Röviden – Škoda Fabia 1,5 TSI DSG | |
---|---|
Mi ez? | Negyedik, vadonatúj generáció a Fabiából, a Škoda elsőkerék-hajtású kisautójából, itt a 150 lóerős négyhengeressel, automatikus váltóval és a gazdagabbik, Style felszereltséggel. |
Mit tud? | Teljes értékű autó, nívós kényelemmel és biztonsággal. A 150 lóerős motorral még jól is megy. |
Mibe kerül? | A szívómotoros, 80 lóerős Fabia 1,0 Ambition alapára 6 514 380 Ft, a tesztelt modellé 9 082 850 Ft, amiből 300 ezer Ft a kedvezmény. |
Kinek jó? | Családi használatra is alkalmas, két embernek hosszabb utakra is kényelmes kisautót keresőknek jó, ha fontosak a sportos menetteljesítmények. |
Ha a nagyobb autók motorjával, váltójával és extráival felruházunk egy kiskocsit, az többnyire alig marad olcsóbb az alsó középkategóriás modelleknél. Az az érdekesebb, hogy árán kívül a Skoda Fabia 150 lóerős, DSG-váltós csúcsmodellje színvonalban is meg tudja-e közelíteni a kompakt autókat?
Külső
Jó sokat nőtt a modellváltással a Škoda Fabia. A negyedik generáció hossza 4170, szélessége 1780, magassága 1461 mm, tehát közvetlen elődjénél 111 mm-rel hosszabb, 48-cal szélesebb és 8-cal alacsonyabb. Tengelytávja 2552 mm, ami a szélességgel együtt meghaladja az első Octavia vonatkozó méreteit.
Ebben a narancsmetálban különösen jól érvényesülnek a Fabia karosszériájának igen precíz gyártástechnológiát követelő élei, az igényes fémmunka egyben azt a jó minőségi összképet is megalapozza, amit az autó működése kiteljesít. Az első ajtók alján látható domborítást a cseh zászlóban Morvaországot jelképező kék háromszög ihlette.
Minimum 0,32-ről a legjobb esetben 0,28-ra csökkent a Fabia alaktényezője, ami kiemelkedő érték a kisautók között. A legjobb az itthon nem kapható 65 lóerős szívómotorú 0,278-0,304-es adata, de a 80 lóerős 0,279-0,307-tel szinte ugyanilyen jó. Az intenzívebb hűtést igénylő 1,5 TSI cw-értéke 0,288-0,316 között mozog a dicséretesen részletes gyári műszaki leírás szerint.
Alapáron Proxima fantázianevű 16-os könnyűfém felnik járnak a Style felszereltséghez, a a tesztautón 17-eseket láttok, kipattintható küllőrátétekkel. A főnix narancs metálfényezés igazán jól áll a Fabiának, de 337 820 forintért elég drága extra, más metálszínek 184 150 forinttal szerepelnek a konfigurátorban.
Belső tér
Kategóriájának legtágasabb autói közé tartozik a Fabia, az Ibizával és a Polóval együtt családi használatra is kellően tágas. Elérhető hozzá levegőkilépő a hátsó utasoknak, ami ebben a szegmensben rendkívül ritka, de a nyári hőség súlyosbodásával annál fontosabb extra. 53 340 forintot nagyon megérne a hátsó kartámasz.
Sima fekete helyett felár nélkül választható ebben a barna-feketében az üléskárpit, ami a réz árnyalatú műszerfali dekorelemekkel feldobja az utasteret. A fokozatválasztó-kar környékét viszont a Style felszereltségű modellben is négy vakkapcsoló csúfítja. Mennyibe kerüljön egy kisautó, hogy ne ezt kelljen nézni nap mint nap?
Jól kivehető jelei vannak a spórolásnak az utastérben, ahogy annak is, hogy a tervezők igyekeztek meggyőző minőségérzetet teremteni. A műszerfal felső része kemény ugyan, de a műanyag erezete tetszetős és a bronz árnyalatú díszek is mutatósak. Az első ajtóborítás önmagában egy rideg műanyaghéj, van azonban egy szövetfolt a könyöködnek, ahol a legjobban nyomna a plasztik.
Mélyen átgondolt autó az új Škoda Fabia, a középső tárolóban van csipesz a notóriusan elkeveredő papírok rögzítéséhez és még tolltartóra is gondoltak a tervezők. A tolatóradar hangja is gyorsan kikapcsolható, ha telefonálás közben süvítene a beszélgetésbe.
Egyik kedvenc extrám az összecsukható első utasülés, amely 40 640 forintért nem pénz ahhoz képest, mennyivel hosszabb cuccokat el lehet így vinni a Fabiában, amelyből sajnos nem lesz újra kombi.
Egy kézzel nyitható az üdítő, mert gondoltak az egyik pohártartó alján a flakon elforgását megakadályozó gumibütykökre. Kapunk fedélzeti kukát, esernyőt, tölcsérré formálható kupakot az ablakmosótartályra. Állítható elöl a biztonsági öv felső bekötési pontja, adott a napszemüvegtartó, a csomagtér felosztását is megkönnyíti több okos kiegészítő.
Kényelmetlenül szabályozható ezzel szemben a légkondicionáló, mert a ventilációnak már nincs közvetlenül elérhető gombja, hanem az érintőképernyőn a klímamenüt aktiválva állítható a befúvás. De a Volkswagen-konszern legújabbkori fedélzeti rendszerei közül még mindig ez a tesztelt Škoda Fabia megoldása a legkevésbé nehézkes. Kár, hogy a menü ilyen lassan jelenik meg.
Papíron 380-1190 literes a csomagtartó, de ez pótkerék nélkül lenne ennyi. Mivel itthon széria a szükségpótkerék, a tér 343 literes. A kivett kalaptartó becsúsztatható az üléstámla mögé. A kedvező méreten túl a sokféle csomagtérrendező háló, tépőzáras csomagrögzítő, horog, elválasztó és egyéb okosság teszi igazán jól kihasználhatóvá, jobban beoszthatóvá a kompakt autókhoz mérhető térfogatot.
A különféle összetételben 77 470 forinttól kapható Simply Clever-csomagok nagyon hasznosak a mindennapokban, felárukat többszörösen megszolgálják, amikor nem gurulnak szerteszét a bevásárolt cuccok és van hová tenni a vizes fürdőruhákat meg az ünnepi borokat egyaránt.
Technika
Korábbi cikkünkben részletesen olvashattatok a PJ kódjelű Škoda Fabia technikájáról, amit most nem ismétlünk meg. A lényeg, hogy a Fabia alapja is az MQB A0 padlólemez, amire a Scala és a Kamiq vagy az Ibiza és a Polo épül.
Se benzin-gáz vegyes üzemű, se hibrid, se dízel nincs az új Škoda Fabiából. A 65-150 lóerő, illetve 93-250 Nm közötti motorkínálatból 15,9 és 8,0 mp közötti 100-ra gyorsulás, 172-225 km/órás végsebesség és 5,0-6,1 l/100 km WLTP-szerinti fogyasztás adódik. A 80 lóerős itthoni alapverzió szívó háromhengeres. A két 1,0 TSI változó lapátgeometriájú turbóval és közvetlen befecskendezéssel működik 95, illetve 110 lóerővel, 175, illetve 200 Nm nyomatékmaximummal.
1498 köbcentis a két vezérműtengelyes, inkább hosszú löketű motor (furat x löket 74,5×85,9 mm). A közvetlen benzin-befecskendezéses, részecskeszűrős motor szelepeit szíj mozgatja, pár évtized alatt talán eljut a használtautó-vásárlók többségéhez is, hogy ez már nem az a láncbajos rémséges TSI.
150 lóereje 5000 és 6000 közötti fordulatszámon állandó, 250 Nm-es nyomatékmaximumát 1500-tól 3500-ig tartja. A 10,5:1 sűrítési arányú motor csak a hétfokozatú, száraz, tehát nem olajban futó kuplungos DSG-váltóval kombinálható. A váltó egy-egy elektrohidraulikusan működtetett száraz tengelykapcsolóval iktatja be a hajtásba az adott fokozatot.
Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros a futómű, felniből 14-18 collosak vannak. 15 milliméteres ültetéssel jár a 60 960 forintért rendelhető sportfutómű és továbbra is van rossz út csomag, 15 mm-rel megemelt felfüggesztéssel. A terheletlen hasmagasság alapesetben 138 mm. A 150 lóerőst kivéve mindegyik Fabiában dobfék van hátul (eltérő méretben), a tárcsafék extra.
Ötcsillagos töréstesztjével a Fabia igen jó színvonalat képvisel a kiskategóriában. Az oldalütközéskor az első utasok összefejelését megakadályozó, ülések közötti légzsák nincs, alapáras viszont a hátsó oldallégzsák is.
Vezetőtámogató rendszerként alapáras vagy elérhető a városi vészfékasszisztens gyalogosvédelemmel, az aktívan kormányzó sávban tartó rendszer, a fáradásfigyelés, a jelzőtábla-felismerés, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés, és motortól függően rendelhető adaptív tempomat is.
Vezetés
Ha a könnyen kikapcsolhatóra megcsinált, néhány mozdulattal deaktiválható sávban tartót pihenni küldtétek, a tesztelt Škoda Fabiában vidáman megy az idő. A széles tartományban beállítható, megfelelően tartó, módosítható deréktámaszú ülés kényelmes, még kihúzható combtámasz nélkül is jól telnek benne az utak.
Átlagos a fordulókör 10,7 méteres átmérője, a kilátás a mai autókhoz képest elfogadható. A DSG elég gyorsan vált előre-és hátramenet között, ami meggyorsítja a forgolódást városban. A Škoda nem kövei el azt a hibát, hogy nincs négyhengerese a 150 lóerő körüli teljesítményszinten, ráadásul az 1,5 TSI a legegyenletesebben járó sornégyesek egyike. Szinte rezgésmentesen forog.
Zöldre váltó lámpától a száraz duplakuplungos váltó időnként bántó rántást produkál elinduláskor. Mintha be akarná hozni az időveszteséget, mire a motor az automatikus alapjárati leállítás fázisaiból újraindul a stop-start rendszerrel.
A túl hirtelen kuplungműködtetés parkoláskor is elő-előfordul. Ezek a kisiklások azért furcsák, mert a váltások nagyrészt kifinomultak és gyorsak. Menet közben a DSG már lágyan, gyorsan és jókor kapcsol.
Könnyed gurulás közben a motor lelkesen átáll kéthengeres üzemmódra, amit jobb is, hogy visszajelez a műszerfalon, mert annyira kevéssé érzékelhető a változás a motor működésében, rezgéseiben és hangjában a fogyasztáscsökkenésen kívül. Tényleg nagyon picit bizsereg csak jobban a kormány, amikor a két belső hengerben átmenetileg leáll a befecskendezés és az égés.
Jobban esik, ha mind a négy hengerben élet van, mert 150 lóerővel a vezető és csomagok nélkül, ezzel a hajtáslánccal 1145-1289 kilós Fabia nagyon jól megy. A 8,0 másodperces gyorsulási érték sem rossz 100-ra, de azt az erőlködésmentes gyorsulást, a gondtalan kiugrásokat nem adja vissza, amit a viszonylag nagy motor produkál a kis autóban.
Épp a jó erőben lévő motor miatt hiányoltuk a kormányon lévő kapcsolóflepniket. Aki kézzel váltva próbálja kiküszöbölni a váltó helyenként álmos visszakapcsolásait, a fokozatválasztó karral ügyeskedhet.
Kimaradt a tesztautóból 128 270 forintos adaptív sebességtartó automatika, de a Škoda kisautója különösebb extrák nélkül is hozta azokat az alapértékeket, amelyek a Fabiát 1999 őszi bemutatása óta jellemzik. A Škoda Fabia azóta is a felnőtt kisautó iskolapéldája.
Érettsége, komolysága a szélzaj, a kerékhang és a gumizaj hatásos csillapításában is érzékelhető. Ha nem az alsó középkategória legjobbjaival hasonítod össze és beéred a 17-esnél kisebb felnivel, a Fabia lazán hozza a jobb kompakt autók futási kultúráját és kényelmét. A tesztautó a 215/45 R17-es gumijánál a Fabia sokkal kényelmeseben tud rugózni azzal a szerényebb kerékszettel, ami az 1,0 literesen volt.
Költségek
Kétféle felszereltséggel kapható a Škoda Fabia. Az 1,0 Ambition alapára 6 514 380 Ft, a tesztelt Style 7 584 990 forintról indul, de utóbbiból nem a 80 lóerős szívó háromhengeres, hanem a turbós és 95 lóerős 1,0 TSI az alapmodell.
9 082 850 Ft a tesztelt 1,5 TSI DSG listaára jelenleg. Forgalomba helyezésekor a tesztautó listaára még extráival együtt 9,6 millió Ft volt, de a forint végromlása miatt ez már nem mérvadó. Nagyjából 850 ezer Ft a négyhengeres motor felára a szintén DSG-s és 110 lóerős 1,0 TSI-hez képest, ami nagy ugrás, de sokat is kapsz érte cserébe.
A Škoda Fabia 1,5 TSI DSG és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Corsa 1,2 Turbo GS Line (130 LE, 8. fok aut.) | 8 730 000 |
Renault Clio E-Tech Hybrid Techno (145 LE) | 8 599 000 |
SEAT Ibiza 1,5 TSI DSG FR (150 LE) | 10 125 620 |
Škoda Fabia 1,5 TSI DSG (150 LE) | 9 082 850 |
Négyhengeres turbómotort egyre kevésbé találni a kiskategóriában. A konkurenciát szűkíti az is, hogy a 140 lóerős Clio 1,33 TCE csak kézi váltóval kapható 7,3 millió forintért, ezért szerepel a szintén négyhengeres hibrid a táblázatban.
Takarékosan vezetve, fele-fele arányban országúton és autópályán járva 5,8 literes fogyasztást mértünk tankolás után. volt. A teletankos körön ennél rosszabb lett az átlaga, majdnem 7 liter 100 kilométerre. Ha kibírod, hogy csak 110-zel hajtsd ezt az igazán erős kisautót, 5,1-5,2 literből el tudod gurítani 100 kilométerre. A tank 40-ről 50 literesre növelhető a Komfort csomaggal.
2+2 évre vagy 200 000 km-ig érvényes a tesztelt Škoda Fabia garanciája. A plusz két év akkor jár, ha márkaszervizben folytatódik az autó karbantartása vagy ha több más, a garanciafüzetben egyértelműen jelzett kívánalom mellett a felhasznált alkatrészek gyártójától kapott tanúsítvánnyal tudod igazolni, hogy egyenértékűek a gyári alkatrészekkel, amit bajos lehet kijárni.
Értékelés
Nagyon jól kitalált autó a negyedik generációs Škoda Fabia. Kényelme és belső méretei alapján a kompakt autók között is megállná a helyét, de ennyi pénzért kapunk is alsó középkategóriás autót. A 150 lóerős benzinessel már zúgathatunk rendesen és gyakorlatilag még a fogyasztása sem magasabb, mint az 1,0 TSI-é.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|