Miután hosszú évek alatt a Toyota és a Lexus márkanév szinte elválaszthatatlanul egybeforrt a hibridséggel – az eladott Lexusok 90 százaléka valamilyen hibrid hajtáslánccal kerül a vásárlóhoz – a Lexus előrukkolt egy teljesen elektromos modellel is. Az UX azonban egy meglévő Lexusra épült, abból faragtak az igényeknek megfelelő villanyautót, de a tervezés első percétől elektromosnak álmodott modellig egészen mostanáig kellett várni. A Lexus RZ előszériás példányait néhány napja már megnézhettük, beleülhettünk, megnyomkodhattuk őket, és a technikai részletekről is megtudtunk pár érdekességet.

Itt az első, teljesen elektromosnak készült Lexus, az RZ 1

Külső

4805 milliméteres hosszával, 1895 mm-es szélességével, 1635 mm-es magasságával az RZ-t valahová az NX és az RX közé lehet odailleszteni fejben. A 2850 milliméter tengelytávolságú, ránézésre szabadidő-autós megjelenésű elektromos Lexus a kategóriában megszokottnál alacsonyabban hordja a hasát, amit valószínűleg a villanyautóknál különösen fontos alacsony légellenállás elérése magyarázhat.

Itt az első, teljesen elektromosnak készült Lexus, az RZ 55

Benőtt az orra lyuka, már nincs szükség óriási hűtőnyílásokra

Hasonló okból kapott az e-TNGA platformra épülő autó dupla tetőspoilert is, ami nagyon ismerős lehet a nemrég bemutatott, és a Vezess által már vezetett Toyota bZ4X-en láthatóhoz. Persze nem véletlen a hasonlóság, a két autó műszakilag igen közeli rokonnak számít. Az autó orrán alig látni szellőzőnyílást, a villanymotorok teljesen más hűtést igényelnek, mint a belső égésűek, így a hűtőmaszk szinte teljesen eltűnt, befalazták. Ennek ellenére a lexusos stíluselemek – L alakú nappalifény, orsó alakú hűtőmaszk – azért megmaradtak az RZ-n is, bár a predatorarcért kár, már egész megszoktuk. Így, műanyaggal bedeszkázva már kevésbé ütős.

Itt az első, teljesen elektromosnak készült Lexus, az RZ 56

Az akksicsomag a padlólemezbe került

Belső

Belsejében egyértelműen a csokornyakkendőre hasonlító kormány a legnagyobb királyság. Mondhatnánk, hogy persze, láttunk már ilyet korábban, más márkáknál – többek között a Teslánál is, vagy legutóbb a Kia EV9 tanulmányautónál – de a Lexus megoldása azért különleges, mert nem csak egy levágott tetejű, használhatatlan kormányt tuszkoltak bele az autóba, ez a rendszer valóban működőképes. A lényeg abban rejlik, hogy a japánok elengedték a mechanikus kapcsolatot a kormánykerék és a kerekek között, az autóban kormányoszlopot is hiába keresnénk, helyette elektronikus jelek utaznak csak a kormányzott kerekeket mozgató villanymotor és a kormánykerék között.

Itt az első, teljesen elektromosnak készült Lexus, az RZ 57

Ennyit fordul a teljesen elektromos kormány

Persze az áttétel is változik, így városi parkolásnál és autópályás előzésnél is használható marad a kormány mindenféle dráma nélkül. Lehet aggódni, hogy mi van, ha lefagy a rendszer, vagy bármi más váratlan probléma merül fel, de a kormányzást két, egymástól független, teljes értékű rendszer tartja felügyelete alatt, így elméletileg biztonságban van az RZ összes utasa. Mint a repülőgépeknél.

Ha komolyabban elmerülnél a steer by wire, vagyis a kormányoszlop nélküli, teljesen elektromos kormányzás technikai részleteiben, veszélyeiben, akkor ez a cikk pont neked szól:

Mivel az RZ önmagától képes beállni a parkolóhelyre is, elméletben ilyenkor a teljesen elektromos kormányzás miatt az utastérben lévő kormánykeréknek nem is kéne a művelet közben forognia, de biztonsági okokra hivatkozva sajnos ezt a poént kihagyta a Lexus. Valószínűleg igazuk van, mert tényleg zavaró lehet mozdulatlan kormány mögül megélni egy összetettebb parkolást. 

Itt az első, teljesen elektromosnak készült Lexus, az RZ 59

Ugye mennyivel unalmasabb egy igazi, kerek kormány?

Kipróbálni egyelőre csak álló helyzetben tudtuk a One Motion Grip névre hallgató rendszert – bár ilyenkor nem is illik tekergetni a kormányt -, de tényleg simán lehet, hogy ez így működik majd közúton is, hiszen átfogás nélkül lehet mindkét végpontig eltekerni a kormányt. Nagy kár, hogy az április 20-tól rendelhető modellből eleinte a hagyományos kormánnyal felszerelt változatok futnak majd be valamikor 2022 vége felé, a mókás kormányos változatokra kicsit tovább kell még várni. 

Van még egy izgalmas részlet az új, elektromos Lexus belsejében, ez pedig az üvegtető. Bár panorámatetőt sokat láttunk már, de olyannal, amelyik gombnyomára átlátszatlan tejüveggé válik, na olyannal eddig még csak egyszer futhattunk össze szériaautóban, a múlt héten az új Porsche Taycan GTS-ben. Az RZ üvegteteje is ilyen, ami nem csak jópofa, hanem fizikai, helyigényes árnyékoló nélkül még a fejtérből sem vesz el hasznos millimétereket.

Megnézheted, hogy változik meg az üvegtető egyetlen gombnyomástól:

Itt az első, teljesen elektromosnak készült Lexus, az RZ 60
Itt az első, teljesen elektromosnak készült Lexus, az RZ 61

Az utastér fűtése is rejteget meglepetést, az alapáras, hatékony és takarékos hőszivattyús fűtés mellett az első utasok lábát hősugárzók is melegítik. Ez az autóba ülés pillanatától már meleget sugároz, az ülés- és kormányfűtéssel együtt javítva a téli villanyautózás komfortját. Jó hír, hogy az RZ is megkapta az NX-ben debütált, roppant komfortos és izgalmas elektronikus belső kilincset is, és van 64 színű hangulatvilágítás, illetve igény szerint fénymintát is lehet vetíteni a belső kárpitra. 

Technika

Váltakozóáramú szinkronmotorok hajtják az RZ-t, kettő is van belőlük az autóban, az első 150, a hátsó 80 kW-os teljesítmény leadására képes, – ez 313 lóerős rendszerteljesítményt jelent – a motorok forgatónyomatéka pedig 435 Nm. Akkumulátorból nem került túl nagy az RZ-be, a Lexus mérnökei szerint nem feltétlenül bölcs dolog irgalmatlan méretű és tömegű akkumulátorokat cipelni folyton. Szerintük a 71,4 kWh-s lítiumion-akkumulátor jelenti az optimumot, ez még nem túl nehéz, viszont tartható lesz vele a 18 kWh/100 kilométeres átlagfogyasztás. Nekünk vannak kétségeink, de majd lemérjük, ha megérkeznek a tesztautók. A Panasonic-kal közösen fejlesztett, a padlóba integrált akksicsomag viszont csak 355 voltos feszültségű és 96 cellából áll, amivel a gyártó szerint az autó 400 kilométer feletti hatótávra lesz képes, és az ígéretek szerint 10 év után is megőrzi kapacitásának 90 százalékát.

Itt az első, teljesen elektromosnak készült Lexus, az RZ 62

Elöl és hátul is van egy-egy motor az RZ-ben

Menetdinamikában sincs oka a panaszra az RZ-nek, az európai változat 5,6 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, és egészen 160 km/órás sebességig hajszolható. Menet közben ugyan még nem tudtuk kipróbálni az új, elektromos RZ-t, de a sajtóanyag szerint ez lesz a legcsendesebb Lexus, amit valaha gyártottak. Az akksicsomag töltése egyenáramú gyorstöltőről 150 kW-os teljesítménnyel történhet, hagyományos AC-oszlopról pedig 11 kW a maximum, így töltőtől függően féltől 7 óráig terjedő töltési idővel lehet számolni. 

Az új, teljesen elektromos hajtású Lexus már előrendelhető, az első autók pedig az év végére érkezhetnek meg a kereskedésekbe. 2023-ra 6000 darabos európai értékesítést tervez a gyár, és 2030-ig van időnk arra, hogy a Lexus mellé társított hibrid szót elfelejtsük, és megtanuljuk helyette azt, hogy elektromos.