Röviden – Dacia Jogger
Mi ez? A Dacia öt és hétszeméles változatban is kapható modellje, ami egyedül próbálja betölteni a Lodgy, a Dokker és Logan MCV után maradó űrt
Mit tud? Ár érték arányban verhetetlen a Jogger, és emellett még nem is kell vele fájó kompromisszumokat kötni. Belefér hét felnőtt is, belseje óriási és jól variálható
Mibe kerül? 5,699,000 forintba kerül a legolcsóbb, 7,089,000 forintba a legdrágább változat
Kinek jó? Aki okosan akarja új autóra költeni az összekuporgatott pénzét, az valószínűleg nem nagyon lő mellé egy Jogger-rel

Román csodafegyver, ami meghódíthatja a magyar piacot – Dacia Jogger 1

A modernkori Dacia történelem látványos sikertörténet, a márka máig 44 országban 7,5 millió autónál is többet adott már el, és itthon is jól fogynak az autóik. Különösen a magánvásárlók között népszerű a megfizethető modelleket kínáló Dacia, és persze a nagycsaládosoknak szóló, még idén év végéig igényelhető állami támogatás is nagyot lökött a hétüléses Lodgy eladásokon. Azonban a Lodgy gyártása hamarosan befejeződik, a hasonló tulajdonságú Logan MCV már jó ideje nincs, a modell csak négyajtós karosszériával kapható, és a praktikus Dokkert is hiába keresik a vásárlók az árlistákon. Keseregni azonban nem kell, van helyettük másik, új modell, amitől azt várják, hogy egymagában képes lesz kitölteni az előbb felsorolt három modell után maradó űrt. A Jogger-nek ezen felül még arra is maradt energiája, hogy az aktuális divatot is kövesse a szabadidőautókat idéző robusztus megjelenésével. 

Román csodafegyver, ami meghódíthatja a magyar piacot – Dacia Jogger 2

Külső

4547 milliméteres hosszával a Jogger jelenleg a leghosszabb Dacia, szélessége 1784, magassága 1632 mm, tengelytávja 2897 milliméter. Összehasonlításként a lassan kifutó Lodgy méretei a következők: hossz 4498 mm, szélesség 1751, magasság 1683 mm,  tengelytáv pedig 2810 mm. A Jogger megkapta a márka jellegzetes, fekvő Y alakú LED-es nappalifényét, és az autó a B-oszlopig szinte ugyanúgy fest, mint a Sandero Stepway. Megvannak a domborítások a motorháztetőn, a LED-es tompított fény – a távolsági fényt hagyományos izzószálas fényforrás szolgáltatja – és a mindig kéznél lévő, egy szerszámmal a tetősínből pillanatok alatt elővarázsolható tetőcsomagtartó keresztrudak is. 

Román csodafegyver, ami meghódíthatja a magyar piacot – Dacia Jogger 48

20 centis hasmagassággal jól elboldogul rosszabb úton is

A B-oszloptól jönnek a komolyabb változások, itt látszik az autó belsejében is tetten érhető emelkedő üléselrendezés, amit a kintről a 4 centiméterrel megemelt tető árul el. Tekintélyes, 20 centis szabad hasmagassága mellett a műanyag sárvédőrátétek, küszöbborítás és az ajtókon lévő dekorbetétek hivatottak a Jogger szabadidőautós jellegét hangsúlyozni, hátulról pedig a függőleges elrendezésű lámpatesttől egész Volvós hangulatú az autó. Persze ez a lámpaelrendezés nem csak látványos, hanem praktikus is, így valamivel szélesebb lehet a csomagtartó nyílása, könnyebb bele széles dolgokat bepakolni. 

Belső

Nagy meglepetés nem vár a Jogger belsejében, ott a korábbi Dacia – Renault modellekből ismerős építőelemekből készül a berendezés, a textil dekorbetétektől a billentyű-szerű gombokon át az LCD kijelzővel megbolondított klímavezérlő gombokig.

Román csodafegyver, ami meghódíthatja a magyar piacot – Dacia Jogger 49

Már ki és be irányban is állítható a kormány

A kiviteltől függő tudású központi kijelző magasan, jól látható helyen található, ami mellett praktikus telefontartó is megtalálható, bár a fedélzeti rendszer képes a vezeték nélküli telefonintegrációra is, – AndroidAuto, CarPlay – így lehet a tartó nélkül is élni. Mindenesetre kedves dolog. Berendezése teljesen vállalható, pláne a már idősödő Lodgyhoz képest nagy az előrelépés. Kormánya fel-le ki és be irányokban is állítható, van benne hely 23 liternyi apró úti cuccnak, és a belső tér is hatalmas, jól variálható, van 12 voltos és USB csatlakozó is, igaz, nem sok. Már a Lodgy is különleges hétszemélyes volt, hiszen méretéhez képest meglepően jó komfortot kínált a felnőtt méretű utasoknak még a harmadik üléssorban is és ezt lazán hozza a Jogger is. 

Román csodafegyver, ami meghódíthatja a magyar piacot – Dacia Jogger 50

Imserős alkotóelemekből épül a Jogger utastere

Utasterében a felhasznált anyagok többsége az olcsóbb kategóriába tartozik, sok az egyszerű műanyag, de egyáltalán nem kellemetlen a berendezés, sem szemnek, sem kéznek. Csomagtartójának mérete az aktuális üléselrendezéstől függően lehet jelképes méretű, vagy éppen irgalmatlanul nagy is. Hétüléses kivitelben 160 / 212 literes a csomagtartó – itt az első adat a VDA szabvány szerinti, a csomagtartóban elhelyezhető 1 dm3-es, 20 x 10 x 5 cm-es téglatestek számát jelöli, utóbbi a literben mért adat – az ötüléses változat hasonló adata pedig 708 / 829 liter.

Román csodafegyver, ami meghódíthatja a magyar piacot – Dacia Jogger 51

Egyesével hajtogathatók, vagy éppen ki is vehetők a mindössze 10 kilogrammos ülések

Ha az összes hátsó ülés háttámláját ledöntik, akkor 1819 / 2094 liter teret lehet belakni az öt- és 1807 / 2085 liternyit a hétüléses kivitelben. A csomagtartóban lakó ülések eltávolítása pillanatok alatt elvégezhető, akár egyesével is kiszedhetők – a gyár szerint vagy 60 féle üléselrendezést lehet velük összevariálni – és nem is nehezek, így akár naponta is átrendezhető az autó belseje, az aktuális igényeknek  megfelelően. 

Technika

Jelenleg kétféle, turbós motorral érhető el a Jogger, az új, 110 lóerős, közvetlen befecskendezéses, 999 köbcentis, háromhengeres benzinmotorral, és a 100 lóerős, szívócső-befecskendezéses, szintén 999 köbcentis és háromhengeres benzin/gázüzemű, májustól Eco-G néven futó változattal rendelhető a modell, dízelt nem találni az árlistán. Mindkét motorhoz hatfokozatú manuális váltó jár, aki az automata komfortjára vágyik, az kénytelen 2023-ig várni, amikor a Renault-kból ismerős teljes, vagy másnéven öntöltő hibrid változat is megjelenik, ami 140 lóerős teljesítményre lesz képes. Futóműve elöl MacPherson rendszerű, hátul egyszerű csatolt hosszlengőkaros kerékfelfüggesztés található, a Jogger fordulóköre 11,7 méter, és a kormányát 3,26-szor lehet körbeforgatni a végállások között.

Román csodafegyver, ami meghódíthatja a magyar piacot – Dacia Jogger 52

Egyelőre kétféle, háromhengeres, 999 köbcentis motor található az árlistán

Az Euro NCAP töréstesztjén váratlanul kevés, egy csillagos eredményt ért el a Jogger, illetve ha pontosak akarunk lenni, akkor nem is történt törésteszt, csupán a testvérmodell Sandero adatait vették alapul – hiszen az autó eleje, légzsákjai, biztonsági övei, gyűrődőzónái megegyeznek vele – illetve ezt számolták újra a felszereltségi szintek adatait, biztonsági berendezéseket is figyelembe véve. Sajnos a harmadik sor üléseinél nincs az öv bekötésére figyelmeztető berendezés, amin egy csillag el is úszott. Ne feledjük, itt a harmadik üléssor 10 kilogramm tömegű ülései könnyen, gyorsan kivehetők, ezt az előnyt nem akarta a gyár bonyolult és költséges elektromos csatlakozásokkal elrontani. Ezen túl a vezetőtámogató, aktív biztonsági rendszerek is szerények a Joggerben, ami persze nem jelenti, hogy nem biztonságos az autó, de mivel a Dacia megfizethető autókat gyárt, ezekbe nem feltétlenül férnek bele a drága, és talán a teszteken túlértékelt biztonsági extrák. 

Idén májustól új, biztonsági berendezések lesznek kötelezőek az új autókban, ezeket az alábbi cikkben részletezzük, és itt szavazhatsz is, hogy szerinted melyik hasznos, melyik pedig értelmetlen, felesleges hülyeség:

Vezetőtámogató rendszerek közül a holttérfigyelő, automata fényszóró, aktív vészfékező rendszer, első hátsó radarok, tolatókamera, és visszagurulásgátló segíti a sofőrt. 

Vezetés

A hazai tesztkörre az erősebb, tisztán benzinüzemű motorral ellátott, jól felszerelt – Extreme – hétszemélyes példánnyal vágtunk neki. Ami először feltűnt, az a kuplung nehezen eltalálható, bizonytalan munkapontja, amitől eleinte darabosak voltak a váltások. Persze hozzá lehet edződni, de mégsem az igazi. A háromhengeres motor hangja nem zavaró, bár sokkal inkább érezhető a jelenléte, mint a Lodgy-ban dolgozó dízelmotoré, de a mínusz egy henger miatti kevésbé civilizált járásból nem érezni szinte semmit az utastérben. Váltója könnyen, pontosan jár, kényelmes a kezelése, ugyanúgy, ahogy a kormány sem túl feszes, vagy közvetlen. 

Román csodafegyver, ami meghódíthatja a magyar piacot – Dacia Jogger 54

Jól átlátható, praktikus utastér

Futóműve átlagos, a rosszabb minőségű utakon nem esik kétségbe, és a 20 centis hasmagassággal akár könnyebb tereppel is megbirkózik. Kanyarban viszont jóindulatú, büntetlenül lehet keresgélni a felfüggesztés határait egy egy tempósabban vett íven, mert csak szép fokozatosan kezd majd kicsúszni alóla a talaj. A kasztni jól átlátható, sokat segítenek a radarok is a városi parkolásban, hisz nem rövid az autó a maga bő 4,5 méterével és a 11,7 méteres fordulókör is elég nagy. Gyorsulása ezzel a motorral valamivel jobb, mint a benzin/gázüzemű változaté, az ötszemélyessel 10,5 a hétszemélyes kivitellel 11,2 másodperc kell a 100 km/órás sebesség eléréséhez, a végsebesség 183 km/óra. 

Román csodafegyver, ami meghódíthatja a magyar piacot – Dacia Jogger 55

Parádés a láb- és fejtér a második sorban is

Költségek

A Jogger beugróára 5,7 millió forint, a harmadik üléssoros, hétszemélyes kivitel pedig 320 ezer forinttal kerül többe, a sima benzines és a kettős üzemű motorral felszerelt példányok árai között pedig 120 ezer forint a különbség. Az aktuális, 2022 áprilisi árlista így fest:

Román csodafegyver, ami meghódíthatja a magyar piacot – Dacia Jogger 56

Színek közül a Jégfehéren kívül minden feláras, általában 155 ezer forintba kerülnek egységesen, kivétel a Terrakotta barna, ami 170 ezer forintos extra kiadást jelent. A pótkerék felára 50 ezer forint – az LPG-s változatokhoz nem rendelhető – az első ülésekhez rendelhető fűtés 60 ezer forint,  a kivehető telefontartó 35 ezer, és különféle csomagok is rendelhetők még az autóhoz. Aki most rendelné meg az új Joggert, az úgy számoljon, hogy az év vége felé kaphatja kézhez az autóját.

A Dacia Jogger  és vetélytársai – Listaár, forint
Dacia Jogger (110 LE) 5 699 000
Dacia Lodgy 1,5 dCi 7 szem. (110 LE) 6 699 000
Ford Tourneo Connect 1,5 TDCi (100 LE) 8 418 500
   

Értékelés

Valószínűleg lehetetlen a Joggernél jobb ár-érték arányú új autót találni ma a hazai piacon. A jó ár mellett azonban a három modell pótlására is alkalmas új családi Dacia belseje is remekül variálható, ezerféle feladatra alkalmas a csapatszállítástól a teherautós üzemmódig, elképesztő méretű hely van benne, kintről pedig határozottan jól néz ki, még az alapáras jégfehér fényezéssel is. Sőt, igazából fehérben a legjobb. Aki még időben kapcsol, az év végéig még behúzhatja rá a hétszemélyes autók vásárlásakor igénybe vehető állami támogatást is, amivel pedig már tényleg verhetetlenné fonnyad az autó ára. Már csak egy takarékos dízelmotor kéne a kínálatba és tökéletes is lenne, de ezt le sem merem írni. 

Mellette – Ellene
 
  • Jó ár
  • Könnyű karosszéria
  • Ügyesen variálható, tágas belső
  • Strapabíró
  • Könnyen kivehető ülések a harmadik sorban
 
  • Szerény motorválaszték
  • Egycsillagos törésteszt
  • Steril, lágy kormányzás

Szavazás

Tízből hány pontot adnál a Dacia Joggernek?
átlag
6.52
szavazat
992
Tízből hány pontot adnál a Dacia Joggernek?