Röviden – Opel Astra L | |
---|---|
Mi ez? | A kompakt Opelek 12., az Astrák hatodik generációja a PSA-Stellantis konszern közös technikájára, benzines és dízelmotorral, akár konnektoros hibrid hajtással, jövőre elektromos kivitelben is. |
Mit tud? | Kényelmesen fut, jól vezethető, a ma korszerű vezetőtámogatást és multimédiát nyújtja. A plug-in hibrid még kb. 35-45 km valós elektromos hatótávot is ad két töltés között. |
Mibe kerül? | 8 320 000 forintnál indul listaáron az ötajtós 110 lóerővel, 14 430 000 Ft a zöld rendszámos, 180 lóerős hibrid ára; a nyáron érkező kombi 8,67 millió forinton nyit. Az ötajtós akciós ára 7,6-13,2 millió Ft közötti. |
Kinek jó? | Francia technikája ellenére vezetés közben teljesen Opelnek érződik, jól beválhat családi autóként és flottáknak is. |
Majdnem napra pontosan 30 évvel azután, hogy 1992. március 13-án, 13 órakor, 1000 meghívott jelenlétében, a magyar gazdaságtörténetben is új korszakot nyitva Antall József néhai miniszterelnök levezette a szalagról az első hazánkban gyártott F Astrát, az Opel bemutatta a hazai autós szaksajtónak az Astra hatodik generációját.
Magyarországon a Belügyminisztérium adatai szerint állományban lévő 525 ezer Opelből mintegy 246,5 ezer Astra van. Valószínűleg ez az az autótípus, amihez a legtöbb ma élő honfitársunknak személyes kötődése lehet, amely élete egy szakaszában vele volt vagy most is társa. A meghatározó autó új generációját Budapestről indulva, magyar utakon vezettük.
Külső
Nehéz éveket élt át és túl az Opel, emiatt egy olyan erős kisugárzású autó, amilyen az új Astra, jót fog tenni neki. Ha már sok lesz belőle az utakon, az emberek látják majd, ahogy süt belőle a magabiztosság, akár a hűtőmaszk körül és az övvonal mentén krómhatású díszt viselő Elegance, akár a sportosabbnak szánt, feketében tartott orrú, eltérő első lökhárítós GS Line vagy Ultimate áll előttük.
Nekem az Elegance jobban tetszik, mert a GS Line vizorába (az új Opelek fekete hűtőmaszkjába) nagyon beleolvad a fekete embléma. Az Elegance-on a vizor alatti krómcsík szépen kiemeli az autó vonalait, hangsúlyozva szélességét.
Nem érzékcsalódás, ha az Opel Astra L szélesebbnek hat elődjénél. Széltében nőtt a legtöbbet, 51 mm-t, most 1860 mm a szélessége. Hosszúsága alig lett nagyobb, a 4374 mm-es karosszériahossz négy, a 2675 mm-es tengelytáv 13 mm-rel hosszabb, mint eddig. A magasság 1441 mm.
Szép felületekkel és élekkel izgalmasra vasalt karosszériája nem veszik össze az áramló levegővel: 0,265 az alaktényezője, ami igen büszke érték az ötajtós ferdehátú autók között. Ha a prémiumtermékeket, konkrétan az A-osztályt kihagyjuk a mezőnyből, akkor az ötajtós Astra alaktényezője az egyik legjobb a kategóriában.
Ez jobb is meg nem is az elődénél. Bevezetésekor 0,285 volt a K Astra alaktényezője, de a 2019 őszi modellfrissítéssel a kombiét sikerült 0,25-ig lenyomni, az ötajtósét pedig 0,26-ra javítani, ami a 0,25-ös Mercedes A-osztályt leszámítva az alsó középkategória második legjobb eredménye volt, a volumenmárkák között a legjobb.
Belső tér
Ma az autógyártók mintha két útirány között viaskodnának. Vannak a képernyőpártiak, ők a kapcsolók, kábelek megspórolásának bűvöletében és a modern, letisztult hatás reményében kipucolják a valódi gombok és kapcsolók nagy részét az utastérből. A másik iskola vállalja az avíttabb benyomást, de megtartja a jól bevált fizikai gombokat és minél kevesebb funkciót koncentrál érintőképernyőre, érintőgombokra, csúszkás simogatós felületekre.
Az Opel jó kompromisszumot talált az új Astrához. A kellemetlenül műanyaghatású üléskárpitot leszámítva szépek a textilek, az igényes műanyagok jó minőségérzetet keltenek. A két, akár 10-10” képátlójú kijelzőkből komponált Pure Panel megadja azt a modern hatást, ami ma kell egy új autónak. Az egyik monitor a műszeregység, a másik a középső érintőképernyő. Alatta ott vannak azok a fizikai gombok, amik a fő funkciók használatát, egyáltalán az életet az autóval megkönnyítik.
A Mokkában nem, de az Astrában költött az Opel az ülések hátbarát voltának tanúsíttatására és az AGR (Aktion Gesunder Rücken) minősítés megszerzésére. A komfortülés adottsága a négy irányba állítható deréktámasz és a meghosszabbítható ülőlap.
Térkínálatával sem szerepel le az új Opel Astra. Magas felnőttnek beállított ülés mögé elfér még egy ember úgy, hogy a háttámlához nem ér hozzá a térde, sőt, a kimélyítéssel marad négy ujjnyi hely előtte. A kifelé nyitható tolótetőnek köszönhetően a fejtér panoráma-üvegtetetőt megrendelve is vállalható.
Ma nem ott tart az autóipar, mint az F Astra idején, de van valami, amiben a szépunoka elmarad az F Astrától, ráadásul ez egy biztonsági kérdés. A magyarországi autógyártás újraindulásával a gazdasági rendszerváltást is szimbolizáló F Astrában nemcsak elöl, de hátul is állítani lehet a biztonsági övek felső bekötési pontját, az újban viszont elöl sem. A két kocsi között persze van egy fél világ fejlettségben, kényelemben, biztonságban, kipufogógáz-tisztaságban, de ami egyszer már jó volt, nem kéne veszni hagyni.
Technika
Hamvas Tamás nemrég a külföldi menetpróbáról írt cikkében levezette a hat Kadett és a hat Astra genealógiáját, hogy miért L-nek hívjuk ezt a modellgenerációt az 1936-ban induló sorban. Ez az első a sok évtizedre visszavezethető nemzetségben, amely az egy dízelmotoron és a két benzinesen kívül zöld rendszámmal, konnektorról újratölthető akkus hibridként és nagyjából egy év múlva elektromos verzióban is megjelenik. Mivel korábbi bemutatónkban és az alábbi cikkben sok mindent megtaláltok, az ott leírtakkal válik teljessé a kép.
Hároméves munkával, egy magját tekintve 25 fős csapat fejlesztette ki az új Opel Astrát a PSA EMP2 padlólemezének legújabb, V3-as verziójára. A szakemberek fele volt nő, az autó főmérnöke is egy hölgy, Mariella Vogler. A V3-as szám az alkatrészek mintegy felét érintő továbbfejlesztéseket és cseréket jelöli, az előzőhöz képest új többek között a kormányoszlop, a kormányrásegítés, a lengéscsillapítás és a fékrásegítés is.
A konnektoros hibrid akkuja miatt a hátsó részén megerősített padlólemezű L Astra főleg a csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű kapcsán kapott részleteiben új technikát a Stellantis-konszern modulrendszerén belül, hogy hozza az Opelektől elvárható viselkedést nagyobb sebességnél. Az első kerékfelfüggesztés MacPherson, sajnos adaptív lengéscsillapítás a H és a J Astrával ellentétben felárért sincs.
F12XHL a 110 lóerős, F12XHT a 130 lóerős benzines motorkódja. Mindkettő készülhet akár Szentgotthárdon is, mert a vas megyei motorgyár átállt ezekre az 1199 köbcentis, 205, illetve 230 Nm nyomatékmaximumú soros háromhengeresekre.
F15DTH a dízel kódjele. Ez is PSA-motor, de a benzinesekkel szemben négyhengeres, 130 lóerős, 300 Nm-rel. A dízel és az erősebbik benzines rendelhető 8 fokozatú bolygóműves automatikus váltóval is, ami a konnektoros hibridekben alapfelszerelés.
Sajnos csak a konnektoros hibridekben érhető el négyhengeres benzines motor, a 110 lóerős villanymotorral 180 illetve 225 lóerős hajtásrendszerré kiegészülve. Az erősebbik PHEV nagyjából egy év múlva futhat be. Másmilyen hibrid nem lesz, a külső töltésű hibridek elektromos hatótávja a gyári adatok szerint maximum 60 km a WLTP-norma szerint.
Mindkét konnektorról újratölthető akkus hibridben az F16XHR kódjelű négyhengeressel találkozunk. Az 1598 köbcentis benzines 150 vagy 180 lóerős lehet, mindkét esetben 250 Nm forgatónyomatékkal. Az elektromos oldal azonos bennük a 110 lóerős, 320 Nm nyomatékú, állandó mágnesű szinkronmotorral. Akárcsak a kétféle csúcsteljesítmény, a 360 Nm nyomatékmaximum is megegyezik az új Peugeot 308 számaival.
225 lóerő a kínálat csúcsán nem túl vérpezsdítő, ha visszagondoltok a 240 lóerős Astra H OPC-re vagy a 280 lóerős Astra J OPC-re, de az Európában a szén-dioxid-kibocsátáshoz kötött abszurd mértékű büntetőadók kiölik ezeket az erős és nem-PHEV autókat. Vagy csak ott maradhatnak meg, ahol az az i20N-t, az i30N-t és a Kona N-t ellentételezi a sok villany-Kona és Ioniq.
Nagy húzás az Intelli-Lux LED Pixel fényszóró átvétele az Insigniából, amely oldalanként 84 LED-del működik, és az egységek kioltásával vakítás nélküli távfényt tud adni a szembejövő és az előttünk haladó kitakarásával a reflektor pászmájából, képes továbbá adaptálni a fénykéve hosszát és szélességét lakott területen, országúton vagy autópályán.
A konkurens Golf VIII-hoz kapható IQ. Light-ban az összes lámpafunkciót 128 LED szolgálja oldalanként, ebből a tompított fénykévét 48 LED képezi, a távfényt 27 fénykibocsátó dióda biztosítja, a többi a helyzetjelzőt, az irányjelzést és a menetfényt adja.
Összkerékhajtásból se mechanikus, se elektromos nem rendelhető, a hátsó villanymotoros 4×4 a plug-in hibrid Grandland privilégiuma. A legkönnyebb Astra vezető és csomag nélkül 1257 kilót nyom, a konnektoros hibrid súlya eléri az 1642 kilogrammot.
Vezetés
Amikor az Opel még a GM része volt, nem volt kénytelen hangsúlyozni minden lehetséges alkalommal a márka német gyökereit, a német autópályás sebességtartományban is biztonságos futóművet és fékeket, a rüsselsheimi fejlesztőközpont és a rüsselsheimi gyártás szerepét.
Amióta viszont PSA-eredetű kapcsolókat látunk a belső térben, a francia gazda háromhengeresét gyártja Szentgotthárd, a PSA motorjai hajtják az Opeleket, ráadásul még a slusszkulcs is a Peugeot-modellekből ismert, a kommunikációban hangsúlyossá vált a német vonal.
Ezt a németautós érzetet az új Opel Astra nagyon is hozza. Hozza, amikor az autópályára olyan sebességgel képes ráfordulni, hogy a gyorsítósávban elég csupán rálehelni a gázra, hozza, amikor a belső sávban olyan magabiztos nyugalommal hasít, mint az egy kategóriával nagyobb autók.
Hozza azzal a csenddel, amit a kategóriában szokatlan, de az új Astra első ablakain elérhető kettős üvegezés segít megteremteni és hozza a kiváló futóműhangolással, amivel a kiálló és besüllyedt csatornafedelek, a kereszteződésekben támadó villamossínek, a rég cserére érett dilatációs elemek csapásait képes tompa puffanásokká finomítani ez a se nem túl nagy, se nem túl nehéz autó.
Először a 180 lóerős hibriddel mentünk, amely hibridként is legtöbbször villanyautóként viselkedik, amíg a folyadékhűtésű, 12,4 kilowattórás, felárért váltóáramról 6,6 kilowattos teljesítménnyel bő két óra alatt teljesen feltölthető akku bírja. Vagy amíg padlógázt nem adunk, amire a benzines is beveti magát a gyorsításba.
Lassításkor az átmenet lehetne szebb, helyesebben a pedálérzet jobb a villanymotoros, áram-visszatermelős fékezés és az üzemi fék aktiválása között. De a halkan, akár autópályás sebességgel is elektromosan suhanó és nagyfeszültségű akkumulátorával 35-45 kilométert spórolás nélkül is megtenni képes modell sok pénzt megtakaríthat elektromos üzemével, ha szorgalmasan töltitek.
Később átültünk a piaci szempontból legérdekesebb autóba, a 130 lóerős, háromhengeres benzinesbe kézi váltóval. A kézi sebességváltó váltógombja ritka otromba darab, de ezt nem az Opel rontotta el. Ugyanez a bumfordi elem csúfítja az új 308-as Peugeot-t.
Kapcsolhatóságra átlagos a hatgangos szerkezet, közepesen hosszú utakon jár, nem különösebben pontos, de nem igényel sok erőt. Lehet vele élni, és aki a régebbi Astrák gumiszerűen mozgó és/vagy nagy erőt igénylő kézi váltóira visszagondol, talán megerősítheti, hogy az Opeleknek a váltási érzet nem volt erős pontja.
Jól kivehetően kulturálatlanabb a sorhármas motor a konnektoros hibrid négyhengeresénél, de ha nem a kettőt veted össze, hanem egyszerűen csak beleülsz és mész vele, akkor harmonikusan haladhatsz.
230 Nm és 130 lóerő ebben az 1266 kilós autóban pont jó arra, amit a mindennapok megkívánnak. A gyorsulási ideje 0-ról 100 km/órára 9,7 másodperc, a végsebesség kereken 210 km/óra, mindkét érték teljesen azonos az automatikus váltós modell paramétereivel.
Nagyon tetszett a szokatlanul mélyre engedhető ülés, sokkal jobb az autó tömegközéppontjához közelebbi üléspozícióból megindítani a kanyarokat, mint magas bakon billegve.
Itt nem csupán informatív és szép képet ad a szélvédőre vetített kijelző, de végre van egy autó, amiben pofonegyszerűen beállítható a kép magassága. A HUD (Head-Up Display) a tükörmozgatás joystickjával állítható, annak van egy külön állása ehhez.
Keveseket érint, de mégiscsak öröm, hogy az új Opel Astra nem korlátozza a szabadságodat 30-as sebességkorlátozással rükvercben. Rácz Tamás kollégám 52-es sebességet olvasott le az műszerfalról, amikor a forgalom pillanatnyi szünetét kihasználtam egy gyors tolatásra a megforduláshoz a dugó elől menekülve.
Költségek
Business Edition, Elegance és GS Line felszereltséggel jön az új Opel Astra. Magyarországon az Opel nem bonyolítja a kínálatot Ultimate kivitellel, mert a GS Line-hoz további extrákat rendelve kialakítható ez a felszereltségi szint. Az Opelnek nagyon fontos az L Astra sikeres rajtja, ezért a chiphiány közepette felülsúlyozta a legyártható autók között, nehogy a meghatározó modell bevezetését kérdőjelessé tegye az autóhiány.
Listaáron 8 320 00 és 14 430 000 Ft közötti összegeket közöl a márka weboldala, a kedvezményes árak 7 590 000 és 13 230 000 forint között mozognak a 110 lóerős, kézi váltós Business Editiontól indulva és a zöld rendszámos, konnektoros hibrid, 180 lóerős GS Line-nal zárva. A listaárakat és az akciós összegeket is megtaláljátok a képgalériában.
Zám Donát, az Opel termék- és árazási menedzsere a Vezessnek elmondta, hogy az új Astra kombik májusi gyártásban készülnek a magyar piacnak, és június közepén érkezhetnek be az első autók. Az új Astra Sports Tourer csomagtartója alapesetben 597 literes, lehajtott ülésekkel 1634 liternyi helyre pakolhatunk. A konnektoros hibridé 515-1553 literes lesz.
Öt évre vagy 100 000 km-re szól az autó garanciális védelme, ami felárért 250 000 km-ig kiterjeszthető egy biztosítási konstrukcióval. Információink szerint az Opel-importőr 365-370 forintos euróval viszonylag fájdalommentesen együtt tud élni, de ha állandósul a mostani árfolyam, az pár hét múlva áremelést kényszeríthet ki.
Bizonyos márkákkal ellentétben az Opel márkakereskedőinél a vevők nem konfrontálódnak egy-másfél évre ígért szállítási határidővel, ami még akkor sem túl kecsegtető, ha az importőr árgaranciát vállal a megrendeléskori összeg tartására. Kíváncsi vagyok, a 380, majd 400 forintig rogyó forinttal melyik vezérképviselet mer a jövőben ekkora kockázatot vállalni.
Értékelés
Azon a rövid körön, amit a plug-in hibriddel és a 130 lóerős benzinessel megtettünk, az autó jó benyomást keltett. Funkciói jól használhatók, futóműve kényelmes, öröm vele gyorsan menni, és ami a fő, az Opel nem dönti el helyettünk, milyen autó az igazi, mert benzines, dízel, elektromos és konnektoros hibrid is van vagy lesz belőle. Az új Opel Astrával a márkának van esélye az értékesítési sorrendben is visszatérnie oda, ahol autói színvonala alapján a helye volna.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|