Röviden – Volkswagen Taigo 1,0 TSI Style | |
---|---|
Mi ez? | Első generáció a Brazíliában Nivus néven futó, Európába áthozott crossoverből elsőkerék-hajtással, benzines motorokkal. A tesztautó a középső felszereltséggel és 110 lóerős teljesítménnyel érkezett. |
Mit tud? | Praktikus, a szemnek is kedves, az elszabadult infláció közepette reális ár/érték arányú autó. |
Mibe kerül? | 8,5 és 11,8 millió Ft között szór a Taigók listaára, a tesztelt modellé 10 583 460 Ft, amiből 500 000 Ft a kedvezmény. |
Kinek jó? | Hölgyeknek lehet jó társa vagy sikkes mindenese egy nem túl népes családnak. |
Aki 2022 júliusában betölti a Volkswagen hazai konfigurátorát, 15 modellt talál benne úgy, hogy hiányzik a Touareg, továbbra sem elérhető az ID.3 és nincsen benne a haszonjárművek felől konfiguráltható Caddy-Multivan-vonal. Az elektromos Uptól a vászontetős T-Rocon át a 320 lóerős Arteon R kombiig ívelő kínálatban a tesztünkben szereplő Taigo a Polo és a T-Cross között áll. Ránézésre tehát a T-Cross alá sorol be, valójában hosszabb és valamivel többe is kerül nála. Hová tegyük ezt a kisautós technikájú, kompakt autós méretű, épphogy emelt építésű ötajtóst?
Külső
Nemcsak a T-Cross rövidebb a Taigónál, de valamivel még az MQB-készletre épülő, Golf-alapú és magasabbra is pozicionált T-Rocot is túlnőtte. Lökhárítótól függően a Volkswagen Taigo hossza 4266-4271 mm, szélessége 1757 mm, magassága 1518 mm. A tengelytáv 2554 mm. A kupésított változat kerekítve 16 centivel hosszabb és 9-cel alacsonyabb, mint a T-Cross.
Terepjárós robusztusságot ígérnek a kerékjáratok műanyag védőívei és az ajtók alját fedő műanyag betétek. A küszöböket ezüstre fújt borítás díszíti, ami a hátsó lökhárító krómbetétjével és az ezüstszínű diffúzorral a Style felszereltség sajátja, hogy némi eleganciát sugározzék. Szériafelszerelés ez a 17-es könnyűfém felni, Style szinten az alternatíva egy másik 17 hüvelykes és egy 18-as alukerék.
288 290 Ft a Kings-vörös metálfényezés felára, alapáron az autó Ascot-szürke lehet. Az alapszín kombinálható fekete tetőfényezéssel, most épp 389 890+15 240 forintért a tükrök feketére fújásával együtt. A ki- és beszállást az aszfaltra vetített négyzetekkel teszi szebbé az autó, ez lett az egykor csak a pocsolyák észlelésében segítő kilépőfényből.
Belső tér
Beszállás után a Taigo alapáron 8,0″ képátlójú digitális óracsoporttal fogad a középső légzsákkal elválasztott, kényelmes ülésekbe huppanva. Ebben a műszeregységben a kormányon lévő view gombbal csak a középső részén változtathatók a nézetek. A feláras, 10,25-össel az egész képernyő váltható.
Valószínűleg itt is az MIB3 (Modularer Infotainment Baukasten) harmadik generációjába tartozó kütyük futnak saját SIM-kártyás online-kapcsolattal, amivel továbbíthatók az adatok az autó tényleges fogyasztásáról az EU-elvárásainak megfelelően.
Egy alapmodellben 6,5” lenne a középső érintőkijelző képátlója, a tesztelt autóban már nyolccolos szerepel, a legnagyobb ugyanakkor 9,2-es. Apróság, de a bekapcsológombon a függőleges vonás nem tud függőleges lenni, mert az egyik állásban balra, a másikban jobbra dől egy picit. Egy Opel Grandlandben vagy FIAT Tipóban ezzel szemben nemcsak függőleges a vonás, hanem úgy is marad, mert csak a gyűrű forog körülötte, nem az egész kapcsoló.
De a lényeg, hogy adott ez a tekerőgomb. Nélkülözhetetlenségére akkor derül fény, ha valaki a legdrágább kijelzőt választja, vesztére. Mert a Discover Pro navival csak érintőfelületeken lépegetve próbálhatja lehalkítani a békés utazásba beleüvöltő közlekedési híradást, ha elfelejtette kikapcsolni a lesből támadó TA-jelentéseket.
Hely van bőven a Volkswagen Taigóban. A szerkesztőségből Földes Attila beülhetne Erdős Norti mögé, pedig mindketten magasabbak az én 190 centimnél. Sajnos a nagy térbőségen és a két USB-C-töltőn kívül nem sok minden szolgálja hátul az utasok kényelmét, se kartámasz nincs, se középső levegőkilépő, jóllehet a középső légrostélyt egy Škoda Kamiq meg tudja adni. A plafonról két LED-es fényforrás világít a hátul ülőknek és a chiphiány siralomvölgye ellenére is akadályérzékelősek a hátsó ablakemelők is.
Minőségérzetre egész jó az utastér, bár az ajtóborítás elöl és hátul is egy ócska műanyag héj. Csak ott van rajta puhított textilfelület, ahová a könyökünk esik, de a műszerfal felső részét kellemes tapintású, lágy műanyag fedi, és a szellőzőrostélyok gyűrűjének kattanása a végállásokban olyan szép, hogy az ezt megvalósító szakembereknek az Audihoz is nyitva állhat az út. Volkswagenes alapértékként az első ülésállítási tartomány kolosszális, az ADAC mérései szerint 210 centire nőtt embereknek is elegendő.
Nagy kár, hogy a T-Cross tologatható hátsó üléspadja vagy legalább a ledönthető utasoldali üléstámla nem javítja a Taigo variálhatóságát, be kell érni a hátsó üléstámlák osztott lehajtásával. Még síalagút sincs, ami nagyon tud hiányozni.
440-1220 literes a csomagtér, ami átlagos érték ebben a szegmensben. Az elválasztópadló két szinten rögzíthető, de a magasabbikban is marad háromujjnyi perem. Jó dolog, hogy defektjavító készlet helyett szükségpótkerék van az autóban. Okos részlet az is, hogy a kalaptartó befér a padló alá, ha bővítjük a csomagteret. A 75 kilós tetőterhelhetőség is dicséretes és a csomagtérfedél elég magasra nyílik, kényelmesen be tudtam állni alá.
Technika
Mivel a Volkswagen Taigo a T-Cross kupésabbra rajzolt verziója, a T-Cross pedig a Polóból készült urbánus terepjáróféleség, mindhárom autó alapja az MQB-A0 padlólemez. A Taigo törésteszteredménye öt csillag, tehát az autó tényleges utasvédelmén túl (94%) a vezetőtámogató rendszerek (70%) is hozzák a negyedik és ötödik csillaghoz elvárt szintet.
Minden motor benzines, szíjas vezérlésű és turbófeltöltős, a hengerszámban és a lökettérfogatban van különbség. Csak az alapverzióhoz kapható a DLAC motorkódú a 95 lóerőre beállított verzió az 1,0 TSI-ből. A 110 lóerőshöz viszonyítva jó félmilliós árkülönbséget a kisebb teljesítmény és a hat- helyett ötfokozatú kézi váltó indokolja.
0W20 viszkozitású motorolajat kell használni a soros, háromhengeres, közvetlen befecskendezéses motorban. A gépkönyv szerint megengedett olajfogyasztás maximum 1 liter 2000 km-re, de az első 5000 km alatt több is lehet.
A DLAA motorkódú 110 lóerős háromhengeressel a Volkswagen Taigo végsebessége 191 km/óra, gyorsulása 100-ra 10,9 mp. A Taigóból négyhengeres is van (DPCA motorkóddal), a 150 lóerős, 250 Nm nyomatékú motorral 212-vel hasíthatunk a német autópályák limitmentes szakaszain.
Nagyon kevés választási lehetőség van a Taigóból. Az nem baj, hogy opcióként sincs összkerékhajtás, de 2022-ben illene dízelmotort, valamilyen teljes hibridet vagy legalább gázüzemet kínálni azoknak, akiknek az autózási szokásai nem vágnak egybe az átlagot képviselő Otto Normalverbraucher igényeivel. Igen, a németeknek erre is van szavuk, Wikipédia-szócikkel.
200 Nm a maximális forgatónyomaték, ebben a sávban a Volkswagen a száraz duplakuplungos váltót kínálja, a hétfokozatú automatikus sebességváltó kuplungtárcsái nem futnak olajban. Azért nincs szükség az olajos hűtésre, mert jóval kisebb erőket elég átvinnie, nem melegszik úgy a súrlódástól, mint egy erősebb motorral. Ezért társul a 250 Nm feletti motorokhoz az olajos kuplungos DSG vagy hagyományos, hidraulikus nyomatékváltós automata a VW konszernben.
Az összes benzinmotor részecskeszűrős. Az OPF (Otto-PartikelFilter) koromtartalmának hamuvá égetéséhez a kezelési útmutató azt írja elő, hogy menjünk legalább 80 km/órás sebességgel, pár másodperces gázelvétellel hagyjuk gurulni az autót, majd ismét gyorsítsunk fel, vegyük el a gázt és ezt ismételjük addig, amíg el nem alszik az ellenőrzőlámpa.
Elöl a futómű MacPherson-rugóstagos, hátul a szimpla és elterjedt csatolt hosszlengőkaros megoldás vezeti a kerekeket, ami könnyű és helytakarékos. A kerékméret 16 és 18” közötti, a hatalmasra rajzolt kerékjáratokkal kisebb, olcsóbb kerekeken bután festenének a crossoverek. Az autó önsúlya 1260 kg, elfogadható érték egy 4,3 méteres, családi használatra is kellően tágas autótól. Kézi váltóval a Taigo 18 kilóval könnyebb volna, mint DSG-vel.
Vezetés
A Volkswagen Taigo kényelmes, kellően mélyre engedhető üléshelyzettel fogad, tisztességesen integrál az aligmagas építésű autóba. Normális ablak van a harmadik tetőoszlopban ez nem egy Toyota C-HR, amiből alig észlelhető a külvilág. A fordulókör átmérője a kezelési útmutató szerint 10,9 m, másutt 10,6-ot is láttam, az ADAC mérése alapján 10,8 méter. Bármennyi is valójában, átlagos az autó méreteihez képest.
Elég idegesítő, hogy a parkolóradar a forgalommal megállva képes önkényesen szolgálatba helyezni magát, pedig nem is kapcsoltam rükvercbe. Szerencsére a némítógombja kéznél van a fokozatválasztó kar mellett és a középső képernyő is szolgálatkészen felajánlja a kikapcsolását.
Egy Volkswagen Taigo izgalommentes autó. Ezt felfoghatjátok kilúgozott, unalmas viselkedésként vagy előzékenységnek is, amivel élhetőbbé teszi a mindennapjaitokat a napi városi nyüzsgéstől a hosszabb utazásokig, többszöri tankolással napon belül.
Mélyen ellenszenves az a mód, ahogy a motor a gázadásokat lereagálja. Gázt adok, nyomom a pedált, de a váltó nem akar visszakapcsolni, az autó nem akar megindulni, sőt, néha még visszatérni sem a stop-start fázisokból. Nagyon kellemetlen, amikor valaki kienged, kedvesen lemond az előnyéről és hiába élnék a lehetőséggel, az autó még mindig áll és ő nem érti, hogy miért nem reagálok.
Szűken ugyan, de elegendő a motor 110 lóerős teljesítménye, még városon kívül, autópályán haladva is. Nyomatékának porciózásában a DSG-vel egyel több fokozat segít, mint kézi váltóval.
Elinduláskor és parkoláskor a duplakuplungos váltó néha igen darabosan működött, pedig menet közben legtöbbször igazán lágyan cseréli az áttételpárokat. A száraz kuplungos DSG naponta produkál néhány trampli indulást, utána pedig kilométerek százait teheted meg kifinomult kapcsolásokkal. Sportos üzemmód van a váltóban és a kormány mögött is adottak a fülek a kézi váltáshoz, amit a fokozatválasztó karral is megoldhatunk.
Autószerető emberként örülök minden autónak, amiben van olajhőmérséklet-mérő. A Taigónak jár az elismerés, mert az óracsoporttal kiíratható a motorolaj hőmérséklete.
Ebből látni, mikor terhelhető a motor. 80-90 fokos olajjal már adhatok nagy gázt és ha az olajhőfok 120-130 Celsius-fok, vagy a padlógáznál még elfogadható 140-145 fok fölé menne (mindig az olajteknőben mérve, nem a sokkal forróbb dugattyúgyűrűknél vagy a még forróbb turbónál), a vezető reagálhat. Például visszakapcsol és nagyobb fordulatszámmal, de kevésbé mélyre nyomott gázzal vagy lassabban hajtva segítheti a túlmelegedés elkerülését.
A Taigo könnyen irányítható, szelíd kormányerőkkel vezethető autó. A kormányon át nem sok visszajelzés érkezik a kerekektől, a jó fogású volán forgatása a zselés puhaságot hozza, akárcsak a márka többi autója, ami nem sportmodell.
Állandó szkanderezésre kényszerítene a volánon át az aktív, a kormányt elfordítani képes sávban tartó rendszer, de könnyű megszabadulni ettől az asszisztenstől, amit a vezetőtámogató rendszerek EuroNCAP-értékelése miatt favorizálnak az autógyártók. Egy pillanat alatt kikapcsolható a bal oldali bajuszkapcsoló végét és a kormányon lévő OK gombot egymás után megnyomva.
Így esélye sincs elrontani az utazást, mert a Taigóban ezzel a motorral és földközeli felszereltséggel is jól telik az idő. Hozza azt, amit a Volkswagenekben szeretni lehet. Az éles peremű, enyhén bekoppanó úthibákat kivéve finom a gördülés, 150-160-nál a motor- és a gördülési zaj mérsékelt benne, a szélzaj is elfogadható.
Jók az ülések is. A vezetőnek van kézzel állítható gerinctámasza, ami azért jó, mert alapesetben a derék kiemelése nem valami határozott (biztos én öregszem).
Az is értékelhető a Volkswagen Taigóban, hogy a csúszkákkal csak a klímavezérlő panelen, a hőmérséklet beállításakor kell bajlódni. A kormányon rendes gombok vannak, ahogy a napi számláló nullázását kivéve az autó alapfunkciói is hamar kiismerhetők és a menüstruktúra is gyorsan megemészthető. Ha ilyen autót vesztek, a Beats-hifire érdemes benevezni, mert a mélynyomós, 300 wattos, nyolccsatornás digitális erősítővel dolgozó audiorendszer felára méltányos, 209 550 Ft.
Költségek
8 568 600 forint a legolcsóbb VW Taigo Life listaára 95 lóerővel, kézi váltóval. A tesztelt modell Style felszereltségű, a 110 lóerős motorral és automatikus váltóval listaáron 10 583 460 forintba kerül, amiből 500 000 Ft a kedvezmény. 694 690 Ft a DSG-s modell felára a kézi váltóshoz képest, mármint Style szinten. Szemet szúrt, hogy ugyanezzel a motorral a Life alapverziónál 695 960 a felár.
A VW Taigo és automatikus váltós vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Citroën C4 1,2 Feel Plus (130 LE) | 11 030 000 |
Kia X-Ceed 1,0 T-GDI X-Silver (120 LE) | 7 949 000 |
Toyota Yaris Cross 1,5 Comfort Tech CVT (125 LE) | 8 770 000 |
VW T-Cross 1,0 TSI Style DSG (110 LE) | 10 006 880 |
Összesen 40 literes a tank, ami a torkos motorral mindössze 410-620 km hatótávolságot enged. A Dacia Sandero tankja 50 literes, pedig őket is ugyanazok az emissziós meg súlycsökkentési előírások szorítják és itt még felárért sincs nagyobb tank, mint a Skoda Fabiánál.
120 körüli sebességgel az M7-es autópályán 5,98 liter/100 kilométeres fogyasztás jött ki tankolás után. Csak Budapesten belül, szintén saját kezű teletanktól teletankig, 9,2 litert mértem 100-on. 1,2 tonna körüli autóban sokkal alacsonyabb fogyasztást várnánk egy ilyen kis motortól.
Nem a mi lábunk volt nehéz, mert a fedélzeti számítógép is 8,0 literes hosszú távú átlagot írt ki 100 km-re, az átlagsebesség alapján nem városi forgalomban. Nálunk az utak két harmada autópálya volt mérsékelt sebességgel, egy harmada budapesti út, amiből 7,7 literes tesztátlag adódott.
Ez több okból is kiábrándító. Egyrészt 35 százalékkal van az 5,7 literes WLTP-átlag felett, másrészt az 1,5 TSI simán takarékosabb ennél. Tesztünkben a 150 lovas Volkswagen Taigo fogyasztása sok városi úttal 7,5 liter/100 km volt a tankolás szerint.
2+2 évre vagy 200 000 km-ig érvényes a tesztelt Volkswagen Taigo 1,0 TSI garanciája. A plusz két év márkaszervizes karbantartásnál jár csak vagy a garanciafüzetben egyértelműen jelzett előírások szerint a felhasznált alkatrészek gyártójától kapott tanúsítvánnyal tudod igazolni, hogy egyenértékűek a gyári alkatrészekkel. Ezt bajos lehet kijárni.
Értékelés
Könnyű megbukni Európában a csekélyebb igényű piacokra tervezett autók átfazonírozásával, gondoljunk csak a Fordnál a Ka+és az első EcoSport vagy az utolsó Brazíliából adaptált Volkswagen, a Fox vergődésére. A Dél-Amerikában Nivus jelöléssel futó Taigo viszont ügyesen besorolt az európai kínálatba. Futási kultúrája, minőségérzete, használati értéke hozza azt, amit egy kompakt méretű Volkswagentől elvárhatunk. Túl sokat fogyaszt, de három hengerrel is teljes értékű autó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|