Röviden – Peugeot e-Rifter | |
---|---|
Mi ez? | A Peugeot tolóajtós, kocka formájú mindenesének elektromos változata, amit 2021 februárjában mutattak be |
Mit tud? | Jól variálható, öt-, hétszemélyes belsővel nyújtja a villanyautók zöld hangulatát |
Mibe kerül? | 15,260,000 forint az e-Rifter beugróára, de jelenleg éppen nem rendelhető a modell |
Kinek jó? | Akinek praktikus, tolóajtós karosszériába rejtett elektromos autóra van szüksége és néha hét embert is bezsúfolna a kocsiba, annak az e-Rifter telitalálat |
Bármennyire is praktikus, szerethető modellek a kompakt és középkategóriás méretű tolóajtós kisbuszok hagyományos motorral, a Stellantis idén januártól ezeket már kizárólag elektromos hajtással árulja. Így sok hasonló műszaki tartalmú, csak más-más emblémával az orrán készülő típus mellett a Peugeot Rifter is elvesztette hagyományos, belső égésű motorjait – szerencsére az elmúlt években azért volt alkalmunk ezeket is kipróbálni -, és most már csak elektromosként kapható. Már ha éppen rendelhető, mert a Peugeot weboldalán az e-Rifter menüpont alatt az „átmenetileg nem rendelhető” felirat fogadja az érdeklődőt.
Külső
Nem biztos, hogy a dobozforma a legszebb, amit egy autó kaphat, de hogy a legpraktikusabb, azt nehéz vitatni. Pláne, ha még két tolóajtó is segíti az akár hétszemélyessé is alakítható utastér feltöltését. Az e-Rifter kialakításában szinte semmiben nem különbözik a mezei Rifterétől, nincs látványosan befalazott vagy átalakított hűtőmaszk, hetyke töltőcsatlakozó, semmi. Mindössze a 4403 mm hosszú – a nyújtott tengelytávú változat 4753 mm -, 2107 mm széles és 1878 magas – a hosszú változat 4 mm pluszt kapott magasságban is -, műanyaggal gazdagon megkent kasztni fenekén látszik az e-Rifter felirat, amiből következtetni lehet arra, hogy villanyautó áll az orrod előtt. És persze a kipufogót is hasztalan keresnéd alatta. Klasszikus kockaforma, magas tetővel, amire még a tetősín is rátesz, úgyhogy mélygarázsban csak óvatosan vele!
Ezzel a mérettel simán elboldogul a városban, nem nehéz neki parkolóhelyet találni, és a dupla tolóajtó, valamint a két részletben felnyitható csomagtérajtó – külön nyílik az üveg is, ha csak apróságot dobnál be hátra – a rakodást is egyszerűvé varázsolja.
Belső
Utastere egyszerű, az olcsó, kemény műanyagok vannak benne többségben, de ha családi autónak veszed, amit rettentő rafinált módokon tudnak amortizálni a gyerekek, akkor örülsz majd a könnyen takarítható, ellenálló felületeknek. Az apró méretű, alacsonyan lévő kormányt, magasra épített digitális műszerfalat már megszokhattuk a Peugeot-tól, és ez az elrendezés itt is jól működik, és még tágasabbnak látszik tőle a szobányi autóbelső.
Nemcsak a lábtér bőséges, de az utasok feje fölött is óriási hely van még – ezt elöl be is polcozták, így oda is lehet rámolni -, de vállban is egész széles a Rifter belseje, a második sorban például három darab, teljes értékű ülés található. Tologatni nem lehet őket egyesével, és a háttámlákat is 2/3, 1/3 arányban lehet csak dönteni, viszont ilyenkor az ülőlap is lejjebb kerül, így egyszerűbb a harmadik üléssor megközelítése. Itt már szűkebb a tér, de az átlagos harmadik üléssornál mégis valamivel komfortosabb itt utazni, de arra fel kell készülni, hogy a padlón ülve a térdünk szinte a fülünk mellett lesz. Úgyhogy ide csak kisebb felnőtteket, gyerekeket érdemes betuszkolni, bár rövid távon normál méretű ember is elücsöröghet leghátul.
Tárolórekeszből rengeteget találunk az e-Rifterben, már az ajtókban is vannak rekeszek, van két kesztyűtartó, polc, pohártartó, de a legnagyobb a könyöklő alatt található verem. Itt a hagyományos váltókar sem foglal helyet, hiszen villanyautóban ezt egy egyszerű kapcsolóval váltják ki. Látszik, hogy az alapul szolgáló Rifter nem a legfrissebb modell, USB-csatlakozóból mindössze egyet-egyet találtam az első és a második üléssorban, cserébe vannak 12 voltos aljzatok, és egy 230 voltos konnektornak is jutott benne hely.
Csomagtartója hétüléses felállásban viccesen kicsi, 65 literes. Ha az egyesével, fájdalommentesen kiszedhető ülésektől megszabadítjuk az autó hátulját, akkor máris 755 literre nő a hátsó rész befogadóképessége még öt üléssel is, és ez még nem minden. A második sor háttámláinak lehajtása után, plafonig rámolva 3000 liter cuccot nyel el a kurta e-Rifter hátulja.
Technika
Sok választási lehetősége nincs annak, aki elektromos Rifterre vágyik, mindössze egyféle, 136 lóerős, 260 Nm nyomatékú háromfázisú, állandó mágneses szinkron-elektromotorral kapható a tolóajtós modell. Ezzel 11,2 másodperc alatt éri el az e-Rifter a 100 km/órás sebességet, csúcssebességét pedig 130 km/órában maximalizálták, ennél gyorsabban nem megy. Igaz, nem is lenne sok értelme egy ilyen gyenge légellenállású fémtömbbel száguldozni, mert közben gyorsan olvadna semmivé az amúgy sem combos, a WLTP-szabvány szerint mért 280 kilométeres hatótáv.
A padlóban helyet foglaló, 18 cellából álló lítiumion-akkumulátor 50 kWh kapacitású, és 8 évre vagy 160 000 km-re szóló, az akkumulátor 70 százalékos töltőkapacitását garantáló garanciát adnak rá. Az akksipakk töltéséhez kétféle teljesítményű fedélzeti töltő rendelhető, alapáron a 7,4 kW-os egyfázisú töltő jár, míg felárért 11 kW teljesítményű, háromfázisú töltő is választható hozzá. Emellett egyenáramú, a folyadékhűtésű akksiknak köszönhetően akár 100 kW-os gyorstöltő is használható erre a célra, ilyenkor 30 percet kell számolni a 10-ről 80 százalékig tartó töltésre. Otthoni, mezei 230 voltos konnektorból 15 óra egy feltöltés, 7,4 kW-os fali töltőről pedig 7 óra 30 percig tart ugyanez.
Vezetés
Az eleve villanyautónak épített modellekben gyakran már nem kell vacakolni a teljesen felesleges gyújtáskapcsolóval, de mivel az e-Rifter nem ilyen, és nem is mai típus, így itt gombnyomásra éled fel a rendszer. Szerencsére a kulcsot már nem kell hozzá dugdosni, forgatni, mint például a Dacia Springben. Indítás után a középkonzol kis kapcsolóját kell igény szerint D-be vagy R-be húzni, és már megy is az e-Rifter, néma csendben. Illetve dehogy némán, a kötelező gyalogosriasztó morgás ebben is megvan. Az irányválasztó mellett van még egy gomb, ezzel a vezetési stílusok közül lehet kiválasztani a megfelelőt, ami lehet Eco, Normal és Power is. Ezek nemcsak nevükben különbözőek, hanem a vezető lába alá rakott teljesítmény is változik, 60-80 és 100 kW között.
Nagy előnye az elektromos hajtásnak, hogy azonnal rendelkezésre áll a motor nyomatéka, és gyorsulás közben sincsenek megtorpanások. Ettől kicsit csalóka az e-Rifter vezetése, mert a 136 lóerős teljesítménnyel is fürgének érezni a városi közlekedés során. Autópályán más a helyzet, ott a gyorsan növekedő légellenállás hamar megfogja az irgalmatlanul nagy homlokfelületű autót. A roppant csendes utastérben nincsenek zavaró külső, belső zajok, komolyabb sebességnél is legfeljebb a külső tükrök felől jön némi surrogás. Aki szeret egy pedállal vezetni, az indulás után nyomja meg a fokozatválasztó melletti B jelzésű gombot, ami itt is a fokozott visszatáplálást aktiválja, ami motorfékként lassítja az autót, miközben a mozgási energiából elektromos energiát állít elő.
Vezetési élmény kevés éri benne a vezetőt, de egy dobozos autó nem is erről szól, pláne, ha még elektromos hajtás is van alatta. Futóműve nagyon komfortos, rossz útfelületen sem ráz, zörög, dobál, ebben valószínűleg a 16 colos felnin lévő ballonos abroncsok is sokat segítenek. A nagy és sok üvegfelületnek, no meg az őszinte dobozformának köszönhető, hogy jól átlátható az autó minden sarka vezetés közben, és radarok, kamera is segíti benne a városi közlekedést – 10,8 méteres körben fordul meg -, manőverezést, parkolást. Ezenfelül hagyományos, nem adaptív tempomat és sebességhatároló, valamint sávban tartó rendszer segíti még a vezetőt. Utóbbi kulturáltan működik, nem cibálja ide-oda a kormányt a felfestések között. Fogyasztása szinte kizárólag városi környezetben autózva 17,9 kWh, ami egy hétszemélyes egyterűhöz képest baráti, persze autópályán hamar elromlott volna ez az átlag. Ez az otthoni, nagyjából 45 forintos kWh árral számolva kicsivel több, mint 800 forintot jelent, a drágább, 100 forintos tarifájú utcai oszlopot használva pedig 1800 forint, ami 1,7, illetve 3,7 literes benzinfogyasztásnak felel meg, a jelenlegi 480 Ft/ literes áron.
Költségek
Jelenleg pont nem rendelhető az elektromos Rifter, de az árlista megtekinthető a Peugeot oldalán. Ami szerint a legolcsóbb, rövid kasztnis e-Rifter 15.260.000 forintba kerül, a legolcsóbb nyújtott tengelytávú változat pedig 15.665.000 forintba. A kivehető, dönthető, kétdarabos harmadik sorba való ülésekért 255 ezer forintot kérnek, a fűthető szélvédő 35 ezer, a kulcs nélküli ajtónyitás 135 ezer, a 11 kW-os fedélzeti töltő 210 ezer forintos tétel. Színek közül a fehér alapáras, a fekete 80, az összes többi szín pedig 160 ezer forintba kerül.
A Peugeot e-Rifter és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Peugeot e-Rifter – 50 kWh (136 LE) | 15 260 000 |
Citroën ë-Berlingo – 50 kWh (136 LE) | 14 820 000 |
Nissan e-NV200 – 40kWh (109 LE) | 15 580 000 |
Opel Zafira-e – 75 kWh (136 LE) | 14 590 000 |
Értékelés
Nagy kár, hogy a roppant takarékos dízel Riftert feláldozták a villanyosítás oltárán, viszont örülhetünk annak, hogy egyáltalán még létezik valami, ami nem szabadidő-autó kinézetű. Az e-Rifter még rövid tengelytávval is remekül használható, akár teherhordóvá is alakítható, de öt- vagy hétszemélyes családi autóként is bevethető. Észszerű teljesítményű motorjával napi használatra nagyon megfelel, fedélzeti rendszerei is jól működnek. Egyedül az 50 kWh-s akkumulátorcsomag és az ezzel járó 280 kilométer körüli hatótáv tűnhet alulméretezettnek egy akár hosszabb távú kirándulásokra is nyitott családnál.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|