Röviden – BMW M240i xDrive Coupé | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt méretű kétajtós kupé a BMW-től, 2021-től. A 2-es sorozat második generációja, G42 kódnéven, hátsókerék-hajtású padlólemezen. Műszakilag nincs köze az elsőkerék-hajtású 2-es Active Tourer és 2-es Gran Coupé modellekhez. Itt 3,0 literes turbós benzinmotorral, összkerékhajtással, automata sebességváltóval. |
Mit tud? | Kiemelkedően gyors, kezes autó, amely szerpentinre született. A masszív erő mellé precíz kormányzás és jó hang is társul. |
Mibe kerül? | A BMW 2-es alapára 220i modellként 12,5 millió forint, az M240i xDrive variáns 18 870 000 forinttól vehető meg, a tesztautó közel 23 millióba kerülne ma. |
Kinek jó? | A BMW klasszikus ajánlatait, azaz magas szintű vezetési élményt és a hátsókerék-hajtású jelleget prémium csomagolásban keresőknek. Illetve mindenkinek, aki szereti az élményautózást. |
Van még remény! A BMW az egyre nagyobb autók között is életben tartja a kisebb, hátsókerék-hajtású kupé koncepcióját. 1973-ban a BMW 2002 turbo volt az első sorozatgyártású európai autó turbófeltöltős motorral. Ez a motorkonstrukció ma már általános, de a kis kétajtós szedán-kupé karosszériaforma szinte kiveszett.
2007-ben mutatkozott be az akkor még hátsókerék-hajtású BMW 1-es, kupévariánsa, amely 2014-ben 2-es néven kapott utódot. 2019-ben a BMW 1-es és később a 2-es Grand Coupé elsőkerék-hajtású platformra költözésével már-már úgy tűnt, hogy vége a kisebb hátsókerék-hajtású kupénak. Szerencsére itt van, akár soros hathengeres benzinmotorral is. Friss, fiatalos, extrovertált és bomba jó vezetni.
Külső
Sajnos az iparági trendeknek a növekedés terén nem tudott nemet mondani a BMW, így az új 2-es Coupé elődjéhez képest 105 milliméterrel hosszabb és 64 milliméterrel szélesebb, azaz 4537 mm hosszú, illetve 1838 mm széles, miközben egyébként 1390 mm magas, vagyis 28 milliméterrel laposabb, mint korábban. Tengelytávolsága jelentősen, pontosan 51 millimétert nyúlott, így 2741 mm-es, de a nyomtávok is sokat bővültek.
Az eredmény egy nyúlánkabb, szélesebb, laposabb forma, amely álló helyzetben azt sejteti, hogy a stabilitással és az egyensúllyal nem lesznek gondok. A klasszikus BMW-s koncepcióra épül a sziluett, azaz hosszú motorházat a hátsó tengelyhez tolt utaskabin és rövid csomagtartófedél követ. Az erőt pedig a sárvédőívek domborítása hangsúlyozza. Határozott élek, háromszögek és trapézok szabdalják a formát.
Nincs viszont megosztó, álló formátumú hűtőmaszk, az új BMW 2-es Coupé lapos, keskeny veséket kapott, amelyek leginkább a Z4-esére emlékeztetnek. Éljen a retró! A vesékben, a lamellák helyén légterelő lapokat látunk, ezek akkor nyitnak, ha a motornak hűtőlevegőre van szüksége. A kisebb légellenállásban nemcsak ez segít, hanem a szintén aktívan működő fékhűtőnyílások és az első kerekek turbulenciáját csökkentő légfüggöny, valamint a süllyesztett kilincsek is.
A M240i úgynevezett M High-gloss Shadow Line díszítést is kaphat, így számos elem, a lökhárítók egyes részei, a hűtőmaszk, a küszöbök és a visszapillantók háza is fényes fekete színű. Olyan speciális elemek teszik különlegessé a modellt, mint a motorháztető domborítása (power dome), az M-es tükrök, az első lökhárító alatti kis spoiler, vagy egy szintén filigrán szárny a csomagtérfedélen. A kerekek alapesetben is 19 colosak.
Belső
Le sem tagadhatná a méretnövekedést a BMW 2-es Coupé, jól elférni benne elöl és hátul egyaránt. A tetőablak ellenére is normális a fejtér benne, és hátul is jut hely a felnőttek lábának is. Bosszantó, hogy az elődmodellhez hasonlóan itt is piszok lassan viszi előrébb az egyébként Easy-Entry névre keresztelt funkció az első üléseket, ha hátra is beülne valaki.
A tervezők viszont mindent bedobtak, hogy testhezállónak érezzük az autót. Minden kézre áll, minden közel van, passzos, de nem szűkös. A középkonzol magasan választja el az elöl ülőket, a műszerfal pedig az ajtókon fut tovább, mintegy körbeölelve az utasokat. Erre az érzésre az ülések még rádobnak néhány lapáttal
Szériában jár a sportülés az elöl ülőknek, de az M240i-ben az M-es küszöbök, pedálsor és kormány mellé M-üléseket is kapunk. A beépített fejtámlával szerelt kagylóülések nem engedhetőek sportosan alacsonyra, de kiválóan fogják a vezető és utasa testét, amire szükség is van az autó kanyarképességét ismerve. Kihúzható combtámasz és szabályozható oldaltámasz is jár hozzájuk, az ülésfűtés a komfortnak tesz jót télen. Mellé pedig baromi jól is néznek ki.
Kormánya széles tartományban állítható, kiváló fogás esik rajta, M-es jelleg, hogy kirívóan vastag. A funkciógombok és a váltófülek is jól használhatók. Finom bőr borítja, akárcsak a látványos varrással díszített üléseket.
Nem lehet panasz az utastérre, bunkerszerűén masszívnak hat, a precíz összeszerelés mellé prémium anyaghasználat társul. Ez alól a középső szellőzők a kivételek, ahogy hozzáértem, nyiszogó hangot hallatott a magát fémnek mutató, de bántóan műanyag elem. Tekintve, hogy M-es modell, az alapvetően sötét utasteret antracit színű tetőkárpit teszi teljessé. A komorságot fémes részletek oldják. Az utas előtti díszléc és váltókar előtti fedél különösen szép.
Alapfelszereltségként 8,8” átmérőjű központi kijelző és 5,1” digitális műszerfal kerülhet a BMW 2-es Coupéba. Mi ennél jóval nagyobbakkal találkoztunk, hiszen a tesztautóba középre 12,3”-os, a vezető elé 10,25”-os elem került. Mindkettő nagyon éles, részletgazdag képet mutat, akár az előre programozott elemekre gondolunk, akár a 360 fokos kameraképre.
Én továbbra sem tudok megbarátkozni a két szembefordított félkörívvel rajzolt műszerekkel. Meg sem közelíti egy 6 órától induló hagyományos műszer eleganciáját, letisztultságat, funkcionalitását. Ráadásul, ha nem kapcsolunk minimális módba, akkor zavaróan sok infót önt a digitális műszerfal a vezetőre. Pedig itt érdemes figyelni az útra, úgy megy ez az autó.
Háromzónás automata klíma kerül az M240i-be, így nemcsak az elöl ülőké, de a hátsó utastér hőmérséklete és szellőzése is függetlenül szabályozható. USB tekintetében sem másodrendűek a hátul ülök, nekik is jut egy-egy C-s aljzat, míg elöl akár vezeték nélküli töltő is lehet. A sima 2-es Coupéba alapból hat, az M240i xDrive-ba 10 hangszóró kerül a hifirendszerbe. A tesztautó viszont megkapta a Harman Kardon surround hangrendszert. 16 hangszóró, hétcsatornás erősítő, 464 watt teljesítmény alapozza meg a valóban kiváló zenei élményt.
Az új BMW 2-es Coupé csomagtere jól használható méretű, 390 literes, ha több cuccot vinnénk, viszont kevesebb utast, akkor a hátsó üléssor 40:20:40 arányban osztott háttámlájának ledöntésével tovább fokozható a hely mérete. Belül sem szenved hiányt a praktikum, az ajtózsebek és a középkonzol különböző részei is sok cuccot elnyelnek.
Technika
Háromféle motorral indult a második generációs BMW 2-es Coupé gyártása, mindegyik turbófeltöltéses és mindegyikhez nyolcfokozatú automata váltó jár. A 220i-ben 184 lóerős négyhengeres benzinmotor dolgozik, mellette ott a szintén négyhengeres, de dízelüzemű 220d, 190 lóerővel. Nyáron jön a 230i, 245 lóerővel. Illetve jelenlegi harmadikként – az M2 érkezéséig – a csúcsmodell, tesztünk alanya, az M240i xDrive.
Ahogy egy ilyen, a márka klasszikus értékeit hangsúlyozó modellhez illik, a motor soros hathengeres, persze töltőlevegő-hűtővel megspékelt turbótöltő pumpálja a levegőt a motorba. A 3,0 literes szerkezet forgattyúsháza és hengerfeje is alumíniumötvözet, míg a főtengely kovácsolt acélból készült. Vezérlésből is megkap mindent, hiszen a változó szelepvezérlés mellé a vezérműtengelyek ütemezése is megvan, szívó- és kipufogóoldalon egyaránt, így a szelep nyitási ideje és mélysége is folyamatosan szabályozható.
Az eredmény? Nemcsak névbeli (240i) elődjénél erősebb 34 lóerővel, de többet tud, mint a korábbi M2 (370 LE), az új M240i-ben szereplő motor 374 lóerőt produkál, mellé masszív 500 Nm nyomaték társul. Így annak ellenére, hogy nehezebb (1765 kg), hozza a korábbi M2 dinamikáját. 4,3 másodperc alatt képes álló helyzetből 100-ra gyorsítani, Végsebessége 250 km/óra korlátozva, illetve felárért 285 km/óráig engedik gyorsulni.
A fenti dinamikából persze a hajtáslánc is bőven kiveszi a szerepét. Alapesetben Steptronic automata jár a 2-es Coupéhoz, felárért kerülhet be az M240i-ben szériában szereplő Steptronic sport automata. Nemcsak a kormány mögötti váltófülek jelentik a különbséget a két váltó között: a sport még gyorsabban vált, illetve rajtautomatikát és Sprint funkciót is rejt. Utóbbinál ha legalább egy másodpercig húzzuk a bal oldali váltófület, egyből a legalacsonyabb használható sebességfokozatba kapcsol a váltó, miközben az összes hajtáslánc- és futóműrendszer a legélesebb beállításra vált.
Ehhez jön még az xDrive, az intelligens összkerékhajtás, amely a sebességváltóházban található többtárcsás tengelykapcsoló segítségével az adott helyzetnek megfelelően osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között a hétköznapi körülmények között hátsókerék-hajtásúként futó modellben. Az M240i xDrive Coupéban M Sport differenciálmű is rejtőzik az xDrive-hajtásban, amely a hátsó kerekek között szabályozza a nyomatékelosztás, 0-100 százalék közötti zárást megvalósítva. Így alapesetben az autó túl- vagy alulkormányzottsági hajlama eltűnik. Viszont bizonyos beállításokkal előcsalogatható…😉
A 2-es Coupé alap futóművét nagyrészt a 4-es sorozattól emelték át, így elöl kettős ágyazású lengőkarokkal épül fel a McPherson-rendszer, míg hátul oldalanként öt-öt lengőkar biztosít jó útfogást. Persze ez csak kezdet, hiszen kérhető M sportfutómű és adaptív M futómű is. A tesztautóban mindkettő szerepelt. Előbbi alapvetően feszesebb rugókat és lengéscsillapítókat ad, utóbbi a lengéscsillapítók elektronikus vezérlést jelenti, amely lehetővé teszi, hogy hangolható legyen a csillapítás, akár a sofőr kérésére, akár a szenzorok jelei alapján.
Ha pedig az adaptív futómű bekerült az autóba, akkor lesz mellé változó sportkormányzás is (alapesetben sebességfüggő szervokormány jár), amely változó áttétellel teszi még precízebbé az irányítást. Ezzel könnyebb a manőverezhetőség és jobb visszajelzést ad.
Számos vezetéstámogató rendszer kerülhet a BMW 2-es Coupéba alapáron, így a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer, a sebességkorlátozásokra figyelmeztető rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az automata fékezőfunkcióval dolgozó tempomat is. A többiért viszont fizetni kell, így a hátsó ütközést megelőző, a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető, a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomatért, a parkolássegítőért, a tolatókameráért is.
Vezetés
Halk duruzsolással indul a motor a váltókar melletti indítógomb megnyomását követően. Ilyenkor úgynevezett Comfort módban van az autó. Ez persze csak az autó képességeihez képest komfortos, egy átlagautóhoz képest ez is sportos. Ilyenkor is fürge, fordulékony, felfüggesztése feszes, de elviseli az úthibákat.
A váltókar melletti Driving Experience Control kapcsolók segítségével a Comfort mellett választhatunk Eco Pro, Sport módok közül, illetve van Adaptive is. Ezekben a kormányzás, a csillapítás és a gázpedál reakciója, a sebességváltó váltási karakterisztikája a kívánt módnak megfelelően alakul, illetve az Adaptive-ban igazodik az éppen aktuális vezetési stílushoz, utóbbi még a navigációs adatokat is használja, hogy felkészüljön egy kanyarra, kereszteződésre.
Kérdezhetnénk, hogy minek egy ilyen sportautóba Eco Pro üzem is, de én például voltam vele úgy kirándulni több másik autóval, hogy ez a beállítás is elég volt a sor végén, hogy könnyedén tartsam a ritmust a többiekkel, viszont így az autó megmutathatta, hogy képes könnyedén 8 literes fogyasztást produkálni, miközben csendesen suhantunk. Eco Próban annyira simulékony, hogy villanyautónak is hihetnénk. Pedig csak egy rejtőzködő vadállat!
Sport módokban fedi fel igazi énjét, ott már izgalmasabb dolgok történnek. Azért a többes szám, mert elérhető a Sport Standard és a Sport Plus és van egyéni hangolású módozat is.
Sport Standard módban végre megmutatja azt az agilitást, kanyarodási képességet, amit a cikk elején az autó kiállásánál feltételeztem. A korábban vázolt műszaki arzenál azt eredményezi, hogy az autó szinte mindent megold a vezető helyett. Az 50-50 százalékos súlyelosztásával, kordában tartott nyomatékátvitelével végletekig barátságos, kezes, miközben nagyon gyors. Olyan kanyarsebességre képes, amelyet hétköznapi sofőrök aligha vállalnak be. Csak megy és megy. Nagyon észnél kell lenni mert nem átlépi, hanem átugorja a sebességhatárokat. Pedig az igazi móka csak ezután jön.
Sport Plusban ugyanis ott az az élesség, ami versenyautós hangulatot kölcsönöz az M240i-nek. A motor és a kipufogó végre ércesebben dalol, sőt visszaváltáskor durrog is. A gázpedál reakciója olyan intenzív, hogy ha egy úthiba miatt megmozdul a lábunk, azonnal darabossá válik a mozgás. A kormányzás gokartosan precíz, minden tempós kanyar élményszerű. Úgy forog a motor, mintha nem is utcára született volna, nagyon harap. Sport Plusban eltűnik az a finom fátyol, ami addig jellemezte a kocsit.
Eközben végig azt érezni, mintha egy vasbeton kockát vezetnénk, no nem a súlyát, hanem a merevségét tekintve. Az autó minden rezdülését megkapjuk, érezzük, együtt élünk a technikával. Hétköznapi körülmények között nemigen lehet kiautózni a BMW M240i xDrive Coupét, annyira messze vannak a határai.
Érdemes kilőni a kipörgésgátlót is, így a hajtáslánc szabadon működhet, és végre igazából is vezethetjük az autót. Persze szükség van a gyors kezekre, mert minden erősebb gázadásra kitör a feneke, meglepően könnyedén megy el keresztebe, mintha szándékosan így hangolták volna. :-) Hagyja, hogy szórakozzunk, csak igen későn avatkozik be a hajtás. És ez nemcsak a szűk fordulókban igaz, de a nyújtott ívekben is érezni, ahogy sodródik a hátulja. Ha ügyesen használjuk a lábunkat és a kezünket, komoly élményben lesz részünk. Izgalmas, na!
Ez az agilitás, ez a kanyarképesség az, amiért szeretjük az autózást. Több ilyet még!
Költségek
Teljesítményéhez képest meglepően takarékos a BMW M240i xDrive Coupé, az említett hosszabb távú takarékos túrát is magában foglalva, de egyébként Sport és Sport plus módban használva 11,5 literes átlagfogyasztást produkált az egyhetes teszt során.
Jelenleg 12,4 millió forinttól lehet BMW 2-es Coupét vásárolni idehaza. Ezért a pénzért a 220i modellt kínálják. Az M240i xDrive Coupé alapára 18 870 000 forint. A tesztautó viszont ennél jóval többe kerülne ma, nagyjából 22,9 millióba.
Olyan nagyobb értékű tételek emelték az árat, mint Thundernight metálfényezés (270 200 Ft), a bőrkárpit (439 000), adaptív M-futómű (185 800), elektromos üvegnapfénytető (304 000), aktív sebességtartó automatika (152 000), Harman/Kardon hifi (185 800), M Sport ülések elöl (334 400), illetve további kétmilliónyi extra csomagokban került az autóba.
Egyértelmű konkurense nincs a BMW 2-es Coupénak, hiszen a különféle autógyártók máshogy képezik el a kompakt méretű sportmodelljeiket. Aki azonban hasonlóan erős, dinamikus modellt keres, találhat alternatívát.
A BMW M240i xDrive Coupé és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Coupé (421 LE) | 26 182 000 |
Audi TTRS Coupé quattro S tronic (400 LE) | 30 137 940 |
Toyota Supra Executive (340 LE) | 23 060 000 |
Audi RS3 (400 LE) | 22 764 320 |
Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC Coupé (306 LE) | 19 556 000 |
Audi S3 Limousine (310 LE) | 18 737 160 |
BMW M240i xDrive Coupé (374 LE) | 18 870 000 |
Értékelés
Ritka eset, de tudtam azonosulni egy sajtóanyagban az autó jellemzésről szóló mondattal: „Az új BMW M240i xDrive Coupé intelligens összkerékhajtási rendszere alapvető hátsókerék-hajtású beállításával a márkára jellemző vezetési élményt nyújt – kivételes tapadással, iránystabilitással és kanyarodási dinamikával párosítva” – és tényleg.
Azt már én teszem hozzá, hogy az élményt a soros hathengeres motor ereje, hangja és az autó kifinomult műszaki megoldásai teszik teljessé. Az új 2-es Coupé az ikonikus BMW 02 által kijelölt utat követi, tovább építve a bajor márka kompakt kétajtós modelljeinek történetét.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|