Röviden – Volkswagen Multivan T7 Energetic | |
---|---|
Mi ez? | A Volkswagen kisbuszának hetedik generációja (T7), már a személyautós MQB-platformra építve, csak benzinmotoros kivitelekben érhető el, valamint plug-in hibridként, hétüléses változatot próbáltunk. |
Mit tud? | Mosolyt csalni az ember arcára, tisztán elektromosan közlekedni és nagyon kényelmesen utaztatni. |
Mibe kerül? | 13,7 millió forint a Multivan kezdőára, a plug-in hibrid Energetic változaté 23,4, a tesztautó végső ára pedig 30 millió forint. |
Kinek jó? | Modern kisbuszt keresőknek, valódi nagycsaládos autóra vágyóknak hétüléses SUV helyett. |
A legtöbb kultuszautó egyáltalán nem annak készült. Senki nem gondolta volna a Bogárról, a Miniről, a Fiat 500-ról, vagy a Typ 2-es Volkswagen mikrobuszról, hogy egyszer ekkora imádat fogja őket körülvenni. Ha csak az említett pár modellt nézzük, a legtöbb közös vonásuk az, hogy használhatóságuk miatt születtek meg, praktikus okokból. A Typ 2-eshez ihletet adó szerkezettel például Bogár-alkatrészeket cipeltek a gyártósoron belül.
Ez persze még nem elég ahhoz, hogy rajongás tárgya legyen. A Typ 2-esből is szükség volt ehhez a sokablakos kisbuszra, a Bullira, meg a 13 ablakos csúcsmodellre, a Sambára. Ezek hozták meg a kedvet milliók számára ahhoz, hogy beköltözzenek hetekre, hónapokra, évekre, és élettel töltsék meg a csinos formájú mikrobuszokat. Ma már nem olyan egyszerű hippinek lenni és a Volkswagen kisbuszának jelentősége is alaposan megváltozott. Az üzleti élet egyik tartópillére lett, személyiség és szabadság helyett a rideg valóság megtestesítője. Vagyis volt, mert most valami egészen más arcát mutatja. A modern hippibusz néz ránk.
Egyelőre azonban nem szabad összetéveszteni azzal az új modellel, amit a VW valóban a Typ 2-es, vagy T1-es reinkarnációjának szán. Az érkező ID.BUZZ még közelebb fog állni dizájnban hozzá, de az MEB-platformra épül és kisebb lesz a Multivannél, egyterűsebb utastérrel, mintsem mikrobuszossal, de ennek bemutatására még pár napot várnunk kell.
Külső
Oltári jó ránézni az új Volkswagen Multivanre. Végre mondható rá, hogy új generáció, mert ez tényleg látszik is. Valószínűleg a vidám fényezés is tehet róla, de alapvetően is olyan formái vannak, melyeket nem lehet mosoly nélkül hagyni. Ügyes trükk, hogy az elején lefényezik a lökhárító nagy hűtőrácsát, ezzel esztétikailag azonnal kitűnik minden kisbusz közül. Olyan, mintha nem is lenne rácsa, pedig van, mert nem tisztán elektromos. Ugyanitt a magasabb felszereltségű változatokon a fényszórók közti maszk is világít.
Kettővel több ablaka van, mint elődjének, az első oszlopokba jókora háromszög üveg felületek kerültek. Ezek miatt buszosabb, klasszikusabb a kép első ránézésre is, és gömbölyűbbnek, barátságosabbnak hat tőle a Multivan orra. Persze jót tesz a légellenállásnak is, 0,3-ra szorították le, ami nem csak a kategóriában jó érték. Ez az alacsonyabb építésnek is köszönhető, 43 millimétert faragtak belőle, 1907 milliméter magas így a Multivan, lazán befér az 1,95 méter magas mélygarázsokba is.
Tükrök nélkül 37 mm-rel szélesebb (1941 mm), 69 mm-rel hosszabb (4973 mm) az elődjénél, tengelytávja pedig 124 mm-rel nagyobb (3124 mm). A hosszabb kivitel csak teljes hosszban, nem tengelytávban nagyobb 20 centivel. A hatékonyságot növeli még a hátsó ablak felett és oldalán is húzódó légterelő, ezekkel a megoldásokkal a Multivan egyre csak érdekesebb, ahogy közelítünk felé.
Belső
Korábban sem a fapados csapatszállítót jelentette a Volkswagen Multivan, de ennyi fantázia sosem volt az utastérben, már ami a látványt illeti. Érdekes, hogy megszokott vonalakkal és alkatrészekkel – ismerős gombokkal – dolgoztak, mégis ebben az összeállításban valahogy életre kel az utastér. Tuti, hogy a két plusz első ablak tehet róla, de elöl ülni rendesen szórakoztató. A világos kárpit az érdekes mintájú műszerfalbetéttel, a teljes üvegtető – az első sor külön kap – mind annyira vidám, hogy már-már elhisszük, hogy a VW-nél ismerik a mókázást.
Hangulatvilágítása lehet más színű elöl, mint hátul, sőt, lehet más az ajtó tetején, mint a lábtérben. Instant partybusz, és hozzá a hifi sem szól rosszul. Mindenkinek külön ülése van a Multivanben, lehet kérni soronként csak két üléssel és akkor dupla karfás fotelek járnak szinte korlátlan tologatási lehetőséggel. Mozgatható középkonzollá összecsukható asztal is szerepelhet az extralistán, ezt mindhárom sor használhatja, attól függ, épp hol van, de ki is vehető. Ennek a minősége nem túl jó, várom a pillanatot, mikor tudják végre megcsinálni az ilyen elemeket nem recsegő műanyagból.
Az Energetic felszereltséghez már járnak a motoros tolóajtók a felszereltségi lista szerint, ebben az autóban még sincs, a chiphiány tud ilyen zavarokat okozni. Gombnyomásra nyílik viszont a csomagtérajtó, ekkora fedélnél ez jóleső segítség. A kézi mozgatás mellé azért jutott soft close ajtóbehúzás a tolóajtókra, ez jól állt volna az elsőknek is, mert csak többszöri becsapásra voltak hajlandók záródni, talán a túl jó szigetelések miatt, ami végső soron pozitív.
Buszos az ülőhelyzet a vezetőülésben, nem is várunk tőle mást, viszont elég személyautós a kormány pozíciója és minden kezelőszerv elhelyezése. Maga a kormány is a kisebb Volkswagen-modellekből származik, ahogy a korábbi Multivaneknél, mellé a műszeregység is teljesen digitális. A multimédia 10 colos kijelzője új, ezt a kettőt pedig egy jókora zongoralakk panelre ültették rá. A kettő között eldugva figyel a menetirányváltó kis pöcke, ami valahogy sosem esik igazán kézre.
Jól használható a multimédia, a rendszer gyors, nagyon hasonló ahhoz, amivel a többi Volkswagen-termékben is találkozunk. Kezelőfelülete éles képet mutat, az ikonok között vannak ugyan nagyon hasonlók, de könnyen tanulható rendszer. Egyedül a Home gomb szokatlan nehezen áll rá az ember szeme, mert az van a kép bal oldalán, a kis négyzet. Ezen túl apróságokat kell csak betanulni rajta, mint a tripadatok nullázása, az Android Auto és Apple Carplay miatt pedig jár a jó pont.
Az utastér zsenialitását leginkább a tárolórekeszek fokozzák, elöl két kesztyűtartót és egy felső tárolót is rejt a műszerfal, valamint alul középen egy lenyitható pohártartós polcot. Kétszintes ajtózsebeket találunk elöl, pohártartókat, USB-C csatlakozókat és lámpákat minden sorban, valamint az összes ülésen foglaltságérzékelőt, szóval a leghátsó utasokról is tudjuk, hogy ki nem kötötte be magát.
469 liternyi raktér marad hétülésesként a rövid karosszériában – nyolcüléses opció nincs a Multivanben – , ha viszont kiszedjük a harmadik üléssort és maximum öten utazunk, 1844 liter. Kaphat a Multivan fűthető üléseket hátra is, valamint a teljes bútorozás lehet bőrkárpitozású, elöl akár állítható laphosszúságú ülésekkel. A tesztautóban, az Energetic felszereltség alap szövetkárpitját láthatjátok , ami jól állt az utastér összképének.
Technika
Furcsa világ felé haladunk, mert a hasonló kisbuszokból eltűnik a dízelmotor, sőt, például az Opelnél, PSA-nál már csak elektromos hajtással érhetőek el. A Multivanből még éppen kapható 2,0 literes TDI 150 lóerővel, mellette pedig két benzines 2,0 literes TSI választható 136 vagy 204 lóerővel, kézi váltó nincs, csak hétfokozatú DSG. A negyedik opció egy plug-in hibrid hajtáslánc. Ebbe 1,4 literes, 150 lóerős turbós benzinmotor kerül, mellé a hatfokozatú duplakuplungos automata váltóval egybeépítették az elektromos motort.
Ez a hajtás szerepel a legtöbb plug-in hibrid Škodában, például az Octaviában is, illetve Volkswagennél például az Arteonban, de feltűnik Audikban, SEAT-okban, Cuprákban is. 218 lóerő a rendszerteljesítmény és 350 Nm a csúcsnyomaték. A padlóba épített lítiumion-akkumulátor 10,4 kWh kapacitású, legfeljebb 3,6 kilowattos teljesítménnyel lehet tölteni, így ha lemerült, 3,5 óra a teljes töltés egy 11 kWh-s köztéri oszlopról. Elektromosan elvileg 17,3 kWh a fogyasztása, ami a tesztút alatt inkább 20 fölötti értékekkel működött.
Hatótávolsága a gyártó szerint 50 kilométer elektromosan, és csak 140 km/h felett indul be a benzinmotor, ha minden körülmény adott az elektromos autózáshoz. Gyorsulása 11,6 másodperc 0-100 km/óra között, ami ekkora testtől nem rossz érték. Fogyasztása a WLTP-szabvány szerint 1,7-1,9 liter. Teljes hatótávolsága feltöltött akkuval és a 45 literes benzintankkal legfeljebb 530 kilométer, ami egy korábbi dízelvariánshoz képest elég kevésnek tűnik.
A személyautókban használt technika azért is kerülhetett bele a Multivanbe is, mert már ez a modell is az MQB-padlólemezre épül, mint a Polótól fölfelé lényegében az összes Volkswagen a Touaregen és a Crafteren kívül. A személyautós alap már nem újdonság a kategóriában, a Stellantis modelljei is az EMP2-re épülnek. Hagyományos McPherson első, csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművet kap normál tekercsrugókkal, amikkel abszolút személyautós rugózást nyújt a Multivan. Ezt kétféle adaptív rugózással tehetjük kényelmesebbé vagy éppen dinamikusabbá.
Vezetés
Mindenki azt várja egy ekkora testű autótól, hogy felhorkanjon benne a dízelmotor induláskor. Ezzel szemben meglepő, amikor teljesen elektromosan, hang nélkül indul el, és ezt minden alkalommal tudja ez a Multivan, akkor is, ha nincs feltöltve az aksi, az indulásokra mindig tárol energiát. Kimondottan jól áll neki ez a tiszta üzem, a finom, hangtalan manőverezés, pláne a belvárosban, van benne valami méltóság, ami eddig hiányzott az ilyen kisbuszokból.
Az elektromos hajtás előnye, hogy szinte eltűnik az autó súlya, ami itt alapesetben 2 tonna, így könnyedén indul el a jármű. Kimondottan jó a hajtáslánc rugalmassága is, minden körülmények között képes tisztességes gyorsításra még akkor is, ha tele van is utasokkal. Mivel a belső égésű motor nem túl nagy és messze is van az utastértől, alig hallani belőle valamit, amikor beindul, így a villanyautós karakter menet közben is megvan, nem zavar minket semmi a menetzajokon kívül, melyekből szintén nem túl sok jut el a fülekig.
Annyira személyautós az egész, ügyesen összemosták már a két kategóriát. A zajszint kellemes minden értelemben, elég jó a karosszéria merevsége is – csak a mozgó középkonzol és a leghátsó sor felől jöttek zörejek menet közben. Nagyon jó a Multivan rugózása, üresen sem pattog túlzottan a hátulja, erről a személyautós alapok mellett az adaptív futómű tehet, de érezni, hogy emberekkel megtömve áll össze a mozgás, mint minden hasonló modellnél. Az egyszerű futómű határai persze könnyen elérhetőek, de egy mikrobuszt sosem a mozgékonyságáért fogunk szeretni. Sokkal inkább a kényelmes utazásért és a minőségi kényelemért, és ez az új Multivanben megvan.
Sötétben autózva az utastér fényei nagyszerű hangulatot teremtenek, világosban pedig az óriási üvegfelületek miatt élmény benne csak úgy lenni is. Nem húzható el árnyékoló a tetőn, de a tűző napot is jól viseli a fóliázott üveg, nem melegszik az utastér, hátul is van külön szellőztetés.
A gyári elektromos hatótávolságra, főleg így télen nem volt képes, kb. 30 kilométert ment el – ez csak 5-tel több a zöld rendszámra való jogosultságnál, szóval mondhatjuk határértéknek is. Ezen túl viszont nem hogy 2 liter alatti fogyasztást, de 9 liter alattit is nehezen tudott összehozni városban. Egy-egy országúti körön 6 literre sikerült lemenni, így a teljes érték 8,5 liter lett tankolás szerint, ami nem rossz, de nem is eget verően takarékos.
Ugyanez mondható el az elektromos hajtásáról is. Bár egy plug-in hibridtől sosem lehet elvárni, hogy egy villanyautó hatékonyságát hozza, ijesztően magas fogyasztási értékeket tud felmutatni. A 10,4 kWh-s akkumulátort nagyjából 30 kilométer alatt merítette ki a Multivan, ami 34,6 kWh/100 km-es fogyasztást jelent. Otthoni áramról a Multivan aksiját nagyjából 460-500 forintból tölthetjük fel, köztéri oszlopon 100 forintos kilowattonkénti áron pedig 1040 forintból. Ennyiért most picit több mint 2 liter benzint kapunk, aminek az árából a Multivan 30 kilométert megy el.
Költségek
A Volkswagen Multivan már más, mint a Transporter, T7-esből egyelőre csak a személyszállító változat létezik és 13,7 millió forinttól érhető el. Multivan, Life, Style és Energetic felszereltségi szintek választhatóak. Alapáras a kétoldali tolóajtó, a LED-es fényszórók, a sávtartó, kikerülő és kanyarodási asszisztens, valamint a hétfokozatú DSG váltó is.
A plug-in hibrid hajtású Energetic felszereltség 24,3 millió forintról indul, amiben a konfigurátor szerint szerepelnek az elektromos tolóajtók – a tesztautóban nem volt, talán a chiphiány miatt – a motoros csomagtérajtó, a megvilágított hűtőmaszk, a panorámatető a hét ülés és az okos IQ.Light kitakargatós LED-es fényszórók is. Kap Type 2-es töltőkábelt is a 230 voltos mellé, valamin parkolóasszisztenst, kamerákat, fejlettebb digitális műszeregységet, mozgatható asztalokból is többet, és persze a fényezése is kéttónusú lehet, ez 1,5 millió forintos extra.
Harman/Kardon hifi 700 000-ért, head-up display 600-ért, vezetéstámogató rendszerek majdnem 700-ért sorra ugranak bele a konfigurátorban, aminek a vége így hajszál híján 30 millió forintot mutat. Erre mehetne még 1,5, vagy 2,5 millió forintért bőr ülésgarnitúra és még nagyon sok apróság, de már így is elég magasan járunk.
A Volkswagen Multivan Energetic eHybrid és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volkswagen Multivan Energetic eHybrid (218 LE) | 24 339 550 |
Ford Tourneo Custom PHEV (126 LE) | 19 780 250 |
Mercedes-Benz EQV (teljesen elektromos, 204 LE) | 26 754 709 |
Peugeot e-Traveller (teljesen elektromos, 136 LE) | 17 595 000 |
Toyota Proace Shuttle (dízel, 140LE) | 15 115 000 |
Értékelés
Kimondottan jó hangulatú autót faragtak a Multivanből, az embernek kedve lenne hóna alá venni a cuccait és bejárni vele egész Európát. Nagyon kényelmes, elképesztően tágas és minden területen elég minőséginek tűnik az árához viszonyítva. Még mindig sokkal magasabb értéket képvisel egy ilyen, mint egy hétüléses SUV, és árban sincs sokkal messzebb tőlük, ha valaki ezen a szinten gondolkozik.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|