Röviden – Lexus NX 450h+
Mi ez? A Lexus közepes méretű szabadidő-autója, és egyben legnépszerűbb modellje is az NX, ez pedig annak 2021-ben érkezett második generációs változata, konnektorból is tölthető hibrid-hajtással
Mit tud? Kívül-belül csendes, finom autó, komolyan vehető, 60 kilométer körüli elektromos hatótávval
Mibe kerül? A külső áramforrásból is tölthető NX ára 23.270.000 forinttól indul
Kinek jó? Aki prémium környezetben utazna, zölden gondolkodik, de nem akarja magát csak az elektromos hajtásra bízni, annak jó lehet a konnektoros hibrid Lexus NX

Itt az első, otthon is tölthető Lexus – Lexus NX teszt 1

2014-es bemutatkozása óta sokat hozott az NX a Lexus konyhájára. Nem csak az első generációból világszerte eladott bő egymillió darab autó nagy szó, hanem az is, hogy az NX hozta a legtöbb új Lexus vásárlót is a márkának. Nagyon fontos modell, így az időközben aktuálissá vált frissítést sem maszatolta el a gyár, a tavaly év vége felé bemutatott második generációs NX 95 százalékban új elemekből épül fel. Emellett ez lett a márka első, külső áramforrásról is tölthető akkumulátoros változatban is kapható modellje. 

Külső

Továbbra is a korábban használt,  TNGA-K platformra épül az NX, de az elődhöz képest minden irányban nagyobb elődjénél a Lexus közepes méretű szabadidő-autója. Ez hosszában és széltében egyaránt 20-20 mm extrát jelent, magasságban pedig 5 mm-t.  Tengelytávja is nagyobb, ebben az irányban 3 cm-t nőtt, a nyomtáv szélesebb mint eddig, elöl 35, hátul pedig 55 milliméterrel. A 4660 milliméter hosszú, 1865 mm széles, 1660-1670 mm magas, 2690 mm tengelytávú autó súlypontja alacsonyabbra került a generációváltással, két egész centiméterrel. 

Szemből nézve valamivel nagyobbra rajzolták a jellegzetes orsó, vagy predatorpofa-szerű hűtőmaszkot, máshová kerültek a motorháztető domborulatai és a nappalifény pipa formájú csíkja pedig a korábbinál valamivel konzervatívabbra sikerült lámpatestbe integrálódott. Oldalt megvannak a SUV-ok jellegzetes műanyag elemei a kerékjárati íveknél és a küszöbön, hátul pedig szemérmesen elrejtett kipufogó és büszke Lexus felirat látható, LED-es lámpatesttel, amiket sötétben a csomagtartó ajtaján széltében végigfutó fénycsík köt össze. 

Keresd a különbségeket a régi és az új NX között:

Itt az első, otthon is tölthető Lexus – Lexus NX teszt 2
Itt az első, otthon is tölthető Lexus – Lexus NX teszt 3

Belső

Még el sem jutunk az NX utasterébe, de a prémium hangulat máris megtalál egy aránylag egyszerű alkatrész formájában, ami nem más, mint a kilincs. Manapság már nem könnyű újat kitalálni, pláne olyat, ami még jó is. Az ajtó síkjából kiemelkedő, általában a normál, mezei kilincsnél sokkal macerásabban használható példányokból ezerféle van, viszont a Lexus-é úgy különleges, hogy közben használni is élmény. A lényeg, hogy maga a kilincs nem mozdul, nem kell cibálni, rángatni, hanem a belső felén lévő apró felület érintésétől nyílik az ajtó. Igen, pont úgy, olyan erővel, hogy élmény legyen már egy szimpla ajtónyitás is.

A belső ajtókilincs is hasonlóan fura, ott az évtizedek alatt beégett „húzz meg valami kart és lökd ki az ajtót” mozdulatsor helyett csak az ajtó fogantyúját kell megfogni, hüvelykujjal megnyomni egy gombot és folytatva a mozdulatot nyitni az ajtót. Feltéve, ha a rendszer nem érzékel autót, vagy biciklist, akire rányitnánk az ajtót. Mert azt nem engedi. Leírva bonyolult, de nagyon ösztönösen működik, már másodikra is. Persze biztos, ami biztos, van mechanikus üzemmód is, ha valami rontás költözne az elektronikus rendszerbe, azzal felülbírálható a villanykilincs. 

Itt az első, otthon is tölthető Lexus – Lexus NX teszt 4

De engedjük el a kilincset, és nézzünk szét az alaposan megújult beltérben. Dizájn szempontból a Lexusok belseje már jó ideje rendben van – persze ez ízlés kérdése – de a fedélzeti rendszer, annak használhatósága, a menük felépítése, tartalma eddig inkább a rémes felé tartott. Na, ennek vége. A középkonzolon hatalmas, 14 col méretű képernyő fekszik, remek képminőséggel, grafikával – a szerényebb felszereltségű NX-ekben a kijelző csak 9,8 colos – és bár a fizikai kapcsolók száma lecsökkent 78-ról 45-re, ami maradt, az mégis jól használható.

Túlélte a gombgyomlálást a klíma hőmérséklet szabályzója és a hangerőszabályzó is. Előbbi csodás darab, ahogy a képernyőre tapasztva forgatható, utóbbi viszont elég bénácska. Jó hír, hogy az ezerszer elátkozott, nehézkesen használható tapipad kezét végre elengedte a Lexus, nyoma sincs már az utastérben. A fedélzeti rendszer is sokat javult, gyors, logikus felépítésű, rengeteg dolgot tud, és magyar nyelvű hangutasításokat is képes értelmezni, vezetés közben pedig a bejövő üzeneteket is felolvassa. Érthetően, magyarul. 

Itt az első, otthon is tölthető Lexus – Lexus NX teszt 126

Kicsit erős az F Sport színösszeállítása

A változtatható grafikájú digitális műszerfal mellett head up display is mutatja a legfontosabb adatokat, és még olyan trükköt is tud, hogy a kormányon lévő érintésérzékeny gombokhoz érve, azok funkcióját és az éppen megérintett gombot is jelzi a szélvédőre vetített képen. Nagy segítség, mert így nem kell lenézni a kormány gombjára, hogy mit is tapogatunk éppen. Van viszont hibája is, ha például csak egy zenét léptetnél tovább, hiába nyomod meg azt a gombot, amiről tudod, mit csinál, addig semmi nem történik, míg a HUD-on nem látod a megérintett gomb funkcióját. Ha látod, akkor lehet megnyomni és megtörténik, amit éppen szeretnél. Van még egy rémes dolog benne, a kamera alapú belső visszapillantó tükör. Biztos roppant hasznos, ha a Boney M tagjai ülnek mögötted és nem látnál tőlük semmit a tükörből, de ha nincs tetőig pakolva a csomagtartó sem, akkor sok haszna nincs, ellenben sötét a képe, és fárasztó mindig a képernyőjére fokuszálni. Szerencsére kikapcsolható és mezei tükörként is működik. 

Itt az első, otthon is tölthető Lexus – Lexus NX teszt 127

Hátul is kényelmesek a piros-fekete ülések

Tágasabb az utastér a második generációs NX-ben, mint elődje én: 190 centis sofőr mögött is élhető életteret nyújt még hátul az NX. A minőségérzet elsőrangú, még arra is figyeltek, hogy az ablakemelő csendben és fürgén mozgassa a dupla, hangszigetelő üvegeket. Ülései komfortosak, a kárpitozás minősége remek, és tárolórekeszből is van elég, a könyöklő jobbra és balra is felhajtható. Az elektronikai eszközök töltésére többféle USB, 12 voltos csatlakozó, és indukciós töltő is található benne. 

Csomagtartója nagy, 545 literes, az 1/3, 2/3-os darabokban osztott hátsó ülések ledöntésével 1436 literre növelhető a mérete. Padló alatti szintjén pótkereket hiába keresnénk de van itt mély rekesz a töltőkábeleknek, gumijavító készlet, és fedél alatt az autó 12 voltos akkumulátora is itt található. 

Itt az első, otthon is tölthető Lexus – Lexus NX teszt 128

Sík felület az ülések lehajtása után

Technika

2487 köbcentis, négyhengeres, szívó benzinmotor adja az NX 450h+ hajtásláncának alapját, ami önmagában 187 lóerős teljesítményre képes, nyomatéka 227 Nm. Ezen kívül még két villanymotor is került az autóba, az első 182 lóerős, (134 kW) a hátsó 54 LE (40 kW), a maximális rendszerteljesítmény 309 lóerő. A villanymotorokat a padlóba beépített,  18,1 kWh-s lítium-ion akkumulátor táplálja. A 96 cellából álló, 355 volt feszültségű telep hagyományos, 230 voltos konnektorból 2,5 órán belül lehet feltölteni, ha a hálózat képes 6,6 kW-os teljesítményre. Konnektoros hibridhez képest tekintélyes méretű és teljesítményű az akkumulátor, amivel a WLTP szabvány szerint 64 kilométernél is többet lehet leautózni tisztán elektromos hajtással. Elméletileg 135 km/órás tempóig bírja a villanymotor egyedül mozgatni az NX-et, de az ennél nagyobb tempóhoz már kell a benzinmotor segítsége is. A különböző hajtások zökkenőmentes összehangolását E-CVT (elektronikusan vezérelt, folyamatosan változó áttételű váltómű) végzi, nagyjából észrevétlenül. 

Itt az első, otthon is tölthető Lexus – Lexus NX teszt 129

Méretes szívó benzinmotor található az NX PHEV változatának orrában

Vezetés

Furcsa, de az is lehet élmény a kormány mögött, hogy nem történik semmi. És a Lexus NX valami ilyen élményt ad, működik, jön megy, és közben semmi hangja nincs, akár városban vánszorogsz vele, akár sztrádán autózol vele. Nemcsak elektromos üzemmódban, hanem benzinesben sem. Persze, ha sport módban izgágáskodsz vele, akkor lesz motorhang, de gyorsan meg is bánod és máris teszed vissza Eco-ba a térdednél lévő forgókapcsolóval. Ugyanilyen a futóműve is, az óriási kerekekkel a legtöbb úthibát egyszerűen átlépi, amit meg nem tud, azt pedig ügyesen kidolgozza az elöl MacPherson, hátul kettős kereszt-lengőkaros felfűggesztés. Kormányzása a méreteihez képest közvetlen, és a 466 centis karosszéria irányítása is könnyed dolog, városban, szűk helyen is. Parkolás közben a 360 fokos kamera képére is lehet támaszkodni, ami mozgás közben az autó alatt lévő dolgokat is megmutatja. Igaz, nem az aktuális helyzetet, hanem amit a kamerák korábban láttak, abból dolgozik a rendszer. 

Vezetőtámogató rendszerei közül az adaptív tempomat a legkényelmesebb, de a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is a jobbak közé tartozik, nem cibálja össze vissza az autót, a hátsó, keresztirányú forgalmat figyelő berendezés pedig a lehetetlen helyekről kitolatásnál szolgálja meg az árát.  

 

A Lexus NX 450h+ és vetélytársai – Listaár, forint
BMW X3 xDrive30e (292 LE) 20 525 000
Volvo XC60 RECHARGE T6 AWD (350 LE) 20 790 000
Toyota RAV 4 2.5 Plug-in Hybrid 4WD (306 LE) 18 580 000
Lexus NX 450h+ (306 LE) 23 270 000

Bár joggal gondoljuk egy hasonló kategóriás külső áramforrásból is tölthető hibridről, hogy igazából ez csak egy ordas nagy átverés, és a zöld rendszámmal járó kedvezményeken túl a tulajdonost sosem érdekelte a környezetkímélő üzem – a prémium PHEV-ek egy részének sosem töltik fel az akksiját – de az NX esetében mégis más lehet a helyzet. A 64 kilométer körüli elektromos hatótáv már elég lehet arra, hogy hét közben tényleg csak elektromos üzemben fusson az autó. Nálam a hétköznapi reggeli gyerektranszportok, munkába gurulás, majd bevásárlás, gyerekek ilyen olyan különórákról összeszedése is bőven belefért a villanykeretbe, különösebb izgalmak nélkül. Igaz, itt különösebben nem is kell izgulni, ha lemerül az akksi, akkor jöhet a benzinmotor és ez a legjobb az egészben. Mert a hétvégi vidéki menetek, vagy éppen nyaralás, síelés is megoldható ugyanazzal az autóval. 

Itt az első, otthon is tölthető Lexus – Lexus NX teszt 130

Motor mozgatja a kormányt is

Fogyasztási átlaga 326 kilométer után 4,2 liter lett, amibe két teljes, és jónéhány rövidebb – bevásárlás közbeni – töltés fért bele és 100 kilométernél hosszabb út is belecsúszott, amikor csak öntöltő hibridként működött az autó. Persze lehet ennél jóval benzintakarékosabban is autózni, aki naponta tudja tölteni az NX PHEV-et, az tisztán villannyal is eljárhat. 

Költségek

Míg mezei Lexus NX-et már – nevezzük így az NX 350h-t a sima, öntöltő hibrid hajtásláncával – már 15.740.000 forintért is lehet kapni, addig a konnektorból is tölthető akkumulátoros változat belépőára érezhetően magasabb, 23.270.000 forint. A választható extrák listája aránylag rövid, mindössze a 300 ezer forintos metálfény és a szintén 300 ezres, nyitható és billenthető napfénytető az, amivel még puccosabbá lehet varázsolni az NX-et. Persze ez nem jelenti, hogy ne lenne tele minden elképzelhető extrával az autó, de ezek már a különböző felszereltségi szinteknél alapból megvannak a kiválasztott autóban. A legjobb felszereltségi szintű NX-ért – ez Luxury Top, illetve F Sport Top néven futnak – 27,7 millió forintot kérnek, ebben már az UV szűrős, hangszigetelt üvegektől, a head up display-en, 14 colos központi kijelzőn át a fűthető, elöl szellőztethető üléseken át a hangulatvilágításig, kamerás belső tükörig nagyjából minden benne van, amitől csak komfortos lehet az autóban töltött idő. 

Itt az első, otthon is tölthető Lexus – Lexus NX teszt 131

LED-es hátsó lámpa, látványos fénycsíkokkal

Értékelés

Kintről valamivel konzervatívabb megjelenésével, és hatalmasat – és jó irányban – változott, modern, csendes belsejével, izgalmas apró újításaival és igényes kidolgozásával a második generációs Lexus NX folytathatja azt a sikert, amit az elődje hozott a márkának. Fejlett hajtásláncával, a konkurenseknél nagyobb elektromos hatótávjával pedig bizonyos felhasználás mellett akár emissziómentes, elektromos autóként is használható, amit valószínűleg a piac is értékelni fog. 

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas forma
  • Remek kivitelezés
  • Jó értéktartás
  • Komoly elektromos hatótáv
 
  • Jóval drágább a mezei NX-nél
  • Fura működésű E-CVT 

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel a konnektorból is tölthető hibrid Lexus?
átlag
8.51
szavazat
695
Szerinted hány pontot érdemel a konnektorból is tölthető hibrid Lexus?