Röviden – Maserati Levante Hybrid GT
Mi ez? Modellfrissítés utáni nagy SUV, a Levante első generációja a Ghiblivel közös hátsó vagy összkerekes padlólemezre. A 4×4-es tesztautó 48 voltos hibrid, turbómotorja 2,0 literes és 330 lóerős.
Mit tud? Kis motorból bántó turbókésés nélkül nagy erőt kinyerni. De fontosabb, hogy a Levante exkluzív és öltöztet.
Mibe kerül? 32 566 280 Ft volt a tesztautó alapára, extrákkal együtt 46 580 018 Ft szerepel a listaáras ajánlaton. Most 39,7 és 41,9 millió Ft között kapni új négyhengeres hibridet.
Kinek jó? Erős, tekintélyes, jól kivehetően drága SUV-t keresőknek való, de inkább V6-os vagy V8-as motorral.

Torinóban, a Mirafiori üzemben, az itáliai autógyártás egyik epicentrumában készül a Maserati Levante. A nemes SUV hibrid hajtáslánca egyben azt is jelenti, hogy orrában V6-os vagy V8-as motor helyett soros négyhengeres dolgozik, rafinált feltöltéssel. Mire elég mindez?

Külső

Egy Maserati orrát a márkajelzés önmagában eladja. Az emblémát a bolognai Piazza Nettuno terecskét ékítő műemlék ihlette, itt áll az a 16. századi szökőkút, amelynek része Neptun tengeristen bronzszobra, a kezében tartott háromágú szigonnyal.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 1

2016 óta készül a 0,31-es alaktényezőjű Levante, modellciklus utolsó harmadában lehet. Külseje mégsem öregedett meg, talán mert semmi bazári nincs a formájában, többek között LED-ek sem világítanak a hűtőrácsból. A motorháztetőn lévő emblémát és a hűtőmaszkon lévő szigonyt 4-4 fényes pálca keretezi, szigorúra szabott, a tesztautóban LED-mátrix fényszórókkal.

Egy Levante a tápláléklánc tetejéről nézhet körbe, méretei is tekintélyt adnak. Hossza 5005, szélessége 1981, magassága 1693, tengelytávolsága 3004 mm. A Levante nem kiugróan terebélyes, de magabiztosan leparkolható a kategóriatársak közé. A G05-ös BMW X5 4922 mm hosszú, 1745 mm magas és 2004 mm a szélessége, az Audi Q7 hossza 5063 mm, szélessége 1970 mm és 1741 mm a magassága. A Levantét az alacsonyabban vezetett tetővonal is sportosabbnak mutatja a Maseratikhoz képest tömegtermelésben ontott konkurensek között.

Oldalnézetből látni, mennyire hosszú az orra és milyen határozottan a hátsó kerekein ül az autó tömege, legalábbis optikailag mert nem farnehéz. A 2022-es modellévre módosult az embléma a motorháztetőn és a C-oszlopon illetve a Maserati felirat betűtípusa a csomagtartófedélen.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 89

Hossza 5005, szélessége 1981, magassága 1693, tengelytávolsága 3004 mm. Képek: Hamvas Tamás

Maseratis jellegzetesség a három oldalsó kopoltyú az első sárvédőkön. A hibrideket kék díszítés különbözeti meg a benzines Maseratiktól, a hibridség kékje színezi az emblémát is a C-oszlopon.

Alapáron 18-as felnik járnak, a tesztautó 21 collos, Helios fantázianevű kerekei extraként 2 122 602 forintba kerültek, a Bianco Alpi fényezés felára 1 278 385 Ft volt az autó megrendelésekor. Soknak tűnik? Pedig Sonderangebot ahhoz képest, hogy a prémiumszegmens ezen magasságában – és ebben az árnyalatban – a kék féknyergek felára 1 206 023 Ft lehet.

De ez a kék valójában azért ennyi, mert a Blu Classic a Maserati perszonalizációs programja, gyári nevén a Fuoriserie része és a tesztautó ezt is megkapta. Ha tudsz élni másmilyen kék árnyalattal, ennek a töredékéért lehet kék féknyerged a Levantén. A Fuoriserie egyedi fényezéseket is kínál akár 9-10 millió forintos felárral, gyakorlatilag minden földi jó elérhető, ha az autó egyediségéért nem számít a pénz. Olaszul minden annyival nagyvilágibban hangzik, álljon itt eredetiben néhány fényezés gyári neve: Giallo Modenese, Rosso Magma, Nero Luce, Blu Sofisticato, Azzurro Astro.

Belső tér

Szomorú, hogy a hátsó ajtók kulcsérzékelője ki tud maradni egy ennyire magas árú autó szériafelszereltségéből, ráadásul a Levante nem új modell, több év lett volna ezt korrigálni a modellévváltásokkal. A hátsó kulcsérzékelő a könnyű hozzáférés csomag részeként kapható, onnantól az első ajtók nyitása vagy a távirányító nyomkodása nélkül is biztonságba helyezheted először a gyermekeket.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 90

Nem uralják a látványt faltól falig érő képernyők, ami egyeseknek avíttá teszi a Levantét a frissebb konkurensek mellett, másokat meggyőz a békebeli látványvilág

Beülve klasszikus rajzú és kialakítású utastér fogad. Nem uralják a látványt faltól falig érő képernyők, ami egyeseknek avíttá teszi a Levantét a frissebb konkurensek mellett, másokat meggyőz a békebeli látványvilág.

Egy analóg időóra és a két kerek főműszer 10 vagy 20 év múlva sem fog ósdinak hatni, mint a ma szépnek látott, de felbontásban, reakcióidőben gyorsan elavuló és az egész autót megöregítő képernyők. Mit ér ma a monosziluett Nissan Primerában világelsőként csodált tolatókamera?

Nem volt fontos a szempont a jó térkihasználás. Belül van ugyan elegendő hely, de egy 5 méter feletti autó sokkal tágasabb lehetne. Elöl normálisan elférni, a második sorban is inkább a fejtér csekély. A csomagtartó 580 literes, ami átlagos ebben a méretkategóriában.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 91

580 literes a csomagtartó. A Maserati tervezői felismerték, hogy mennyivel okosabb lent, a bal szélen elhelyezni a zárógombot, mint a magasra fellendülő fedélen, ahol nehezebb elérni

Legtöbbször a motoros csomagtérfedél gombja az ajtón magán van, így a lecsukáshoz pipiskednie kell az alacsonyabbaknak. Itt viszont felismerték a tervezők, hogy mennyivel okosabb lejjebb elhelyezni a zárógombot. A fedél csukása kis késleltetéssel indul, biztosan nem csukja oda senkinek a kezét, ráadásul akadályérzékelője is lehet.

Minőségérzetben többet várnánk ezért a pénzért, mintha a Levante utasterének tervezői egy egész autógenerációval korábbi konkurensekhez igazodnának, nem azokhoz, amelyek 2022-ben csábítják a tehetős ügyfélkört. Ezen a 2021-es modellévre, 2020 júliusában érkező modellfrissítés sem segített, hiába hozott többek között egy új központi kijelzőt.

Szép rajzú, gyors és elég hamar kiismerhető az érintőképernyő. Még jobb, hogy a fő funkciókhoz valódi kapcsoló is van, például az offroad üzemmódhoz, amit támogat a légrugózással megnövelhető hasmagasság. Belül néhány kapcsoló a Mercedesekre emlékeztet, a tükörállítás és az ablakemelő gombjai például.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 92

Rossz a térkihasználás és a kis üvegekkel komor a hangulat, nagyon jó viszont a bőrkárpit minősége

Belül is találkozunk a hibridek kékjével, ilyen a díszvarrás kontrasztszíne a fekete bőrrel kárpitozott, illatos és igen szép bőrrel bevont üléseken illetve a fejtámlákban látható háromágú szigonyé. 1 495 469 forintba kerülnek az extrák sorában a perforált teljes prémium bőrülések.

Technika

Korábban is lehetett volna terepjárója a Maseratinak, de az olcsóbb és gyorsabb megoldás, a Jeep Grand Cherokee technikájának reciklálása helyett a márka saját fejlesztésű, a Ghiblit és a Quattroportét hordozó padlólemezének módosított verziójára épül. Így nemcsak a tömegközéppont lett alacsonyabb, de az 50:50 körüli súlyeloszlás is megvalósulhatott.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 93

0,31 az alaktényezője, ami jónak számít a Levante kategóriájában. A Ghibli és a Quattroporte módosított padlólemezére épül

Valamivel a Levante előtt a felső középkategóriás Ghibli limuzin is megkapta a hibrid hajtásláncot, még 2020-ban. A cél mindkét típusban a gyártásból törölt dízelmotor pótlása. Ha elolvassátok a leírást a sajtóanyagban a fogyasztás- és emissziócsökkentésről, a márka jellegzetes hangélményének megőrzéséről, a Maserati hajtáslánc-villamosítási stratégiájáról vagy a márka természetéből fakadó innovatív attitűdről, azt hihetnétek, hogy a Prius után 25 évvel izgalmas hibridhajtással gazdagodott a technikatörténet.

A valóság ezzel szemben egy kisegítő hibridrendszer, 48 voltos feszültségű elektromos komponensekkel, amilyet a Suzuki S-Cross-tól a 4-es BMW-ig sokféle tesztautóban láttunk már. Itt is szíjhajtású önindító-generátor, egy erősített generátor szolgál villamos gépként, ez termel vissza áramot gázelvételkor és fékezéskor a csomagtérpadló alatti akkumulátorba.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 94

Elektromos légsűrítő segíti ki a monoscroll turbófeltöltőt, ha nincs elég kipufogógáz a felpörgetéséhez. Az 1995 köbcentis benzines 330 lóerős, 450 Nm a nyomatéka

Amiben a Maserati rendszere különleges, az a turbófeltöltőt kisegítő elektromos légsűrítő. Mivel a turbót megpörgeti levegővel egy elektromos kompresszor, a töltőnyomás mindig van akkora, hogy egyenletesen bőséges legyen a teljesítmény és kis fordulaton se legyen bántó késés gázadás után.

A kompresszor azt az áramot is elhasználhatja, amit gázelvételkor vagy fékezéskor összegyűjt a szíjhajtású önindító-generátor. Ha a csomagtéri akkumulátor épp lemerült volna, a 48 voltos önindító-generátor termel áramot az elektromos feltöltőnek.

A benzines motor a Stellantis konszern GME (Global Medium Engine) motorcsaládjába tartozik, van amerikai ága Hurricane néven és európai ága is a Stelvio és a Giulia motorjaival illetve a Jeep Wrangler 4xe konnektoros hibriddel.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 95

Nem szívbajos a Maserati az extrák árazásában: 2,2 millió Ft a 21 collos Helios felnik felára, a kék féknyereg még 1,2 millió forint extraként

200 bar a közvetlen befecskendezéses motor üzemanyagnyomása, ez ma átlagosnak tekinthető. 250-350 baros nyomásértékek is vannak benzines motorokban a porlasztás tökéletesítésre.

Elvileg a tesztelt Maserati Levante Hybrid GT súlyeloszlása jobb, mint a nem hibrideké. Az autó farában elhelyezett akkumulátor és a hat vagy nyolc helyett mindössze négyhengeres motor kisebb tömege két irányból javítja a súlyeloszlást.

A motor 330 lóerős, a maximális forgatónyomaték 450 Nm már 2250-es percenkénti fordulatszámon. Azt a tartományt, amíg késne a gázreakció, mert a nem osztott szívócsatornás (monoscroll) turbófeltöltőt nem tudja felpörgetni a kipufogógáz, ügyesen áthidalja egy elektromos hajtású feltöltő a turbófeltöltő pörgetésével. A végsebesség meghaladja a 240 km/órát, a gyorsulás időigénye 0-100 km/óra között kereken 6,0 másodperc.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 96

Végsebessége 240 km/óra feletti, a gyorsulás 0-100 km/óra között kereken 6,0 mp

Teljesítményben a V6-os turbós benzines Levante Modena a következő lépcső 350 lóerővel, 500 Nm nyomatékmaximummal, majd jön a 430 lóerős Modena S és legfelül a V8-as Levante Trofeo 580 lóerővel, 730 Nm-es nyomatékcsúccsal, 4,1 másodperces gyorsulással 100-ra. És 302 km/órás végsebességgel, híven a márka vállalásához, hogy ők az SUV-k Maseratiját adják.

A Levante egy nagyon fejlett technikájú autó, benne van hardverben is, ami elvárható. A hajtáslánc egyéb komponensei a mild hibrid technikával nem változtak. Itt is a ZF nyolcfokozatú automatikus váltójának örülhetünk, az összkerékhajtás része a hátsó kerekek közötti részlegesen önzáró differenciálmű.

Aszfaltterepjárók között sem magától értetődő a légrugózás, amit itt elöl kettős keresztlengőkaros, öt lengőkarral megvalósított, hátul pedig többlengőkaros futóművel társul, adaptív lengéscsillapítással kiegészítve.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 97

Nyolcfokozatú a ZF-automata, a Levante állandó négykerék-hajtású, nyomatékvektorálás teszi agilisabbá

Vezetés

Szervozárás húzza be a hanyagul becsapott ajtókat, állítható a pedálsor és 310-ig ér a sebességmérő skálája. Előbbi kettő extra ugyan, de azonnal érezni, hogy elegáns és mi tagadás, nagyon drága autóval indulunk útnak.

Városban feltűnt, mennyire sokan előzékenyek az alpesi fehér SUV-val. Kiengedik a Maseratit, elveszik gázt, hogy be tudj sorolni, olyan gesztusokkal kedveznek neki, amit az ellenszenvvel kísért prémiummárkák nem kapnak meg. A szép nagy panorámatető első része tolótetőként nyitható, ez is jót tesz a hangulatnak.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 98

Jó az üléshelyzet, kényelmes az ülés és finom a bőrkárpit illata. A kék díszvarrás a hibridhajtásra utal

Zavaró ellenben, hogy a parkolássegítő nem mindig képes megkülönböztetni azt a helyzetet, amikor a torlódás állít meg, emiatt kerül közel egy autó és feleslegesen ad hangjelzést illetve amikor tényleg parkolni szeretnénk.

Akadnak sportautók, amelyek nem érik el a hibrid Maserati Levante menetteljesítményeit, a motor mégis csalódás. Beindítása után az első mordulás még elhiteti, hogy valami nagyobb van benne, de vezetés közben hamar kijön, hogy nagyon fakó a karaktere.

Négy henger hiányzik belőle, de kettő biztosan. Az utcán elhúzó, akár dízelmotoros Ghiblik és Levanték hangját csodálva a márka saját motorjainak varázsa teljesen kimarad a mild hibriddé fejlesztett sornégyesből.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 99

Másik motorral képes lenne kiakasztani a mutatót. A V8-as motorral a Levante Trofeo végsebessége 302 km/óra

Nehéz lehetett a szerencsétlen alapadottságokkal bíró, viszonylag kis hengerűrtartalomból nagy teljesítményt kipréselő négyhengeressel összelőni a váltóvezérlést, de a nyolcfokozatú automatika itt is remekel és amennyire tudja, kisegíti a motort. A váltások harmonikusak.

Tetszett, hogy Sport üzemmódban a váltó nem lép feljebb a fordulatszámhatár elérésekor, még jobban tetszettek a jó nagy, bármilyen helyzetben könnyen eltalálható, ráadásul tömör fém fülek a kormány mögött a fokozatok kézi kapcsolására. Aki hallott már műanyag váltóflepnit csattogni más elegáns autóban és gyönyörködött itt a boldog békeidők igényességét visszaidéző fém kapcsolókarban, az nehezen fog róla lemondani más márkáknál.

Valahol azt olvastam a márka magyar honlapján, hogy a Levantével „Bármely terepen könnyedén szárnyalhat, vicsorgó reagálókészséggel és könnyed távolságbíró képességgel”, ami megfogalmazásában némi értelmezést igényel, de van benne igazság.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 100

Ereje van, karaktere nincs a soros négyhengeres motornak. A 2022-es modellévre változott a hátsó lámpa

Ez egy nagyon jól használható autó, veled van a mindennapokban adódó feladatokban. Légrugózásával megemelhető, ha szükséges, a 4×4-es hajtás megőrzi az autó fölényét és a vezető magabiztosságát nehéz körülmények között. A melegen simogató, de gyorsan viharosba forduló mediterrán szélről elnevezett Levante jó társ autópályán is, motorja 130 km/órás sebességnél 1800, 160-nál is csak 2950 körüli fordulatszámon jár.

Ebben a komor színvilágú, de nemes környezetben, a Harman Kardon-hangrendszer zenéjével aláfestve jó utazni, annál is inkább, mert SUV létére és 21-es kerekei dacára a Levante szépen és nyugodtan fut. Rugózási kényelme hozza azt, amit ennyi pénzért illetve a rugózott és a rugózatlan tömeg ilyen kedvező arányával elvárhatunk.

Vezethetősége, útfekvése és stabilitása is a jobbak közé tartozik a magas építésű autók világában, jól megszabott kormányerőkkel irányítható, de azt messze nem tudja, amivel a Cayenne újra és újra meg tud lepni. Pedig egy Maserati adekvát ellenfele inkább a Porsche, a nagy darabszámaik miatt kommerszebb prémiummárkák autói arculati hátrányban vannak.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 101

Csodálatos a tömör fém váltófül az automatikus váltó kézi kapcsolásához. Sport üzemmódban nincs feljebb váltás a határolás elérésekor

Kanyargós úton a 48 voltos hibrid Maserati Levante nem kérdőjelezi meg úgy a fizikát, mint a Porsche Cayenne, de így is jó autó. Nem kell azzal takaróznia, hogy mennyivel egzotikusabb, mint az olaszoknál sikeresebb, jobb modellpolitikát folytató, következetesebb márkaépítést végző gyártók autói. Mert a ritkaság nem lehet érv a középszerűség mentegetésére, pláne nem ezen az árszinten.

Költségek

32 566 280 Ft volt tesztautónk alapára tavaly ősszel, amikor gyártották, kevésbé gyenge forinttal. Ezért a pénzért bőven lehetne nagyfeszültségű akkumulátoros, konnektorról tölthető hibrid is, nem egy sima 48 voltos. A cikk feltöltésekor az importőr, a Maserati Wallis 39 690 000 illetve 41 930 000 forintért kínál négyhengeres hibrid Levantékat.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 102

Kék díszes kopoltyú utal a hibridhajtásra, a fogyasztás nagyon nem hibrides. Városban simán elfogy 18-20 liter 100-on, vegyesen 15-16 literrel számolhattok

Mivel ez az első Maserati tesztautó a Vezess 21 éve során, kihasználtuk az alkalmat és Levante Hybrid GT szerepelt a Teletankban, a Vezess fogyasztásmérő videósorozatában is. Itt 14,9 liter/100 kilométeres átlaggal zárta az egyforma arányú városi, országúti és autópályás szakaszokból komponált tesztkört. A WLTP szerinti átlagfogyasztás 10,2 liter/100 km.

A Maserati Levante Hybrid GT és vetélytársai – Listaár, forint
Audi Q7 55 TFSI quattro 48V hibrid (3,0 V6, 340LE) 22 342 910
BMW X6 xDrive40i 48V hibrid (3,0 sorhat, 333 LE) 29 205 000
Maserati Levante Hybrid GT (2,0 soros 4, 330 LE) 32 566 280
Porsche Cayenne Coupé (3,0 V6, 340 LE) kb. 36,9 millió

Nálam száz kilométerre 16,3 literes benzinkúton mért átlagot produkált városi és békés országúti utakkal, a fedélzeti számítógép szerint 20 liter körüli városi értékekkel. Mivel itt szó sem volt hajszolásról, ez mindenképp túlzás egy közvetlen befecskendezéses, kiváló sebességváltóval megtámogatott motortól. Kell is a 80 literes tank, hogy a sűrű tankolások ne emlékeztessenek állandóan az autó falánkságára.

Értékelés

Ha már az autó nevében is szerepel a Hybrid szó, ennél sokkal fejlettebb szinten illene villamosítani a Levante hajtásláncát. Ebben az ár- és súlykategóriában hiányzik egy konnektorról tölthető hibrid, ami a konkurenseknél évek óta létező technika, a GLE még egyenáramú villámtöltést is nyújt.

Benzinfaló hibrid a világ legmenőbb emblémájával 103

48 voltos önindító-generátornál sokkal fejlettebb szinten illene villamosítani a Levante hajtásláncát, pláne ennyi pénzért

330 lóerővel is bőven elég erős, nem a nagyobb motorok többletteljesítménye, hanem a négynél több henger karakterjegyei hiányoznak belőle. Motorból másikat is választhattok szerencsére, hat vagy nyolc hengerrel a Levante egészen más autó lehet. Mert ez így 46 580 018 forintért, ráadásul még a 359 forintos euróval számolva, aránytalanul sok pénz a nyújtottakért cserébe.

Formája és kisugárzása van olyan erős, kényelme, biztonsága és felszereltsége van olyan nívós, hogy a saját környezetükben folyamatosan Q7-es Audikba, X5-ös és X6-os BMW-kbe, GLE Mercedesekbe, XC90-es Volvókba botló ügyfelek könnyedén hátat fordítsanak a kevésbé exkluzív autóknak.

Hogy tetszik a Maserati Levante Hybrid GT?
átlag
6.43
szavazat
344
Hogy tetszik a Maserati Levante Hybrid GT?