Röviden – Škoda Fabia | |
---|---|
Mi ez? | A negyedik, vadonatúj generáció a Fabiából, a Škoda elsőkerék-hajtású kisautójából, itt a 110 lóerős háromhengeressel, kézi váltóval és a gazdagabbik, Style felszereltséggel. |
Mit tud? | Teljes értékű autó, nívós kényelemmel és biztonsággal. A 110 lóerős motor takarékos és kulturált. |
Mibe kerül? | A szívómotoros, 80 lóerős Fabia 1.0 Ambition alapára 6 585 500 Ft a konfigurátorban, a tesztelt modellé 7 714 530 Ft, mindkettőből 299 999 Ft a kedvezmény. |
Kinek jó? | Családi használatra is alkalmas, két embernek hosszabb utakra is kényelmes kisautót keresőknek jó, ha fontosak a sportos menetteljesítmények. |
Minden kategóriában egészen mások az elvárások. A kisautók között alapvető jellemzőkről beszélhetünk általában, amiknek érdemes rendben lenniük ahhoz, hogy jónak értékeljük a modellt. Ha mindenért fizetni kell, amit rendesen kidolgoztak hozzá, akkor egy jó árú alapverzió elég spórolósnak fog tűnni.
A vásárlókat sok esetben ma amúgy is kicsontozzák, de vannak jó üzletek. Az euróárfolyam romlása miatt kilőttek az újautó-árak, ami a Fabia árlistáján is meglátszik. Ebben az esetben viszont akkor sem érezheti magát átverve az ember, ha a teljesen „fapados” verziót választja. Egy ilyen Style pedig már minden fontos kérdésre kimerítő választ tud adni.
Külső
Szerencsére nemcsak az árak növekedtek az elmúlt években, de a méretek is. Általánosan nagyobbak az új autók, közvetlen elődjüknél is, de ha 20 évvel ez előttre tekintünk, akkor komplett kategóriát ugrottak. Az új Fabia tengelytávja hosszabb, mint az első új Octaviáé, és szélességben is terebélyesebb. Centikről beszélünk csupán, 4170x1780x1461 milliméteres méreteivel 3 centivel rövidebb csak egy 5-ös Golfnál, de a 4-est már minden irányban túl is nőtte.
Alap a kék fényezés, de nem ez, mert a tesztautó a 184 000 forint felárért kérhető „Versenykék metál” fényezést viseli. Passzol hozzá, nagyon jól kiemeli a vonalait. Konzervatív a külső, tökéletesen követi az elődöket, ennél többet nem is kell mutatnia egy Fabiának. A nagyoktól is vettek át részleteket, A széles maszk eléri a lámpákat, mint az Octavián, és a hátsó lámpák is rákúsztak a csomagtérajtóra, így még szélesebbnek tűnik a fara. Hátul nincs embléma, ezzel is az új divatot követi.
Elöl a hűtőmaszk közepére kerültek az alapáras vezetéstámogató rendszerek érzékelői, alatta pedig a ténylegesen szükséges hűtőnyílásban aktív zsalus szellőzőket is láthatunk, kisautók között ezzel máson még nem találkoztunk. Külön ködlámpákat kap, és Style felszereltségtől alapáron 16 colos alufelniket.
Belső
Mintha egy Octaviában ülnénk, annyira sikerült egy szintre hozni a dizájnt és a minőségérzetet. Alapból bőrözött a kormány és megkapja a multifunkciós gombokat is, így a legfontosabb alkatrész, amivel folyton dolgunk van, lényegében kifogástalan. Nagyon jó fogású, kellemes tapintású és dizájnra sem utolsó. Bőrözött a váltó gombja is, és nagyon kevés a könnyen karcolódó zongoralakk-felület. Sokan azt gondolják, hogy attól lesz prémiumos érzet, pedig nagyon nem.
Imádnivaló a műszerfal nagy szövetbetétje, otthonos tőle az utastér. A Fabia kerek légbeömlőket kap, innen könnyű felismerni, máskülönben a dizájn egészen olyan, int az Octaviáé. Nagy öröm, hogy hiába az érintőkijelző, a klímakonzol teljesen hagyományos és még a kézifék is klasszikusan karos, nem elektromos.
Műszeregysége analóg, de a két mutatós között elfért egy kijelző is, ezen hasznos menetadatokat figyelhetünk vezetés közben. Emellett a multimédia egy hétcolos érintőkijelzőt kapott üveg érintőfelülettel, a rajta futó szoftver pedig a nagyobb modellekből is ismerős lehet. Szép grafikájú, gyorsan futó, elég logikus és sok beállításra lehetőséget adó menüjét nagyon könnyű megtanulni és megszeretni. Mellette érintőgombokra kerültek a főbb menük, és ismét egy nagy öröm, hogy a hangerőállítás tekerős, az Octaviában szereplő érintőcsúszkát nem költöztették át ide.
Hosszú távon is komfortosak az ülései, kevésbé érezni benne fáradást, és a kárpit is elég jó minőségű annak ellenére, hogy szintetikus szövet, nincs műanyag hatása. Kevés az olyan kisautó, amiben magam mögött szívesen ülnék, de a Fabia az, mert elég a láb- és a fejtér is 180 centis magassággal. Emellett még szellőzéskivezetést is kaphatnak a hátsó utasok, igaz, ez feláras extra.
40 fokos időjárásban tesztelve a Fabiát, sajnos feltűnően gyengének bizonyult a klíma. Képtelen volt kellemes hőmérsékletet teremteni az utastérben, maximumra tekert, üvöltő ventilátor mellett is fullasztó maradt a meleg, hátul ez még inkább kellemetlen élmény, hiszen első szellőzéskivezetéssel sem kering úgy a levegő, mint elöl, így azért egy horvátországi nyaralásra családdal nem biztos, hogy elindulnék.
Egy rakás Simply Clever kiegészítővel dobhatjuk fel a Fabia használhatóságát. A tesztautóban még hátul a kardánalagúton is tárolót találtunk, a csomagtérben pedig hasznos, változtatható méretű vagy teljesen kivehető szortírozófalat. Raktérháló és hintaágyszerű függőpolc is kérhető, különböző akasztók, szemeteskuka, esernyő és jégkaparó is lehet a fedélzeten. Csomagterének padlója alatt mindenképp helytakarékos pótkerék rejtőzik, így legfeljebb 343 literes térbe pakolhatunk, ez még elmarad a kompakt szakosztálytól, de már nincs túl messze.
Technika
Már nincs olyan Škoda, ami ne a legfrissebb, Volkswagenekhez is használt MQB platformra épülne. A Fabia is a legújabb MQB A0 moduláris alapokat kapta, ahogyan a Volkswagen Polo is, ezért növekedhetett ennyit teljes méretében. Se benzin-gáz vegyes üzemű, se hibrid, se dízel nincs az új Škoda Fabiából. A 65-150 lóerő, illetve 93-250 Nm közötti motorkínálatból 15,9 és 8,0 mp közötti 100-ra gyorsulás, 172-225 km/órás végsebesség és 5,0-6,1 l/100 km WLTP-szerinti fogyasztás adódik. A 80 lóerős itthoni alapverzió szívó háromhengeres. A két 1,0 TSI változó lapátgeometriájú turbóval és közvetlen befecskendezéssel működik 95, illetve 110 lóerővel, 175, illetve 200 Nm nyomatékmaximummal.
Váltóból a belépőszintű 80 lóerős verzió és a 95 lóerős turbós háromhengeres ötfokozatút, a 110 lóerős változat már hatfokozatú kézit kap, az 1,5-öshoz pedig mindenképpen hétfokozatú DSG automata jár. Csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművel és McPherson elsővel szerelik. Fékrendszere elöl mindenképp tárcsás, hátra viszont csak az 1,5-ös kap tárcsaféket, minden alatta lévő modellhez csak rendelhető, hátul alapból dobfékes a Fabia.
Futóműve egészen személyre szabható, kérhető 1,5 centivel emelt, vagy ugyanennyivel süllyesztett hasmagassággal, attól függ, milyen felhasználásra szánjuk. Ezekkel az opciókkal és a megfelelő kombinációban a Fabia légellenállási együtthatója akár 0,28 alatti is lehet, de legrosszabb esetben sem éri el a 0,32-t.
Vezetés
Könnyed, egyszerű autó, ami nem akar semmi többet nyújtani annál, mint ami a helyváltoztatáshoz kell. Minden kisautó erről szól alapvetően, a Fabiában azonban egészen más a hangulat. Többet ad, és mindezt azzal éri el, hogy a kéz alá kerülő anyagok kifogástalanok, csak olyan helyeken spóroltak, ahol ember nem ér hozzá, és az összeszerelés is remek, sehol egy reccsenés, vagy mocorgás.
Egy jó kormány, egy feszesen kapcsolható pontos váltó alapjaiban határozza meg az élményt, ami ha rossz, keserű ízt hagy maga után még akkor is, ha a vezetési élmény egyáltalán nem fontos. Ha zavar, akkor baj van, a Fabiában viszont egyáltalán nincs zavaró tényező vezetés közben, egyszerűen rendben van minden, és azt kell mondanunk, hogy ez nagy érték. Rendesen ülök a kormánya mögött, tökéletesen be tudom állítani a vezetési pozíciót – ami nekem fontos, hogy nem magasan. Jelenleg a trend persze mást mutat, és sok esetben érthető, hogy a magasabb pozíció vonzóbb, mert kényelmesebb, jobb a kilátás és a beszállás is könnyebb. A Fabia még klasszikus kisautó.
Rossz utakra fejlesztették a futóművét, ami abból is tökéletesen érződik, hogy nincs bajban a budapesti utakkal. Végig lehet menni az Ajtósi Dürer soron vagy a Nagy Lajos király útján anélkül, hogy felsírnánk minden méteren, de valahogy a csatornafedeleket is vállalhatóan viseli. 1165 kilót nyom ebben a konfigurációjában az 1,0 literes 110 lóerős motorral, ezért is lehet, hogy nem dörren minden egyes úthibán a karosszéria, ami mindenképpen jó pont.
Stabil és jól irányítható, a könnyű kormányzásával sem viselkedik idegesen, menni vele minden zavartól mentes. Kevés a szélzaj, szinte nincs gördülési zaj sem, így a komfortra kevés rossz szó lehet. Aki panaszkodni fog majd, az a sofőr. Mert a motor karaktere egyáltalán nincs összhangban az autó összességével. Alaposan be kell gyakorolni, hogyan lehet kihasználni az 1,0 literes TSI teljesítményét, mert nem könnyű vele harmonikusan közlekedni.
Harmatosan gyenge az alsó fordulatszám-tartományokban, miközben magas fordulaton szinte repíti a Fabiát. Nagyjából 1900-as fordulatszámig annyira nem történik semmi, hogy egy egyszerű elindulás is szörnyen lassan történik. 1900-2000 környékén rúg egy nagyot a turbó, és onnantól csak kapaszkodunk a kormányba. Az elektronika is úgy vezérli az indulást, hogy a lehető legkevesebb gázt adhassuk, akkor sem pörög fel eléggé a motor, ha padlógázzal próbálunk elindulni, mintha szándékosan visszatartaná saját magát. Ebből fakadóan az összes kikanyarodós indulás fájdalmasan lassú, ha korán váltjuk a 2-est, megint csak fulladás közeli állapotba kerül, és ez egészen egyszerűen kellemetlen.
Miután felépül a turbónyomás és az elektronika is rájön, hogy elindultunk, most már lehet menni, pillanatok alatt éri el a 100-at, és 130-ról a 150 is csak egy ugrás. A motor hangja alapvetően korrekt, szépen kiegyensúlyozták, nem úgy, mint a Nissan Juke-ét. Itt nincs alapjárati remegés sem, valójában mellette állva sem hallani, vagy érezni, hogy jár a motorja, magasan forgatva pedig kellemesen karcos, ezzel nincs is gond.
Túlbiztosítottnak érzem, kicsit olyan, mintha még a széltől is óvna és egyáltalán nem szeretné, hogy bárki is komolyabb résztvevője legyen a közlekedésnek. Csak ez nem jó irány, a forgalom nagyon felgyorsult, mindenki hirtelen indul el, sokszor a besoroláshoz, kiforduláshoz is kell a teljes tűzerő, különben szorult helyzetbe kerülünk. A motor fojtásának persze megvan a hozadéka, városban autózva sem evett többet 6 liternél, országúton, autópályán 5 liter környékére is levihető, így pedig érthető, miért nincs alternatív hajtású változat belőle, így is nagyon takarékos.
Költségek
Kétféle felszereltséggel kapható a Škoda Fabia. Az 1.0 Ambition alapára 6 514 380 Ft, a tesztelt Style 7 584 990 forintról indul, de utóbbiból nem a 80 lóerős szívó háromhengeres, hanem a turbós és 95 lóerős 1.0 TSI az alapmodell.
A tesztautó listaára jelen pillanatban 7 945 670 forint. Az extra felszereltségek listája nem túl hosszú, viszont már az alapfelszereltség is gazdag. Vezetéstámogató rendszerekből vészfékasszisztens, tempomat, ráfutásgátló és figyelmeztető mindenképp szerepel, ezeket lehet még megfejelni sávkövetővel és távolságtartó tempomattal is. Hátul tekerős az ablak és a klíma is manuális, ezekkel együtt lehet élni, ma már semmi nem olcsó, viszont a színvonal nem mindegy. Nagy kérdés azonban, hogy mennyit kell várni a Fabiára megrendelés után, jelenleg ugyanis minimum másfél évet ígérnek a szállításra.
A Škoda Fabia és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Škoda Fabia 1.0 (80 LE) | 6 514 380 |
Dacia Sandero (75 LE) | 4 489 000 |
Peugeot 208 (100 LE) | 6 250 000 |
Suzuki Swift (92 LE) | 4 970 000 |
Értékelés
Helyváltoztatásra tökéletes eszköz, követi az eddigi Fabiák értékeit, és az új alapok, valamint az elérhető modern technológiák miatt könnyen felzárkózik a nagyobb modellekhez. Vezetni annyira nem jó, de ez nem is igazán szempont ebben a kategóriában. Fontosabb, hogy mit kap az ember a pénzéért, és a Fabiában elég jó minőséget és gazdag ellátmányt. Az egyetlen igazán komoly ellene szóló érv, hogy árban épp nincs messze tőle az egyik legnagyobb konkurens házon belül, a Kamiq.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|