Röviden – Mercedes GLB | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes kisautó-platformra épülő GLB szabadidő-autó elektromos hajtású verziója hét üléssel, két motorral. Ez a Magyarországon készülő első villanyautó. |
Mit tud? | Ha ügyesek vagyunk, akkor 400 kilométeres hatótávot, a mercedeses érzést viszont mindenképp. |
Mibe kerül? | Az elektromos EQB 23,5 millió forintról indul, 24,6 az erősebb 350-es kivitel, a tesztautót 30 millióra konfigurálták. |
Kinek jó? | Használható méretű és prémium elektromos autót keresőknek, akiknek a divat másodlagos. |
Vannak olyan pillanatok mostanában, amikor nagyon nehéznek tűnik megfogni azt, hogy mitől lesz prémium egy autó. Felszereltség? Szinte már mindenben megkapjuk a modern vezetéstámogató rendszereket, már minden autóban ott az okostelefon-integráció, és nagyon nehéz olyan autót találni, amiben a bent ülők nincsenek maximális biztonságban.
Minőség? Ez is egy oda-vissza játszma, a prémiumgyártók egyes termékeit már könnyedén utolérik a volumengyártók, így ezt például modellje válogatja. Hogy miért válasszon bárki inkább egy kis elektromos Mercedest kétszer annyiért, mint egy hasonló kategóriájú, de nem prémiumautót? Na, erre nem fogok tudni olyan választ adni, amibe én magam ne tudnék belekötni, mert az EQB-nek is vannak hibái. Mégis azt érzem, hogy ez egy valódi Mercedes. Hol itt a trükk?
Külső
Egy olyan autót látunk magunk előtt, amit nehéz lenne bántani. Ha valaki magas autót szeretne, tágasat, SUV-t, akkor az EQB pontosan az. Nem kupé, nem sportos, mintha egyetlen porcikájával sem akarna görcsösen megfelelni trendeknek, amiktől épp a praktikusságát veszítené el. Ez a bakancsforma teszi a legjobbat egy SUV-nak és pont. Nagyok az ablakai, magas a teteje és majdnem függőleges a hátfala.
Engem ásításra késztet a fehér fényezés egy ilyen autón, mégis lépten-nyomon megnézték. Miért? Nagyon látványos, ahogy az orrán keresztül fut a LED-világítás, és ettől látszik, hogy valami más. Ezek az elektromos Mercedesek ismertetőjegyei, ahogy a hátul is összekötött ledes lámpák. Ezektől és a vékonyabb első fényszóróktól néz ki könnyen megkülönböztethetőnek egy mezei GLB-től, miközben autószerű maradt.
Ez egy AMG csomagos, sportos lökhárítós tesztautó, a felnijei is csak 18 colosak, ez a belépőszint, és a hatékony légellenállás miatt ennyire vastag a peremük. Azért van teljesen lefalazva a hűtőmaszk is – a lökhárító alján vannak aktív lamellák. Hátul lejjebb van a rendszáma, mint a GLB-nek, de ezen is ott virít a 4Matic felirat, csak itt egy kicsit mást jelent.
Egészséges méretű autó az EQB, 4684 milliméter hosszú, 1834 milliméter széles, viszont 1,7 méter magas, vagyis kis alapterületen nyújt elég nagy teret, és ez jó. Tengelytávolsága 2829 milliméter, 10 centivel hosszabb egy A-osztályénál, pedig ugyanarra a platformra épülnek.
Belső
Kell a jó összeállítás ahhoz, hogy egy Merci-belső gyorsan vonzó lehessen. A tetőtől talpig feketében rendelt utastér nem olyan. A komorságban lassan tűnik csak fel, hogy az üléseket nagy részben jó minőségű Alcantarával borították, és ebből még az ajtókárpitokra is jutott. A belsőépítészetét már egy ideje ismerjük, ezekkel az idomokkal, részletekkel játszik a Mercedes nagyjából 10 éve, de egyre jobbnak és aprólékosabbnak tűnik.
Szerintem azért tud ez sok lenni, például a turbinaszerű légbeömlők önállóan iparművészeti alkotások, de besuvasztva egy halom gömbölyded forma, sokféle fekete műanyag, matt és fényes felület közé, nálam már rezgeti a lécet. Nem is csak azért, mert a látvány sok, de ezt össze is kell rakni, és az sajnos nem sikerül jól. A középső légbeömlők lakkozott fekete, domború fészke például recseg-ropog. A 64 színű hangulatvilágítás döbbenetesen mutatós, még a turbinák is világítanak, de előfordult, hogy némelyik mégsem kapcsolt be, ilyenkor inog a minőség mércéje.
Minél több az elektronika, annál több a hibalehetőség, de van az a szint, amikor már nem szeretnénk találkozni vele, a 30 milliós listaár például ilyen. A tesztautóban szereplő két 12,25 colos digitális kijelzőn is akadtak gondok, hol a tolatókamera nem kapcsolt be, hol a komplett multimédiára kellett 10 percet várni, hogy magához térjen. Akárcsak a gyári navigáció, aminek a szaggatása miatt a cím beírása sem volt egyszerű, majd a pontos helyzetünk meghatározása is hosszú percekbe telt, miközben folyamatosan csak újratervezett.
Az MBUX-szal általában nincs sok gond, de az ilyen hibák, amik egy héten belül jöttek ki, aggodalomra adhatnak okot. A kijelzők képe egyébként szép, a menürendszer könnyen tanulható és látványos, ha bátrak vagyunk, akkor még a hangvezérléssel is megpróbálkozhatunk. A multimédiához járó tapipad viszont nem a kedvencem, valamiért erre tették rá a csatorna- és zeneváltó „gombokat”, amiket simogatni kell. Ez pedig fura. A digitális műszeregység grafikája változtatható, van három különböző nézete, amikben a blokkokat is egyenként konfigurálhatjuk. Ez jó, mert azokat az infókat válogathatjuk össze, amikre nekünk van szükségünk.
Szép és jó fogású az AMG sportkormány, a két kis tapipaddal lehet irányítani róla a kijelzőket is. Ami fontos, hogy elég jól ülni a kormány mögött, nagyon széles tartományban állítható minden, mivel én mélyen szeretek ülni, a fejem fölötti tér már zavarba ejtően tágas maradt. Hátul 14 centis sínen tologatható az üléspad, a legelső helyzetben felnőtteknek nem marad lábtér, de nagyon kényelmesre beállítható, a fejtér szintén bőséges, a harmadik sorban – mert itt olyan is van – pedig leginkább csak gyerekek lesznek el jól.
Pakolórekeszekből vannak elég jól használhatók, a kétfelé osztott fedelű könyöklő is ilyen. Érdekes, hogy az ajtózsebek csak az ajtók feléig érnek, de szerencsére van egy elég nagy kesztyűtartó is a műszerfalban. A középkonzol lakkozott fekete rolója alatt kábel nélküli telefontöltő és pohártartók rejtőznek, jó, hogy ezt a részt teljesen be lehet fedni.
Csomagtartója 465 literes, hét üléssel pedig pont annyi, hogy a rolós kalaptartó, az összetekert szőnyeg és az egyik töltőkábel táskája elfoglalja, mondjuk még két esernyő elfért mellettük. Arra viszont nem számítottam, hogy az EQB épp a csomagtérajtóban fogja majd fel a tetőn elolvadt havat, ami aztán nyitáskor a nyakamba zúdul csatakosra áztatva a raktérben lévő táskákat is. Ezen a ponton messze nem érzem úgy, hogy minden négyzetcentin tökéletes lenne a kivitelezés.
Technika
Kecskeméten készül az EQB, Magyarországon ez az első villanyautó. Ezen a gyártósoron a Mercedes kisautói készülnek, és a GLB, valamint az EQB is ugyanazt a padlólemezt használja, amit az A-osztály is. Az elektromos hajtás miatt azonban a tengelyek közötti padlólemezt teljesen átalakították, helyet kellett kialakítaniuk a 66,5 kWh nettó kapacitású lítiumion-akkumulátornak. Mivel az akkumulátor extrudált szelvényekből készült tartószerkezete elég merev, képes helyettesíteni az eredeti kereszttartókat, így az EQB padlója nincs magasabban a GLB-jénél, és hasmagasságuk is megegyezik.
420 voltos feszültségű akkumulátora öt modulból áll és váltóáramú töltőről maximum 11, egyenáramúról viszont akár 100 kW-os teljesítménnyel is tölthető. Előbbivel több mint 6 óra a teljes töltési idő, utóbbival viszont elég egy 30 perces megálló is, ha éppen sikerül olyan töltőoszlopot találnunk , amin fel is tudja venni ezt a teljesítményt az akkumulátor. Ehhez érdemes használni a beépített navigációt, ha az autó tudja, hogy egy ilyen villámtöltőhöz tartunk, elő fogja készíteni az akkumulátor hőmérsékletét, máskülönben ezt a töltőre csatlakozáskor kezdené el, ami növeli a töltési időt. 8 év 160 000 kilométeres garanciát vállal a Mercedes az akkumulátorra, annak gyárilag teljesített kapacitására.
A hajtásról egyelőre mindkét elérhető változatban, az EQB 300-ban (228 LE) és 350-ben is két villanymotor felel, tengelyenként egy. Az első aszinkron, a hátsó állandó szinkronmotor és általában ez hajt. Induláskor csak a hátsót használja, nagyobb tempónál, illetve kanyarban kapcsolódik be a hajtásba. Lassításkor is először a villanymotorokkal, majd az üzemi fékkel lassít az EQB.
Összkerékhajtása lehet akár állandó is, menetmódtól és útfelülettől függ, hogyan állítja be az autó elektronikája, de képes valódi és hatékony összkerékhajtást is adni. Az erősebbik 350-es modell 292 lóerejével 520 Nm-es rendszernyomatékával már komoly vonóerőt képes leadni az aszfaltra, persze olyankor a hatótávolság drasztikusan csökken.
Gyárilag 419 kilométeres maximális hatótávot ígér a Mercedes, ha kihasználjuk a 6,2 másodperces 0-100-as gyorsulást és a remek menetdinamikát, akkor ennek csak a töredékével gazdálkodhatunk. A leggazdaságosabb vezetés mellett 16,4 kWh/100 km-es fogyasztást írt az EQB, amivel 401 kilométer lett volna a hatótáv hűtés, fűtés és mindenféle fogyasztók nélkül. A valóságban 350 kilométer környékén tudott elmenni gazdaságos vezetés mellett, ami már egészen elfogadható.
Általános vezetéssel, kényelmi extrákat használva 28-30 kWh/100 kilométeres fogyasztással autóztunk városban. Mivel a töltési lehetőség már elég soknak mondható a belvárosban is és általában van szabad töltőpont, így nem tűnik aggasztónak az odafigyelés nélküli vezetéssel nagyjából 200 kilométeres hatótáv.
Vezetés
Elképesztően csendes autó a Metcedes-Benz EQB. Ez a legmegdöbbentőbb az egészben, és ami a leginkább fokozni tudja a minőségérzetet. Teljesen más hangszigetelést használnak, mint a GLB esetén, magasabb frekvenciájú zajokat kell kiszűrni egy villanyautónál, és ez itt tökéletesen működik. Annyira jól sikerült, hogy autópályán 130-nál csak a két tükör nagyon halk sustorgása hallható. Sem szélzajt, sem gördülési zajt, sem mocorgó kárpitelemeket nem hallani bent, ami végtelenül megnyugtató.
Futóműve tökéletesen megidézi a nagyobb Mercedesek kényelmét. Csupán acélrugós adaptív lengéscsillapítással, mégis olyan zsírosan kenődve rugózik, mintha valami óriási trükk lenne benne. Majdnem 2,5 tonna a menetkész tömege, így a súly is rájátszik, de mindebből nem veszünk észre sokat, a kisautós futómű, amiben megerősítették a bekötési pontokat, a szilenteket és stabilizátorokat, jól viseli a terhelést, nagyon harmonikus és kényelmes a mozgása.
Kormányzása egészen szintetikus, de ugyanaz a jóleső súlyozás érződik rajta, mint a futóművén, így az összhang teljesen rendben van, ennél többre ide nincsen szükség. Szépen kivitelezték a fékezési érzetet, lehet finoman, bólintások nélkül lassítani az EQB-vel, pedig nagyrészt a villanymotorokkal lassít, a programozásuk mégis tökéletes ahhoz, hogy hagyományos autónak tűnjön.
Hátba vágó gyorsítást nem produkál a 292 lóerős összteljesítményű EQB 350, annál sokkal kifinomultabbra hangolták. Az elindulás puhán történik, utána persze rendes vágtára is fogható a 292 villany ló, de egy ilyen családi autónál nem ez a fő vonzerő.
Csöndes utazás, vagy a csilingelően szépen szóló hifi melletti autózás a kényelmes ülésekben, az passzol az EQB-hez. Összességében nagyon egyben van a mozgása. Kanyarstabilitásával sincs gond, magasabb tempóról is meg tud indulni, ha kell, és a hatótávolságával is jól használható a mindennapokban.
Sok információt kapunk arról, hogyan érdemes vezetni a takarékos üzemhez, folyamatosan látjuk azt is, hogy mennyi a hatótáv és mennyinek kellene lennie, ha az autó javaslatai szerint vezetnénk. Jellemzően a negyedével nagyobb hatótávot jósol, ha kikapcsoljuk a szellőzést, a multimédiát, Eco üzemmódba tesszük az autót és tojással a gázpedál alatt vezetünk.
Az EQB-t tölthetjük 100 kilowattal is, például az Ionity oszlopokon, a Mercedesekhez kedvezményes töltés jár legalább egy évig. A töltés idejéről és a töltés erősségéről is kapunk infót a kijelzőn. 70-75% felett látványosan lelassul először 40, majd 30 kilowattra, de így is hamar feltolja az akkut 100%-ra. 22 kW-os töltőn a teljes feltöltés 6650 forintba kerül, amiből egy benzines autóba jelenleg 13,8 liter benzint tankolhatnánk. Az EQB 350-nel ennyiből el tudunk menni nagyjából 350 kilométert, ha kevésbé figyelünk oda, ami benzinből 3,9 literes átlagfogyasztásnak felelne meg. Egy ekkora autótól ez kimondottan jó érték, de még úgy sem drága, ha 50 kW-os villámtöltőnél fizetünk.
Költségek
Prémium autóhoz híven az elektromos Mercedes EQB magas áron indul és jó magasan lehet a végösszeg. A gyengébbik, 228 lóerős összteljesítményű 300-as modell alapára 23,484 millió forint, míg a 350-es 24,566 millió forintnál startol. A lehetőségek pedig elég széles választékot jelentenek extrák terén és nem csak a kényelmi részére kell gondolni, mint az elektromos mozgatású ülések, vagy a 64 színű hangulatvilágítás, a félmillió forintba kerülő napfénytető.
AMG csomaggal plusz 1,3 millióról indul a konfigurátor, a harmadik üléssor 328 000 forint felár, 1,4 millió a többzónás klímás, ülésfűtéses, vezeték nélküli telefontöltős Prémium csomag és még sorolhatnánk a fényezéseket, felniket, kárpitokat… A tesztautó végső listaára 29 382 000 forint.
Mercedes-Benz EQB és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-Benz EQB 300 (228 LE, 420 km) | 23 484 000 |
Peugeot e-Rifter (136 LE, 274 km) | 14 640 000 |
BMW iX3 (286 LE, 462-453 km) | 23 520 000 |
Audi Q4 e-tron (170 LE, 285 km) | 17 047 210 |
Értékelés
Haladásában, mozgásában, komfortjában ott van benne a Mercedes gén. Vezetésekor összetéveszthetetlen mozdulatai vannak, amikről csukott szemmel is felismerni a csillagos modelleket. Ezzel együtt viszont ott vannak a minőségbeli gondok, amikből egy hét alatt több bosszantó is megmutatkozott, mi történne egy év alatt?
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|