Röviden – Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | |
---|---|
Mi ez? | A Mitsubishi 2017 óta létező kompakt méretű szabadidő-autója konnektorról is tölthető hibrid hajtáslánccal, már a 2022-re készült ráncfelvarráson átesett megjelenéssel. |
Mit tud? | Használható benzinnel vagy elektromos hajtással. Utóbbi esetben nagyjából 40 kilométeres elektromos hatótávolságot és ritkaságnak számító 22 kilowattos töltést kínál. |
Mibe kerül? | 8 250 000 forintról indul az Eclipse Cross ára 1,5-ös turbómotorral. Konnektoros hibridként 15,6 millió forinttól vehető meg. Négy fix felszereltsége van, a tesztautó a csúcskivitelű, így 18,6 millió forintba kerül. |
Kinek jó? | Annak, aki városi, elővárosi ingázáshoz szeretne konnektoros hibridet. |
Valószínűleg nagyon kevés embernek fáj az, ahogy néhány új autót ma hívnak. A Mustang Mach-E nem Mustang, a Mitsubishi Eclipse Cross pedig nagyon nem Eclipse. Nálam ez a hozzáállás felvillantja a piros zászlót, azt mutatja, hogy „Hajaj, semmi egyedi ötletünk nincs egy új modell bevezetésére, bízzunk benne, hogy a nép már nem emlékszik tisztán!” Csakhogy egy Eclipse-t nehéz elfelejteni olyan fejjel, amiben leginkább csak a sportautóknak van bérelt helyük. Aki persze megveszi, azt hol érdekli majd, hogy egy szép kupé nevét koptatják egy crossoveren, ugye?
Külső
Inkább cross, mint Eclipse. A forma magasra emelt városi szabadidő-autót mutat, amivel önmagában nem lenne gond, mindenki ezt csinálja, hiszen ma ez a divatos, a vevők ilyet keresnek. Eredetileg ennek a modellnek is lankásabbra csapták a hátsó ablakát, mint megannyi kategóriatársáét, és még olyan trükköket is bevetettek, mint a kettéosztott hátsó szélvédő, így legalább a praktikum megmaradt, mert ki lehetett látni hátrafelé. A 2022-re érkezett modellfrissítéssel ez a megoldás eltűnt, hagyományos ablakot kapott hátra, ami magasabban kezdődik, ez pedig a kilátást hátrafelé nem nagyon segíti, még jó, hogy az alapverzióhoz is jár tolatókamera.
A dizájn már alapból elég markáns volt elölnézetből, most viszont hangsúlyosabban elhatárolták a fényszóró felső és alsó egységét, most a tompított és a távolsági fény is alul világít. Szögletes formája miatt egészen határozott a kiállása, arányaiban lehetne jobb, a tengelytáv szemre kicsit rövid ehhez a testhez, ennek később fontos jelentősége lesz a vezethetőségnél is. Ha nem lenne rajta logo, akkor is tudnánk, hogy japán modell, az éles, pengés vonalakból.
4545x1805x1685 millimétert foglal el a világból, hosszban 3 centivel rövidebb egy Mazda CX-5-nél és 4 centivel keskenyebb nála, de ugyanolyan magasak. A Volkswagen Tiguanhoz képest 3,5 centivel hosszabb és 1-gyel magasabb, de a Tiguan szélesebb. Innen is látszik, hogy az Eclipse Cross nem teljesen az, ami a kategóriában most sztenderd, szinte minden konkurensénél keskenyebb kicsivel.
Belső
Valódi időutazás a Mitsubishi Eclipse Cross utastere, ilyen anyagokkal, gombokkal, kapcsolókkal több mint 10, de inkább 20 éves japán autókban is találkozhattunk már. Az utasteret átható műanyag szaga a koreai autókhoz is illene, és összességében a formavilág sem a legfrissebb. Akik szeretik a zongoralakk felületeket, azoknak az Eclipse Cross igazi kánaán lesz. A fél kormány és a teljes váltó kapcsoló is ezzel a fényes műanyaggal van bevonva, a többiről nem is beszélve.
Váltó kapcsolója pont ugyanaz, amit már a 2012-ben bemutatott Outlander PHEV-ben is láthattunk. Kiosztása nagyon hasonló a Toyota kis joystickjához, de ez fordítva van, vagyis jobbra le a D-t, jobbra fel az R-t kapcsoljuk, mindezt azért, mert a jobbkormányos modellekhez tervezték, a balkormányosakhoz pedig nem készült külön kar. Így nekünk egy kicsit kényelmetlen, de hozzá lehet szokni.
Érkezett egy új multimédiás kijelző a műszerfal közepére a modell frissítésével. Ez a 8 colos érintőkijelző kicsit naprakészebb, mint a korábbi volt és a konnektorról is tölthető hajtáslánc állapotát – éppen melyik motor hajt – is tudjuk rajta figyelni. Kicsit olyan, mint maga az autó, régies és lassú, a menetadatok, mint az aktuális fogyasztás például minden egyes alkalommal üresen nyílik meg, majd egy perc múlva frissít, miközben a műszeregységben látszanak az adatok, mintha nem lenne összekötve a kettő rendszer.
Az Instyle Navi csúcsfelszereltséghez tartozó műbőr bevonatú ülések sem jelentik a minőség csúcsát, a magas üléspozíció viszont sokaknak pozitívum lehet. A kormány erősen döntött, állíthatósága sem túl bőséges, így mindenképp egy kicsit közel kell ülnünk hozzá. A hátsó sorban egészen nagy a helykínálat, így családi autónak is beválik, csomagtere viszont csak 328 literes kalaptartóig mérve, így hiába magas az autó, csak kompaktokra jellemző méretekkel gazdálkodik.
Technika
Bevált recepten ne változtass, és miért is kaptunk volna valami újat, ha már egy ideje tudni lehet, hogy a következő Mitsubishik Nissan alapon érkeznek? Az Eclipse Cross komplett hajtáslánca a 2012-ben bemutatkozott Outlander PHEV-ével azonos. A számok egészen jól néznek ki, hiszen a négyhengeres benzinmotor 2,4 literes, a rendszerteljesítmény pedig 188 lóerő.
Benzinmotorját hatékonyságra tervezték, így csupán 98 lóerős, de tud közvetlenül is hajtani, ha arról van szó, ennek még később lesz jelentősége. Az első tengelyen egy 82 lóerős, a hátsón pedig egy 95 lóerős elektromos motor hajtja az Eclipse Cross PHEV-t, vagyis összkerékhajtással is tud szolgálni, ha minden körülmény adott hozzá (fel van-e töltve az akkumulátor teljesen).
Töltése a legjobb pont, hiszen a 230 voltos hálózati csatlakozó mellett 22 kW-os egyenáramú gyorstöltésre is képes, amire plug-in hibridek között talán csak a Mercedesnél találunk példát. 80%-ra akár 25 perc alatt is feltölthető a Mitsubishi akkumulátora, ami a viszonylag rövid elektromos hatótáv tekintetében nagy segítség. A gyártó 45-55 kilométert ad meg, a valóságban a tesztkörön legfeljebb 40-re volt képes kikapcsolt fogyasztók mellett.
A hibrid rendszer 13,8 kWh-s akkumulátorát az utastér alá építették, így a legnehezebb alkatrész a legalacsonyabb pontra került.1910 kilogrammos önsúlya nem kevés, de az elektromos motorokkal ezt egyáltalán nem érezni, könnyedén mozog az Eclipse Cross. Futóműve elöl hagyományos McPherson, hátul pedig fejlett multilink rendszerű.
Vezetés
Semmiféle sportosságra utaló ingert nem ad a vezetési pozíció, ellenben kellemesen semleges, helyváltoztatásra tökéletes . Szoknom kellett a váltókapcsolót, mert nem logikus, hogy jobbra teszem a D-t. Álló helyzetben nem túlzottan meggyőző az autó, de ha elindulunk vele, még inkább beigazolja, hogy valójában ennek már nem kéne léteznie az új autó piacon.
Lazán mozog a konnektoros Eclipse Cross, a hangtalan manőverezés a parkolóban mindig passzol a nagyobb termetű autókhoz, van benne valami ártatlanság. A tolatókamera képe ad némi sejtést, hogy mi történik mögöttünk, de ennél már jobb felbontásút adnak kisebb modellekben is. Ha az akkumulátor teljesen fel van töltve, hasít is az Eclipse Cross, ügyesen megindul nagyobb gázra is és nem indítja be a benzinmotort, hiszen fel van töltve az akkumulátor.
Magas felszereltségű az autó, vagyis van tetőablaka is, ez pedig folyamatosan cicereg. Úthibákon nagyokat szól a futómű és belereccsen a karosszéria, megszólalnak a belső rideg műanyagok, valahogy kevésbé áll össze a kép. A városban karikázni így, hogy elektromosan mozog az Eclipse, teljesen megfelel, de a nagy csöndben minden zörej duplán erősen hallatszik, és itt van belőle bőven.
Kormányzása teljesen érzéketlen, meg tudjuk vele adni az irányt és nagyjából ennyivel szolgál. Ez főleg autópályán zavaró, mert az Eclipse Cross nem fut valami biztosan, hosszirányban bólogat, oldalirányban pedig ide-oda kóvályog, amit a nem túl pontos kormánnyal lehet korrigálni. Pedig nem túl rövid a tengelytávja (2670 mm), mégis olyan jeleket mutat, mintha egy kisautóval mennénk gyorsan.
Autópályás felhasználáshoz egyébként sem a legjobb ez a rendszer. Épp egy viszonylag hosszú úton mutatta ezt meg, amikor Szeged felé 130-as tempóval autózva 11 literes fogyasztással működött a hajtás. Ez pedig csak a legkevesebb, mert kicsit több mint egy órás folyamatos haladás után teljesen lemerült a hibrid akkumulátor és nem tudott visszatölteni. Ennek eredményeként kitett egy teknősbéka ikont a műszerfalra, a teljesítmény pedig visszaesett arra a 98 lóerőre, amit a benzinmotor képes leadni. Ennyivel pedig autópályán haladni egy ekkora testtel nem a legkellemesebb.
Ezzel az autópályás szakasszal a tesztkör fogyasztási átlaga elég magasra sikerült, 10,5 litert nyelt be százon az Eclipse Cross. Városi használat mellett 7,5-8,0 literes átlaggal lehet számolni onnantól, hogy lemerül a hibrid akkumulátor, mert városi üzemben vissza tud tölteni annyit a benzinmotor, hogy az elektromos motorok hajtsanak. A benzinmotor alapvetően visszatöltésre szolgál, csak magasabb tempónál vált át párhuzamos hibrid üzemre a rendszer és hajt a benzinmotorral is.
Zajszintje sajnos nem valami jó, autópályán folyamatos a hangos sustorgás, a szélzaj – a remegő tükrök, motorháztető viszont csak a szemünket zavarhatják. Érezni az autón, hogy megfáradt már a technika és a modell maga is, nehéz lenne konkurensként állítani bármilyen új modellhez, ha csak nem a frissen érkező kínai gyártókéhoz.
Költségek
15,6 millió forintról startol az Eclipse Cross PHEV és a felszereltsége már ezen a szinten sem rossz. Négy felszereltség létezik és a variálhatóság nem adott, vagyis komplett csomagot kapunk az alapárú modell mellett 17, 18, vagy 18,7 millió forintért. Tolatókamera és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer például mindegyik PHEV-ben van, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, vagy holttérfigyelő viszont csak a feljebb szinteken találunk, ahogy táblafelismerő rendszert is.
Ledes fényszórót csak a második szinttől kínál az Eclipse, viszont mindegyikben automata a fényszórókapcsolás, ami mindenképpen nagy segítség. Szintén alapáras a 22 kW-os CHAdeMO töltőcsatlakozó, ami a legtöbbet éri ennél a modellnél. A tesztautó a legmagasabb felszereltségi szintű Instyle Navi 4WD 18 690 000 forintos árcédulával. Nagy előnye a piacon, hogy indulóárával szinte minden hasonló méretű PHEV alatt kezdődik, ennél csak drágábban vehetünk plug-in hibridet, igaz, mindenképp jobb minőségűt.
A Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (188 LE) | 15 590 000 |
Peugeot 3008 PHEV (225 LE) | 18 130 000 |
Toyota RAV4 PHEV (306 LE) | 18 290 000 |
Ford Kuga PHEV (225 LE) | 16 530 000 |
Értékelés
Kevéssé meggyőző modell a Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Árához tekintve minősége messze elmarad a konkurens termékek autóitól. Ideális felhasználási területe a város, ahol egészen jó fogyasztást is tud produkálni, minden más esetben azonban a fogyasztása is magas lesz.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|