Röviden – Mercedes-Benz T-osztály 180d | |
---|---|
Mi ez? | A T-osztály a Mercedes-Benz legújabb buszlimuzinja, amellyel öt fő utazhat kényelmes és komfortos környezetben. |
Mit tud? | Csendes, elegáns és komfortos. 116 lóerős dízelmotorja akkor sem vall szégyent, ha teljes terhelést kap. |
Mibe kerül? | A T-osztály alapára nettó 7 899 000 forintról indul, a tesztben szereplő modellért pedig 11 047 800 forintot kérnek el áfa nélkül a Mercedesnél. |
Kinek jó? | Kiváló családi autó lehet belőle, de akár VIP-s shuttle-buszként is tökéletesen használható. |
Ugyan a piacról kikopóban vannak, bizonyos rétegnél továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek a családi egyterűk, ugyanis megfelelő átmenetet képeznek az SUV-k és a családi kombik között. Van bennük elegendő fej- és válltér, de a csomagtér szempontjából sincs szégyenkezni valójuk. A csillagos márka tavaly novemberben mutatta be a Renault Kangoo-val közös alapokra építkező Citant, amelyből nemcsak áru-, hanem személyszállítós kivitel is létezik Citan Tourer néven. Idén májusban aztán megérkezett a T-osztály, amelyről úgy tartják, hogy a Citan Tourer praktikumát és tágasságát ötvözi az A-osztály kényelmével és felszereltségével. Egy balatoni kiruccanás erejéig megnéztük, mit tud a Mercedes-Benz új prémiumegyterűje!
Külső
A modellnek már a színe sem hétköznapi. Tesztautónk rubintvörös metálfényezésben gördült le a gyártósorról, ami egyébként az érett cseresznye árnyalatára emlékezteti az embert. Mivel a kiindulási alap a második generációs Citan Tourer volt, a dizájnjegyek terén nem sok különbséget jegyezhetünk fel. Mivel sikerült mégis elegánsabbá és tetszetősebbé varázsolni ezt a családi egyterűt? Nos, elsősorban azzal, hogy a modell krómozott hűtőrácsot kapott, emellett a karosszéria színére fújták a külső tükörházakat, az ajtókilincseket, valamint az első és a hátsó lökhárítót. Mindezt az alapfelszereltség részeként.
Az összképet pedig a 17 colos, 5 dupla küllős, könnyűfém felnik, a LED-es nappali fénnyel ellátott első fényszórók, valamint a hátsó üléssornál lévő sötétített ablakok teszik teljessé. A karosszéria paramétereit nézve a T-osztály teljesen sztenderdnek tekinthető, ugyanis 4498 mm hosszú, 2159 mm széles (tükrökkel) és 1811 mm magas. (Csak összehasonlításul: a Ford Tourneo Connect L1-es változata például 4501 mm hosszú). Egyelőre egyféle méretben készül, de később lesz belőle hosszú tengelytávolságú, hétüléses változat is. Elöl az utasok beszállását szélesre tárható oldalajtók könnyítik meg. A bejutás a második üléssorba sem nehezebb, mivel mindkét oldalon 614 mm széles és 1059 mm magas tolóajtók állnak rendelkezésre.
Ha a csomagtartó pakolására kerül sor, akkor a T-osztály hátfalán egy kétszárnyú ajtót kell felnyitni. A behelyezendő bőröndöket és egyéb csomagokat ráadásul nem kell magasra emelni, hiszen a csomagtartó alsó küszöbje mindössze 561 mm-re van a talajtól. Bár az ajtók alapvetően 90 fokban nyithatók, szükség esetén akár 180 fokos helyzetben is rögzíthetők, ami nagyban megkönnyíti a különféle kofferek ki- és bepakolását. Ha valaki rendszeresen jár síelni, akkor akár tetősínekkel és vonóhoroggal is feldobhatja a T-osztályt.
Belső
A T-osztály utastere kiválóan ötvözi az egyterűk tágasságát a személyautók kényelmével és komfortjával. Az elől ülők kényelmes, vastag combtámasszal és oldaltámasszal ellátott üléseken foglalhatnak helyet. A vezetőülésben a hosszabb utak is elviselhetők, háttámlája ideális pozícióban támasztja a gerincet. A hátsó üléspad akár két gyermeknek és egy felnőttnek is elegendő helyet biztosíthat abban az esetben, ha például a két szélső ülésre egy-egy ISOFIX-es gyerekülést csatlakoztatunk, mert középen még így is marad elegendő hely a nagymamának vagy nagypapának, hogy elkísérhesse a családot a hosszabb utazásokra, nyaralásokra. A gyerekülések egyébként gyorsan és egyszerűen csatlakoztathatók, mivel az ülésekben kialakított csatlakozási pontok erős és merev keretet kaptak, így csak rájuk kell tolni a gyereküléseket.
A modell csomagtere alaphelyzetben 520 literes, akár négy nagyobb bőröndöt is el tud nyelni. Ha nem akarunk mindent begyömöszölni oda, akkor a felette lévő praktikus kalaptartót is igénybe vehetjük a kisebb táskák, esernyők vagy kabátok tárolására. Ha csak egy mezei csomagtérroló került volna ide, akkor értékes pakolható felületet veszített volna a T-osztály, jó, hogy a Merci inkább az előbbi megoldást választotta. Persze közel sem a kalaptartó számít utolsó mentsvárnak, ha csomagtartó már megtelt. A szélvédő feletti polcon pulóverek, térképek, neszesszerek vagy akár övtáskák is elférnek. Az oldalsó ajtózsebekbe pedig félliteres üdítők tüntethetők el, míg a kávés papírpoharak tárolására egy-egy pohártartó áll rendelkezésre a két első ülés között. A különféle papírok, igazolványok vagy személyes tárgyak elhelyezésére pedig ott van még a műszerfal tetején lévő tároló, a kesztyűtartó, vagy a könyöklőben lévő kis fakk.
A második üléssor lehajtásával 2127 literesre bővíthető a raktér, így akár hosszabb tárgyakat is szállíthatunk vele. Adott esetben pedig kivehetjük a csomagtér fedelét, és a második üléssor mögött egy csomagtérhálót feszíthetünk ki a padló és a plafon között. Ily módon méretesebb tárgyakat is fuvarozhatunk a T-osztályban. Bár az óvatosság sohasem árt, a T-osztály csomagterét strapabíró anyagokkal burkolták.
Az első és a második üléssor környezetében pedig igyekeztek kihangsúlyozni a jármű prémiumjellegét. Ezért a középső könyöklő Artico műbőrborítást kapott, míg az ajtók könyöklőit és az oldalpaneleket az EQ-ból ismert Neotex-kárpittal látták el, ami valahol félúton van a búvárruhák neoprén anyaga és a nyersbőr között. A műszerfal fekete zongoralakk-díszbetétje minden modellben az alapfeszereltség része.
Az utastér prémiumérzete a Style, illetve Progressive Line felszereltséggel tovább fokozható. Előbbi esetében Artico-műbőr és Dinamica mikroszálas kárpitozás, krómozott légbeömlők, hangszórók és kilincsek, valamint az első ülések háttámláján elhelyezett lenyitható asztalkák jelennek meg az utastérben. A Progressive Line-nál pedig az ülések Artico műbőrkárpitozást kapnak, fehér színű varrással, emellett matt ezüst színű díszítőelemek is feltűnnek az utastérben. Kiegészítésképpen pedig a hátsó ajtókat elektromos működtetésű ablakokkal látják el.
A T-osztály műszerfala könnyen áttekinthető, igényes és tetszetős. A középső traktusban a MBUX infotainment-rendszer 7 colos érintőképernyős kijelzője kapott helyet. Ezen meglehetősen fejlett funkciókat kezelhetünk, ráadásul egy teljesen magyar nyelvű menüben. Megnézhetjük például, hogyan alakult az üzemanyag-fogyasztás egy adott időintervallumon belül, emellett személyre szabhatjuk a vezetéstámogató asszisztenseket is, sőt akár aktuális időjárási előrejelzést is kaphatunk az autó tartózkodási helyével kapcsolatban, de ugyancsak ez a kijelző szolgál a navigáció kezelésére is. Ha pedig van hangulatvilágítás a T-osztályban, akkor a MBUX-ben nyolcféle szín közül választhatunk. Az infotainment-rendszer kijelzője ugyanakkor az Android és iOS operációs rendszereket használó okostelefonok tükrözésére is alkalmas.
Az utastér tehát bővelkedik a 21. századi technikai vívmányokban, és akkor még nem is tettünk említést az intuitív gombokkal ellátott multikormányról, az 5,5 colos, színes kijelzős, magyarul tudó fedélzeti komputerről, az utastérben elhelyezett USB-töltőkről, a kulcs nélküli indításról, a vezeték nélküli telefontöltőről, valamint a kétzónás digitális klímáról.
Technika
A T-osztály motorkínálata kiegyensúlyozottnak tekinthető, mivel a dízelt és benzint preferálók is egyaránt két-két teljesítményszintű négyhengeres közül választhatnak. Az 1461 köbcentis dízelmotorok palettáján 95 és 116 lóerős blokkokat találunk, míg az 1332 köbcentis benzineseknél 102 és 131 lóerős változatok állnak rendelkezésre. A gázolajjal üzemelő változatok egyértelműen nagyobb nyomatékot kínálnak (260-270 Nm) a benzineseknél (200-240 Nm).
A dízelek mellett szól még az az érv is, hogy ezeknél a blokkoknál a „túltöltés” funkciója rövid időre megnöveli a teljesítményt: a tesztautóban dolgozó 116 lóerős változatnál így kis ideig 121 lóerős teljesítmény és 295 Nm-es nyomaték állhat rendelkezésre. A stop-start funkció viszont mindegyik motornál az alapfelszereltség részét képezi. A motorokhoz alapvetően hatfokozatú kézi váltó csatlakozik, de a dízeleknél, valamint a 131 lóerős benzinesnél elérhető a hétfokozatú dupla kuplungos automata váltó is. A sebesség terén elmondható, hogy már a leggyengébb dízelmotoros változat is 165 km/órás végsebességre képes, míg a legerősebb benzinmotorral akár 184 km/órával is lehetne repeszteni.
Érdekesség, hogy 2025-től kezdve az összes új járműplatform kizárólag elektromos lesz a Mercinél. A T-osztály platformja úgy készült, hogy rugalmasan lehetővé tegye a belső égésű és az elektromos hajtásláncok használatát is. Ha tehát megjelenik belőle az elektromos változat, várhatóan nem fog nagy hatást gyakorolni a belső kialakításra.
Mivel a T-osztályt alapvetően egy családi buszlimuzinként aposztrofálják, rengeteg vezetésbiztonsági rendszert kínál hozzá a Mercedes. Ha csak a tesztünk alanyául szolgáló változatot nézzük, akkor az alapfelszereltség részét képezi a visszagurulás-gátló, az aktív fékasszisztens, az elektronikus menetstabilizáló (ESP), a táblafelismerő asszisztens, az oldalszél asszisztens, az aktív sávtartó asszisztens, a holttérfigyelő rendszer, valamint a tempomat. Emellett akár parkolóradarokkal, tolatókamerával, éberségfigyelővel, holttérfigyelővel és vontatmánystabilizálási asszisztenssel is megrendelhető.
A passzív biztonsági eszközökből sincs hiány a jármű fedélzetén, az autót ugyanis hét légzsákkal szerelték. A nagyobb biztonság érdekében a T-osztályban egy olyan légzsák is van, ami megakadályozza, hogy a sofőr és a mellette ülő személy egy baleset esetén egymásnak csapódjon. Ugyancsak hasznos felszereltség, hogy nemcsak hátulra, hanem az elülső utasülésre is csatlakoztatható gyerekülés.
Vezetés
Miután az ember begyömöszölte a családot és az összes csomagot a T-osztályba, akkor jön el igazán apa vagy anya ideje a kikapcsolódásra. Mert a T-osztály vezetése annyira komfortos és kényelmes, hogy a kormány mögött ülő kizárólag a vezetés élményére fókuszálhat. Minek köszönhető ez? Egyrészt annak, hogy automata váltós, így csak be kell tenni D-be, és a fékpedál felengedésével már mozgásba is jön a kocsi. Másfelől pedig menet közben minimális menetzaj hallható. Városban a 116 lóerős dízelmotor elképesztően csendes, autópályán csak a lendületesebb kigyorsításoknál jön meg a hangja, de akkor sem válik kellemetlenné. Lehet rá számítani akkor, amikor a belső sávban kell nyomni a gázt, és akkor is, amikor lendületbe kell jönni az előzéshez egy kamionoszlop előzésénél. Az emelkedőkön sem hagyja cserben az embert, vagyis biztosan nem a T-osztály fog vezetni egy hegynek felfelé tartó, cammogó kocsisort.
Tulajdonképpen ez a blokk telitalálat a 2199 kilogramm össztömegű, ötszemélyes T-osztályhoz, mert teljesen megrakva sem válik vele lomhává a kocsi. A gázpedál reakcióideje rövid, váltója gyorsan és nagyon simán kapcsol. Ennek és a nyomatékos motornak köszönhetően másodpercek alatt el lehet érni vele a városi tempót. Étvágya nem túl nagy, hiszen az átlagfogyasztása 6,8 l/100 km körül alakult. Bár alapvetően a világ felfedezésére tervezték, a szűk belvárosi utcákon is el lehet boldogulni vele. Az első és a hátsó parkolóradarokra mindig lehet számítani, amelyek időben felhívják a vezető figyelmét a különböző terepakadályokra, legyen szó egy járdára rakott beton virágládáról vagy egy parkoló autóról.
Parkolásnál kifejezetten nagy segítség, hogy a tolatókamera – amelynek képe az MBUX kijelzőjén jelenik meg – kétféle nézetet is kínál. Az egyik egy kicsit többet, a másik egy kicsit kevesebbet mutat meg a T-osztály mögött lévő környezetből. A lényeg persze ugyanaz, hozzásegíti a sofőrt ahhoz, hogy elkerülje parkoláskor a másik autóval vagy egy betonoszloppal való találkozást. Tolatáskor hangjelzés is segíti a sofőrt az akadályokat illetően, de szerintem ez pittyegő hangjelzés egy kicsit paranoiás, a legtöbbször inkább kikapcsoltam. A T-osztállyal kis sebességnél is könnyen lehet manőverezni, kormányműve kifejezetten finomnak és precíznek nevezhető.
Annak ellenére, hogy a T-osztály alapvetően kisárusszállítóból született, mind a vezetési, mind pedig utazási élményben közelebb áll egy személyautóhoz. Rugózása is inkább egy családi autóéhoz illő, hangolása optimálisnak mondható, mivel sem túl feszes, sem túl lágy. Kiválóan csillapítja a töredezett útfelületű városi utak egyenetlenségeit, autópályán pedig kellemesen elringatja a hátsó traktusban ülő gyerekeket. A kasztni nem dübörög menet közben és a burkolatok sem zörögnek. A digitális klíma sem vallott kudarcot a 32-33 Celsius-fokos nyári kánikulában, ebben viszont az is szerepet játszik, hogy a hátsó ablakok sötétítése miatt kevésbé melegszik fel az utastér. A T-osztály egyetlen negatívuma – ami a Kangoo-tól ered – hogy az oldalajtón lévő visszapillantó és az A oszlop között van egy vastag, fekete keret, ami zavarja a kilátást. Remélhetőleg egy későbbi faceliftnél ezzel majd kezdenek valamit.
Költségek
A T-osztály alapára nettó 7 899 000 forintról indul, a tesztben szereplő modellért pedig 11 047 800 forintot kérnek el áfa nélkül a Mercedesnél. Az extrák tehát közel hárommillió forintot tesznek ki, de még így sem nevezhető kifejezetten rongyrázós családi autónak ahhoz képest, hogy ott virít a háromágú csillag az orrán. Az extrák közül nagyobb tételt képvisel a hétfokozatú automata váltó, amiért 658 200 forintot kérnek el, látványos fényezése pedig 159 900 forintba, míg a könnyűfém felnik 94 000 forintba kerülnek. Ha ezekről lemond valaki, akkor 912 100 forintot spórolhat úgy, hogy közben megtartja a gazdag és stílusos Progressive Line felszereltséget.
Mercedes-Benz T-osztály 180d és vetélytársai – Listaár, forint (nettó) | |
---|---|
Mercedes-Benz T-osztály 180d (116 LE) | 11 047 800 Ft |
Ford Tourneo Connect Sport L1 (2.0 l TDCi 122LE) | 10 477 165 Ft |
Volkswagen Caddy (TDI 102 LE) | 9 728 299 Ft |
Peugeot e-Rifter (100 kW/136 LE) | 12 201 574 Ft |
Értékelés
A Mercedes T-osztály egy nagyon jól összerakott, tetszetős buszlimuzin, ami nemcsak amolyan nyaralós, vagy hobbiautóként, hanem akár családi járgányként is funkcionálhat. Végső soron az A-osztály és a V-osztály keveréke. Gazdag felszereltsége és a fejlett vezetéstámogató rendszerek miatt kiváló menekülőút lehet azok számára, akik eddig éveken át a SUV vs. lépcsőshátú családi autók közül próbáltak meg választani valamilyen reális alternatívát. A T-osztály csomagtere ötszemélyes változatban sem kicsi, de a második üléssor lehajtásával akár kisáruszállítót is faraghatunk belőle. Aztán, ha a gyerekek kiröppennek, már kempingautóként is lehet használni, hiszen az első üléssor mögé lazán beilleszthető egy kétszemélyes matrac.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|