Röviden – Škoda Fabia PJ, 2022 | |
---|---|
Mi ez? | PJ kódjelű, negyedik generáció a Škoda ötajtós, elsőkerék-hajtású, 80-150 lóerős benzines motorokkal kapható kisautójából. A kipróbált autó 80 lóerős szívóbenzines, ötfokozatú, kézi váltóval. |
Mit tud? | Felnőtt, érett, tágas és átgondolt. |
Mibe kerül? | 5,3 és 8,5 millió Ft közötti a listaára, a központi kedvezmény 300 ezer forint. Az ezüstmetál 1.0 MPI Ambition listaára a sok extrával együtt 6 820 450 Ft. |
Kinek jó? | Elsősorban a testvérmodellek, a SEAT Ibiza és a VW Polo, illetve a hasonlóan tágas Hyundai i20 és a Kia Rio. |
Ha azért érdekel az új Škoda Fabia, mert vennél egyet, rossz hírünk van. Már elkelt az összes 2022-ben Magyarországnak jutó új Fabia. Az a 350 darab, amit a gyár idénre kiporciózott nekünk, kevesebb, mint ami egy jobb hónapban elment itthon az első generációból. De a hazánkban futó mintegy 93 000 Škoda Fabia miatt erről az autóról akkor is érdemes írni, ha idén már gyakorlatilag hozzáférhetetlen.
Külső
396 centijével az 1999-ben bemutatott első Škoda Fabia pont akkora volt, mint a kompakt kategóriába tartozó FIAT Tipo, az 1990-es Év Autója. A márka azóta is hű a fullsize kisautóhoz, a Fabia ismét hosszabb (és belül is nagyobb) legtöbb konkurensénél. A negyedik generáció hossza 4170, szélessége 1780, magassága 1461 mm, tehát közvetlen elődjénél 111 mm-rel hosszabb, 48-cal szélesebb és 8-cal alacsonyabb. Tengelytávja 2552 mm, ami a szélességgel együtt meghaladja az első Octavia vonatkozó méreteit.
Nincs semmi játékos vagy bohém a formatervben, nagyon precízen kivitelezett, igényesen fényezett autó, pontosan futó élekkel, szépen illesztett sárvédőkkel, lökhárítókkal. Egy gaget engedtek meg maguknak a tervezők: az első ajtók alján látható domborítást a cseh zászlóban Morvaországot jelképező kék háromszög ihlette.
Sportos kivitelként májusig megérkezhet a Fabia Monte Carlo. Ez a gyári neve, a névadó kisváros írásmódja helyesen Monte-Carlo lenne. A fekete-piros kontrasztjára épülő modellt ne keverjétek össze az RS-ekkel, ami már az előző Fabiából sem volt és a mostaniból sem lesz. Colour csomagban 99 060, illetve 104 140 forintért rendelhető kontrasztos feketére vagy szürkére fényezett tető és első tetőoszlop.
Sajnos nem lesz Fabia Combi, pedig magas fejlesztési fokot ért el, amikor a gyár végül lemondott róla. Konkurens híján és a rengeteg elődmodell ügyfélkörével a kombinak bőven lehetne létjogosultsága a piacon a kis SUV-k mellett.
Belső tér
Térkínálata és extrái a kompakt autók közelébe emelik a Škoda Fabiát. A magam 190 centijével kényelmesen ültem hátul a nekem beállított ülés mögött. A viszonylag magas üléspad rendesen alátámasztja a combokat, be tudtam dugni a lábfejemet az első ülés alá, és például a Nissan Juke-kal ellentétben itt hátra van vezetve a fűtőlevegő a hátsó utasok lábához.
Önálló extraként, illetve csomagban választható hátra kartámasz és az első kartámaszos tárolót, a Jumbo Boxot megrendelők kérhetnek hátra középső légbefúvást. Az Active alapverzióban 6,5” a középső érintőképernyő képátlója, a Bolero fejegységé 8-as, a legmenőbb az Amundsen kijelző 9,2 collal.
Felszereltségtől függően van rengeteg kisebb-nagyobb okosság, például esernyő a bal első ajtóban, kuka az első ajtóban, telefontartó a hátsó ülészsebekben. A két első ülés közötti hálóról a gyár lemondott, mert nem sok mindenre volt jó.
Pótkerék nélkül a csomagtér 380-1190 literes, de mivel minden hazai autóban széria a szükségpótkerék, a tér valójában 343 literes. A csomagtérben a kalaptartó alatt hálónk lehet, vannak kabátkampók az utastérben és szatyorakasztók a csomagtérben.
Az átgondolt részletek egyike a háttámla mögé becsúsztatható kalaptartó, ha felfelé terjeszkednénk az üléstámla lehajtása nélkül. Az extrák között a Simply Clever csomagokkal különféle hálók, tépőzáras csomagrögzítők is akadnak. Ezek a megfordítható, gumi/szövet padlóborítással, az áthelyezhető raktérpadlóval éppúgy ismertek más Škodákból, mint a jégkaparó a tanknyílás fedelében vagy a tölcsérré nyíló kupak az ablakmosótartályon.
Technika
Mivel a Citigo kifutott, a Fabia új generációjával már minden Škoda az MQB modulrendszer egyik variánsára épül. A Fabia alapja is az MQB A0 padlólemez, amire a Scala és a Kamiq vagy az Ibiza és a Polo épül.
Egyáltalán nincsenek és nem is lesznek villamosított motorok, se 48 voltos, se teljes hibridek, mert a gyártó szerint túl drágák a kategória árszintjéhez. Sajnos a VW-konszernben adott földgáz-benzin üzemű motorváltozat sincs a Fabiából.
Ami van, az elsősorban a 999 köbcentis, szívómotorként Atkinson-ciklusú, turbóval Miller-ciklusos háromhengeres benzines. Az atmoszférikus motorból a 65 lóerős nem kapható itthon, csak a 80 lóerős, amelynek forgatónyomatéka egyformán 93 Nm.
Mire jó az Atkinson-körfolyamat?
Egy benzinnel, gázolajjal, LPG-vel stb. működő belső égésű motor akkor hasznosítja a lehető legjobban az üzemanyagban lévő energiát, ha a kipufogógáz nyomása (ezáltal hőmérséklete) minél kisebb. Minél alacsonyabb nyomással távozik a hengerből a gáz, annál nagyobb munkát végeztettem vele. Ezt szolgálja a többek között hibrid Toyotákban is alkalmazott Atkinson-ciklusú motor: az Atkinson-motorokban a tovább nyitva tartott szívószeleppel a szívóütem rövidebb, mint a munkaütem. Ez csökkenti a fogyasztást, hátránya viszont a jellemzően alacsonyabb fajlagos teljesítmény, bár 80 LE/literes értékével a Fabia 1,0 MPI motorja nem ezt mutatja. A Miller-ciklusú motor az Atkinson párosítása feltöltéssel, például a kompresszoros, 1,2 literes Micrában és a Note-ben alkalmazta a Nissan illetve most a VW konszern is beveti.
Mivel nincs turbója, kettős tömegű lendkereke, nagynyomású üzemanyag-ellátása, részecskeszűrője és a szívócső-befecskendezés miatt szelepkokszosodás sem fenyegeti, ez az a motor, amit akkor választanék magamnak, ha magánemberként sok évre keresnék új autót.
Változó lapátgeometriájú turbóval és közvetlen befecskendezéssel működik a két 1,0 TSI 95, illetve 110 lóerővel, 175, illetve 200 Nm nyomatékmaximummal. A VTG-feltöltő használata a benzinesek magas kipufogógáz-hőmérséklete miatt ma is nagyon ritka Otto-motorral, szériaautóban elsőként tudtommal a Porsche használta a 997-es 911 Turbóban, később a VW az 1,5 TSI-hez. Első ránézésre semmi létjogosultsága itthon a 95 lóerősnek, mert mintegy 65 000 forinttal kerül csak kevesebbe, mint az öt- helyett hatfokozatú, kézi váltós és 110 lóerős modell.
Németh János Škoda-márkaigazgató azt mondta róluk, hogy nagyobb tételben vásárló cégek vagy autókölcsönzők érdeklődhetnek a 95 lóerős iránt, utóbbiak azért, mert sokan Nyugat-Európába értékesítik bérautóikat. Több országban a 95 lóerős utáni pénzügyi terhek jóval alacsonyabbak, mint a 110-est véve.
Műszaki oldalról Turi Balázs termékmenedzser azt emelte ki, hogy a kettős tömegű lendkerék hiánya motiváló lehet egyes magánvásárlók számára, mert az csak az erősebbikben van a hatfokozatú váltóhoz. Ezek is két vezérműtengelyes, 16 szelepes és szíjas vezérlésű motorok a 82 mm hengertávolságú EA211evo motorcsaládból, ahová az 1,5 TSI is tartozik. A turbós motorok a Fabiában is mind részecskeszűrősek.
A leggyorsabb modell az 1,5 TSI, a kínálat egyetlen négyhengeres motorja. Kettős kuplungos, hétfokozatú automatikus váltóval a 150 lóerős benzines 8,0 mp alatt gyorsul 100-ra és 225 km/órás végsebességével nem szorul ki a belső sávból.
14-18” közötti a gumiméret, a futómű elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros. Opcióként kérhető az autó 15 mm-rel leültetett sportfutóművel, illetve ugyanennyivel megemelt, kifejezetten rossz utakra szánt futóművel is. A fordulókör átmérője 10,7 méter.
Többféle fékkel készül az új Škoda Fabia. A 150 lóerőst kivéve mindegyikben dobfék van hátul (eltérő méretben). A dobfék rosszabbul lassít, de kevésbé rágódik be az enyhe fékezésekkel ritka használattól, könnyebb és kevesebb karbantartást igényel az extraként rendelhető tárcsaféknél.
Ötcsillagos töréstesztjével a Fabia igen jó színvonalat képvisel a kiskategóriában. Az oldalütközéskor az első utasok összefejelését megakadályozó, ülések közötti légzsák nincs, alapáras viszont a hátsó oldallégzsák is. Ez olyan tétel, ami rengeteg nagyobb autóhoz nem is rendelhető.
Vezetőtámogató rendszerként alapáras vagy elérhető a városi vészfékasszisztens gyalogosvédelemmel, az aktívan kormányzó sávban tartó rendszer, a fáradásfigyelés, a jelzőtábla-felismerés, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés, és motortól függően rendelhető adaptív tempomat is.
Vezetés
Egyféle motorral vezettem a Škoda Fabiát a magyarországi menetpróbán, méghozzá az alapmodell 80 lóerős szívó háromhengeresével. Az 1,0 MPI (Multipoint Injection, hengerenkénti befecskendezéses) motorral 15,5 mp a gyorsulás 100-ra és 179 km/óra a Škoda Fabia végsebessége.
Utóbbi meglepően magas érték, szerepe lehet benne a kategórián belül szokatlanul jó, az eddigi 0,325-ről 0,28-ra javuló alaktényezőnek, amiben benne van a teljes alvázburkolat, a tetőszárny és sok apró finomítás hatása.
Nagyon jól beállítható az üléshelyzet, az én 190 centimnél jóval magasabbak is egészségesen ülhetnek a hatalmas állítási tartományú ülésekben. A kényelmes, nagy felületű ülésben váratlanul kevés remegést érezni a sorhármas motortól, a zajszint is egészen más, mint a hangosan törömpölő (nem hibrid) Yarisban és Yaris Crossban az 1,5 literes szívómotorral.
Erő az nyilván nincs a motorban, de jól kihúzatva, akár a 6500-as fordulatszámon lágyan megérkező leszabályozásig, egy személlyel mindenkit meg tudtam előzni országúton, akit kellett. A középső fordulatszám-tartományban elegendő a nyomatéka, simán el lehet vele járni.
Elsősorban takarékossága miatt érdekes ez a motor, mert az országúton és autópályán megtett, gyakori padlógázzal terhelt tesztút végére 5,8 l/100 km-es átlagfogyasztást írt ki a számítógép, mindezt a motor adottságaihoz képest igen gyorsan vezetve. 100-nál körülbelül 3000 a percenkénti fordulatszám ötödikben, 160-nál 4900.
Még ebben az Ambition nevű majdnem alapkivitelben is nagyon kulturált autó az új Škoda Fabia. Kiválóan rugózik a 185/65 R15-ös gumikkal, szépen csillapított futóműzajokkal fut és a nagyobb autók tompa puffanásaival fogadja a rusnya úthibákat, nem pedig kisautós csörömpöléssel.
Felárért rendelhető hátsó tárcsafék, szerintem már a látványuk is megér 38 100 forintot, ha alufelnis az autó, de vezetés közben a Fabia dobfékkel is jól adagolhatóan és erősen lassult a kipróbált autó Goodyear Efficient Grip gumijaival.
Ha egyszer belendült a kocsi, remek úttartása miatt ritkán kell elvenni a gázt csak azért, mert kanyar jön. Ezért is sikerült egy hosszabb országúti és autóúti szakaszt 4,9 literes átlagfogyasztással zárni a fedélzeti számítógép szerint, pedig a tempó nagyon nem az öt literen belüli fogyasztást indokolta. Alapáron 40 literes a benzintank, ami tolerálható, de érdemes megfizetni az 50 literes tank felárát.
Látni a pillanatnyifogyasztás-mérőn, hogy a két felső fokozatban a befecskendezés alig hajlandó benzint adni a motornak, 100 km-re 11-12 liternél volt a felső határ. A műszerek közötti monokróm kijelzőre kikérhető a motorolaj hőmérséklete is, ami nagyon hasznos adat.
Költségek
5 298 990 Ft a 80 lóerős Fabia Go indulóára, amely a jó ár-érték arányúnak szánt, akciós modell. Az ársáv másik végén a Style csúcsfelszereltségű, automatikus DSG-váltós 1,5 TSI áll 150 lóerővel, 8 536 850 forinttól. 299 999 Ft árkedvezmény vonható le a legtöbb Fabia listaárából, a cascokötési bónusz 100 000 Ft lehet, ezt kiegészítheti még 400 000 Ft kedvezmény hitelfelvétellel a házi finanszírozónál.
A képgalériában megtaláljátok az összes kivitelt a szériafelszereltségével. Aki tényleg kompakt Škodát keres, gondolkozzon el a Fabia helyett az alig többe kerülő, de sokkal nagyobb csomagterű Scalán is, amely a 110 lóerős motorral, Go felszereltséggel 6 097 820 forinttól kapható.
Listaáron egy márkakereskedés 6 820 450 forintot számlázna az extrákkal együtt az ezüstszürke metálfényezésű, Ambition kivitelű, 80 lóerős, de jól felszerelt autóért a képeken. Ez is sok pénz, de a 110 erős TSI Ambition 7 381 790 forintba került listaáron, extrákkal együtt, a Style kivitelű tesztautók ára 8,2 millió forint a konfigurátor szerint.
Aki ma Škodát szeretne venni, akár 102 hetes szállítási határidőbe is belefuthat. Ennek a VW-konszernt nagyon megtépázó félvezetőhiány az egyik oka, de az is benne van, hogy két évet ígérve nem kell egyre kijjebb tolni az eredetileg fél-egy évben megjelölt szállítási időt, amikor az autó csak nem akar gyártásba kerülni.
A Fabiánál gyorsabb a szállítási határidő, jelenlég 70 héttel számolhattok, ami majdnem másfél év. Az importőr most azon küzd, hogy legalább 2023-ra több legyen a magyarországi allokáció az idei 350 darabnál, de mivel minden piac ezzel próbálkozik, nehéz lesz eredményt elérnie.
Értékelés
Amióta a Škoda belépett a felnőtt kisautók közé a Fabiával, az újabb generációk érkezésekor az az egyik fő kérdés, hogy ismét ott lesz-e a kategória első három autója között. Kényelme, tágassága, biztonsága alapján egyértelmű a helye az élbolyban. A 80 lóerős szívómotorral nagyon takarékos, némi lemondással és türelemmel élhető autó. Akinek ez kevés, vehet helyette háromféle turbós benzinest.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|