Röviden – Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV Platinum | |
---|---|
Mi ez? | 2006-ban mutatta be eredetileg a Kia a kompakt méretű Cee’d-et, 2018-ban érkezett a jelenlegi, harmadik generációs modell. Most a tavaly felfrissített típus külső áramforrásból is tölthető hibrid változatát próbáltuk ki. |
Mit tud? | Praktikus karosszériával, élhető belsővel akár bő 50 kilométert is elmegy helyben emissziómentesen. |
Mibe kerül? | 6 699 000 forint a Ceed kombi alapára 100 lóerős benzinmotorral. Konnektoros hibridként 12 149 000 forinttól kapható a Ceed kombi. |
Kinek jó? | Aki hétközben a városban közlekedik, de gyakran kell sok csomaggal messzebbre is autóznia, annak a kombi PHEV Ceed príma választás lehet. |
Nagyjából egy évvel ezelőtt, 2021-ben újult meg a Kia Európában igen népszerű kompakt modellje, a Ceed 2018-ban bemutatott harmadik generációja. A 160 lóerős mild hibrid fogyasztását akkor megmértük a Teletankban, ezúttal pedig az emissziómentes, tisztán elektromos haladásra is képes, külső áramforrásból is tölthető hibrid változatot teszteltük, praktikus kombi karosszériával.
Külső
Annyira elszoktunk már a sok szabadidő-autó, az ilyen-olyan crossoverek tömege mellett a klasszikus autóformáktól, hogy már egy kombi is felüdülés a szemnek. Pedig a Kia Ceed SW karosszériája ránézésre nem igazán izgalmas, egyszerű kombiforma, nagy tengelytávval, de érdekes részletekkel. A tavalyi frissítés során teljesen lecserélték az első lökhárítót, megújultak a fényszórók, amelyekben az eddig megszokott, négydarabos nappalifény-pöttyök helyére teljesen új dizájnú fényforrások kerültek. Ettől kicsit sportosabbnak hat a modell. Új az orron lévő márkalogó is, és a hűtőrács formáját is átrajzolták. A 4600 milliméter hosszú, 1800 mm széles és 1465 mm magas PHEV-változat a könnyebb felismerhetőség érdekében spéci, teli hűtőmaszkot is kapott.
Bal oldalról nézve a dupla tanksapkafedél árulja el az autót, az első mögött az elektromos töltőcsatlakozó található, hátul pedig a benzint lehet betölteni a szokásosnál kisebb, 50 helyett mindössze 37 literes tankba. Kedves dolog, hogy az elektromos csatlakozó fedele kintről, bonyolult trükkök nélkül nyitható és a töltőkábel csatlakoztatása előtt sem kell béna műanyagkupakokkal szerencsétlenkedni.
Hátul a lámpatestben is akadnak 3D-s betétek, kicsit lejjebb funkció nélküli szellőzőnyílások és kamukipufogók következnek. Van igazi kipufogó is, de azt szemérmesen elrejtették, csak az autó alá kukkantva lehet megtalálni. Itt is már az új márkaembléma látható és egy nagyon szolid PHEV felirat, ami a konnektorból tölthető hibridséget jelzi. Jó hír, hogy a Ceedet nem kell ilyen dögunalmas színben megvásárolni, a típus a kétféle fehér és négyféle szürke mellett rendelhető piros, kék, zöld, narancs, bronz és sárga színekben is.
A régi és az új arcú Kia Ceed:
Belső
Nagy varázslatra az utastérben sem botlunk, hacsak az nem számít annak, hogy elképesztően könnyed az élet a Kia Ceedben. Az átlagos minőségű anyagokból építkező, de tisztességes, lelkiismeretes munkával összerakott utastérben mindössze a változtatható stílusú, digitális műszerfal, a váltó melletti, az elektromos és hibrid üzem közt váltó kapcsoló és a mezei kombiénál valamivel kisebb csomagtartó különbözteti meg a PHEV-változatot a hagyományos Ceed kombitól. Kabinja így is szellős, fejnek, lábnak, vállnak is van elég hely az összes üléssorban. A sötét anyagokból összeálló belső elég komor, ugyanakkor az jó, hogy tapintásra mindenhol puha anyagokba ütközik a kezünk.
Az új márkaembléma a kormányon is megtalálható, de a Ceed belsejének nem a dizájn, hanem a használhatóság az erőssége. Nagy szerencse, hogy a Kiánál nem bomlott meg a tervezők elméje, és nem kezdtek őrült gombüldözésbe, ennek köszönhetően a Ceed szinte minden funkciója akár csukott szemmel is kezelhető, a klímapanel pedig bármelyik ergonómia könyvbe bekerülhetne példaként, annyira letisztult és logikus darab. Ülései kényelmesek, és a megfelelő üléspozíciót is könnyű megtalálni, beállítani.
Az útközben szükséges apróságoknak többfelé találni helyet, az ajtóba, a könyöklőbe, de az automata váltó fokozatválasztója előtti rekeszbe is elpakolható egy halom cucc. Van 12 voltos és USB-aljzat is – utóbbiból megvilágított is – de vezeték nélküli töltőfelület is segít a telefon etetésében. Fedélzeti rendszere 10,25 colos, érintésérzékeny képernyőn keresztül kezelhető. Működése is fájdalommentes, bár a rendszer feléledése nem a legfürgébb és a kezdőképernyő sem túl informatív, ha viszont ezeken túljutunk, akkor kiderül, hogy egy meglepően sokrétű, nagymértékben személyre szabható, hasznos berendezéssel van dolgunk, mindössze a szinte tökegyforma ikonokkal kell megbarátkozni.
Csomagtartója a hagyományos hajtásláncú kombi Ceedénél érezhetően, 188 literrel kisebb, az elektromos hajtást működtető akkumulátor helyigénye miatt. Míg a mezei változat befogadóképessége a háttámlák állástól függően 625-1694 liter, addig a konnektoros hibridé csupán 437-1506 liter között változik.
Technika
A külső áramforrásról is tölthető hibrid Ceed alapját az 1580 köbcentis, önmagában 105 lóerős szívó benzinmotor adja, a villanymotorral is megtámogatott rendszerteljesítmény 141 lóerő, a rendszernyomaték 265 Nm, ebből 60,5 lóerő az állandó mágneses szinkronmotor teljesítménye, 170 Nm a nyomatéka. Lítiumion-polimer akkumulátora 360 V feszültségű, 8,9 kWh kapacitású, és részben a hátsó ülés alatt, részben a csomagtartó padlója alatt található.
Az akkumulátorban tárolt energiával papíron 57 kilométer tehető meg tisztán elektromos hajtással. Tölteni csak szerény, 3,3 kW-os teljesítménnyel lehet, akár mezei 230 voltos konnektorra, akár nyilvános utcai töltőre csatlakozik az autó, így a teljesen lemerült akkumulátor feltöltésére közel három órát lehet számolni. Váltóból hatfokozatú, dupla kuplungos egység került a PHEV Ceedbe, futóműve elöl MacPherson, hátul többlengőkaros rendszerű.
A konnektoros hibriden kívül kétféle, háromhengeres turbós benzinmotorral – 100 T-GDI, 120 T-GDI – kétféle 1482 köbcentis, négyhengeressel, amelyek közül az egyik 48 voltos hibrid – 160 T-GDI, 160 HYBRID 48V – és szintén 48 voltos elektromos rendszerrel megtámogatott 1598 cm3-es dízelmotorral is kapható a Ceed kombi.
Vezetés
Ha Kiád van, előbb-utóbb megtanulod, hogy beszállás után azonnal bekösd magad és csak utána kezdj el babrálni bármi mással. Legalábbis, ha ki nem állhatod, ha méltatlankodik az autó. Ha ezzel megvagy, indítás után már húzhatod is a D-t. Ha van szufla az akksiban, akkor néma csendben fog elindulni az autó, és ezt addig csinálja, míg nem taposol rá lendületesebben a gázpedálra, vagy le nem meríted az akksit. 60 lóerő nem túl sok, de óvatos pedálkezeléssel már a biztonságos autópályás sebesség is elérhető vele.
Nekem 47 kilométert sikerült városi körülmények között megtenni vele tisztán elektromos energiával, ami ugyan elmarad az ígért 57-től, de nem rossz eredmény. Pláne, hogy ilyenkor az akkumulátor még nem kong az ürességtől, hanem a fedélzeti rendszer szerint marad benne annyi – jelen esetben 17 százalék, 0 km elektromos hatótávval -, hogy hibrid üzemben továbbra is takarékosan lehessen vele közlekedni.
Ugyan papíron 141 lóerővel gazdálkodhat a sofőr, de ez érzésre határozottan elmarad a katalógusadattól. Rendesen kell taposni az autót, hogy valami történjen. De mivel nem az a cél, hogy a vezetőt bármi is száguldozásra csábítsa, ilyenkor nagyon hervasztó hangok jönnek a motortérből, így erről a viselkedésről igen hamar lenevel az autó. Pedig az igényes szerkezetű futómű stabilan tartja az akksiktól súlyosabb karosszériát az úton, még fürgébben vett kanyarokban is. Megfontolt vezetés mellett csendben, békésen halad benzinmotorjával, a menetkomfort jó, a gyengébb minőségű útburkolat sem okoz kellemetlen perceket, miközben meglepő mennyiségű információ érkezik a kerekek felől. Szinte azt is érezni, ha csak egy zebrán hajtasz át vele.
Kormányzása kényelmes, pontos, nem egy sportos darab, viszont mérete ellenére jól manőverezhető a kombikarosszériás Ceed, az autó fordulóköre mindössze 10,6 méter. Start-stop rendszere és a dupla kuplungos automata váltó is finoman teszi a dolgát.
Költségek
A kombi Ceed árlistája 6 699 000 forinttól indul a 100 lóerős benzines változattal. A PHEV-kivitel 141 lóerejéhez teljesítményben közelebb álló 120 T-GDI 7 199 000, míg a 160 T-GDI ára 7 749 000 forintnál kezdődik, a konnektoros hibrid viszont érezhetően többe, 12 149 000 forintba kerül, a Platinum – ez a legmagasabb felszereltségi szint – tesztautó ára pedig 13 249 000 forinttól indul. Aki metálfényre vágyik, az még 160 ezer forintot készítsen össze, a napfénytető felára 300 ezer, a bőrcsomagé 500 ezer forint, amiben az első-hátsó ülésfűtés és az elsőknél az ülésszellőztetés is benne van. Az ADA-csomag 400 ezer forint, ami a sávkövető rendszert, ráfutásos ütközést elkerülő rendszert, adaptív tempomatot, autópályás vezetést támogató asszisztenst, holttérfigyelőt és hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszert is tartalmaz.
Fogyasztása nagyban függ a használat módjától, hétköznap, kellemes tavaszi hőmérséklet mellett gond nélkül belefér a napi ingázás és talán a gyerekek iskolából különórákra, edzésre hurcolása is a tisztán elektromos hatótávba. Ha lehet hinni a fedélzeti rendszernek, akkor 8,9 kWh-s akkumulátor 83 százalékát lehet csak kiautózni, az kerekítve 7,4 kWh, ami otthon töltve viccesen kevés, 296 forintos költséget jelent. Ez persze nem 100, hanem csupán 47 kilométerre volt elég, de bő kettővel megszorozva sem vészes a 600 forint körüli – 1,25 liter hatósági árplafonos benzinárnyi – üzemanyagköltség. Ha valamiért nem lehet szűk 50 kilométerenként tölteni a telepeket, az autó hibrid üzemmódban is takarékos, ilyenkor valamivel 6 liter alatti fogyasztással lehet számolni városi környezetben.
Konkurenseket nehéz a Ceed kombi mellé találni, ugyanis hiába léteznek papíron, amik nagyjából egy kategóriában lennének vele, azokat pillanatnyilag nem lehet megrendelni:
A Kia Ceed SW PHEV és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Peugeot 308 SW PHEV (180 LE) | 13 570 000 |
Kia Ceed SW PHEV (141 LE) | 12 149 000 |
Škoda Octavia iV Kombi (204 LE) | jelenleg nem kapható |
Renault Mégane E-Tech PHEV | jelenleg nem kapható |
Értékelés
Számos olyan plug-in hibrid van, amelynél igencsak elgondolkodtató a zöld rendszám jogossága, de a Kia Ceed PHEV nem ilyen. Jól kezelhető fedélzeti rendszerével, kissé konzervatív, de baromi jól átgondolt, tágas és élhető belsejével a konnektoros hibrid Kia Ceed egy nagyon szerethető autó. Sportosságot viszont ne várj tőle, és szánj időt a töltésekre is. Tisztességes futómű van alatta, tisztán elektromosan közel 50 kilométer kiautózható belőle, és benzinesként is civilizált marad, miközben a fogyasztása sem száll el.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|