Röviden – Volkswagen Multivan 2.0 TSI Style | |
---|---|
Mi ez? | A Volkswagen ikonikus kisbuszának hetedik generációja 2002-től, amely már a személyautókhoz fejlesztett MQB padlólemezre épül. Kapható benzines, dízel és hibrid változatban, és kétféle hosszú karosszériával készül. |
Mit tud? | Szép külső mellett, jól variálható, ergonomikus belső térben utaztatni hét embert. |
Mibe kerül? | 13,7 millió forint a legolcsóbb, rövid karosszériás Volkswagen Multivan, kétliteres motorral 16,6 millió, a tesztautó felszereltségi szintjének alapára ennél érezhetően több, 23,4 millió forint |
Kinek jó? | Hétszemélyes családi autónak is megteszi a VW Multivan, de gazdagon felszerelve üzleti kisbuszként is príma. |
Hasonló méretű kisbuszt, hacsak nem az őrült menetteljesítmények elérése a cél, általában dízelmotorral vásárol, aki nem akarja a gatyáját is üzemanyagra költeni. Hiszen az ilyen modellek általában sokat mennek. Mi most mégis egy benzines, méghozzá a kínálatból a nagyobb, erősebb motorral felszerelt, hétszemélyes VW kisbuszt próbáltunk ki, minden létező extrával megtömve – a konnektoros hibridnek Hamvas Tamás kolléga már örvendezett pár hete.
Külső
Kisbuszt rajzolni nem lehet egy dizájner álommunkája, alapvetően egy kalandoktól mentes dobozforma. Mégis lehet jól csinálni, mint ahogy a Volkswagen tervezői is tették a legfrissebb Multivannel. Úgy, hogy közben maradt valami észrevehető vizuális kapocs, ami a korábbi modellekhez köti a hetedik generációs modellt is. A kétféle hosszal is kapható autó 4973 vagy 5173 milliméter hosszú – összehasonlításként: egy Passat 4766 mm hosszú -, 1941 mm széles, 1907 mm magas, tengelytávja 3124 mm. Formára egy hasáb, kis, hegyes orral és hátul túlnyúló tetőlégterelővel.
Közelebbről már apró finomságok is feltűnnek a külsőn: a karosszérián szinte körbefutó vonal deréktájon, ami a hűtőmaszktól indul, át a fényszórókon, végig az autó oldalán, majd a hátsó lámpatesteknél szinte láthatatlanná vékonyodva, a csomagtartó ajtajának közepén ér véget. Oldalról a tolóajtók kaptak egy kis domborítást, a tető pedig hátra nyúló légterelőt. Nagyon modern és barátságos a forma, amire a húzott keskeny lámpák is rájátszanak. Ez már messze nem az az autó, ami furgonnak is látszik, nagyon személyautós.
Belső
Kezdjük a második, illetve harmadik üléssorban, ha már egy kisbuszban ülünk. Mindkét oldalon elektromosan nyitható, csukható tolóajtókon lehet bejutni az autó belsejébe, ahol a második sorban két, a harmadikban három ülés található. Persze ez nem kötelező, az üléseket egyesével lehet tologatni, kiszerelni, akár átrendezni a felállást, ha nem tetszik a 2+2+3-as kialakítás, ahol itt a második sorban középen a padlóhoz rögzített, szintén sínen tologatható kihajtogatható asztal található a székek között.
Az impozáns üvegtetőn át rengeteg fény jut be az amúgy is barátságosan világos kárpitozású utastérbe, ahol a hosszú távon is kényelmes üléspozíciót kínáló, fűthető ülésekhez rengeteg tárolóhely, és persze USB-töltőpont is tartozik. Sőt, a felhajtható ülőlapú ülések belsejébe is lehet rámolni, hátulról pedig fiók húzható ki belőlük, a komfortot pedig a saját klímaállító felület teszi teljessé. A hatalmas méretű hátsó csomagtartó ajtaja szintén elektromos mozgatású, ami nemcsak kényelmes, hanem egyes helyzetekben szinte kötelező is, mert olyan magasra nyílik, hogy 190 centivel vidáman lehet alatta álldogálni.
A csomagtartó 469 literes, de a hátsó sor üléseit kiszerelve már 1844 liternyi teret lehet belakni, öt ember cuccaival. Ha ez sem lenne elég, akkor a második sor ülései is kiszerelhetők, és akkor a fél világ is elszállítható benne.
Elöl is élhető a Multivan belseje, a műfa berakások ugyan furcsák, és a csúnyán koszolódó, kényes zongoralakk felületből is több van benne a szükségesnél, az anyagminőség és a hangulat mégis összeáll egy kerek, látványos egésszé. A dupla A oszlop sem a legszerencsésebb, dizájnelemként nagyon látványos, de használati értéke csekély, a két masszív oszlop közé beékelt üvegfelület nagyon kicsi, az átlátszatlan fémrészek borzasztó nagy teret takarnak ki a külvilágból.
Sajnos a 8-as Golf bemutatóján megismert, csak izzadtságszagúan magyarázható logika alapján átrendezett lámpakacsoló felület itt is megtalálható, ugyanúgy, mint a simogatós felületű hőmérséklet- és hangerőszabályzó. Ugyanilyen baklövés a menüből állítható klíma is.
Ezeken túl a használhatósággal nincs baj, klassz a rengeteg információt a szélvédőre vetítő HUD, jók a kormány gombjai, praktikus a dupla kesztyűtartó, illetve a lehajtható pohártartó. Zseniális megoldás a középkonzolra telepített miniatűr billenőkapcsoló, ami a hétfokozatú DSG automata váltót vezérli – pont ekkorának kéne lennie minden autóban -, mert így tekintélyes tér maradt a két első ülés között, ahová pakolni is lehet, vagy éppen folyosóként használva kiszállás nélkül eljutni a hátsó részbe. Komfortos az állítható hosszúságú ülőlapú, elektromos mozgatású vezetőülés is.
Műszerfala teljesen digitális, a középkonzol kijelzője 10 colos, éles, gyönyörű képpel és tisztességes sebességgel. A menürendszer ugyan nem mindig logikus, egyes funkciókat hosszas kutakodás után találsz csak meg, viszont a vezeték nélküli telefonintegráció – AndroidAuto, Carplay – nagyon kényelmes funkció.
Technika
Aránylag széles motorkínálatból választhat, aki Volkswagen Multivanra vágyik, a benzinesből 1.5-ös és 2.0 literes található az árlistán, a kisebb 136 lóerős, 220 Nm-es nyomatékkal, amivel 13,5 másodperces 0-100-as gyorsulásra és 185 km/órás csúcssebességre képes az autó, a tesztautóban is szereplő nagyobb motor pedig 204 lóerős, 320 Nm-rel, 9,4 másodperces gyorsulással, 200 km/órás végsebességgel. Benzines motorral konnektorból is tölthető hibrid is kapható a Multivanból, ennek az alapja az 1.4-es TSI, aminek a rendszerteljesítménye 218 lóerő, nyomatéka 350 Nm, amivel 11,6 másodperces gyorsulásra és 190 km/órás csúcssebességre képes. A 10,4 kWh-s akkumulátorcsomaggal akár 50 kilométer tehető meg tisztán elektromos hajtással.
Szerencsére a VW nem engedte el a dízel kezét sem, a minap megérkezett a gázolajos blokk is a modellbe. Kétliteres 150 lóerős, 360 Nm nyomatékú dízelmotorral is megvehető a kisbusz, amivel 11,6 másodperces gyorsulás és 190 km/órás csúcssebesség érhető el. Nem kockáztatunk nagyot, ha azt mondjuk, továbbra is ez lesz a legnépszerűbb variáns. Kézi váltó egyáltalán nem található a konfigurátorban, csak 6 és 7 fokozatú, dupla kuplungos DSG váltóval kapható a Mutlivan, a benzines és dízelek mellé a hétfokozatú jár, a PHEV változathoz pedig hatfokozatút adnak.
Vezetés
Volkswagen Multivannel autózni pihentető, stresszmentes elfoglaltság. A szabályos hasáb forma az első, oldalsó holtterek kivételével jól átlátható, a magas üléspozícióból pedig még az egyre nagyobb szabadidő-autók fölött is kényelmesen ellátni. A 204 lóerős benzinmotor, ha nem is olyan nyomatékos, mint egy dízel, a hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltóval összhangban dinamikusan is képes mozgatni az üresen 2 tonna körüli autót. DGS létére a váltó a parkolásoknál, finom manővereknél is jól használható, ebben az autóban nem kell tartani a darabos, váratlan meglódulásoktól.
A benzinmotor csendes, kulturált járású, legfeljebb akkor hallani a hangját, ha a sofőr dinamikusabban hajtaná a kisbuszt. Ennek amúgy sok értelme nincs, az ötméteres, magas építésű autó nem arra született, hogy csikorgó kerekekkel hajszolják kanyarból kanyarba.
Leginkább hosszú távon, autóúton, autópályán hozza a formáját, komoly tempó mellett is kényelmes, csendes, futóműve itt van elemében, a kasztni pedig merev, nem nyiszorog, nem csavarodik. Kormányzása semmi különlegeset nem nyújt, egyszerűen, pontosan megcsinálja, amit elvárnak tőle. Fordulóköre 12,1 méter, amivel nem a parkolóházak ördöge, de a 360 fokos képet adó kamerarendszer szinte mindig segít kihasználni a rendelkezésre álló teret.
Vezetőtámogató rendszerei közül az adaptív tempomat nagyon kifinomult darab, dugóban és autópályán is érzéssel gyorsít, fékez. Hasonlóan klassz a sávtartó működése is, amely nem pattog ide-oda a felfestések között, és még a kopott, hiányos útburkolati jeleket, útpadkát is egész jól felismeri. Legalábbis a műszerfalon lévő animáció szerint. Ezenfelül van még benne kikerülési és kanyarodási asszisztens, felismeri a közlekedési táblákat, ha kell, vészfékezni is tud. Az IQ Light LED Matrix fényszóróval pedig éjszaka vidáman lehet távolsági fénnyel autózni bárhol, a rendszer a szembejövőket és az éppen utolért autóst is szépen kimaszkolja, hogy ne zavarja őket az erős fény.
Sajnos a fogyasztása érezhetően meghaladja a gyári 8,8 literes értéket, jórészt átlagos városi, országutas használat mellett 10,4 liter lett a mért eredmény. Ami nem túl erős érv a dízellel szemben.
Költségek
13,7 millió forint a rövid karosszériás, 136 lóerős benzinmotoros Volkswagen Multivan alapára, míg a nagyobb motoros, 204 lóerős változat 16,7 milliótól indul, a 150 lóerős dízelért pedig 15,8 millió forintot kérnek. A 150 lóerős benzin- és 75 lóerős villanymotorral hajtott konnektorból is tölthető akksis hibrid alapára 19,1 millió forint. Ugyanezek hosszabb változatban 15,7 millió, 17,2, illetve 16,4 és 19,7 millió forinttól kaphatóak. Színek közül a viharszürke alapáras, a cukorfehér 128 ezer, a metálszínek 523 ezer forint, az egyedi színek pedig 1,5 millió forintos felárat jelentenek. A tesztautó az alaposan megszaladt extrákkal bő 32 millió forintba kerül.
A Volkswagen Multivan 2.0 TSi és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
VW Multivan 2.0 TSi (204 LE) | 16 664 520 |
Ford Tourneo Custom 2.0l TDCi mHEV Kézi (185 LE) | 13 671 350 |
Toyota PROACE Verso Family 2.0 D-4D MT6 (140 LE) |
15 650 000 |
Renault Trafic Blue dCi aut. (170 LE) | 13 250 000 |
Könnyű összehozni a borsos vételárat, hiszen a hétüléses belső 466 ezer, az adaptív futőműszabályzás 858 ezer, az akusztikai csomag 343 ezer, az elektromos oldal- és hátsó ajtók pedig további 662, illetve 392 ezer forintba kerülnek. A HUD 638 ezer, a LED matrix fényszóró 697, a panorámatető 582 ezer forint. És van még miből válogatni.
Értékelés
Kényelmes, és tényleg mind a hét ülésen kompromisszummentes kényelmével, tágas, szellős, világos, a végtelenségig variálható belterével hosszabb utazásokhoz is vonzó a Volkswaegen Multivan. A minőség, összeszerelés mind meggyőző, az utastér ergonómiája is príma, tisztán látszik, hogy a Volkswagennél nem tegnap kezdtek el kisbuszt gyártani. Különösebb panasz a vezethetőséget sem érheti, bár egy ötméteres csapatszállítónál ez talán nem a legfontosabb szempont, sokkal inkább számít a csendes belső és a civilizált futómű. Ez persze el is várható egy autótól 32 millió forintért.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|