Röviden – Renault Mégane E-Tech Electric | |
---|---|
Mi ez? | A Renault kompakt méretű, tisztán elektromos hajtású autója, kétféle teljesítménnyel és akkumulátorkapacitással |
Mit tud? | Kezelhető méretű karosszériában, modern, élhető méretű utasteret kínál, kiviteltől függően, papíron 300-470 kilométeres hatótávval |
Mibe kerül? | A belépő villany Mégane ára 13.199.000 forint, a legdrágább változat pedig 16,9 millióba kerül |
Kinek jó? | Bárkinek, aki modern megjelenésű és tartalmú elektromos autóra vágyik |
Komoly, tízéves gyártói tapasztalattal, világszerte 400 ezer eladott villanyautóval, és 10 milliárd elektromos hajtással megtett kilométer adataival a háta mögött a Renault újra az élvonalba ugorhat a frissen érkezett, tisztán elektromos hajtású és kívül belül nagyon kívánatos új Mégane-nal. Kipróbáltuk, mit tud a Renault Mégane E-Tech Electric a kellemes dél spanyol klímán, mielőtt pár hónap múlva, áprilisban befutnak az első megrendelt darabok a magyarországi kereskedésekbe.
Külső
A teljesen elektromos új Renault Mégane 4,2 méteres hosszával, tükrökkel 2055, tükrök nélkül 1768 milliméteres szélességével és 1505 mm-es magasságával egy szűk arasszal elmarad a jelenleg futó ötajtós Mégane méretétől hosszban, míg szélességben, magasságban és tengelytávban túlszárnyalja azt. A legújabb, elektromos autók alá fejlesztett CMF-EV platformra épülő autó óriási kerekei – a belépőmodell kerékmérete is 18, míg a jobban felszerelteké 20 colos -, egészen a gömbölyded karosszéria sarkaiba kerültek. Hangulatra van benne egy kis szabadidő-autós íz, itt is megvannak a sárvédőívekben, illetve a küszöbön végigfutó műanyagborítások, de a villanyautókra jellemző, áramvonalasra szopogatott bonbonforma is felfedezhető rajta.
Elektromos autónál úgy látszik kötelező elem az ajtó síkjába süllyedő kilincs, így természetesen a Mégane is ilyet kapott, szerencsére az egyszerűen, felesleges mozdulatok nélkül használhatók közül valót. Ha kell, kiemelkedik az ajtó síkjából, tolatásnál pedig gyorsan elbújik, nehogy beakadjon valamibe. A hátsó ajtók kilincse már nem ilyen, bár az sem hagyományos, ezt a C-oszlop feketéjébe rejtve lehet megtalálni. Orrán óriási Renault embléma trónol, vékony sávba sűrített fényszórók és egyedi LED-es nappali menetfény között. Hátsó lámpája még feltűnőbb, közelről nézve igazán izgalmas a lámpabura belsejének vonalas mintázata.















































































Belső
Azt gondolnánk, ha kintről közel sem akkora bumfordi krumpli a Renault Megane E-Tech, mint a hasonló kaliberű elektromos autók, akkor valószínűleg belül is szűkebb lesz a hely. Azonban ez így nem feltétlenül igaz, bár valóban kisebb az autó, mint amit a Mégane név sugall, mégis mindkét üléssorában elférni. Még úgy is, hogy az autó mindössze másfél méter magas és az akkumulátorok a padlóban helyezkednek el, ezzel is csökkentve a hasznos belmagasságot. Erre a Reanult-nak van jó megoldása, amit majd a technikai részleteknél árulunk el.
Utastere szinte az utolsó négyzetcentiig pihe-puha, vastag, szőnyegszerű burkolatot kaptak az ajtózsebek, és a kemény műanyagok többségét is bevonták legalább egy vékony textilréteggel. Így nem csak kellemes tapintásúak a felületek, hanem menet közben az utastér is csendesebb.

Jó oldaltartásúak az ülések, de az ülőlap lehetne kicsit hosszabb
Kormánya alul felül kicsit lapított formájú, gombjai elegáns, fényes fekete felületet kaptak. Műszerfala természetesen teljesen digitális, mérete 12,3 colos, – 1920 x 720 pixeles felbontással – az álló formátumú központi érintőképernyő pedig 12 colos, 1250 x 1562 pixellel, ketten együtt 774 cm² felületen jelenítenek meg adatokat. A műszerfal grafikája személyre szabható, négyféle megjelenítés választható, felbontása hibátlan és a rajta megjelenő grafika is látványos, könnyen értelmezhető.
A fedélzeti rendszeren Android alapú operációs rendszer fut. Vezetőtámogató rendszerek közül számtalan megtalálható az autóban, az adaptív, az aktuális sebességkorlátozásokat, az út vonalvezetését is figyelembe vevő, tempomattól kezdve a holttér- és keresztirányú forgalmat figyelő rendszeren át a 360 fokos képet adó tolatókameráig összesen 26-féle segéd dolgozik benne, hogy baj nélkül ússzuk meg minden nap az autózást.

Szinte már négyzet alakú az alul-felül lapított kormány
Jó ötlet volt, hogy az irányválasztó kart a kormány mögé telepítették, így a középkonzolon az összes helyet tárolórekeszek, pohártartók foglalhatják el, összesen 30 liternyi teret lehet megtölteni kisebb nagyobb úti holmikkal. Apró kellemetlenség csupán, hogy így elég zsúfolt a kormány mögötti rész, hiszen az ablaktörlő bajuszkapcsolója és az irányválasztó mellett, a Renault-nál megszokott kialakítású multimédia vezérlőgombsor is a kormány jobb oldalán, hátul található. Persze meg lehet szokni a rengeteg csápot, gombot, de az első napokban gyors irányváltásoknál, jellemzően városi parkolásnál tuti, hogy sokan kapcsolják majd be akaratukon kívül az ablaktörlőt is.
Klasszak a kárpitok is, az ülések oldaltartása is jó, egyedül az ülőlap tűnik kicsit rövidnek. Csomagtartója egész nagy, de a kialakítása nem a legszerencsésebb, egy mély verembe kell beemelni a poggyászt, és a hátsó ülések háttámlájának ledöntése után is lépcsőzetes felületre lehet csak pakolni. Láthatóan a minél nagyobb térfogat elérése volt a cél, így alapállásban 440 literes a raktér, ami szükség esetén 1332 literre növelhető.

A töltőkábelnek külön kis rekesz szolgál lakhelyül
A csomagtartóban található egy 32 literes rekesz is, ahová a töltőkábelt lehet elrámolni, amikor épp nincs rá szükség. Elöl viszont hiába keresnénk extra csomagtartót, a Mégane motorháztetejének felnyitása után csak az oda zsúfolt műszaki tartalommal nézhetünk farkasszemet, tárolórekesznek nyoma sincs. Mondjuk ez nem is akkora baj, az első csomagtartók megközelítése az esetek többségében úgyis sokkal nehézkesebb.
Utasterében az ember 24 órás cirkadián ritmusához igazodó hangulatvilágítás teszi még otthonosabbá az utazást, ami 30 percenként változtat egy keveset az aktuális megvilágításon. Persze felül is lehet bírálni a rendszert és saját kedvenc színt használni.

Óriási Renault embléma és girbegurba nappalifénycsík az autó orrán
Technika
Jelenleg kétféle teljesítményszintű elektromos Mégane található az árlistán. Az egyik 96, a másik 160 kW-os, ami lóerőben nagyjából 130-nak és 218-nak felel meg, forgatónyomatékuk 250, illetve 300 Nm. Hogy tovább nőjön a választható változatok száma, kétféle méretű akksicsomag is létezik a modellhez, de ezeket nem lehet összevissza kombinálni. A 96 kW-os villanymotorhoz rendelhető a kisebb – 40 kWh-s – akkumulátor és a nagyobb, 60 kilowattórás is, míg az izmosabb villany Mégane csak nagy akksival kapható, ami valahol logikus is. Az autó aljába épített lítiumion-akkumulátor a jobb helykihasználás miatt különösen lapos, mindössze 11 centiméter magas, és mérettől függően 290, vagy 394 kilogramm tömegű, feszültsége 400 volt.
A kisebben 8 darab, 24 cellás modul található egy rétegben, míg a nagyobb akkumulátor 12 darab, egyenként 24 cellából álló modult tartalmaz, amik két rétegben helyezkednek el. Az akksikra 8 év, vagy 160 ezer kilométer garanciát ad a gyár, így, ha az akksi kapacitása az említett intervallumban 70 százalék alá esik, a csomagot ingyen cserélik. Villanymotorja pedig a csekély, 145 kilogrammos tömegével – ami 10 százalékkal kevesebb, mint a Zoé jóval gyengébb motorjáé – járul hozzá, hogy az elektromos Mégane a vetélytársainál nagyjából 100 kilogrammal könnyebb lehessen. Tölteni váltakozó áramról 2,3 és 22 kW közötti teljesítményekkel lehet, ami a hálózattól függ, egyenáramú gyorstöltőn viszont 130 kW-tal lehet tolni az energiát az akkumulátorokba.

Elöl nincs extra csomagtartó
Vezetés
Ugyan még meg sem mozdult az autó, de máris könnyűnek érezni, amiről a finoman nyíló és csukódó ajtók győzik meg azonnal az agyunkat. Miután megtaláltuk a megfelelő üléspozíciót, beállítottuk a tükröket – és ízlés szerint kikapcsoltuk az elektronikus, kameraalapú belső visszapillantót, aminek szerintem több hátránya van, mint előnye -, már csak az indítógombot kell megkeresni, ami a vezetőülésből nézve pont kitakar a kormány. Rácz Tamás kollégával megpróbáltuk meggyőzni egymást arról, hogy elektromos autónál van-e még erre a gombra, mozdulatra szükség, szerintem nincs, és imádtam, hogy a Volvo C40 Recharge-ba csak beültem, húztam a fokozatválasztót D-be, és mehettem is dolgomra, míg Tamás szerint biztonságosabb, ha egy határozott mozdulattal életre kell kelteni az autót.

A műszerfalon négyféle megjelenítés választható
Gázadásra szépen megindul az 1,6 tonnás autó, és ha nagyon akarjuk, lehet vele úgy gyorsulni, hogy az elektronika végig a határon egyensúlyozva, éppen csak egy kicsit hagyja elforogni a hajtott kerekeket. Nyilván nem ilyen körülmények között használják majd, és praktikusabb, kifizetődőbb vele ésszel közlekedni. Papíron 7,4 másodperc alatt gyorsul az erősebb motoros változat és 160 km/óra a csúcssebessége, míg a gyengébbnek 10 másodperc kell a 100-as tempó eléréséhez, és már 150-nél megtorpan.
Kormány mögötti fülekkel állítható a rekuperáció mértéke, aki szereti, az így akár olyan mértékű motorféket is beállíthat magának 0 és 3-as fokozat között, amivel az esetek nagy részében egy pedállal is elvezetheti az autót, ha pedig vészfékezni kell, akkor az elöl 32, hátul 29 centis tárcsákkal dolgozó fékek fogják meg határozottan az 1,6 tonnát. Kormányzása 2,3 fordulatot tesz meg a két végállás között, közvetlen, roppant jól irányítható vele az autó, fordulóköre 10,4 méter. Futóműve kényelmes, nem túl kemény, bár a dél spanyol, tükörsima, príma minőségű utakon nem is nagyon volt alkalma rázni, ütni, kellemetlenkedni.

A jobb oldali kormányküllő alatti gombbal lehet a különböző vezetési stílusokhoz passzoló beállításokat aktiválni
Nem meglepő, hogy az utastér csendes, nem zörög, nem zakatol benne semmi, viszont a nagy békébe már úgy 100 km/órás sebességtől elkezd bekúszni a szélzaj, ami aztán végig megmarad. Szerencse, hogy 140-es tempónál se sokkal hangosabb, mint amikor először feltűnik, hogy egyáltalán van.
Költségek
Értelemszerűen a gyengébb motoros, kis akksis változat a legolcsóbb, ezért 13.199.000 forintot kérnek, míg a legdrágább változat ára 16.899.000 forint. Az aktuális hazai ármátrix valahogy így néz ki:
A Renault Mégane E-Tech és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Mokka-e (136 LE) | 13 300 000 |
Peugeot e-2008 (136 LE) | 13 420 000 |
Renault Mégane E-Tech Electric (130 LE) | 13 199 000 |
VW ID.3 (204 LE) | nem elérhető |
Értékelés
Modern formájával, tisztességes műszaki tartalmával, temérdek vezetőtámogató rendszerével, az akkumulátorra adott nagyvonalú garanciával és a kicsivel 13 millió forint feletti indulóárával az új Mégane E-TECH-nek mindene megvan hozzá, hogy a kategória egyik kedvence legyen. Külön ki kell emelni a 22 kW-s AC töltés lehetőségét, amelyet még jóval drágább modellek közül sem sokan kínálnak.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|