Röviden – Ford S-Max Hybrid 2.5 FHEV | |
---|---|
Mi ez? | 2006-ban mutatta be a Ford az első S-Maxot, amit 2015-ben váltott a második generáció, amiből már öntöltő hibrid változat is létezik. Ez itt az. |
Mit tud? | Óriási, nagyon jól használható belső mellett kínál takarékos hibrid rendszert. |
Mibe kerül? | 12.310.000 forintba kerül a legolcsóbb dízel S-Max, a hibrid árlistája 14.160.000 forinttól indul. |
Kinek jó? | Dízelfób családoknak, akik ugyan szeretnek csatahajóval közlekedni, de a gatyájukat nem akarják üzemanyagra költeni. |
Vannak olyan autókategóriák, ahol aránylag nehéz kiváltani a nyomatékos és takarékos dízelmotort valami modernebbre, társadalmilag elfogadottabbra. Ilyen az S-Max kaliberű egyterűek osztálya is, ahol a nagy testet nem igazán éri meg benzinmotorral mozgatni. Ám a gyártóknak az Európai Unió emissziós normákra vonatkozó szabályai miatt változtatniuk kell. Vannak, akik kivették a dízelt és helyette villanymotorral szerelik járművüket, de hosszú utakra ez erősen kompromisszumot kíván. Szerencsére azonban van megoldás: az öntöltő hibrid. Kérdés, hogy ezzel lehet-e olcsóbban autózni, mint egy jó dízellel?
Külső
Kevés márkának sikerült annyira jól eltalált formát faragni egy családi buszlimuzinnak, mint amit a Ford hozott össze az S-Maxnak. Így nem is annyira meglepő, hogy a modell 2006-os bemutatkozása után a 2015-ben bemutatott második generációs S-Max is szinte ugyanúgy néz ki, mint elődje. Persze az új lámpatestek, hűtőmaszk, hosszabb motorháztető és egyéb apróságok kivételével, de az arányok, sportos stílus nem csak megmaradt, hanem még hangsúlyosabbá vált. Ma is jól néz ki a modell.
Jól áll neki az Aston Martin-os arc, amelybe már egy kis mustangos érzet is vegyült, a sportos légbeömlők és az autó oldalán lévő domborítások szintén csinosak, és a LED-es hátsó lámpa is passzol a határozott, mozgalmas formához. Karosszériája 4796 mm hosszú, szélessége tükrökkel, illetve behajtott tükrökkel 2137/1916 mm, magassága 1658/1655 mm, előbbi az ötüléses, utóbbi a hétüléses változat terheletlen magassága.
AZ ST-line részeként olyan részletek tették sportossá az alapvetően buszos formát, mint az első lökhárító spoilert formázó alsó éle, amely továbbfut oldalt a küszöbökön, hátul pedig diffúzorszerű betétet látunk. De kapott méhselytmintás hűtőmaszkot és szellőzőket az első sárvédőkre.
Belső
Miután a gyanútlan ember kinyitja az S-Max másfél négyzetméteres ajtaját, először az irdatlan nagy tértől áll el a szava, amire még ráerősít a méretes üvegtetőn beáramló fény is. Bent minden tágas, világos, amit még a komor, fekete kárpit sem nyom agyon, amit piros díszvarrással és mattezüst betétekkel igyekeztek izgalmasabbá tenni. A nagy, sivár műanyag felületek valahol érthetőek, ekkora teret nem lehet apró kis bigyókkal berendezni. Cserébe a központi kijelző alatt annyi igazi, nyomogatható gomb található, hogy egész elérzékenyül benne a tapipadoktól hideglelést kapó autós.
Az S-Maxban van gombja a klímának, az ülésfűtésnek, szélvédőfűtésnek, lámpának, ködlámpának, mindennek, aminek csak kell, és jó, ha odatekintés nélkül is képes ezeket kezelni a vezető. Oké, a kávéscsésze méretű hangerőszabályzó talán már indokolatlan, de sebaj, ennyi belefér azért a biztonságért cserébe, amit az jelent, hogy nem menüből kell menet közben bekapcsolni a hátsó ablak fűtését.
Szerencsére nemcsak tágas, hanem nagyon élhető, praktikus is az autó belseje, még a hátsó sorokban is. A másodikban az egyesével tologatható, különálló ülések és a hozzájuk tartozó tér is nagyvonalú, a leghátsó, harmadik sorba is tornamutatvány nélkül lehet bemászni, ami az előzékenyen előrecsúszó üléseknek köszönhető. A leghátsó sorban ugyan már elfogy a fejtér, de gyerekek, kisebb felnőttek itt is elücsöröghetnek.
Igaz, ilyenkor hétszemélyes módban a csomagtartó szerény méretűre fonnyad, papíron, plafonig pakolva mindössze 285 literrel lehet számolni, míg ötszemélyes felállásban 700, kétszemélyes teherautóvá alakítva pedig 2200, 2020 liternyi csomag fér be hátra, attól függően, hogy öt- vagy hétüléses S-Maxról van-e szó. A csomagtartó padlója ilyenkor teljesen sík, és a hátsó ülések gombnyomásra fekszenek el.
Emellett az utastérben is rengeteg rekesz, üreg, tárolóhely található, hatalmas a könyöklő alatti rész, van persze kesztyűtartó és a vezető bal kezénél is kialakítottak egy kis rekeszt. USB-, valamint 12 voltos csatlakozóból is van elég, és a hátsó sor lábterében 150 W-os, 230 voltos hálózati csatlakozó is akad, ha valakinek erre lenne szüksége.
Technika
A Fordnál nem tébolyodtak meg teljesen, és az S-Max kínálatának gerincét továbbra is a dízelmotoros változatok adják. Már, ha lehet gerincnek nevezni, ha a választható motorok kétharmada dízel, amik ráadásul mind kétliteresek, csak a teljesítményük különbözik. Az alapdízel S-Max 150 lóerős, és elsőkerék-hajtású, hatfokozatú kézi, és nyolcfokozatú, automatikus váltóval is rendelhető. Már a belépőmodellből is kapunk 190 lóerős kivitelt, ami már csak automata váltóval kapható, viszont igény esetén összkerékhajtással is rendelhető.
Aki még egy jelképes 10 ezer forintos összeggel meg tudja toldani az autóra költhető összeget, az a nagymotoros, összkerekes dízel S-Max áránál hajszálnyival többért a Toyota-licenc alapján készülő öntöltő hibridet is hazaviheti. Itt nincs választási lehetőség, az autó csak elsőkerekes lehet és e-CVT fantázianevű osztómű – slendriánul nevezhetjük fokozatmentes automata váltónak is, a működése érzésre erre hasonlít a leginkább, de valójában mégsem az – hangolja össze benne a két villany- és az Atkinson-ciklusú 2,5 literes benzinmotor munkáját. A két villanymotor közül az egyik főleg az autó mozgatását végzi, a másik a motorindítást és menet közben, a fékenergia hasznosításával az akkumulátorok visszatöltését intézi.
Tisztán elektromosan is képes haladni a hibrid, de csak nagyon rövid távokat, így a többi öntöltő hibridhez hasonlóan zöld rendszámot nem kaphat a hibrid S-Max sem. Akkumulátora vízhűtéses, igen kompakt darab, a 60 cellából álló lítiumion-akkumulátorcsomag 1,1 kWh kapacitású és a csomagtartó padlója alatt helyezkedik el, úgy, hogy nem vesz el értékes helyet a csomagtartóból.
Vezetés
Megjelenése ellenére a sportos vezetésről le kell mondani még az ST-Line kivitelnél is, legalábbis a futóművet tekintve biztosan. Kanyarban kissé bedől, és a fékezéseknél is nagyobbat mozdul a kasztni, mint szeretnénk. Cserébe viszont jól viseli a rossz minőségű utakat is, habár a berendezés ilyenkor folyamatosan nyöszörög. Sőt, igazából kulturált vezetés közben is folyamatosan zörög, ami azért is feltűnő, mert más zajt nem igazán hallani benne, annyira jól sikerült a hangszigetelés.
A Toyota-licenc hibrid hajtáslánc itt is úgy működik, ahogy szokott: a folyamatosan mindennel variáló bolygóműves szerkezetet szokni kell, bár az erre hisztis európai vásárlók kedvéért virtuális fokozatokat is képes utánozni a rendszer. Több-kevesebb sikerrel. Kiegyensúlyozott, nyugodt vezetés mellett viszont a legjobb formáját hozza, szinte fel sem tűnik, csendben, érezhető terhelésváltás nélkül lehet vele autózni városban, sztrádán egyaránt. Kormányzása pontos, hatékony a fék is, de az adagolhatóságba azért nem nehéz belekötni.
Őszinte karosszériájának minden sarkát belátni, nagyok a külső tükrök is, igaz, az autó hosszú orra és a messze elöl lévő szélvédő igényel egy kis összeszokást. Nem apró kocsi, fordulóköre 11,65 méter. A dupla A oszlop viszont a fél univerzumot kitakarja, hiába van üveg az acél szerkezeti elemek között, de hát ez az ára a sportos külsőnek.
190 lóerős hibrid hajtáslánca érezhető nehézség nélkül mozgatja a tekintélyes méretű autót, 9,8 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, ami nem versenyautós eredmény, de családi egyterűtől nem rossz. Vezetőtámogató rendszerei jól működnek, a távolságtartó, adaptív tempomat kezelése is kényelmes, aki nem vágyik ilyen extrára, az menüből mezei tempomattá is lefokozhatja a rendszert.
Költségek
Háromféle felszereltségi szint közül lehet választani, az alap Ford S-Max a Titanium, a sportosabb megjelenésű az ST-Line, míg az elegánsabb a Vignale fantázianevet kapta. A beugrómodell ára jelenleg 12.310.000 forint, ezért a kétliteres TDCi 150 lóerős változatát adják, hatfokozatú, kézi váltóval, elsőkerék-hajtással. Ugyanez nyolcfokozatú, automatikus váltóval 12.800.000 forint, az erősebb, 190 lóerős dízellel pedig 13.460.000 forint. Akinek összkerekes S-Maxra fáj a foga, az kénytelen lesz legalább 14.150.000 forintot félretenni, aki pedig benzines hibridre vágyik, 14.160.000 forinttal a zsebében ballagjon a kasszához.
A Ford S-Max és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW 220i Gran Tourer (benzines, 178 LE) | 10 925 000 Ft |
Opel Zafira-e Life M (elektromos, 136 LE) | 17 700 000 Ft |
VW Sharan | – Ft |
Renault Grand Scenic TCe 140 EDC (benzines, 140 LE) | 10 549 000 Ft |
Ford S-Max 2.5l FHEV (hibrid, 190 LE) | 14 790 000 Ft |
Értékelés
Ergonomikus, valószínűtlenül tágas és jól variálható, élhető belseje mellett még az S-Max vezetésében is találni örömöt, sportos külseje pedig szinte az összes hasonló kategóriájú autót lepipálja. A hibrid hajtáslánc nagyrészt városban hajtva még takarékosabb is lehet, de a hosszú távú autózáshoz valószínűleg a dízel még mindig racionálisabb választás, ha csak a fogyasztás a fontos.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|