Röviden – MG ZS 1,0 Luxury | |
---|---|
Mi ez? | A frissen visszatérő, kínai hátterű és gyártású MG eredetileg 2017-ben bemutatott városi crossovere elsőkerék-hajtással, elektromos vagy benzines motorral. Ez a gazdagabb felszereltségű ZS benzines sorhármas turbómotorral és kézi váltóval. |
Mit tud? | Csendes, kulturált autó és hosszú a garanciaideje. |
Mibe kerül? | 6 399 000 Ft-tól kapható a szívó benzines ZS 1,5 Comfort. A tesztelt MG ZS 1,0 Luxury ára 7 699 000 Ft, a szép kék fényezés felára 150 000 Ft. |
Kinek jó? | Városi, elővárosi használatra magas ülésű, kényelmes autót keresőknek, akik bizalmat szavaznak egy új belépőnek. |
Sok mindent profibban csinál az MG-vel az anyavállalat, a SAIC (Shanghai Automobile Industry Corporation), mint az európai kontinenst a közelmúltban meghódítani kívánó (és rendre felsülő) kínai autógyártók. A brit nevű, kínai gyártású márka autói közül először az MG ZS járt teszten a Vezessnél a turbós háromhengeres benzinessel és a leggazdagabb felszereltséggel.
Külső
Sokan szóba elegyedtek velem az autó kapcsán, és legtöbbször azt hallottam vissza, hogy beszélgetőtársaim nemcsak emészthetőnek, de esztétikusnak találják az autó formáját. Ez a design valóban nem azokat a próbálkozásokat idézi, amit ki szánakozással, ki epés megjegyzésekkel és kárörömmel fogadott 10-15 éve különböző kínai autógyártóktól.
Sokan mondták az autóra, milyen jól néz ki, amiben szerepe lehet a metálkék fényezések. 150 000 forintot nagyon megér. Az orra és a farra is öntudatos méretben elhelyezett embléma mögött egy 1924-ben alapított, eredetileg brit autómárka rejlik, amely sportautók és roadsterek gyártójaként vált ismertté. A Roverrel közös csődje előtt a háromajtós kompakt ZR, a négy oldalajtós előző ZS, illetve a Rover 75-re épülő MG ZT és ZT-T is a kínálat része volt. Utóbbiból hátsókerekes sportlimuzin is született a Ford Mustang 4,6 literes nyolchengeresével.
Kínai-brit crossoverünk 4323 mm hosszú, szélessége 1809 mm, magassága 1653 mm a széria tetősínnel. A tetőlemez legfelső pontja 9 mm-rel alacsonyabb. A tengelytáv 258 centiméter. A ZS valamivel nagyobb a fő konkurensnek tekinthető, 250 centméteres tengelytávú Suzuki Vitaránál, amelynek méretei: 4175x1775x1610 mm.
215/55 R17 a gumiméret, a takaros könnyűfém felni alapáron jár az autóhoz és az Európába szállított autók márkás gumiabroncson érkeznek. Jót tesz a szalonba betérő vevőjelöltnek, ha egy noname távol-keleti gyártó helyett elismert prémiummárka gumiabroncsát látja az ismeretlen autón.
Belső tér
Belül is a nyugati, illetve a japán és a koreai autóipar mai nívójához igazodik az MG ZS. Csak a vezető ablakára jutott becsípődésgátlós ablakemelő, az utas ülésében nincs magasságállítás, hátul nincs levegőbefúvás az utasoknak, és a sminktükrökről lemaradt a megvilágítás, de ez elfér egy nyomott árú autóban.
Kellemes tapintású az öntött műanyagvarrással díszített műszerfal puha anyaga. A felületeket szénszálutánzatú díszítés igyekszik feldobni, számomra a piros cérnás kontrasztvarrás és a tisztességes összeszerelés többet hozzátesz a jó minőségérzethez. A kapaszkodók hátul is csillapítottan térnek vissza alaphelyzetbe.
Nagyrészt tetszett a részben érintőképernyőre, de főleg valódi gombokra épített kezelőfelület. Az alapjárati motorleállításnak mindig kéznél van a kapcsolója, a klímavezérlésből a külön billenőkapcsolóval állítható ventilátor és hőmérséklet is kézre esik, viszont az érintőképernyős funkciók, pl. a levegő eloszlásának változtatása, nehézkesek a lusta válaszidők miatt.
10,1” a központi érintőkijelző képátlója. A monitor képminőségével nincs baj, de kéne mögé normálisabb számítógép, mert a bebootolási idő éppoly idejétmúlt, mint a nyomkodáskor a reakciók lassúsága.
Azért is jobb hardvert érdemelne, mert a navigáció könnyen és logikusan működik. Elég beírni, hogy Montevideo, és értelmes kiosztásban jönnek a találatok a szerkesztőség Montevideo utcai címével és az itteni vállalkozásokkal, nem kell ország, város alapon megadni, hogy mégsem Uruguay fővárosába tartok.
Örömteli volt a tágas hátsó utastér, ahol nemcsak a lábam fért el jól a magam 190 centijéhez beállított vezetőülés mögé beszállva, de a fejemnek is volt elég hely, a napfénytető ellenére is. A praktikus részletek okos megoldását igazolja az 1,5 literes flaskát is befogadó ajtótároló, ráadásul elöl-hátul. Ügyes a tárolóhelyként megvalósított ajtóbehúzó is. Az első két USB-A töltőt kiegészíti egy 12 voltos aljzat.
448 literes a csomagtér, ami ebben a kategóriában tisztességes érték. A Vitaráé például 375 literes. A csomagtérpadló kétféle magasságban rögzíthető, a tér 1375 literesre bővíthető. Az ülőlap fix, a háttámlák dőlnek előre. Sajnos síalagút vagy külön dönthető középső támlarész sincs, ebben a kategóriában ez az általános.
Technika
Magyarországon a ZS kétféle hajtásmóddal és két-kétféle motorverzióban létezik, minden esetben elsőkerék-hajtással. Az elektromos neve ZS EV, ami az electric vehicle (elektromos jármű) rövidítéséből ered. A kétféle akkucsomaggal 320 vagy 440 km a WLTP szerinti hatótáv.
A villanymotor a rövidebb hatótávolságúban 130 kW-os (177 lóerő), a Long Range verzióban 115 kW-ot ad le, ami 156 lóerő. A maximális forgatónyomaték egységesen 280 Nm. A váltakozó áramú töltés a kisebb akkuval 6,6 kilowattos, a nagyobbal három fázison és 16 amperen 11 kW-tal futhat. Az egyenáramú töltési teljesítmény csúcsértéke 92 kW.
Benzinesből kettő van. A tesztautóban a közvetlen befecskendezéses, részecskeszűrős, turbófeltöltős soros háromhengeres dolgozik, mint a legtöbb konkurensben. Ez a 999 köbcentis motor 82 kW-os, kerekítve 112 lóerős 5200-as percenkénti fordulatszámon. 160 Nm nyomatékmaximumát 1800-tól 4700-ig folyamatosan tartja. Kézi váltóval 11,2, a szintén hatfokozatú automatával 12,4 mp a gyorsulási idő 0-ról 100 km/órára.
Érdekesebb a másik motor, mert a szívócső-befecskendezéses négyhengeres a kivesző szívómotorok utolsó mohikánjai közé tartozik. Ez a tény helyből vonzóvá teheti a hosszú távra tervezőknek, ha hisznek a szívómotorok kiszámíthatóbb szervizköltségében és az egyszerűbb motorkonstrukcióból fakadó kevesebb hibalehetőségben.
A szívómotor teljesítménye 78 kW vagy 106 lóerő 6000-en és 141 newtonméter a nyomatékmaximuma 4500-on. Bár mindkettő elmarad a turbósétól, a gyorsulás mégis jobb, 11,2 helyett 10,9 mp 0-ról 100-ra. A legfürgébb ZS az elektromos, 8,6 mp alatt felgyorsul 100 km/órára és végsebessége ugyanúgy 175 km/óra, mint az ezerötös benzinesé.
Ha tippelnem kéne, inkább a váltóáttételezés eltérése lehet a két benzines eltérő gyorsulási idejének az oka, nem a súlykülönbség. Azonos kivitelben 20 kg-mal nehezebb a turbómotoros MG ZS a szívó benzinesnél. A benzines ZS-ek súlya 1231-1264 kg közötti, a tesztelt modell 1259 kilót nyom. A futómű elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, ahogy ebben a kategóriában megszokhattuk.
2017-ben a benzines ZS Euro NCAP-töréstesztje háromcsillagos lett, erős karosszériával, jó oldalütközés-védelemmel, gyenge nyakcsigolya-védelemmel és hiányos vezetőtámogatással. A 2019-ben tesztelt, lényegesen jobb pontszámokat elérő elektromos ZS viszont öt csillagot kapott. A töréstesztek részletes eredményét itt találjátok.
Vezetés
Kényelmes üléshelyzettel fogad a tesztelt MG ZS, és a csak le-fel állítható kormány ellenére a volán pozíciója is megfelelő. A vezetőülés elektromosan állítható, ez extraként is ritka eben a kategóriában, nemhogy alapfelszerelésként.
Sajnos a Luxury nem választható a Comfort szövetkárpitjával. Kár, mert ez a sötétszürke műbőr annyira felforrósodhat parkolás közben, hogy rövidnadrágban nemigen tudsz ráülni a napon hevülő ülésre. A légkondicionálás fújhatna hidegebbet, a világos árnyékolóval fedett napfénytető alatt 31 Celsius-fokban is erősen dolgoznia kellett a klímaberendezésnek.
Hasznos a körkamerás parkolássegítő, amivel sokféle szögből megjeleníthetjük az autót a környezetében. A 11,1 méteres fordulókör-átmérő átlagos, a kilátás előrefelé egész jó, és a C oszlopban lévő, értelmezhető méretű kisablakkal hátrafelé is elfogadható. A ZS hátsó utasait megkímélték a tervezők a meredeken felkanyarított övvonaltól, így a hátul ülők sincsenek befalazva.
160 Nm-nél többet, inkább 170-190 Nm-t szoktak leadni az ezres háromhengeres turbómotorok, de valószínűleg nem a motor erőtlen, hanem a kellően pontos, könnyen járó váltó áttételezése túlságosan hosszú.
Kettesben 109-ig, harmadikban 160-ig kihúzatható a még ilyenkor is 6500-at forgó benzines, ami túlzás. Országúton vagy a kettest erőltetjük előzéskor vagy nagyon türelmesen várunk a nagy pillanatra, mert harmadikban csak 100 körül kap erőre a motor. 180 km/óra a végsebesség, ami hosszú nekifutással meg is lehet.
Hosszabb úton az MG ZS messze túlteljesíti azt, amit egy kínai autógyártó eddig ismeretlen termékétől vártam. Kifejezetten jó a zajszigetelés, a motor nemcsak halk, de kulturáltan is forog, és a futómű is igazán kényelmes. Ez nagyobb billenésekkel és oldaldőléssel jár gyors kanyarokban, de amennyivel több úthiba van itthon, mint jó kanyar, ez a futóműhangolás pont jó lesz.
Háromféle kormányrásegítés közül választhatunk. Gyors autózáshoz egyedül a Dynamic való, amivel a kormányzás nem lesz pontosabb és több visszajelzést sem ad az útról, de a visszavett szervohatással érzésre nyugodtabban terelhető az autó. Az Urban annyira egyujjas, mint a FIAT-ok a City gombbal, a normál elmegy a mindennapokban. Piros pont jár a jól hangolt és teljesen kikapcsolható menetstabilizálásért. ESP nélkül sincs mitől tartani, sőt, legalább gázelvétellel kicsit szűkíthettek a kanyaríven.
Költségek
Benzines ZS-t 6 399 000 forinttól kapni az 1,5 Comfort nevű modellel, ami biztató indítás. Azonos kivitelben a turbós háromhengeres 700 ezer forinttal többe kerül az 1,5 literes szívómotornál. Mivel utóbbit még nem vezettük, nehéz megítélni, ér-e ennyit a turbós motor. A belső égésű motoros ZS-ek elég határozott távolságot tartanak a 11 999 000 és 15 499 000 Ft között mozgó elektromos ZS-ektől.
Könnyen áttekinthető az árlista, Comfort és Luxury felszereltség van, a tesztautó az utóbbi. 7 699 000 Ft az MG ZS 1,0 Luxury listaára. Mivel az MG nem a felpumpált listaárból adott nagy kedvezménnyel dolgozik, itt ez egyben a vételár is. A szívó benzineshez nem kapható automatikus sebességváltó, a turbóshoz igen, 600 000 forintért.
Az MG ZS 1,0 Luxury és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Citroën C3 Aircross 1,2 Shine (110 LE) | 8 890 000 (8 690 000) |
Hyundai Bayon 1,0 T-GDi Premium (100 LE) Hyundai Kona 1,0 T-GDi Style (120 LE) |
7 749 000 (7 349 000) 8 049 000 (7 749 000) |
Suzuki Vitara 1,4 GLX Panoráma (129 LE) | 8 580 000 (7 530 000) |
Volkswagen T-Cross 1,0 TSI Style (110 LE) | 8 804 190 (8 304 190) |
Vezetőtámogató rendszerből elég szerény a ZS kínálata. A Luxury alapáron ad holttérfigyelőt és hátsó keresztirányú forgalomfigyelést. Légzsákból hat jár alapáron, térdlégzsák vagy az első utasokat szeparáló légzsák nincs.
A nagyon gazdag felszereltség, kiemelve az alapáras navigációsrendszert, a vezetőülés elektromos állítását és a hatalmas üveg tolótetőt, fontos érv a ZS mellett. Csakhogy a panorámatetős Vitara kevesebbe kerül, ahogy a Hyundai Bayon vételára is alacsonyabb, még akkor is, ha a nyitható tető 250 000 forintját hozzáadjuk a táblázatban látható összeghez. Az MG-importőr azonban nem a Bayonhoz, hanem a Konához méri a ZS-t konkurensként, mert méreteik közelebb vannak egymáshoz és építésük is hasonlóan magas. Szériafelszereltségét figyelembe véve a ZS mérvadó árelőnnyel bír, legalábbis azoknak, akik ennyire gazdag kényelmi felszereltségű B-SUV-t keresnek.
Legnagyobbrészt országúton és autópályán járva 7,6 l/100 km-es fogyasztás jött ki. A fedélzeti számítógép szerint 5,3-8,5 liter közötti értékekre számíthatunk. Autópályán a benzinigény meghaladhatja a nyugodt városi forgalomban adódó 7-7,5 litert.
Évente vagy 24 000 kilométerenként kell kötelező karbantartásra vinni a tesztelt MG ZS-t. Jótállása hét évre vagy 150 000 kilométerig érvényes.
Ugyanilyen garancia segítette a Kia befutását, az importőr szerint ennél nem kell több az alig ismert márkába vetett bizalom megteremtéséhez. A márkaépítés másik bevált eszköze a futballszponzoráció: az MG a Liverpool FC és az Olympique Lyon egyik támogatója.
Értékelés
Gagyinak nyoma sincs, az MG ZS-ben nincsenek primitív részletmegoldások, melyeket az árával kellene menteni. Az MG ZS hozza azt, amit elvárhatunk, kulturáltan működő, halk autó, nincsenek fájdalmas hibái. De a kínai gyártó sokkal könnyebben meghódíthatná az árérzékeny európai vásárlókat, ha a ZS nemcsak felszereltségéhez viszonyítva, de nominálisan is kevesebbe kerülne a Vitaránál vagy a Bayonnál.
Sajnos ár/érték arányban az MG ZS a drágábbik motorral és a gazdagabb felszereltséggel nem adja meg azt a pluszt, ami segítene oldani az új márkákkal szembeni bizalmatlanságot. De az árak képlékenyek, az áremelések mindkét irányba átrendezhetik a viszonyokat, és egy autó színvonalán nehezebb javítani, mint árát módosítani.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|