Röviden – Volkswagen Passat GTE | |
---|---|
Mi ez? | Konnektorról tölthető akkus hibrid verzió a modellfrissítés utáni, nyolcadik generációs Volkswagen Passatból. Kombikarosszériával, benzines turbómotorral és villanymotorral, elsőkerék-hajtással, dupla kuplungos váltóval, |
Mit tud? | 218 lóerős rendszerteljesítmény, 61 km elektromos hatótáv. Lehet vele nagyon takarékosan autózni és autópályán sincs bajban, de a fogyasztása ott már magasabb. És amit a többi Passat tud: kényelmes, tágas, átgondolt utazóautó. |
Mibe kerül? | 13,7 millió forinttól érhető el a Volkswagen Passat, immár csak kombikarosszériával, a GTE 20 millióról startol, a tesztautó kedvezménnyel 23 millió forintba kerülne a teszt írásakor. |
Kinek jó? | Városban és városon kívül is sokat autózó embereknek vonzó, de a fővárosba ingázni is jól beválik. A zöld rendszám közterületen parkolva hoz sokat, de a töltéshez kell a saját garázshely. |
30 millió eladott példánynál tart a Volkswagen Passat. A jelenleg futó B8-as kódjelű modellt Év Autójának is megválasztották, a Volkswagen második legsikeresebb modellje, és nem csak az üzleti szférában hódít. A középkategória meghatározó tagja, nem hiányozhat a vállalati flottákból sem, és már-már mintha olyan presztízsértéke lenne bizonyos szinteken, mint egy Audinak. A 1973-as bemutatkozásával épp jövőre lesz 50 éve piacon a Passat, viszont a 2014 novembere óta létező nyolcadik generáció valószínűséggel az utolsó lesz. Az elektromos hajtás, illetve még inkább az SUV-őrület huszárvágással véget vet a pályájának, ahogy pl. a Ford Mondeóénak is. Remélhetőleg a fél évszázados ünneplést még megvárják, igazán elegáns lenne.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a Volkswagen ne tudná, hogy mit csinál, ezután is pontosan mérlegelt válaszaik lesznek a piaci igényekre, ám a Passat sikereit nehéz lesz utolérniük. Évtizedeken keresztül szolgált a modell, a B8-as Passat pedig már olyan kérdésre is választ tud adni, mint az elektromos autózás, hibrid hajtásláncával kevésbé szennyezi a környezetét. Mi lehet ma csábítóbb annál, mint egy elegáns, tágas kombi zöld rendszámmal? Egy SUV ugyanilyen kondíciókkal, ami valahol szomorú, mert ez a Passat tényleg a végletekig korrekt összeállítás.
Külső
Ismerős és könnyű befogadni a Volkswagen Passat látványát, hét éve a szerepel a piacon, és valójában semmi szokni való nincs rajta. Klasszikus, letisztult, elegáns, konzervatív forma. Biztonsági játékos, mindig is az volt a dolga, hogy hozza a szintet, nem kell sokkal többet adnia, mint korábban, a kevesebb pedig nem opció. Mindig egy kicsit látványosabb formákat kapott, a malacorrú B4-esnél nagyobb kilengést sosem láthattunk tőle. A B8-asnál elegánsabb széria pedig még nem volt, itt hangsúlyos a króm, és a fölényes tekintetében is látni némi büszkeséget. Vagy lenézést? Néha nem tudom eldönteni, hogy a Passatnak van mire, vagy csak az arca nagy?
Az biztos, hogy a valóságban nem csak az nagy. 4767x1832x1477 millimétert foglal el a világból a Variant, vagyis a kombiváltozat. Kicsit több mint 9 centivel hosszabb egy Škoda Octavia kombinál, a Superb viszont még így is 10 centivel hosszabb nála. Ez nem jelenti azt, hogy a Passat kicsi lenne, kombinak tisztességes, de mivel fölfelé nem igazán terjeszkedik, messze nem olyan tolakodó jelenség, mint akár egy Tiguan Allspace, ami pár centivel még rövidebb is a Passatnál. Lapos, nyúlánk, főként a mai sok SUV-val terhelt forgalomban.
Lehet belőle kicsit emelt, körbeműanyagozott Alltrack változatot is kérni, de így, a fehér metálfényezéssel egyszerű kombiként a legártatlanabb. A GTE sportosabb, mint az alapváltozat, ez a modell kapta a „konnektoros GTI” szerepet, így látványosabbak a lökhárítói és minden oldalán megjelenik a kék GTE felirat, a villanymotorral szerelt Volkswagenek színe.
Belső
Bemutatásakor még egészen újdonságnak számított, hogy a B8-as műszerfalán keresztben szellőzőket húztak végig, ma annyira nem meglepő, de még jól néz ki. Ennek közepén pihen a legfölöslegesebb belső alkatrész, a semmilyen betűtípussal felragasztott Passat-felirat egy kis zongoralakk plaketten, mintha nem tudnánk, miben ülünk. Ilyen korábban is volt a Passatokban, nem meglepő. Talán az egyenbeltér miatt fontos, nehogy összekeverjük más VW-modellekkel?
Mert a Passat-belső nem az egyediségről szól. Szögre ugyanazokat az elemeket találjuk benne, mint egy Golfban vagy egy Tiguanban, de a kisebbekből is látunk ismerős gombokat. Az anyaghasználat is teljesen átlagos, vannak jól eltalált, szépen kivitelezett elemek, a műanyagokról viszont egészen más jut eszembe, nem a jó minőség. A modell frissítése óta ez a harmadik Passat, amivel találkozom, és örömteli, hogy ebben már nem nyikorog a könyöklő fedele.
Több szempontból is igazán jól szerepel a Passat-belső, és az egyik, talán legfontosabb a méret. A hely hatalmas minden irányban, úgy érzem, ha 20 centivel magasabbra, vagy szélesebbre nőttem volna, akkor is elférnék a vezetőülésben. Hátul a magasak is keresztbe tett lábbal tudnának ülni, miközben a jókora üvegtetőn át élvezhetik a napsütést, hóesés látványát, vagy akár a csillagokét. Mindebben az a legjobb, hogy a teret nem fölfelé bővítéssel tették naggyá, ezért a Passatban nagyon autószerűen ülünk. A sofőr ülhet mélyen és hátul, az üléshez hasonlóan tág határok között állítható a kormány helyzete is, így egy percig nem volt panaszom a testtartásra, kényelmere.
Sportosabb üléseket kap a GTE, mint a többi Passat-variáns, elöl állítható az ülőlap hossza is, remekül beállítható a háttámla dőlése, de mivel gondoltak a testesebbekre, így az ülés szélesebb annál, mint amibe én vékonyként passzolnék. Hatalmasak a hátsó ajtók, a bejutás nagyon könnyű, utazni pedig remek ezeken a helyeken is. Árnyékoló húzható az ablakokra, beállítható magunknak a klíma és állítható a háttámla dőlésszöge, így egy hosszú út is kényelmes lehet. Csomagtere alapesetben 650 literes, erre csak a Superb tud rálicitálni egy 10-esel.
Kellőképpen modern a B8-as beltere, a sofőr előtt 12,3 colos műszeregység feszít, aminek a megjelenítése változtatható, műszerek helyett mutathat akár teljes térképet is. Minden hasznos infót láthatunk rajta, és könnyen változtatható a blokkok tartalma. Multimédiában is erős a frissített modell, a konszern 9 colos, üveg érintőfelületű kijelzőjét kapta a tesztautó is. Ez a rendszer minden eddigi VW-multimédiánál jobban kezelhető, pedig már korábban sem volt igazán gond vele. A megjelenítés éles, a menü viszonylag logikus, a grafikák pedig kimondottan szépek és részletgazdagok.
Technika
Elég széles a Volkswagen Passat motorkínálata, nem kevés az opció, de az 1,5-ös TSI csak a belépőmodellhez kérhető, felette minden más 2,0 literes. Benzines 150 és 280 lóerő között, dízel 150 és 200 lóerővel érhető el jelenleg a konfigurátor szerint. Duplakuplungos váltó, összkerékhajtás és a gyengébbik dízelhez még kézi váltó is kapható. Ezeken felül szerepel még a kínálatban a GTE modell, vagyis a konnektorról is tölthető plug-in hibrid változat.
Ebben a konszern korábbi 1,4-es turbós benzinmotorja dolgozik, ami a hibrid hajtás kialakításakor részecskeszűrőt is kapott, teljesítménye pedig önállóan 156 lóerő. Ehhez hatfokozatú dupla kuplungos automata váltót társítottak, amelynek házába beépítve 116 lóerős villanymotor is dolgozik. A rendszerteljesítmény így 218 lóerő és 250 Nm nyomaték.
Frissítésével és a cellák elektrokémiai fejlődésével a rendszerhez tartozó akkumulátor a korábbi 9,9-hez képest 13 kWh kapacitásúra nőtt, a benzintank pedig 50 literesre csökkent a beszerelésével. Bár a rendszer nem tűnik nagyon erősnek, 7,6 másodperc alatt azért képes felgyorsulni 0-100-ra és 222 km/h a végsebessége, vagyis egyáltalán nem lassú. A Passat úttartásában és kezelhetőségében pedig segít az oldalanként négy lengőkaros hátsó futómű. Egyetlen hátránya a többi variánshoz képest, hogy nem kaphat összkerékhajtást.
Töltése legfeljebb 3,6 kilowattal történhet, ami sajnos nem elég ahhoz, hogy gyorsan fel lehessen tölteni az akkumulátort. Így közel hat órába telik, mire feltölt a Passat akkumulátora köztéri oszlopról. Csak viszonyításként, van olyan villanyautó, ami feleennyi idő alatt is feltölt ugyanarról a töltőoszlopról, például az új Renault Megane E-Tech. Fontos lenne a plug-in hibridek számára is a megfelelő töltőegység. Ezzel a teljesítménnyel sajnos nem éri meg a fáradságot, hogy akár csak egy bevásárlás idejére feltegyük tölteni, 1-2 kilométert tud csak felvenni 30 perc alatt.
Vezetés
Bármi izgalmasabbnak ígérkezik egy Volkswagen Passat vezetésénél, és ennél talán senki nem is számít többre. Az üzleti szedánok között ez teljesen általános, feladatot végeznek, ami a delikvens elszállítása A-ból B-pontba, legyen az akár városon, országon, vagy földrészen belül. A Passat erre tökéletes eszköz. Az ember beleül, a végponton pedig kiszáll, közben pedig semmiféle komoly inger nem éri, se feltűnően rossz, se ordítóan pozitív.
Azért van valami vonzó a Passatban külsőre, de legfeljebb annyi, amennyi egy egyenruhában vagy egy rendes öltönyben. Igazából jó ránézni, de a parkolóban nem fordulok vissza rá. Viszont ez megalapoz egy jó viszonyt az autóval, szívesen ül bele az ember, pláne egy ilyen zöld rendszámos GTE-be. Jók ezek az ülések, de leginkább a pozíció tetszik, hogy nem magasra kell ülnöm. Szomorú, de ma már egy ilyen szimpla kombit is lehet sportosnak érezni a sok SUV között, pedig annyira azért nem alacsony.
Teljesen hangtalanul indul, nekem nem hiányzik a dízeles ketyegés, bármennyire is azt társítjuk a Passathoz azonnal. Van nagyjából 55 kilométernyi elektromos hatótávunk, ha teljesen feltöltött akksival indulunk útnak. Ezt kihasználni nem nehéz, igaz, a Passaton sokat segít, ha kikapcsoljuk a klímát, úgy akár 60 kilométer feletti is lehet a hatótávolság. Néha érezni elektromos haladás közben is, hogy vált a hatfokozatú dupla kuplungos, de nem feltűnő, sokkal inkább akkor, ha jár a benzinmotor is.
Olyankor a villanymotor csak tölt, a rendszer hagyományosan működik, ezért megvannak a DSG váltó szokásos beteges mozdulatai, mint a lomha indulás, vagy a lassú tempónál akadozós váltás. Sokat segít a GTE-n, hogy lemerült állapotban lassú tempónál is besegít a villanymotor a hajtásba, így sima az elindulás, egészen könnyed a mozgása.
Nagyon jó vele karikázni városban, de hosszú távra sem rossz. Ráfekszik az autópályára és csöndben suhan bele a világba. A hosszú hullámokon érezni csak, ahogy meglibben a sofőrrel több mint 1,8 tonnára nőtt tömeg, még a GTE hangyányit sportosabb futóművével is hajós az érzés. Van súlya, és ezt érezni is a kormányzásán, a rugózásán, a mozgásán. Határeset, mert sokszor élvezhető, hogy ennyire komoly autónak tűnik, másszor meglátszik a fogyasztásán, például autópályán.
A plug-in hibrid Passat nem egy hosszútávfutó. Majdnem 300 kilométernyi autópályázás után 9 literes fogyasztást produkált, míg a városi, javarészt lemerült állapotban autózással 6 liter környékén tudtam autózni. Autópályára még mindig verhetetlen lenne e dízelváltozat. Nem feltétlenül fele ennyiből, de 5-6 literből könnyen kijöhet egy hosszabb út is átlagban. Kormányzása pontos, de nem túl élettel teli, rugózása kényelmes, és közben jólesően feszes is, így lehet vele ízeset kanyarodni, ha valaki ezt épp egy Passattal szeretné kiélvezni.
Utazóautónak tökéletes a B8-as Passat, mert végig figyel a sofőr mozdulataira, és ha kell, azonnal reagál. A kormányzással működő sávtartó asszisztens folyton aktív, határozottan húz vissza a sávba, ha elkolbászoltál, tempomattal és távolságtartóval együtt pedig úgy vezet a sávban, mintha sínen futna. Indexelés nélkül nehéz átjutni a másik sávba, és akkor is visszahúz, ha egy autó még túl közel lenne a művelethez. Biztosan működnek a rendszerei, fékez, ha áll előttünk a sor, ahogy akkor is, ha kiálláskor mögöttünk jön egy autó. Sok helyzetben tud segíteni a Passat.
Költségek
A konfigurátor szerint egyelőre még rendelhető a Volkswagen Passat, de már csak a Variant, vagyis a kombi, a szedán gyártása hónapokkal ezelőtt befejeződött. Nem tudni még, hogy meddig érhető el a modell, de a várakozási idő most is több mint egy év. 13,7 millió forinttól érhető el, ezért 1,5-ös 150 lóerős és kézi váltós Passat vihető haza. Dízelért minimum 16,3 millió forintot kell fizetni magánügyfélként, a hibrid pedig 20 millióról indul.
Ennyiért pedig a Passta GTE már elég szépen felszerelt autó. Szerepel benne a távolságtartós, vészfékezős, sávtartós Travel Assist, 8 colos multimédia-kijelző internetkapcsolattal, automata LED-es fényszórók és még sok apróság. Ezeken felül a tesztautóban még ott a 970 000 forintos LED-es csodafényszóró, hangulatvilágítás, napfénytető, digitális műszeregység, megerősített első üvegezés, és többek között a 9 colos kijelzővel szerelt multimédia 700 0000 forintért. A tesztautó ára még úgy is 23 millió forint, hogy a Volkswagen alapból 1,5 millió kedvezményt ad rá.
A Volkswagen Passat GTE és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volkswagen Passat Variant GTE (218 LE) | 20 074 890 |
BMW 530e Touring (292 LE) | 23 465 000 |
Mercedes-Benz E 300 e T-Modell (211 LE) | 25 806 000 |
Volvo V90 T6 Recharge (350 LE) | 24 790 000 |
Értékelés
Ideális körülmények között tudja azt az elektromos hatótávolságot, amit a gyártó ígér. Hosszú távon kevésbé hatékony, főleg autópályán van nagy előnye egy klasszikus dízelnek, városban azonban nagyon kényelmesen használható a konnektorról is tölthető hibrid Passat. Teszi a dolgát ezzel a hajtáslánccal is, ami nagyrészt az észrevétlen autózás, mellé pedig hozza a klasszikus értékeit: praktikus, tágas utastér, jó ergonómiával, kockázatmentes, visszafogott külsőbe csomagolva.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|