Röviden – Kia Sportage
Mi ez? A Kia kompakt crossoverének 2022-ben érkezett ötödik generációja 1,6-os turbós benzinmotorral, 48 voltos hibrid rendszerrel, duplakuplungos váltóval és összkerékhajtással.
Mit tud? Praktikus és tágas utastérrel, egyszerű vezethetőséggel könnyed használatot kínál.
Mibe kerül? 9,75 millió forintról startol a Sportage, a 48 voltos rendszerrel 10,549 millió a kezdőár, a full hibrid 13,249 millió forinttól vehető meg.
Kinek jó? Családi autót keresőknek, a magas üléspozíciót kedvelőknek és azoknak, akik sokat akarnak kapni a pénzükért.

Kicsit olyan a Sportage, mint egy alaposan targetált hirdetés a böngésződben. Válasz a szükségletekre olyan tálalásban, amire nehéz azt mondani, hogy kösz, nem. Már persze annak, aki egy kompakt crossoverre vágyik, a mai piacon egyre nehezebb is mást választani. A Sportage egy elképesztően széles kategóriában játszik, ahol kitűnni nehéz, de meg kell próbálni, és azzal a legegyszerűbb, ha valaki igazán jót csinál. A Sportage-nek mindene megvan ahhoz, hogy jó legyen. Látványos, kellően minőségi és a Kia felé megvan a bizalom is a vásárlókban. Innen pedig egyszerű nyerni, nem igaz?

Külső

Furcsa dolgok történnek az autókkal. Elvesztették határozott autószerű külsejüket, egyre több modellnél nehéz meghatározni, hol fejeződik be a hűtőrács és honnan kezdődik a lámpa vagy a lökhárító. Ha ránézek a Sportage orrára, először mindig kínosan elkapom a tekintetem, mert hirtelen nem tudom, melyik szemébe kell nézni. Különös, ettől mégis merész, és most kell ez a bevállalós megjelenés ahhoz, hogy kitűnjön a tömegből.

Mindene adott, hogy jó lehessen – Kia Sportage 1

Persze ha mindegyik  új autó kitűnik majd valamilyen hasonlóan merész formával, akkor megint csak egy ugyanolyan tömeg lesz, de egyelőre még vannak olyan feltűnően más autók, mint a Kia Sportage. Amennyire különös az eleje, annyira kimért és szép a hátulja. Mindig dicséretes, ha figyelnek a részletekre. A Sportage-nél különösen figyeltek az ablaktörlőre, elrejtették a légterelő alá, mint a Range Rovereken. Elsőre fel sem tűnik, de ettől annyira letisztult a hátulja.

Az összes négyzetcentiméterén történik valami, látszólag összevissza futnak a vonalai, de nem úgy, mint egy Tacumának, itt a kép szépen összeáll. Bármennyire is nem kívánom a crossovereket, a Sportage-re most azt mondom, hogy egy elég jó forma. Méretével sem foglal el kellemetlenül sokat a világból, 4515x1865x1650 milliméterével kellemes jelenség, parkolóházban is könnyen manőverezhető.

Mindene adott, hogy jó lehessen – Kia Sportage 43

Városban is tökéletesen használható méretű, nem túl nagy

Minden eddigi Sportage kicsit kommerszebb volt, nem ennyire bátor – akkor arra volt szükség. Ma már egy kicsit többre, de ezzel a külsővel ügyesen fogta meg a mai trendet a Kia. Megvannak a műanyagozott kerékjárati ívek – a sportos GT Line csomaggal ezek még fényes feketék is lehetnek, nem csak nyers műanyag, mint alapból – és vannak hozzá nagyon jó színek is.

Belső

Tisztességes tengelytávolsága (2680 mm) jóvoltából tágas belső térrel készült el az új Kia Sportage. 100 literrel nőtt a csomagtartója, most a mild hibrid kivitelé 562 liter, az öntöltő hibridé pedig 587 literes alaphelyzetben. Egy Opel Grandlandé 514, a Citroën C5 Aircrossé 520, a Škoda Karoqé 521, viszont a testvérmodell Hyundai Tucsoné 626 literes. Sokat tesznek ki a padló alatti rekeszek is a Sportage-ben, de alapvetően is tágas és jól pakolható autó.

Kellően nagy a lábtér a hátsó sorban, 180 centis magam mögött még vagy 10 centi hely maradt a térdem előtt. Az ülés háttámlájának dőlése állítható, kicsit furcsa, hogy ezt és a teljes ledöntést is az ülés alján lévő karral lehet megtenni, nem megszokott helyen. A fejtér nagyon tágas, mivel ebből a tesztautóból a teljes panoráma-üvegtető kimaradt, így legalább 6-7 centi maradt a fejtérből pluszban, aminek sokan jobban örülhetnek, mint a kilátásnak fölfelé.

Mindene adott, hogy jó lehessen – Kia Sportage 44

Kiváló formák, kellemes utastér nagyon jó ergonómiával

Értenek az ergonómiához a Kiánál, ügyesen faragták teljesen európai ízlésre az új Sportage-et is. A gombok logikus elosztásban vannak olyan helyen, ahol alapvetően keresnénk őket. Rengeteg a zongoralakk-felület, ami nem biztos, hogy a legjobb döntés, de a Kia kitart, mi meg majd bekészítünk minden ajtóba egy törlőkendőt, hogy aki beszáll, törölje át maga után, amit lát, különben folyton koszosnak fog tűnni a beltér.

Tekerőkapcsolóval irányítjuk az automata váltót, és van mellette egy kisebb is, ez a menetmódok váltására szolgál. A középkonzolon találunk  pohártartót, tárolórekeszt és benne akár indukciós telefontöltőt is, a könyöklőben pedig egy kényelmes méretű üreg várja apróságainkat. A műszerfal elrendezése látványos, de emellett használható is. A klímakonzolt ötletesen ötvözték a fontosabb menük kapcsolóival, ez egy közös, változtatható funkciójú érintőkonzolon van a műszerfal alsó részén. Vagy digitális klímapanelként használható két fizikai tekerővel hőszabályzáshoz, vagy a multimédiás rendszer gombjai lehetnek rajta, és akkor a tekerők hangerő- és csatornaállító gombokká alakulnak.

Mindene adott, hogy jó lehessen – Kia Sportage 45

Egy darab hajlított kijelzőnek tűnik, de két

Kimondottan szép a kijelzők megoldása, a két 12 colos megjelenítő egy közös hajlított keretbe került, matt felületű üveg alá. Tűpontos a képük és a fényerejük este sem zavaró. A multimédiás rendszer menüje könnyen értelmezhető, viszont az egységes kék ikonok között válogatni vezetés közben nem a legegyszerűbb, kicsit összefolyik a szemünk előtt az egész. A műszeregység grafikája menetmódtól függően változik, de menüből beállíthatjuk azt is fixen, amelyik a legjobban tetszik, tehát nem kell folyton Sport módban mennünk, ha például a sportos kijelző a kedvencünk.

Technika

Acél padlólemezre épített hagyományos, és nagy szilárdságú acél vázszerkezetű a Kia Sportage. A padlólemez keresztmotoros és kardántengelyes összkerékhajtás befogadására is alkalmas. A hátsó tengelyre ehhez többlengőkaros multilink felfüggesztést terveztek, míg elöl hagyományos gólyalábas McPherson-futómű dolgozik. Rendkívül széles hajtáslánc-kombinációi közül csak a teljesen elektromos hiányzik, mert van belőle sima benzines, mild hibrid benzines, hagyományos öntöltő hibrid és konnektoros hibrid, valamint még dízelmotoros változat is, az elsőt leszámítva pedig mind kérhető összkerékhajtással is.

Mindene adott, hogy jó lehessen – Kia Sportage 46

150 lóerős a turbós benzinmotor alapkivitele, 48 volto hibrid rendszerrel és autómata váltóval teszteltük most

1,6-os az összes belső égésű motor, egyaránt 1598 köbcentis lökettérfogattal, 136-265 lóerős összteljesítményig. A széles választékból korábban a 230 lóerős hibridet próbáltuk ki, most pedig a 150 lóerős 1,6-os turbós benzinmotorral szerelt 48 voltos mild hibrid kivitelt. Ehhez mindenképp hétfokozatú dupla kuplungos automata váltót csatlakoztatnak, az összkerékhajtás ennél a változatnál is opcionális, elektronikusan vezérelt rendszer, amelyhez menetmódválasztó is tartozik.

A könnyű hibrid rendszer a motor hatékonyabb működéséért felel, önállóan elektromosan mozgatni nem képes az autót. Ebben a felállásban a hagyományos generátor helyét egy indítógenerátor veszi át, mely a stop-startos újraindításokért és a motorfékes üzemben történő energia visszatáplálásért felel. A Kia 48 voltos hibridje vitorlázó üzemben, vagyis amikor az autó elengedett gázpedállal lendületből gurul, képes leállítani a motort, így amikor nem szükséges, nem ereget káros gázokat, de a pillanat tört része alatt képes újraindítani, amint a gázra lépünk.

Mindene adott, hogy jó lehessen – Kia Sportage 48

Rengeteg a zongoralakk, a váltó kapcsolója az egyik tárcsa, a másik a menetmódváltó

Vezetés

Bizonyos kategóriáktól nem vár túl sokat az ember, éppen csak a minimumot. Juttasson el A-ból B-be a lehető legészrevétlenebbül. Legyen kényelmes, csöndes, szóljon jól benne a zene és legyen elég egyszer beállítani a hőmérsékletet a szellőzésen. Az sem baj, ha vezetés közben nem forralja fel a sofőr vérét, nem ingerli sem sportos, sem dinamikus közlekedésre, csak csinálja jól a teljesen alapdolgokat és akkor mindenki boldog lesz.

Ebből viszont nem megy minden maradéktalanul jól a Kia Sportage-nek, annak ellenére, hogy egy rakás ponton jobban teljesít, mint a legtöbb kategóriatársa. Remek az anyaghasználat, nagyon jó az összeszereltség és a kivitelezés, egy ilyen Kiában ülni olyan, mintha egy generációval ezelőtti Volkswagenben ülnénk, alaposan felzárkóztak a mércéhez.

Jól beállítható a kormány és az ülés pozíciója. Utóbbi magas, aminek sokan örülni fognak, a műszerfal pedig rövid, amitől közelinek érződik a szélvédő és nagyon rövidnek tűnik az autó eleje, ettől pedig könnyen belátható. Messze nem nehéz vele parkolóházakban, szűk utcákban vagy kerti beállókon manőverezni. Ott a tolatókamera képe is, ami tűpontos, a tükrei nagyok, ezzel az autóval bárki könnyen boldogulni tud.

Mindene adott, hogy jó lehessen – Kia Sportage 49

Különleges karakter, sokkal merészebb, mint az eddigi Sportage modellek

Vezetése azonban nem zavartalan. Az 1,6-os turbós benzinmotorral és 48 voltos hibrid rendszerrel szerelt modell mindenképp automata váltós. Ez a hétfokozatú szerkezet dupla kuplungos, aminek megvannak a maga buktatói. Terhelésen gyorsan tud váltani, mert a következő fokozatok már bekészítve várják a váltást, a Sportage-ben a váltások mégis túlzottan érezhetőek, bebólint a karosszéria.

Elinduláskor sokat vár a váltó, a motor már kezd felpörögni, de valójában még állunk, majd egy hirtelen ráengedi a kuplungot és rendes orremeléssel elkezd húzni. Ebben a folyamatban hiba, ha a várakozáskor nagyobb gázt adunk, mert annál nagyobbat billen hátrafelé, de nem indulunk el hamarabb. Alapvetően baj, ha az elindulás folyamatába ennyi baki esik. Ha nem kezd el rendesen kúszni a fék felengedésére, az mindig olyan, mintha valami visszatartaná az automata váltós autót, és a Sportage-nél ez az érzés elég erős, mintha egyáltalán nem akarna elindulni, amitől egy idő után küzdelemnek érződik vele a közlekedés.

Kormányzása végtelenül könnyű és pontos, és a futómű is ügyesen támaszt, lehet vele lendületesen kanyarodni. A fékezés érzete nem a legjobb, sokáig kevés a fékerő, aztán hirtelen érkezik meg, olyankor az autó nagyot bólint, én meg sűrűn kérem a bocsánatokat az utasoktól, akiket a szemem sarkából látok, ahogy headbangelnek minden lassításomnál. Jó a hangszigetelés, kényelmesen rugózik a futómű, benne ülni sem rossz, az utazás ezektől a mozdulatoktól viszont összességében nem valami jó élmény.

Mindene adott, hogy jó lehessen – Kia Sportage 50

Ráfutásgátlót, aktív sávtartót is kap alapfelszereltségként

Szerencsére vezetéstámogatóival ügyesen tudja segíteni a sofőr munkáját, a tapasztaltakéba meg egy kicsit be is zavar, de csak mert sokszor túl érzékeny. Ez pedig nem baj, ha valaki sokat kóvályog a sávban, határozottan tereli vissza kormányzással a Sportage, és ha kell, sűrűn rá is szól csipogásokkal. Figyeli a sofőr éberségét és a holttérfigyelője is egészen aktívan működik. Ráfutásgátlója sokkal hamarabb figyelmeztet, mint ahogy mi azt gondolnánk, hogy az adott helyzetből baj lehet, de sosem lehetünk elég óvatosak. Minden kikapcsolható benne, így ezt a részét is könnyen személyre szabhatja a sofőr.

Összkerékhajtása állandóan dolgozik, elektronikusan osztja el az erőt, és folyamatosan figyelhetjük a kijelzőn, hogyan működik, melyik kerékhez mennyi nyomaték jut. Így látjuk azt is, hogy minden egyszerű elindulásnál és gyorsításnál nagy százalékban hajt a hátsó tengely, ami jót tesz a dinamikának, de az összkerékhajtás mindig növeli a fogyasztást is. Ezzel a Sportage mild hibrid a tesztidőszak végére a tankolás alapján 8,7 literes fogyasztást produkált 100 kilométeren jelentős városi használattal, ami egy ekkora autótól annyira nem rossz, de van a piacon, ami kevesebbel is beéri.

Költségek

Felmentek a Kia Sportage árai, mióta először nálunk járt. A jelenlegi árlista szerint csak a 150 lóerős, kézi váltós alapkivitelű benzines szerepel 10 millió forint alatt, pontosan 9,749 millió forintról indul a Sportage. 10,549 millió a 48 voltos hibrid benzines indulóára, a dízelé plusz 200 000. Hibridért minimum 13,249 millió forintot kell fizetni, a konnektorról tölthető változat 16,099 millióról startol.

Mindene adott, hogy jó lehessen – Kia Sportage 51

A bumeráng a nappali menetfénye, amit közrefog, az a fényszóró

Vannak vezetéstámogató rendszerei az alapcsomagban is, úgymint az aktív sávtartó asszisztens, az ütközéselkerülő rendszer, ami gyalogosokat és kerékpárosokat is érzékel. Teljesen LED-es fényszórókat kap automata kapcsolással és tempomat is van a fedélzeten. Multimédiája már belépő szinten is Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis. Elég magasan felszerelhető a Harman/Kardon hifirendszertől kezdve a szellőztethető első üléseken át a panoráma-napfénytetőig és bőrülésekig, mindenki megtalálja benne, amire szüksége lehet.

A Kia Sportage és vetélytársai – Listaár, forint
Kia Sportage 150 T-GDI (150 LE) 9 749 000
Opel Grandland (130 LE) 11 520 000
Škoda Karoq (110 LE) 9 825 270
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi (150 LE) 9 399 000
Peugeot 3008 (130 LE) 11 870 000
Volkswagen Tiguan (150 LE) 12 505 600

Értékelés

Tökéletesen pozicionált termék szinte teljes személyre szabhatósággal a hajtáslánctól a fényezés színéig és a felszereltségig minden területen. Sokoldalú autó temérdek biztonsági elektronikával, amik vigyáznak ránk. Vezethetősége szenved csorbát, ezen a téren volna még mit finomhangolni rajta.

Mellette – Ellene
 
  • Választható hajtásláncok
  • Bőséges felszereltség
  • Tágas utastér
  • Praktikus tárolórekeszek
  • Kényelmes futóműhangolás
 
  • Vezethetőség
  • Az automata váltó hangolása
  • A fékerő kezelhetősége

Szavazás

Hogy tetszik az új Kia Sportage?
átlag
7.44
szavazat
741
Hogy tetszik az új Kia Sportage?