
Itt más lehetett a szándék, nekem a Tipo Cross egy jó értelemben vett, tisztes iparosmunka. Egy biztos ízléssel, jó érzékkel megvalósított ötajtós, aminek nemcsak a narancssárga fényezés áll jól, de a Cross kivitellel járó ornamentika is. A legjobb benne a kicsit cápásra vett, enyhén előredöntött hűtőmaszk a márka dicsőbb évtizedeit idéző FIAT felirattal.
Elöl és hátul is ezüstre fújt betétek imitálják az alsó védelmet, de ezek díszek csupán. A bozótosba tévedőknek a 37 mm-rel növelt hasmagasság segít, ami óvja az autó alját. A kerékívek fekete védőperemét mutatós küszöbidöm köti össze a 357-es típuskódú Tipón.
A Cross egyedi felniket kap, alapáron 215/60 R16-os gumikkal. A tesztautón látható 17-es kerékszettel is valamivel húsosabbak a gumik a Tipo Crosson, itt 225/45 R17 helyett 215/55 R17-es a gumigarnitúra, ami sajnos egy jóval drágább méret. Egyedül a tetőlemezből feketén felfelé meredő botantennáért és a hátsó dobfékért kár, ezek olcsó autós részletek, de nagyobb gondokkal is együtt lehet élni.
Belső tér
Egy FIAT Tipo helyenként spórolós megoldásokat felvonultató, de kulturáltan berendezett és egyértelműen, egyszerűen használható autó. Akadnak olcsó autós hatású részletmegoldások, például a gyorsan működni kezdő, de csak az egyfokozatú ülésfűtés, az ülésmagasság-állítás darabosan működő karja, az elöl sem állítható övmagasság és az egyzónás, nem pedig oldalanként más-más hőmérsékletre állítható légkondicionáló.
De egyik sem vészes, a FIAT Tipo nem is akar többet elhitetni magáról annál, ami, és vannak igazán dicséretes részletek is.
Ilyen a klímaberendezés kezelőpanelje a szép tárcsákkal és főleg a hangerő-szabályozó forgógombja. Mivel a közepe fix, csak a gyűrűt tekered körülötte, így a bekapcsológomb vonása mindig függőleges marad. Ezt a BMW csak a nagyobb autóihoz adja, az F40-es 1-eshez nem.
Hátul egy magas vezető mögött is jól elfér egy nyurga utas, legalábbis a térde a tágas lábtérrel, mert a fejnek jutó hely inkább 180-185 centis embereknek kényelmes. Ebben a kategóriában igen nagynak számít a 440 literes csomagtartó.
Vezeték nélküli okostelefon-töltőt kapott az autó, és immár az Apple CarPlay és Android Auto telefon-integrációhoz sem kell kábel. A tesztautóban ezt nem láttuk viszont, ahogy a 2020. végi modellfrissítéssel érkező, 10,25” képátlójú érintőképernyőt sem középen. 7,0 colos digitális kijelző fogadott a műszeregység közepén, amivel többféle nézetben láthatjuk az autó által közlendő információkat.
Technika
Törökországban készül az autó, műszaki alapjai a Stellantis konszernen belül a Dodge Darttal közösek. Ha úgy jobban tetszik, a FIAT Tipo az Alfa Romeo Giuliettára épül, de független helyett az egyszerűbb, kisebb helyet foglaló és olcsóbban gyártható csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztést kapja.
Európai márkaként a kompakt autók között a FIAT tartott ki legtovább a szívmotor mellett, a 95 lóerős 1,4-es nagyon sok vevőt hozhatott a márkának. A kezelési útmutató továbbra is hozza ezt a négyhengerest, de az árlistán csak kétféle Tipo szerepel. Az egyik a tesztautót hajtó benzines 74 kW/100 lóerős teljesítménnyel, a másik a 130 lóerős, 1,6 literes dízelmotor. Nálunk nem kapható a 95 lóerős, 200 Nm nyomatékú, 1,3-as négyhengeres dízel sem.
Tesztautónkban 999 köbcentis a kifejezetten hosszú löketűre vett háromhengeres. A furata 70, a lökete viszont 86,5 mm, ezeket az arányokat a kis fordulaton elérhető nagyobb nyomaték indokolhatja. Sűrítési aránya átlagos, 10,5:1-hez. A gépkönyv szerint megengedett maximális motorolaj-fogyasztás 400 gramm 1000 km-re, a teljes olajtöltet szűrővel együtt 3,3 liter, az alapértelmezett motorolaj-viszkozitás 0W20.
A motor két fő paramétere percenként 5000-es fordulatszámon a 74 kW (100 lóerő) csúcsteljesítmény és a 190 Nm-es forgatónyomaték, ami már 1500-on mérhető. Mindkettő lényegesen több és kisebb fordulatszámon adott, mint a leváltott 1,4-essel A szívómotor 6000-es fordulatszámon tudott 95 lóerőt, és összesen 127 Nm maximális nyomatékáért 4500-ig kellett kihúzatni.
Érdekes, hogy mennyit ront a menetteljesítményeken a Cross kivitel nagyobb légellenállása. Az árlista szerint a sima Tipo 1,0 végsebessége 192 km/óra a benzines és 208 a dízelmotorral, ami a terepjárós hangulati elemekkel 183, illetve 200 km/órára esik. A tesztelt modell 12,2 mp alatt éri el állórajttal a 100-at.
1260 kilós az autó, ami kereken 20 kg-mal több a sima ötajtós Tipo tömegénél. Érdekes összevetni az 1,4-es benzines és az 1,0 turbó súlyát is, utóbbi 35 kg-mal nehezebb, amit részben az egytömegű helyett kettős tömegű lendkerék, a részecskeszűrő, valamint a turbófeltöltő és tartozékai okozhatnak. A Tipókkal vontatható fékezett utánfutó maximum 1500 kilós. A terhelhetőség is szép kerek szám, 500 kg, amiből a tetőterhelés 55 kg lehet.
A vezetőtámogató és biztonsági technológiák között jelzőtábla-figyeléssel társított sebességkorlátozás, sávban tartó rendszer, a vezető fáradtságát felügyelő funkció, adaptív távfény és holttérfelügyelet szerepel.
Vezetés
Sokat számít, milyen autóból ülsz át egy másikba, engem az Abarth 500 repített a FIAT Tipo Cross tesztautó átvétele előtt. Egy szórakoztató, szerethető, de sok sebből vérző és mára eléggé elavult autó.
Első élményként azt éreztem a Tipóba beülve, hogy megjöttem a mába, ilyen egy mai kompakt autó. Halkan surrogó motor, puhán járó váltó és normális üléshelyzet, ami nem hasonlít az oly sok olasz autóban kikényszerített, rövid lábúakra szabott békapozícióra, felhúzott térdekkel. Az ülőlap hosszú, az ülés szélessége is kedvező, a derék megtámasztása lehetne jobb, vagy én fiatalabb.
Ha nem rendelsz felárért kulcs nélküli indítást, akkor a slusszkulcsot bedugva indul a motor, amivel a világon semmi baj nincs, legfeljebb ma már ritka.
Nagyon jó a Tipóban, hogy egyszerűen csak egy jól használható autó akar lenni. A kormánya kerek, nincs alul-felül lapítva, és bár a küllőkre elhintett, összesen 16 gomb használata erősen megszokást igényel, összességében egyszerű vele az élet. A középkonzolon valódi gombok vannak, a menük egyértelműek.
2020 őszén, az autó modellfrissítésével érkezett a korábbinál kisebb átmérőjű, elég jó fogású kormánykerék. Ezen keresztül sajnos nem sok visszajelzés jön az útról. Nem tetszett a túl könnyű és a City gombbal csak még könnyebbre vehető kormányzás sem, de ami igazán kellemetlen a hazai úthibatengerrel viaskodva, a közepes rugózási komfort.
Nagyon elbántak a tervezők szegény fordulatszámmérővel. Az elnagyolt kijelző 500-as ugrásokkal reagál a fordulatszám változásaira, így nem tudod, hogy épp 1510 vagy 1980-e a percenkénti fordulat. Ezt kár volt így elszúrni, mert a menüből előbűvölhető mindenféle fontos adat, a köztük a motorolaj hőmérséklete is.
Hidegen reszketeg és nagyon könnyen lefullad a háromhengeres motor. Nehezen szedi össze magát, ha kevés a töltőnyomás. Amikor bemelegedett és bátrabban lehet gázt adni, akkor már elboldogul az autóval. Még autópályán is, ahol 3200 a fordulatszám ötödikben 130-nál, örvendetes csendben hasítva.
Mivel a sebességváltó csak ötfokozatú és a motornak szűk a használható tartománya, elég sokat kell váltogatni a kis erővel, középhosszú utakon mozgó váltókarral, amely precízebb kulisszát, jobb megvezetést igényelne.
Itt is van sávban tartó rendszer, amely még épp nem annyira erőszakos, hogy azonnal kiiktassam. Az adaptív tempomat óvatosan tartja az épp beállított követési távolságot, elfogadhatóan nyomja a féket és a gázt helyettünk.
A tempomatban, ami egyébként a Daimler AG védjegye 1975 óta és ezért nem hívja így minden más autógyártó, kikapcsolható az adaptív funkció, akárcsak a Fordokban. Ez azért nagyon jó, mert akkor is megmaradhat a sebességtartó kényelme, ha nem szeretnénk mindig gázadással korrigálni az érzésre túl óvatos gázelvételt, amikor a távolban egy lassabb autó a radar elé kerül.
Költségek
Alapáron is gazdag a Tipók felszereltsége, az ablakemelő hátul is motoros, nincs trükközés az alapverzióban csak fel-le állítható kormánnyal, mert itt is szabályozható ki-be is. Vezető oldali térdlégzsák viszont nincs, ami rossz megoldás, de a térdlégzsák jobban hiányozna egy a Tipónál szűkebb lábterű kisautóból, mint innen.
A tesztautóban örültünk a motoros állítású deréktámasznak és az automatikusan elsötétedő belső visszapillantó-tükörnek, ami mesze nem magától értetődő az árérzékeny vevőkörre szabott kompakt autókban, amit a sima Tipók hátsó dobféke is mutat.
A FIAT Tipo és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Dacia Sandero TCe 90 Stepway Comfort (90 LE) | 5 249 000 |
FIAT Tipo 1,0 Cross (100 LE) | 8 210 000 |
Ford Focus Active 1,0 (125 LE) | 9 160 000 |
Hyundai Bayon 1,0 Limited (100 LE) | 6 934 000 |
Kúton mérve 100 km-re 8,7 literes fogyasztást produkált a tesztautó, ami a tél és a nagyobb részben városi, kisebb részben országúti autózás tudatában is túl magas. Az 50 literes tankkal így is kellően nagy a hatótávolság. Csak Budapesten kívül autózva 6,5-7 literes fogyasztásra számíthattok.
Ennél jóval takarékosabb motorok is vannak ebben a szegmensben, például a Ford háromhengerese, de a sornégyes 1,5 TSI is minden tesztautónkban mértéktartóbbnak bizonyult, pedig jóval erősebb. A tankolás egyszerű, mert egy gumisapkás fedél zárja le és teszi hozzáférhetővé a betöltőnyílást a fedélhez kapcsolódva.
6 950 000 Ft a belépőmodell, az 1,0 Tipo listaára, ezzel a motorral a City Cross 7 580 000 forintról indul. A tesztelt modell a gazdagabbik, Cross nevű felszereltséggel 8 210 000 Ft a listaár, ennél kereken egymillió forinttal kerül többe az 1,6-os dízellel szerelt Tipo Cross.
Értékelés
Nagy dolgok nem hiányoznak a FIAT Tipóból, egy tisztességesen felszerelt, igazán tágas, egyszerűen használható és praktikus kompakt autó. A tesztelt FIAT Tipo feltűnésmentes, nyugodt családi autó, ami megadja azt, amivel elégedetté tesz. A háromhengeres motor ereje elfogadható, de fogyasztása túl magas. Mivel az 1,4-es turbóval már nem kapható, az egyetlen alternatíva az 1 630 000 forinttal magasabb árú 1,6-os dízel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|