Röviden – Opel Astra L | |
---|---|
Mi ez? | Az Opel Astra hatodik generációja francia alapokon, akár hibrid hajtással és kombiként is érkező elektromos kivitelben. |
Mit tud? | Kényelmes utazást, jó vezethetőséget és naprakész multimédiát, a hibrid pedig teljesen csöndes és tiszta közlekedést. |
Mibe kerül? | 8,3 milliónál indul listaáron az ötajtós, 13,7 belőle a plug-in hibrid, a kombi kezdőára 8,67 millió forint. |
Kinek jó? | Opeleseknek, Astrásoknak, kompakt ötajtósra és kombira vágyóknak. Nem kevésbé érezni németnek, mint az elődöket. |
86 éve íródik az Opel kompakt modelljének története. Noha nem mindig Astrának hívták, a Kadettet egyenes ági rokonnak számítja a márka, így lehet a legfrissebb Astra, a 13. generációs modell. Innen az L kód. Az Astra név a Vauxhall kínálatában már korábban megjelent, mint az Opelnél, ezért merik ilyen bátran összemosni a modellek történelmét.
Szívesen adjuk meg nekik, jó végignézni a Kadett és Astra soron, aminek a legfrissebb végén – miután a PSA felvásárolta az Opelt – már egy francia alapokra épült modell feszít. Az új modellt látva és kipróbálva nagyon könnyen hozzá fogunk szokni ehhez. Portugáliába repültünk azért, hogy az elsők között vezethessük az Opel egyik legfontosabb modelljét.
Külső
Markáns változást hozott az L-generáció Astra sorozatnak, teljesen más karaktert kapott, de tökéletesen felismerhetőek benne az elmúlt évek Opel-formajegyei, mellé olyan apróságokkal van teli, amikre nem is feltétlenül gondolnánk. Bár az autó egészére halkan sem merném kimondani, hogy német, a dizájnra mindenképp büszkén állíthatja ezt a gyár.
Határozott, nagyon markáns karakter az új Opel Astra, jó kiállású, kompakt méretű és amikor felismered a C oszlopban a D Kadettet, ott egy kicsit megnyugszik az autószerető szív. Az Astrába már csak ettől is költözött egy kicsi lélek. Még a bordázás is ott van az ablakok alsó sarkaiban, a vonalvezetést pedig egy az egyben idézték meg. Ez a kedvenc részletem rajta. De függőlegesen álló ledes harmadik féklámpát sem láttam még autón.
Izgalmasak a vonalai, amik leginkább az alapáras(!) arany árnyalatú fényezéssel jönnek ki leginkább – az F Astrának volt hasonló, ez is kis utalás a múltra. Egyedül a Vizorral nehéz megbarátkozni, ha GS Line, vagy ha fekete csomagos az autó. Ebben az összeállításban ugyanis fekete a kerete és az emblémája, nem króm, vagyis teljesen láthatatlan a márkajelzés. Látjuk rajta, hogy Opel, mert ott vannak a ledes lámpák menetfényei, de ez így nem kerek. Króm részletekkel az igazi a látvány.
Van belőle sportos GS Line teljesen más lökhárítókkal és felnikkel – ezekbe is kerülhetnek színezett részletek. Az Elegance visszafogott, a GS Line sportos fekete kiegészítőkkel, az Ultimate pedig sportos és elegáns króm kiegészítőkkel, de kérhető hozzá a fekete csomag, amitől GS Line-nak néz ki – ilyen autó szerepel a fotókon. A 2022-es Opel Astra csak 4 milliméterrel hosszabb elődjénél, így 4374 milliméterre nyúlik, mellé 1860 milliméter széles, tengelytávolsága viszont 13 milliméterrel bővült, azaz 2675 milliméter, a moduláris EMP2 padlólemez jóvoltából.
Belső
Franciás habitussal egyáltalán nem vádolható az Opel Astra L, teljesen más belül, mint a közeli testvérmodelljei (a szintén erre a padlólemezre épülő DS 4, Peugeot 308). Hideg németes vonásokkal rajzolták meg, ennél minden eddigi Astra jóval melegebb, otthonosabb volt. Hellyel viszont bővelkedik. Messzire került a műszerfal, csak a magas középkonzol vesz el talán sok helyet, de ez jót tesz a praktikumnak és annak, hogy magunk körül érezzük az autót, akár egy magasabb kategóriás modellben.
Kompakt modellekre jellemző a hely hátul, 180 centis magam mögött könnyen elférek, fejnek és lábnak is van elég hely, csak a sötétség zavaró, de ez a legtöbb kompakt ötajtósban ilyen. Anyagaiban már sokkal inkább hasonlít az Opel Astra L a Stellantis konszern francia termékeire. Talán túlságosan is, az ajtókárpitok megidézik a C-Elysee/301 párost, ami nem szerencsés, minden ajtónyitáskor lepattan a kezünk a rideg műanyagról, ezen lehetett volna még dolgozni.
Sok a zongoralakkal borított felület, ez pedig nem javít a minőségérzeten, pláne, ha nem vigyázunk rá és karcolódik. Lehet belőle jelentősen kevesebb, ha a fejlettebb multimédiát rendeljük meg. Alapesetben ugyanis két 12 colos kijelzőt kapunk zongoralakk keretbe építve, és ez nem néz ki jól. A Pure Panel Pro esetében a kijelzőket komplett üveglapok fedik keret nélkül, ami mindenképp igényesebb mind látványra, ,mind kezelésre.
Egyelőre az alapverziós multimédiával ismerkedhettünk meg a nemzetközi menetpróbán, ami nem buta, sőt, mindent tud, amit kell, például alapáron vezeték nélküli okostelefon tükrözésre képes. A rendszer képe szép, a kezelőfelület viszont túlzottan egyszerű, sok helyen csak felsorolásszerű menüpontokat görgetünk. Egy Peugeot-hoz képest szintén bántóan egyszerű a műszeregység dizájnja, de nem szaggat kevésbé a képek közti váltáskor. Plusz pont, hogy nagyban kirakható a navigáció, mellé a kijelzők fényereje sem bántó.
AGR (Aktion gesunder Rücken, ortopédia szervezet) tanúsítványú üléseket próbáltunk az új Opel Astrában, ami jól testre szabható, állítható a laphosszúság, a dőlésszög és van deréktámasz is, kényelmes és valóban ergonomikus. Személy szerint nekem nagyon bejött a kormánya, filigrán a karima, érdekesen játszanak rajta az árnyékok, csinos az Opel embléma rajta és a lényeg, hogy nagyon jó fogni. Tág tartományban állítható mind a négy irányban. Összességében nem rossz az új Opel Astra beltre, de a korábbi modellek otthonossága, melegsége nekem nagyon hiányzik.
Csomagtere 422 literes és 1339 literre bővíthető a hátsó ülések lehajtásával. A hibrid modellekben az akkumulátor a raktér padlója alá kerül, ezzel 70 litert vesz el a térből, vagyis 352 literbe pakolhatunk, ez esetben 1268 literre bővíthető.
Elektromosan is jön az Astra Sports Tourer
Egyelőre csak statikusan, de már láthattuk közelről az új Opel Astra Sports Tourert, vagyis a kombit. A dizájn a családi variánson is nagyon jól mutat, bár a hátsó oszlop kialakításában itt nincs annyi játék. Ultimate felszereltségével és 18 colos felnijeivel valóban sportosan mutat, de ezek mellett talán sokkal fontosabb, hogy mennyivel nőtt a kombi.
Az új padlólemez segítségével 7 centivel hosszabb tengelytávval bír, mint elődje (2732 mm), ám a rövidebb első túlnyúlása miatt a karosszéria teljes hossza 6 centivel rövidebb, mint korábban. Vagyis mások az arányai. 4642 milliméter hosszú, 1860 mm széles és 1480 mm magas. Az új Astra Sports Tourer csomagtartója alapesetben 608 literes, lehajtott ülésekkel 1634 liternyi helyre pakolhatunk.
Az alapáras 40:20:40 arányban osztott hátsó ülések ledöntésével sík padlót kapunk. Mivel hibrid hajtással is elérhető lesz, érdekes, mennyit veszít úgy a rakteréből. A hibrid kombi csomagtartója 548-1574 literes. Minden technológiai fejlesztést megkap az ötajtós verziótól, de a csomagtér rendezésére okos megoldásokat és a nem hibrid változatoknál dupla padlót ígér a gyártó.
Motorkínálatában az 1,2-es háromhengeres benzines 130 lóerős verziójától kezdve a szintén 130 lóerős dízelen túl 180 és 225 lóerős konnektoros hibrid hajtású Opel Astra Sports Tourer modell is elérhető lesz a forgalmazás kezdetétől. Ezek mellé pedig hamarosan érkezik a teljesen elektromos hajtású kivitel is, amivel egyelőre egyedüli kombiként szerepelhet az elektromos autók piacán.
Technika
Külön hangsúlyozta az Opel, hogy az új Astra telejs egészében Rüsselsheimben született, szerencsére a precíz német mérnöki munka emlegetése most elmaradt, nem úgy, mint a Corsánál. Hiszen az új Astra alapjai franciák, a Stellantis EMP2-es padlólemezének harmadik generációjára épül több nagyszilárdságú acél felhasználásával, amitől a vázszerkezet 14 %-kal lett merevebb a K szériás Astráénál.
A padlólemez szokványos futóműelemeket enged a fejlesztőknek, elöl McPherson, hátul torziós csatolt hosszlengőkaros híddal, ami újabban visszatér a kategóriába. Erre az olcsóbb, de könnyebb megoldásra váltott a Skoda Octávia és a Ford Focus, de mondjuk a VW Golfban megmaradt az igényesebb független a felfüggesztés hátul is. Nem biztos, hogy szükség van rá, annál inkább a széles hajtáslánc kínálatra, amiben az Opel Astra L jól teljesít. Van benzines, plug-in hibrid és még dízelmotoros változat is, és 2023-ban érkezik a teljesen elektromos Astra is.
A francia márkáktól ismert motorkínálattal dolgoztak. A benzines 1,2-es háromhengeres 110 lóerős változata hatfokozatú kézi váltóval rendelhető, 130 lóerős kivitele pedig automatával is. A dízelmotor 1,5-ös négyhengeres, szintén 130 lóerős és hatfokozatú kézi, vagy nyolcfokozatú automata váltóval érhető el. Mellettük a hibrid az igazi újdonság az Astra L-ben, az 1,6-os turbós benzinmotorra épülő rendszerben a belsőégésű motor 150, a villanymotor 110 lóerős, a rendszerteljesítmény pedig 180 lóerő, a rendszernyomaték 360 Nm, jövőre pedig megérkezik a 225 lóerős összteljesítményű kivitel.
A hibrid-hajtású Astrában 13 kWh-s lítium-ion akkumulátor dolgozik az elektromos hatótávolságért. Ebben a gyártó szerint 60 kilométerre elég elektromos áram tárolható, ami villanyautóként is jó 21,6 kWh-s fogyasztást jeleneten 100 kilométerem. A tesztkörön 40 km-t teljesítettek az autók, igaz kevésbé ideális körülmények között, de tapasztalataink alapján ez 32,5 kWh-s fogyasztás lehet közelebb a plug in hibridekre jellemző fogyasztáshoz. Töltése alapáron 3,3, felárért pedig 6,6 kW-tal is történhet, ezzel 1 óra 50 perc alatt tölthető fel az akkumulátor, utcai töltőponton vagy fali töltővel. Vegyes fogyasztásban 1,1 litert ígér a hibrid Astra fogyasztásár a gyár.
Már az alapverziós Astra is teljesen LED-es fényszórókat kap, ám felárért 168 ledből álló Intelli LUX fényszórókat is kínál az Opel a modellhez, ezek automata kapcsolásúak és kitakarják a szemből érkezőket, miközben továbbra is megvilágítják a környezetet. Telepakolták vezetéstámogató rendszerrel is, minden Astrába kerül tempomat és táblafelismerő, magasabb felszereltségi szinten pedig aktív kormányzás asszisztens, holttérfigyelő és nagyfelbontású, valódi 360 fokos képet adó kamerarendszer is lehet.
Vezetés
Beszállás után a vezetési pozíció remekül eltalálható, a rövid műszerfal miatt viszont magunk előtt sok a tér, ami miatt kicsit üresség érzésünk támad. Hagyományos az A-oszlop, megszűnt a kis háromszög ablak, ami nem is hiányzik, az egyszerűség most jól esik az Astrában. Már az első métereken nagyon jó érzésünk támad az Astra L-ben. Legalábbis nekem pozitív élmény azt érezni egy Astrában, hogy könnyedén mozdul. Ez köszönhető a hibrid rendszer elektromos hajtásából fakadó azonnali nyomatéknak, de a kézi váltós benzines modellen is légiességet érezni.
Hang nélkül forgolódok a reptéri parkolóban a hibrid Astrával. Mélyen ülök, a vékony kormánnyal azonnal érezni az autó mozgásait, nagyon jót ígér. A kormányzás magasabb tempónál is jó, könnyed, de a visszajelzés nem igazi, a vevőkörnél valószínűleg nem elvárás, hogy sokmindent érezzünk rajta. Éppen ezért a Michelin Pilot gumis tesztautókkal is megesik, hogy szerpentinen, éles kanyarban meg-meg tolja az orrát az Astra, de semmi tragikusra nem kell gondolni.
Az alacsony pozíció miatt, pláne a sötét beltérrel sportos érzésünk támad, amihez hozzá jön az eddiginél feszesebb futómű. Jól fordul, élénken mozog. alig dől a csinos karosszéria, őszintén jól esik vele kanyarogni. A keménynek érződő futómű mellé nagyon merev a karosszéria is, tökéletesen összeszereltnek tűnik az autó.
A hibrid Astra gázreakciója nem rossz, de a 180 lóerős rendszer elektromosról benzinesre váltáskor nagyokat torpan, ami előzésnél nem jön jól. Erőből viszont nem lesz hiány, hegynek fölfelé is nagyot megy. A hibrid rendszer gyenge pontja a fék, adagolhatóság és erő szempontjából egyaránt, nehéz kiismerni és finoman fékezni vele, valamint néha a nagy fékezés is kevésnek bizonyult. Ami viszont jó, hogy a fedélzeti számítógép a teljes körre, amiben volt azért dinamika, 5 liter alatti fogyasztást számolt. Ez mindenképp jót ígér.
Kéziváltós benzinesként próbálva még könnyedebb autónak tűnik. A váltó magasan van ugyan, de kapcsolási érzete remek és a háromhengeres benzinmotor karaktere sem karcos, vezetés közben teljesen selymes a járása és a kuplung kezelése is egyszerű, könnyedén vezethető autó így is az Astra. Sem a hajtásrendszernek , sem a karosszériának nincsenek rossz zajai, nem hangos a gördülési zaj és a szélzaj sem, pihentető, nagyautós érzés jellemezi az új Opel Astrár.Rossz hangot csak a nyitott napfénytető ad, mintha nem lenne elég a szélfogó háló.
Költségek
Listaáron 8,32 millió forintnál startol az ötajtós Opel Astra 1,2-es 110 lóerős turbós benzinmotorral, a kombi pedig 8,67 milliót kóstál. De már a friss árlistában is szerepelnek akár 730 000 forintos kedvezménnyel felturbózott árak is. Olyan felszereltségek szerepelnek az ötajtósban alapáron, mint a vészfékasszisztens, a sávtartó, a fáradtság figyelő és táblafelismerő. Mindenképp benne vannak a 10 irányban állítható AGR ülések, az okostelefon integrációs 10 colos multimédia rendszer és 180 fokos parkolókamera első hátsó radarokkal.
A konnektoros hibrid Astráért minimum 13,7 milliót kell fizetni listaáron (12,5 kedvezményesen), a hibrid Sports Tourer felára 350 000 forint, kedvezményesen 12,85 millió forintért juthatunk hozzá. Jó hír, hogy a 6,6 kW-os fedélzeti töltőegység felára 130 000 forint, erre mindenképpen érdemes beruházni, hogy jól kihasználható legyen az elektromos hajtáslánc.
Opel Astra L és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Astra L (110 LE) | 8 320 000 |
Volkswagen Golf (110 LE) | 8 675 920 |
Mazda3 G122 (122 LE) | 8 139 900 |
Honda Civic (126 LE) | 7 649 000 |
Értékelés
Alig hasonlítható elődeihez az új Opel Astra L és ez jól áll neki. Ütős a dizájn, szép a kidolgozás, gyengeségek leginkább a belterét érintik. Konnektivitásban naprakész, hajtáslánc kínálata szintén friss, és megadja a lehetőséget a választásra, ami egyre kevésbé jellemző az új modellekre. Jó vezetni és jó ránézni is. Végre megint egy Opel, amiről beszélni is jó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|