Röviden – Nissan Ariya | |
---|---|
Mi ez? | Előd nélküli, Japánban gyártott, 4,6 méteres elektromos autó orrmotorral és elsőkerék-hajtással vagy orr- és farmotorral, ebben az esetben összkerékhajtással, 2022-től |
Mit tud? | Egyedi stílust nyújt kényelmes belső térrel és korszerű a technika alatta. |
Mibe kerül? | Még nem ismert az ára, 2022 őszén érkeznek meg Magyarországra az első autók. |
Kinek jó? | Különleges külsejű, japán gyártású elektromos autót keresőknek. |
A Nissan az egyik első és meghatározó innovátor volt a nagysorozatú elektromos autó gyártása terén. Az első generációs Leaf meghódította a piacot, a második széria pedig még szélesebb körben terjesztette el a villanyautózást. Eddig azonban nem lépett tovább a márka, nem jöttek újabb elektrifikált személyautók. Hamarosan azonban újabb lendületet vehet a márka átállása, hibridek, plug-in hibrid modellek mellett bemutatkozik egy új villanyautó is. Várhatóan idén szeptemberben érnek magyar piacra gyártott első autók a Nissan Ariyából. Fél évvel a hazai rajtja előtt vezettük a japán crossovert, amelyből csak elektromos hajtású lesz.
Külső
Szemből a menetfények csíkjából és az orrmaszk nagy V betűjéből elsőre Nissanként azonosítható a 4,6 méteres crossover. Magassága, enyhén futurisztikus formája és nagy, a fotózott autón 20 hüvelykes kerekei miatt tekintélyesnek hat, de nem mondható terebélyesnek. Hosszúsága 4595 mm, szélessége 1850, magassága 1660 mm.2775 mm a tengelytávja, ami átlagos érték ebben a méretkategóriában az elektromos autók között. Például az Audi Q4 E-troné 2764 mm, a VW ID.4-ben a tengelytávolság 2771 mm, a Škoda Enyaq iV-ben 2790 mm, a Kia EV6-ban viszont 2900.
A Nissan kínálatán belül az orrmaszk hűtőnyílásainak aránya jelzi az adott termék villamosítási fokát. A közeljövőben megjelenő, teljes hibrid Juke-on a műanyag elem csak kicsit takarja a légbeömlőnyílást, a villanyautókon viszont zárt az egész, nincs is rajta bevágás, így az Ariyáé is teljesen zárt. Összességében sportos megjelenést kap az Ariya, ami kupészerű tetőívből, a fémrészekhez képest keskeny üvegfelületekből, a keskeny lámpákból és a hátsó spoilerből is következik. A szabadidő-autós hatást ezzel szemben a hatalmas sárvédőívek és a karosszéria alsó részét borító fekete betétek hangsúlyozzák.
A képeken látható fényezés a napfelkelte ragyogását idéző Akacuki-réz (angolos írásmóddal Akatsuki Copper). A vízbázisú festék viszonylag alacsony hőmérsékleten is felhordható, így az autó összes eleme egy fázisban lefényezhető. A többszöri melegítés elkerülésével 25 százalékkal kisebb a folyamatból eredő szén-dioxid-emisszió, mint más színt választva. Az Ariya másik egyedi fényezése a sarki fény (aurea borealis) által inspirált zöld.
A látszólag cseppforma karosszéria nem kiemelkedően áramvonalas. 0,297 a megcélzott alaktényező. Kérdéses, a Nissan miért állt meg itt, mert a nehéz, de rendkívül áramvonalas Teslák igazolták, hogy a súlycsökkentésnél hatékonyabb hatótávnövelő fogás a légellenállás lefaragása. Összevetésképp egy Audi Q4 E-Tron alaktényezője 0,28, a Sportbacké csak 0,26.
Belső tér
Elegáns, japános és nagyon tágas tér a Nissan Ariya belseje. Hátul a sík padlóval középen is viszonylagos kényelemben ülhet egy utas, a szélső helyeken végképp. A lábtér a 4,6 méteres karosszériához képest óriási, az elöl ülők térérzetét javítja a padlószint felett kezdődő műszerfal. A két kijelző képátlója egyformán 12,3 hüvelyk, amelyek igazán nagyok.
Pár fontos kapcsoló és gomb továbbra is adott a maga fizikai valójában, köztük az indítógomb vagy a hangerő-szabályozás tekerentyűje, de a kormánykerék küllőin is van pár. A klímavezérlés érintőfelületét szépen megoldották, érintőgombjai akkor láthatóak a bekapcsoló háttérvilágítással, amikor használjuk őket.
Látszik, hogy a Nissan előrelépett minőségérzetben, az Ariya elegáns környezetet ad utasainak. Az irányváltó jól néz ki. A megvilágított érintőgombokkal választhatunk üzemmódot, kapcsolhatjuk a parkolórobotot és itt aktiválható vagy deaktiválható az e-pedál, tehát a fokozott, álló helyzetig tartó lassítás a gázpedál felengedésekor. A könyöklővel egybeépített középső rakodóhely előre-hátra tologatható, mint a Renault Scénicben.
Különlegesség a hátsó kamerával megvalósított digitális belső visszapillantó tükör. Ennek bizonyára vannak előnyei, de nekem idegen volt a mélységérzetet megszüntető kamerakép, inkább annak örültem, hogy egyetlen mozdulattal átkapcsolható sima visszapillantó tükörre a vakításcsökkentés karjával. Ez ugyanolyan praktikus részlet, mint az ablaktörlőlapátok törlőéle elől-alól fakadó ablakmosó-folyadék, ami így nem megy kárba és hatékonyan tisztítja a szélvédőt.
Csomagtér csak hátul van. A balkormányos modelleké egy motorral 468 literes, a jobbkormányosoké valamiért 466. Két motorral 415 illetve 408 liter ez az érték attól függően, melyik oldalról vezetünk. Sajnos a Nissan sem alakított ki csomagtartót az orrban, ahová legalább a töltőkábelek elhelyezhetők volnának, hogy ne a hátsó csomagtérből vegyenek el helyet vagy kelljen előhalászni őket a telerámolt csomagtartó padlója alól. Illetve figyelni arra, hogy az esetleg piszkos kábelek ne koszoljanak össze más cuccunkat,
Technika
Mivel a Nissan nem hisz a konnektorról tölthető akkus hibridekben, az Ariya sem készül plug-in hibridként, csak tisztán elektromos hajtással jön. A márka annyira erősen készül a villanyautós átállásra, hogy nem is ruház be a motorok megfeleltetésébe a következő, Euro 7-es kipufogógáz-tisztasági normának, és 2023-tól nem vezet be új, tisztán belső égésű motorral hajtott személygépkocsit Európában. Tehát amiben lesz benzines motor, az hibrid lesz. Az Ambition 2030 terv szerint a 2026-os pénzügyi évre az eladott új autóik 75 százaléka lehet villamosított, 2030-ra 100 százalékuk lesz elektromos vagy valamilyen hibrid.
De térjünk vissza az Ariya technikájához, amely nagyrészt közös a Renault Mégane E-Tech-ével, ám jóval nagyobb karosszériában. A CMF-EV padlólemez vadonatúj, itt kétféle akkucsomag és hajtásmód közül lehet majd választani.
Bruttó 65, nettó 63 kilowattórás a kisebbik akkumulátor, a nagyobbik kapacitása 90 kWh, amiből 87 kilowattórányit autózhatunk ki. Az akkuk mindkét esetben folyadékhűtésűek, ami azért fontos, mert így egymást követő villámtöltésekkel, hosszabb úton nem tudnak úgy túlmelegedni, mint a LEAF-ek léghűtéses akkui, ami csúnyán lekorlátozza az egyenáramú töltés sebességét. Európába CCS-töltővel jönnek az Ariyák, nem lesz vesződés a vesztésre álló CHAdeMO-csatlakozóval.
130 kW az egyenáramú töltési teljesítmény maximuma, aminél a koreai és a VW-konszernbeli konkurensek is többet tudnak csúcsértékként. De a töltési idő lerövidítése valójában azon múlik, hogy meddig tölt az autó háromjegyű értékekkel, nem a csúcsértéken. Mivel az Ariya is a Renault-Nissan szövetség autója, elérhető hozzá a 22 kilowattos váltóáramú töltés, piactól függően szériában vagy extraként, ez azért jó hír, mert idehaza is sok köztéri töltő tud ennyit leadni, így szemben számos új modellel, ahol 11 kw-os a csúcs, gyorsabban töltődhet az Ariya. Alapáron 7,4 kilowattos a fedélzeti AC-töltő.
Készül majd egy- és kétmotoros Nissan Ariya is. Előbbiben az orrmotor az első kerekeket hajtja, ami fontos eltérés a hátsókerekes MEB-autókkal, a Hyundai Ioniq 5-tel vagy a Kia EV6-tal összevetve, de hasonló a Toyota bZ4X-hez. A motorteljesítmény a kisebbik akkuval 160 kW, ami 218 lóerő, a nagyobbik akkus, de elsőkerekes Nissan Ariya villamos gépe 178 kilowattot ad le, azaz 242 lóerőt.
Mindkét elöl hajtó motorváltozatnak 300 Nm a maximális forgatónyomatéka. Az emelt motorteljesítménnyel a nehezebb akkucsomagos Ariya is majdnem ugyanúgy gyorsul 0-ról 100 km/órára, mint a kisebbikkel, idejük 7,5, illetve 7,6 mp. Első és hátsó motorral a 63-as akkuval 206 kW a Nissan Ariya csúcsteljesítménye, a 280 lóerős modell 5,9 mp alatt lő ki 100-ra, ami a V6-os 350Z sportkupé szintje. A nagyobbik akkuval ez a verzió 225 kW-os, 306 lóerős és a nyomatéka is 600 Nm, gyorsulása 100-ra 5,7 mp.
Érdekes, hogy a kétmotoros, nagyakkus modell végsebességét a Nissan nem 160-nál szabályozza le, hanem elengedi 200-ig, mint a Polestar a maga autóit vagy a Ford a Mustang Mach-E GT-t, az Audi a nagy E-tront.
Négy hajtott kerékkel a Nissan az E-4ORCE rendszerrel fejlett nyomatékelosztást ígér, ami agilisabbá és biztonságosabbá teheti az autót. Performance kivitelben az E-4ORCE összteljesítménye 290 kW/394 lóerő változatlanul 600 Nm nyomatékmaximummal, amivel 5,1 mp-re esik a nulla-százas gyorsulási idő.
Egyelőre nincs végleges WLTP-adatunk a hatótávolságra, a gyártó becslései szerint az elsőkerekes modellekben egy töltéssel 360, illetve 500 km-t tehetünk meg az akkumulátor kapacitásától függően, a 4×4-es, kétmotoros Nissan Ariya várható hatótávolsága a kisebb akkuval 340, a naggyal 460 km. A homologizáció során a Nissan találhat még pár kilométert, ezek körülbelüli számok. A 63-as akkuval az adat a korában közölt 360 helyett 403 km lehet, azaz 15-18 kWh-s átlagfogyasztást ígérnek a szabvány szerint 100 kilométerre vetítve.
Vezetés
Zárt pályán vezethettük az elsőkerekes, egymotoros verziót Jaramában, összesen öt kört, ami 19 km. Versenypályán menni mindig jó, mert az autóval azt is biztonságosan kipróbálhatod, amit közúton nem szabad megkockáztatni.
De egy elektromos crossovernek, egy egészséges hatótávú utazóautónak sok fontos tulajdonsága van, ami itt öt körön nem tud kiderülni. A zajszintet nehezebb úgy megítélni, hogy két padlófékes kanyar között suhansz pillanatokra 140-nel, nem pedig autópályán mész hosszabb távot. Tehát ezek az első benyomások az autóról, közúti vezetés után jobban látjuk majd, mit tud még ezen kívül.
Jarama (e.: harama) egy klasszikus pálya, Madrid közelében található. Korábban a Forma-1-es Spanyol Nagydíjnak adott otthont ez az aszfaltcsík, amely szintkülönbségeivel és változatos, izgalmas kanyarjaival bármilyen szériaautót meggyötör.
Kezdjük azzal, hogy az Ariya fékje a számára merőben idegen terepen, abnormális terheléssel is nagyon jól bírta az űzést. Itt a villanyautós mozgáskultúrából a higgadt kigurulásnak, a rekuperációs lassításnak és az egypedálos vezetésnek nem sok szerep jutott. Utóbbi városban nagyon jó, versenypályán nem, ezért volt nagyon hasznos a ki- és bekapcsolására szolgáló önálló nyomógomb.
300 Nm-rel a villanymotor szépen meghúzza az autót induláskor, aztán ahogy gyorsul, egyre lanyhábban hajlandó fokozni a tempót. Sok más elektromos autóhoz hasonlóan a Nissan Ariya is elinduláskor érződik nagyon erősnek, aztán ha 100 körül odalépsz, már nincs az a hűha, ami kilövéskor, csak a mérsékelt gyorsulás.
Finoman működött a kipörgésgátlás, drasztikus torpanások csak a teljesen digitális gázadáskor adódtak, ha valaki átmenet és ész nélkül tapossa le a menetpedált kanyarkimeneten. Kíváncsiságból lenulláztam a fedélzeti számítógépet a fogyasztásméréshez. Versenypályán, jórészt padlógáz-nagy fék üzemben 47,7 kWh/100 km fogyasztást írt ki az Ariya, ami szerintem meglepően kevés ahhoz képest, amit az autók kaptak.
Jónak tűnt fel a Nissan Ariya egyensúlya, kanyarokban békés, nyugodt autó volt az elöl-hátul 225/45 R20 méretű gumikkal. A nagyakkus, kétmotoros modell súlyeloszlása kereken 50:50 az első és a hátsó kerekek között, de az egymotorosé alig rosszabb, körülbelül 48:52 arányú. Ez a kiegyensúlyozottság hamar bizalmat teremtett.
Költségek
Nem egészen hat hónappal vagyunk az autó piaci bevezetése előtt. Még mindig, mondhatjátok, mert az Ariya valóban 2020 nyara óta ismert. Késésének egyik oka a koronavírus-járvány a lezárásokkal, a másik a chiphiány, de szerepe volt benne az új gyártási helyszínnel kapcsolatos nehézségeknek is.
Az új Nissan Ariya Japánban készül egy igen magas fokon automatizált új üzemben, ami megnehezítette a gyártás indítását. A magyarországi márkakereskedésekbe várhatóan ősz elejére érkezhet meg az autó nagyobb mennyiségben, de forintban kifejezett ára már korábban is lehet.
Jelenleg az importőr még nem tudott irányárakat megjelölni, túl sok a bizonytalanság abban, meddig roggyan épp a forint árfolyama. A 62 kilowattórás LEAF Acenta listaáron 15 690 000 forintról indul, a nála bővebb akkukapacitású, nagyobb méretű és fejlettebb Ariya arányosan magasabb áron nyithat.
Értékelés
Lassan két éve látjuk fotókon, sajtóközleményekben a Nissan Ariyát, de most először lehetett vezetnünk is. A rövid menetpróbán harmonikus autónak tűnt. A kétféle akkucsomag a 218-394 lóerős teljesítményszintekkel jó kompromisszumnak ígérkezik. Reméljük fogyasztása közel lesz az ígérthez, így valódi hatótávolságot nyújtva, amely mellé jól jön a kiemelkedő 22 kilowattos AC-töltési lehetőség.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|