Röviden – Volkswagen Arteon R Shooting Brake | |
---|---|
Mi ez? | A CC-t leváltó, a Passatnál csinosabb, de hasonló méretű Arteon kombiverziója, ebből is a csúcsmodell DSG-automatával, összkerékhajtással és 320 lóerős motorral. |
Mit tud? | Nagyon gyors, nagyon erős, nem sajnálja az erőt a hátsó kerekektől és még kényelmes is tud lenni. |
Mibe kerül? | 15 020 200 Ft-tól kapni Shooting Brake Arteont, az R kombi listaára 23 386 630 Ft. Ebből 1,7 millió Ft a kedvezmény. 2021 őszén extráival együtt a tesztautó listaára 24 682 740 Ft volt, de ez ma biztosan több. |
Kinek jó? | Sokoldalú, örömöt is adó, de nem szélsőségesen vad sportkombit keresőknek lehet ideális. |
Akinek megvan az a feledhető meccs, amin a spanyol válogatott egyetlen góllal legyőzte a németet a foci Európa-bajnokság döntőjében, arra is emlékezhet, hogy abban az évben jött ki a Passat R36, még a 3,6 literes V6-os, felkerekítve 300 lóerős szívómotorral. Nem ma volt, konkrétan 2008-ban, és azóta az Arteon R az első igazán nagy teljesítményű modell a Volkswagentől a középkategóriában. Hengerből kevesebb, lóerőből több, hajtott kerékből ugyanannyi van a nemrég tesztelt Volkswagen Arteon R alatt.
Külső
4872 mm az autó hosszúsága, 1871 mm a szélessége és 1438 mm a magassága. A tengelytávja 2838 mm, ami 3 mm-rel hosszabb, mint a korábban tesztelt, 150 lóerős dízelé. Kisebb teljesítményű rokonaitól az R-t többek között vadabb hűtőrácsa és első-hátsó lökhárítója, 2-2 trapéz formájú kipufogóvége és diffúzorszerű hátsó lökhárítója különbözteti meg.
Alapáron 18-as Sebring fantázianevű felnik járnának, a tesztautón lévő 20 hüvelykeseket a Volkswagen egy másik versenypályáról, a Lisszabonhoz közeli Estorilról nevezte el.
Szép felni és látványosabbá teszi a kékre fényezett, R feliratos féknyergeket is az elöl 357, hátul 310 mm átmérőjű féktárcsákkal. A gumiméret 245/35 R20, aminél Magyarország jelentős részén élhetőbb lenne a gyári 245/45 R18-as méret.
Belső tér
Belül a sötétszürke űrben kevés a nemes és sportos részlet, az Arteon minőségérzete nem képes az átlag fölé emelkedni. Az ülések elegáns nappabőr bevonata, a rozsdamentes acél pedálsor és lábtámasz említhető erőfeszítésként, a sportmodellt kék cérnás díszvarrások jelzik.
9,2” volt a tesztautóban a feláras Discover Pro navigációs-kijelző képátlója, az óracsoport alapáron digitális. A 10,25”-es képátlójú felületet többféle nézettel tölthetjük meg. Jól jön az extraként rendelhető szélvédőre vetített kijelző (218 440 Ft), a legfontosabb dolgokat itt gyorsan megtalálod, miközben a kormánykeréken lévő 18 darab gomb és kapcsoló kiismerésével küzdesz.
Kellemetlen, hogy a jobb térded kérlelhetetlenül kemény műanyagnak támaszkodik a fokozatválasztó kar mellett, bár más testmagassággal a térd érhet a puhább felülethez is. Gyerekekkel jó játék a színvarázs a menüben, összesen harmincféle lehetőségből választhatjátok ki az utastéri hangulatvilágítás színét.
Annyira nagy hátul a lábtér, hogy az már a Škoda Superbet idézi. Egy padlóváza elférne a térdem előtt. Extraként hátul is állítható a légkondicionálás, a Business Premium csomag része többek között az ülésfűtés és a 230 voltos csatlakozó is. A kellemes funkciók egyike a masszírozásra képes vezetőülés, ha már sokat vezettél aznap vagy csak arra vágysz, hogy a torlódásban valami jó is történjen veled.
Egy Passat Varianthoz képest jelentős hátrány a magas csomagtérperem, az ülések háttámláinak lehajtásakor maradó lépcső és a csomagtartó volumene is kisebb valamivel, de nem érezni, hogy az Arteon kombiban meg kéne szenvedni a szépségért. Méretre jó, sőt nagyon tágas a csomagtartó a maga 590 literes, más adatok szerint 565-1632 literes térfogatával.
Technika
Akárcsak a Passat, a 3H gyári kódjelű Arteon is az MQB-modulrendszer szülötte, de a Passathoz nem érhető el ez a motorváltozat. Gyári adatok szerint az Arteon kombiból 1783 kilót nyom az összkerekes csúcsmodell.
Motorja megérdemelt volna mívesebb takaróburkolatot ennél a fekete fedélnél, amin semmilyen jelzés nem utal arra, hogy 235 kW/320 lóerő és 420 newtonméter készül alatta 1984 köbcentiből, négy hengerben, közvetlen benzin-befecskendezéssel és egy turbófeltöltővel. Még egy R sincs ráírva.
DNFG a motorkód, ez a verzió forgatónyomatékban 20 Nm-rel, teljesítményben viszont 40 lóerővel tud többet a DNFE kódjelű négyhengeresnél, amely a Superb csúcsmodelljéből ismert 206 kW-tal és 400 Nm-rel.
Maximális olajfogyasztására azt mondja a gépkönyve, hogy 2000 km-enként akár 1 literig normálisnak tekinthető és új járműveknél az első 5000 km alatt ennél több is lehet. Ellenőrizétek rendszeresen a nívót, ha Arteon R-t vagy bármilyen turbófeltöltős autót használtok!
Nemrég a Golf R vezette be márkán belül a nyomatékvektoros erőelosztást a hátsó kerekek között, tehát a jobb és a bal hátsó kerék között elektronikus szabályozással változtatható a nyomatékarány. A motor össznyomatékának maximum fele vihető hátra és ez a forgatónyomaték teljes egészében az ívkülső kerékre vezérelhető az orrtolás, az alulkormányozottság kivédésére.
250 km/óra a leszabályozott végsebesség és egyformán 4,9 mp a gyorsulási idő 100-ra az ötajtós Arteon R-rel és a Shooting Brake-kel is. Opcióként a végsebesség kitolható 270-ig.
Ez a turbós motor is részecskeszűrős, az összegyűjtött korom hamuvá égetésére a kezelési útmutató javaslata a következő: haladj legalább 80 km/óra sebességgel, vedd le lábadat a gázról, hogy fokozatban hagyott váltóval guruljon a jármű és addig ismételd a gyorsítást és a gurulni hagyást, ameddig elalszik a visszajelzőlámpa. Ha nem alszik el, akkor irány a márkaszerviz.
Piaci igény híján nincs kézi váltási opció, széria a dupla kuplungos, olajos tengelykapcsolós sebességváltó. Előremeneti fokozatból hét van.
Elöl MacPherson, hátul többlengőkaros a független kerékfelfüggesztés. Alapáron jár az adaptív lengéscsillapítás-szabályozás is, aminek van normál, kényelmes és sportos beállítás. Az üzemmódválasztóval Race üzemmódot is választhattok.
Vezetés
Váratlan öröm az autóba beülve a mélyre engedhető vezetőülés. Állítható fejtámlás ülés sajnos nincs, de az üléstámlával egybeépített fejtámla magassága elfogadható. Nagyon jól tartanak és rendkívül kényelmesek a feláras első ülések.
Extraként az ErgoComfort üléssel kapunk meghosszabbítható combtámaszt, masszírozást és nemcsak az ülés mozgatható elektromosan mindenféle irányba, de a deréktámasz feszessége és a magassága is állítható. Sajnos ez így csak a vezető ülésére igaz, az utasnak nem jut ki ugyanez a bőség.
Elinduláskor és parkoláskor nagyon zavart a borzasztó darabosan működő kuplung. Olyan rántásokkal indul el az autó, amire összenéznél a többi utassal, ha a sofőr csinálná. Zömmel jó a váltások időzítése, néha az 1-est húzatja kicsit túl hosszan. A kézi váltáshoz az R-ben meghosszabbított fülekkel gyorsan kapcsolhatunk, de a váltó legtöbbször magától megoldja, amit szeretnél.
Sport üzemmódban felerősödik a kipufogóhang, az igazi mély zúgás R-ben jön. A gázadással arányban van és amikor tényleg sietsz vagy egyedül autózol saját örömre, akkor szórakoztató a csatazaj, de nekem túlságosan mély a frekvenciája.
Bármilyen keveset tompít is az úthibákon a /35-ös gumi, a 20-as kerék ellenére teljesen elfogadható a rugózási kényelem. Az adaptív lengéscsillapítás Comfort állásában végképp. Így tél végén a hazai utakon nagyon ijesztő a felnikre leső temérdek, éles peremű úthiba.
Ma is emlékszem, mennyire ijesztően ment az Opel Speedster Turbo, amely 4,9 mp alatt gyorsult 0-ról 100-ra. Az Arteon R ehhez képest nyilván egy hajó, és nem is kelt rémületet, mégis ugyanerre képes. Gyorsulása veri a Ferrari Testarossát, a Honda NSX-et, az E46-os M3-at, miközben teljes kényelemben elvisz síelni négy embert a csomagokkal együtt.
Rajtprogrammal kilőve nagyon hatásos az erődemonstráció, de a finoman járó benzines akkor is lehengerlő, amikor rugalmasságát kell megcsillogtatni autópályán vagy megvillanni egy előzéshez.
Furcsa volt, ahogy a sport üzemmódban, S-be húzott váltóval, a féket és a gázt nyomva aktiválható rajtautomatika használata után a stop-start rendszer simán leállította a motort. Ezt megélve felszisszentünk a képeket késztő Hamvas Tamással. Az importőrtől kapott válasz szerint egyes típusokban elektromos szivattyú keringteti a hűtőfolyadékot vagy ahol ez nincs, ott bekapcsol a hűtőventilátor és hűti az egész motorteret, illetve a vezérképviselet szerint a motor olajellátása is biztosított, jóllehet az olajszivattyú mechanikus.
Talán a kormányzás lehetne beszédesebb, kevésbé szintetikus és adhatna több visszajelzést, a kipufogóhang is lehetne kevésbé művi. Mindenesetre az Arteon R egy valóban gyors autó, de vezetése nem olyan izgalmas, mint a farával nagyokat legyező 508 PSE-é. Ez egy kényelmi, praktikussági és sportossági téren is grammra kimért, műszaki szempontból igen magas színvonalon megvalósított, nagy kaliberű sportkombi.
Csalódás volt az autó irányultságának ismeretében, hogy a márka sportosnak szánt csúcsmodellje tolatáskor már 30-nál leszabályoz rükvercben, éppúgy, mint valamilyen banális modellváltozat. Valószínűleg a Volkswagen is a tévedésből betett hátramenet és a padlógáz kombinációjának pusztító következményeitől igyekszik megvédeni a fogalmatlan vezetők környezetébe keveredőket.
Nagy dolog a teljesen kikapcsolható menetstabilizálás. Ez az egyik összetevője annak, hogy sima aszfalton is meg lehet mozdítani az autó farát gázra, a másik a hátsó kerekek közötti villámgyors nyomatékátcsoportosítás.
Általában ezek a hang-on típusú összkerékhajtások nagyon orrhangsúlyosak és a hátsó kerekek hajtása rajtoláskor érvényesül, de itt mindig számíthatunk a hátsó kerekek hajtására. Ilyen széles gumikkal és 500 lóerőn innen egy 4×4-es autótól nagy öröm, hogy kanyarból kifelé tudsz olyat csinálni a gázzal, amitől visszább kell tekerni a kormányt.
Messzebb utazva, békén hagyva az R módot, az Arteon 320 lóerővel is jó utazóautó. A szélzajt a keret nélküli ablakok sem erősítik fel túlságosan, a mély kipufogódörmögéstől megszabadulva érvényesülhetnek a feláras, 10+1 hangszórós, 700 wattos Harman Kardon-audiorendszer kvalitásai. A sok tárolóhelyen elhelyezhető, aminek kéznél kell lennie, az üléseket és a rugózást pedig már dicsértem.
Örömteli a nagy napfénytető és a jól hangolt adaptív tempomat, amely 210 km/órás sebességig képes automatikus fékezésekkel és gyorsításokkal tartani a beállított sebességet és a több lépcsőben választható követési távolságot. Az IQ.Light, a távfénnyel az előttünk menőt és a szembejövőket körbelövő LED-mátrix főfényszóró nagyon megér 532 130 forintot, éjszaka vezetve élmény látni, ahogy dolgozik és ontja a fényt a sötét országútra.
Költségek
15 020 200 forinttól kapni Arteon Shooting Brake-et, a 320 lóerős motorral most 23 386 630 Ft a listaára, amiből 1,7 millió forint az árkedvezmény. Tehát az autó 21 686 630 forintba kerül alapfelszereltséggel. Újonnan, még 2021 őszén a sokféle extrával együtt a tesztautó listaára 24 682 740 Ft volt, de ez ma biztosan több volna.
Erősen lábfüggő a fogyasztás. Tud 9 liter is lenni egyenletes, szelíd sebességnél, de városban 15,5-16 liter akkor is lehet, ha nem hajszolod. Felerészben autópályán és országúton, felerészben városban megtett utakkal 14,8 liter/100 kilométerre jött ki a tesztfogyasztás 100 kilométerre, ami nem vészes az autó erejéhez, súlyához és a sebességtartományhoz mérten. A 66 literes tankméret elfogadható hatótávot ad, ha nem siettek nagyon.
Az Arteon R Shooting Brake és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Insignia Grand Sport 2,0 AWD aut. (230 LE) | 18 430 000 |
Peugeot 508 SW PSE PHEV (360 LE) | 25 190 000 |
Volkswagen Golf R DSG kombi (320 LE) | 18 080 570 |
Volkswagen Arteon R Shooting Brake DSG (320 LE) | 23 386 630 (akciósan 21 686 630) |
Értékelés
Nagyon jó, hogy a T-Roc, a Golf és a Tiguan mellett az Arteonból is elkészült az R sportváltozat. Sok autógyártó kilépett a középkategóriából, aki meg maradt, annál sokszor feleekkora teljesítményű belső égésű motorokkal van vége a kínálatnak.
Létezik sportosabb, játékosabb, izgalmasabb autó a kategóriában, ám a Volkswagen Arteon R egy nagyon magas színvonalon megvalósított autó. Fád belső terével lehetett volna kezdeni valamit a modellfrissítéskor, de fejlett technikája a tágas karosszériában jól domborít a cégautós mindennapokban és akkor is, ha néptelen úton vadulni támad kedved.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|