Röviden – Suzuki S-Cross, Toyota Yaris Cross | |
---|---|
Mik ezek? | Két népszerű crossover a hazai piacon, az S-Cross 1,4-es turbós benzines négyhengeressel és 48 voltos hibrid rendszerrel, a Yaris Cross háromhengeres benzines motorral és teljes értékű hibrid hajtáslánccal. |
Mit tudnak? | Családi autóként is használható méretű utasteret és kedvező fogyasztást nyújtanak. |
Mibe kerülnek? | Listaáron 6,98 millió forintról indul a benzines Yaris Cross, hibrid hajtással 8,2 millió Ft az alapára és 12,8 millió forintig extrázható. A Suzuki S-Cross listaáron 7,6-10,4 millió Ft között mozog, akciós ára 6,5-9,4 millió Ft közötti. |
Kinek jók? | Kisebb családoknak, pároknak, egyedülállóknak, időseknek, fiataloknak, szinte bárki megtalálja bennük a helyét. |
Ember legyen a talpán, aki a mai crossoverkínálatból el tudja dönteni, melyik lesz számára a legjobb. Kevés autóra lehet azt mondani, hogy csak kiszúrják az ember szemét valamivel, egészen bőséges a felszereltség és a minőség sincs a béka feneke alatt. A kínálat pedig óriási, a kis és kompakt crossoverek piaca most a legszélesebb, lehet böngészni és túrni a konfigurátorokat, hogy meglegyen a legjobb. A sláger persze évek óta ugyanaz, Suzukik és Daciák futnak az élen, de a nyakukon loholnak a Toyoták is. A japán gyártó fegyvere is elkészült a B crossover szegmensben, ami a hazai Suzukikat is megszorongathatja eladások terén. A Toyota Yaris Cross-t már próbáltuk külön, ahogy a nála nagyobb, családi autónak alkalmasabb új Suzuki S-Crosst is. De milyen esélyekkel indulnak egymás ellen? Ennek jártunk utána!
Külső
Két nagyon hasonló karaktert látunk magunk előtt. A japán dizájniskola európai szakosztályáról érkeztek, minden szükséges elemet, részletet felhasználtak hozzájuk, amikkel pontosan beilleszthetőek a jelenlegi kínálatba. A Suzuki S-Cross egy nagyon alapos modellfrissítés, a Yaris Cross pedig tetőtől talpig új típus, de egyik sem tűnik régebbinek a másiknál. Szögletes kerékjárati ívek, magasra húzott padlólemez, magas tető és látványos domborulatok dobják fel a lemezeket. A Yaris ebből a szempontból hangyányit látványosabb, de ez ízlés kérdése.
Közel azonos méretekkel operálnak, de a Yaris Cross kicsit keskenyebb és rövidebb, viszont magasabb a Suzukinál. Ez arányaikon is látszik, a Suzuki picit nagyobb autónak tűnik, a Yaris Cross pedig kisautós alapjainak köszönheti némi lemaradását. Tengelytávolságban 4 centiméter eltérés adódik az S-Cross javára, csomagtartójuk között elsőkerék-hajtással 33 liter, összkerékhajtással 110 liter a különbség, ami jobban használhatóvá teszi a Suzuki S-Crosst.
A két modell méretei:
Modell | Hosszúság (mm) | Szélesség (mm) | Magasság (mm) | Tengelytáv (mm) | Csomagtér (l) |
Suzuki S-Cross | 4300 | 1785 | 1580 | 2600 | 430 |
Toyota Yaris Cross | 4180 | 1765 | 1595 | 2560 | 397 |
Stílusukban adódik némi különbség, míg az S-Crossnál a fényezés a teljes karosszériára értendő, addig a Yaris Cross esetében eltérő színűek lehetnek a tükrök borításai és a tetőlemez, ilyen téren a Vitarához könnyebben hasonlíthatnánk. Ha a Suzukit választjuk, nem ússzuk meg a 17 colos felniket, ezekre 215/55-ös abroncsokat kell vennünk később, csak ekkora kerékkel szerelik a belépő GL felszereltségű változatot is. A Yaris Cross esetében 16 colos a kezdő felniszett ballonos gumikkal, de 17 és akár 18 colos is elérhető Executive felszereltségi szinttől.
Hagyományos ötajtós crossover karosszériájúak, mégis a Yaris hátsó ablaka hangyányit lankásabb, de szerencsére nem is hívják kupénak, csak picit divatosabb. Érdekesek a megszólalásig hasonlító részletek, mint hogy a hátsó lámpákat egy fekete elemmel kötötték össze, vagy hogy az első ledes fényszórók sötétebbek a megszokottnál.
Belső
Kevéssé híres a kis crossoverek kategóriája arról, hogy kényeztetnék a bent ülőket jó anyagokkal. A Suzuki és a Toyota crossovere sem vág arcon minőséggel, de az ellenkezőjével sem hangol le. Két általánosan jó minőségű utastérről beszélhetünk, a Suzuki esetében sincs igazán nagy gond a műanyagokkal, a Yaris Cross pedig ügyesen játszik a felületekkel. Utóbbi esetében ügyes megoldás, hogy az ajtókárpit jelentős részét szürke szövet borítja, ami ad egyfajta otthonos hangulatot a kis crossovernek.
Formáival is ügyesebb a Yaris Cross, fiatalabbnak érződik, légiesebbnek, míg az S-Cross meglehetősen ismerősnek. Őszintén szólva az S-Cross utasterével nekem sosem volt bajom, ahogy most a frissítés után is ugyanolyan könnyen szokható. Az ajtókárpit minősége jobb, mint a Vitarában, nagy műbőr felület borítja a könyöklő körüli részt és a vonalai ügyesen futnak tovább a műszerfalon. A kéz alá kerülő anyagokkal nincs semmi gond a Suzukiban, a kormány és a váltógomb bőrözése jó minőségű, de a Yaris Crossban egy kicsit még jobb.
Magas felszereltségű autókat mértünk össze, így mindkettőben félbőr az üléskárpit. Ahol a teljes műbőr kárpitozás kellemetlenül izzasztó lenne, ott ezeket az üléseket szövettel vonták be. A Yarisé szemmel láthatóan szebb, minőségibb anyag és a varrás is kellemesebb a szemnek, de az ülések tömésén is érezni, hogy a Toyotában kicsit több az anyag.
Széltében és hosszában a külső méretekhez igazodnak a belső méretei. A Yaris pár centivel keskenyebb vállban, de néhány centivel magasabb a fejtér, egy hangyányit pedig magasabban is ül a sofőr. Látványos a különbség hátsó lábtérben, a Yaris már-már szűkös, az S-Cross több mint 10 centivel több helyet ad a hátsó utasok térdeinek.
Ordító különbség nincs a két autó multimédia rendszerei között, egyik sem mondható a legfrissebbnek semmilyen téren. Érintőkijelzők, de a menü rendszer elég régimódi, a Yaris Crossé legalább 10 éve ismerősnek mondhatjuk. A Suzukié épp friss és sokkal bővebb, jobban kezelhető a korábbinál, de érzékelhető rajta lassulás és akadozás néha. Mivel a Yaris Cross kijelzője valóban csak a szórakoztatásra van, kevésszer van vele dolgunk – az autó beállításait a kormány mögött kell végeznünk. Mindkettő Apple CarPlay és Android Auto kompatibilis vezetéken keresztül (A Yaris Crosshoz elérhető 9 colos multimédián vezeték nélkül), a Suzukiban csak USB csatlakozó van így egyszerre csak egy eszközt lehet tölteni, vagy csatlakoztatni az autóhoz.
A hétköznapi használatban nagy segítség, hogy a Yaris Cross műszerfalán, a kijelző alatt külön polcot alakítottak ki mobiltelefonnak, amit vezeték nélküli töltőpaddal is felszerelhetnek, míg az S-Crossban marad a hagyományos vezetékes töltés. Csomagtartójuk duplapadlós, a Yarisban is találunk apróbb rekeszeket alul, de itt a nagyrészt a hibrid rendszer akkumulátora és a benzintank veszi el. A Suzuki S-Crossé könnyen láthatóan tágasabb, családi autónak jobban beválhat.
Technika
Mindkét japán autó európai gyártású. A Toyota kicsiben kezdte az itteni gyártást még 1971-ben, a Suzuki nagyobb volumennel indított hazánkban 1992-től. Tesztünk résztvevői közül a Suzuki Esztergomban készül, az XP21-es Yaris és a Yaris Cross gyárának helyszíne a franciaországi Onnaing, pár kilométerre a francia-belga határtól a Valenciennes-i járásban.
A Suzuki 2014-től gyártott elődje padlólemezét viszi tovább a 2016-ost követő második modellfrissítés utána. A Yaris Cross a negyedik generációs Yaris-szal bevezetett GA-B padlólemezre épül, a név mögött a Global Architecture és a B-szegmens rejlik.
A Suzuki K14D kódjelű négyhengeres, turbós benzinese 1373 köbcentis, a korábbi K14C verzió 9,9:1 kompresszióviszonyánál jóval magasabb a 10,9:1-hez sűrítési aránya. 140 helyett már csak 129 lóerős, 2000-től adja le 235 Nm maximális nyomatékát.
Önmagában a Yaris Cross szívó benzinese 92 lóerős és 120 Nm a nyomatékmaxima, de ez a motor nem értelmezhető egyedül, hiszen a fejlett hibrid hajtásrendszernek csak az egyik eleme.
48 voltos kisegítő hibriddé vált az összes turbós benzines S-Cross, teljes hibrid egyelőre a Vitarából van. Az S-Crossban fékezéskor és gázelvételkor az önindító-generátorral megtermelt elektromos energiával mérsékelhető a generátorral az áramfejlesztés érdekében a motorra rótt teher, másrészt maximum 53 Nm nyomatékával a főtengellyel szíjhajtással összekötött önindító-generátor besegíthet az autó hajtásába is. A villamos gép ereje nem adódik hozzá a motoréhoz, mert csak tehermentesíti a benzinest, gyorsításkor, előzéskor.
A hibrid Yaris Cross motorja az M15A-FXE kódjelű háromhengeres. A vezérlés itt is láncos, a belső súrlódás minimális, az olajszivattyú változó kapacitással szállít a takarékosság kedvéért. A hibridet többek között 14,0:1 arányú sűrítési viszony és Atkinson-ciklus segíti magasabb hatásfokhoz. A hajtásrendszer 116 lóerős, ebben benne van az önmagában 80 lóerős, 141 Nm nyomatékú hajtó villanymotor ereje is. Itt a hajtó villamos gép önállóan, álló benzinessel is gyorsíthatja az autót illetve tarthatja a sebességet.
Tesztautóink közül a hibrid Toyota Yaris Cross 4×4-esként érkezett, de van belőle elsőkerekes, a fotókon látható S-Cross pedig elöl hajt, de itt is rendelhető összkerékhajtás.
Merőben eltérő a két autó négykerék-hajtása. A Suzuki kardántengellyel viszi hátra az orrmotor nyomatékát és elektronikusan vezérelt többtárcsás kuplunggal kapcsol át 4×4-re. Hátra legfeljebb a nyomaték 50 százaléka mehet, terepes üzemmódban, 60 km/órássebességig 50:50 arányú nyomaték-eloszlással.
Ezzel szemben a 4×4-es Yaris Cross hibridrendszere a hajtó, fő villamos gép és az áramot termelő villanymotoron kívül egy harmadik villamos gépet is rendszerbe állít, kis teljesítménnyel. A Yaris Cross könnyebb terepen a Trail üzemmódra támaszkodhat, mindkét autóban van havas üzemmód is. A Toyotában a hátsó hajtás helyigénye 397-ről 320 literre csökkenti a csomagteret. A Suzukiban hajtástól függetlenül 430 liter.
Sokáig a hibrid Toyoták semmit sem vontathattak, de ennek szerencsére vége. A Yaris Cross másik motorváltozata, az 1,5 literes, 125 lóerős szívó benzines 1350 kilós fékezett utánfutót húzhat, a hibridek mögé 750 kilós fékezett utánfutót köthetünk. Az S-Cross értéke 1500 kg.
Maradva a számoknál, az összkerékhajtás egyik modellben sem javít a 0-100 km/órás gyorsulás idején. A Suzukinál a hatfokozatú manuális és automatikus váltóval is 9,5 mp az elsőkerekesek eredménye, a 4×4-eseké 10,2 mp.
A hibrid Yaris Cross értéke 11,2 mp elsőkerék-hajtással, az összkerekesé 11,8 mp. Végsebességben is a Suzuki jobb, 195 km/óra az összes S-Cross adata, a Yaris Cross hibridé 170 km/óra mindkét hajtásrendszerrel.
Mindkét tesztautó első futóműve MacPherson-rugóstagra és alsó keresztlengőkarra épül, hátul pedig csatolt hosszlengőkaros torziós híd vezeti a kerekeket. A Suzukiban összkerékhajtással is marad a félmerev hátsó futómű, az iAWD Yaris Cross viszont igényesebb, többlengőkaros futóművet kap hátsó elektromos motorral. Adaptív lengéscsillapítás egyikhez sem rendelhető.
Vezetés
Hibrid és hibrid között óriási lehet a különbség. Bár mindkettő hátán büszkén hirdeti a felirat, csak a Yaris Cross nevezhető joggal hibridnek. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Suzuki S-Cross ne lenne elég hatékony, mert többször bebizonyította már nekünk is, hogy tud nagyon is alacsony fogyasztással járni. Működésükben alapvető különbségek vannak, amit vezetés közben nem feltétlenül fogunk észrevenni.
A Yaris Cross teljes értékű öntöltő hibrid rendszere gombnyomásra indul, de ahelyett, hogy csak később indulna be a benzinmotor, szinte azonnal beröffen a gombnyomás után. A háromhengeres motor hangja nem szép, cserébe az Atkinson ciklus miatt nagyon is hatékonyan üzemel. Vélhetően a tesztautó összkerékhajtása miatt járt sokat a benzinmotor, ebben az első hajtó villanymotor mellett egy hátsót is el kell látnia árammal, így egy huzamban feltűnően rövid ideig haladt csak elektromosan a tesztidőszak alatt.
Vele szemben az S-Cross 48 voltos hibrid rendszere nem is képes a tisztán elektromos mozgásra, így mi sem természetesebb, hogy a gombnyomás után ebben az autóban teljesen hagyományosan beindul a benzinmotor. Viszont hangja szinte egyáltalán nincs, se alapjáraton, se fordulaton, végtelenül konszolidált és kellemes jelenség. Négyhengeressége is tehet róla, de mindenképp kiegyensúlyozott a motor és kiválóan hangszigetelt a motortér és az utastér is.
Zajból sokkal több jut be a Yaris Cross utasterébe. Toyotásan hangosan futnak a 18 colos kerekek és a motor gázadásokra történő folyamatos fel-felpörgéséből is túl sokat hallani a kormány mögött. Az új hibrid rendszerben már elég jó a motor karaktere, a fordulatszám követi a gézpedál állását, nincsenek elnyújtott bőgések, mint régen, így könnyednek tűnik a Yaris Cross hajtása. Vele szemben az S-Cross kézi váltós, hagyományosabb hajtáslánc, ebben az esetben csak elsőkerék-hajtással, de az összkerekes S-Crossban hagyományos kardántengelyes lenne a hajtás.
Pihentetően csöndes a Suzuki S-Cross, alig hallani valamit a motor zúgásából és a kerekek felől érkező zajok is elenyészőek a Yaris Crosshoz képest. A váltó viszont akadós, sokszor pontos, váratlan időközönként viszont egyszerűen nem veszi be a fokozatot, ilyen behatásoktól egy hibrid Yaris Cross megkíméli a vezetőjét.
A kormányzás a Yarisban pontosabb és könnyedebb, jobban is ülünk a kormánya mögött, míg a Suzukiban egészen semleges, kicsit gumis a kormányzási érzet, de összességében nem zavaró. Az utazási komfort a zajszintet leszámítva egészen hasonló, mindkét autó nagyon jól rugózik és az egyszerű technika ellenére még a Suzuki is remek úttartású. Egyik autó sem imbolyog kanyarban, vagy döccen nagyokat úthibákon, mindkettővel nagyon zavartalan a közlekedés. Itt persze érdemes megjegyezni, a Yaris Crossban nem csak a gördülési zaj magas, de ha úthibát kapunk el, az is nagyot szól.
Kisebb motor és teljes értékű hibrid rendszer van a Yarisban, mégsem fogyasztott kevesebbet a Suzukinál, sőt. Város, országút és autópályás szakasz is került a közös fogyasztásmérő tesztkörbe, amin nagyjából 120 kilométert tettünk meg a két autóval. Így a Yaris Cross fogyasztása 6,8, a Suzuki S-Crossé 6,2 literre jött ki tankolás szerint mérve. Mindaddig, amíg városban autóztunk, a Yaris Cross jóval alacsonyabb, hideg télbe is 6 liter/100 km körüli fogyasztást mutatott, a vegyes használat azonban megfordította az eredményeket.
Költségek
Jelentős árkülönbség van a két autó között. S-Crosst ezzel a hajtáslánccal, de a szerényebb GL felszereltséggel listaáron 7 590 000 forinttól vehettek. A képeken szereplő, GLX felszereltségű Suzuki S-Cross 8 840 000 forintos autó listaáron. A Yaris Cross Active alapára a 125 lóerős benzines motorral 6 980 000 Ft, ebben a kivitelben a Hybrid 8 180 000 Ft-ról indul elsőkerék-hajtással és 11 800 000-ig mehet fel. A Yaris Cross Hybrid listaára a tesztelt Executive Smart kivitelben és összkerékhajtással 11 890 000 Ft.
Ha a Suzukit ezzel összevethető felállásban vennétek, tehát automatikus váltóval és négykerék-hajtással, akkor a listaáron 11,9 milliós Yaris Cross AWD-i állna szemben a 10 180 000 forintos, S-Cross GLX 6AT AWD modellel. A valós árak különbségét tovább növeli a Suzuki igen jelentős árkedvezménye, mert ebben az esetben az autó akciós ára 9 130 000 forint.
A Suzuki S-Cross, a Toyota Yaris Cross és vetélytársaik – Listaár, forint | |
---|---|
Suzuki S-Cross Hybrid GL (129 LE, kisegítő hibrid) | 7 590 000 |
Toyota Yaris Cross Hybrid Active (116 LE, teljes hibrid) | 8 180 000 |
Mazda CX-3 G121 (121 LE) | 7 469 000 |
Ford Puma (125 LE) | 7 530 000 |
Ha a Yaris Cross a kinézett autó, tudjatok róla, hogy a 125 lóerős benzinesek ára nem vethető össze közvetlenül a hibridekével, mert az összes hibridben, már Active szinten is automatikus a légkondicionálás, a benzinesek jó részében viszont manuális klímaberendezés van.
GLX-szinten gazdag az S-Cross biztonsági és kényelmi felszereltsége. Adott például az adaptív sebességtartó automatika, a kameraképpel és radarjelekkel dolgozó vészfékasszisztens, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés, a táblafelismerés, a 17-es könnyűfém felni, a LED-es fényszóró, a kétzónás automatikus klímaberendezés, elöl az ülésfűtés, a navigációs rendszer és a körkamerás parkolássegítés.
Sokat nyújt a tesztelt Executive Smart kivitelben a Yaris Cross is. Kétzónás digitális klímával, bi-LED fényszórókkal, fűthető kormánnyal és sportülésekkel, hátsó keresztirányú forgalomfigyelővel érkezik. A Smart csomag előnye a 360 fokos kamerarendszer, de ehhez a csomaghoz az új 9 colos kijelzőt kicserélik a régebbi 8 colosra, ehhez navigáció és okostelefon-tükrözés is jár.
Vezetőtámogató rendszereivel a Toyota van előnyben. Az ütközést megelőző biztonsági rendszer mindkettőben felismeri az álló és mozgó járműveken kívül a gyalogosokat, de a Toyotáé biciklistákra is reagál. A Yaris Cross-ban alapfelszerelés az ESA (Evasive Steering Assist), ami nem kormányoz helyetted, de segít a helyes irányba elfordítani a volánt hirtelen kikerüléskor. A Toyotában van az ülések közötti első légzsák is.
Jobb garanciális feltételeket kínál a Suzuki. A 3 év/100 000 kilométeres garanciát kiegészíti még hét évvel a motorra, a sebességváltóra és a hibridrendszer elemeire. A Toyotánál három év/100 000 km az autóra vállalt garancia, a hibrid rendszer elemeire, ideértve a hajtásláncot, az invertert és az akkumulátort is, 5 év/100 000 km a vállalás. 150 700 forintért 200 000 km-re kitolható a futásteljesítmény határa.
Értékelés
Egyáltalán nem könnyű a döntés a két modell közül, de az áruk mégis megadhatja az irányt. A Suzuki egy nagyobb autó jobban használható utas- és csomagtérrel, így akinek ez számít, érdemes alaposabban megvizsgálnia. A Yaris jobb minőségérzetű utasterével és fejlett hibrid hajtásával drágább, de városi használatra alkalmasabb, mint a Suzuki. Mindkettőben van potenciál, könnyű használhatóságot és variálhatóságot adnak. Ára miatt nehéz rosszat mondani a Suzuki S-Crossra, a mai kínálat megemelkedett árait látva ár/érték aránya még így is jónak mondható, pláne bőséges felszereltségéhez képest.