Röviden – BMW M850i xDrive Cabrio | |
---|---|
Mi ez? | A BMW legnagyobb kabriója, a 2018 óta létező második generációs 8-as széria frissített kivitele 4,4 literes dupla turbós V8-as motorral, összkerékhajtással és nyolcfokozatú automata váltóval. |
Mit tud? | Luxusautósan kényelmes utazást és tökéletesen önazonos BMW-s vezetési élményt is egyben. |
Mibe kerül? | 40,2 millió forint a 840i Cabrio kezdőára, az M850i xDrive pedig 49,3 millió forintról indul, a tesztautó hajszál híján 56 millió forintba kerül. |
Kinek jó? | Akik ebben a kategóriában is a BMW-s feszességet keresik, és nem baj, ha nem villant akkorát, mint egy Mercedes. |
Budapesttől nem messze, vidéki utakon autózom. Valójában mindegy is, hol, mert a nap már vízszintesen tűz. 42 helyett már csak 32 fok van, így nyitott tetővel épp nem égeti a homlokomat a menetszél, ez már jólesik. Derékszögű kanyar következik, a tempó valahol 90-100 közötti, sokat nem kell gondolkoznom rajta, hogy mi legyen a technika. Támadás!
Kicsi fék, lassan indul a kormány, a csúcsponton picit még mozdítok rajta, ettől törzsből befordul a 8-as, mint minden rendes BMW, és kifelé már éppen csak, de négy kerékkel csúszok. Szól a V8, hogy van még ott kakaó, épp csak a fordulatszám-tartomány felénél jár a mutató, úgyhogy megkínálom még egy kis gázzal, mire teljesen egyenesbe áll a hosszú karosszéria, és tol, mintha nem lenne holnap. Most valahogy a P Zerók is tapadnak, az összkerékhajtás hátra terhel, de elölről húz, minden rohadtul összeállt. Akárcsak az előző vagy 100 kanyarban. Mindent mindig ugyanúgy csinált. Ilyen nincs! Jön a következő. Nézzük, hátha elszúr valamit!
Külső
Luxusautó, nem kérdés. Ránéz az ember a 8-asra, és olyan, mintha egy kisebb jacht kapott volna négy kereket. Ehhez persze kell az összeállítás is, nem szabad megvenni rá a fekete veséket és az ablakkereteket is hagyni kell, hadd csillogjon a króm. Pompás fényezések is vannak hozzá, de az Individual részlegnél is kereshetünk valami egyedit, és az se baj, ha a belső valamilyen világos árnyalatú bőrt kap. A tető úgyis általában nyitva kell hogy legyen, hiszen mégiscsak kabrió, azt meg azért veszi az ember.
Pompás megjelenésű a 8-as Cabrio, igazi nagy tepsi, széles és lapos, az orra akkora, mint egy pingpongasztal, és kétnapi hideg élelmet kell csomagolnunk, mielőtt az elejétől sétára indulunk a hátuljáig. Méretei tökéletes arányokat adnak, 4851x1902x1345 millimétert foglal el a világból, nyitott tetővel pedig épp csak derékig ér. 2822 milliméteres tengelytávolsága nem sokkal kisebb egy 7-esénél, de a 8-as igazi művész, ha pazarlásról van szó, mert közel ugyanakkora helyen feleakkora utastérrel szolgál csupán, és ez nem lehet hátrány, mert a sofőr és legfeljebb egy utasa a fontos a 8-asban.
Mivel mutat ma többet, mint mikor bemutatkozott 2018-ban? Visszafogott újításokkal érkezett a ráncfelvarrás, szerencsére. Sztenderd mostantól az M-es külső csomag, hiszen szinte mindenki megrendelte hozzá korábban, új a hűtőmaszk, de a mérete nem változott, csak a belseje. Az M850i-n is már az M-es modellekéhez hasonló dupla pálcás szerepel, kis M-logóval, így ezzel picit megtévesztő, de inkább ez, mint a világított hátterű megoldás, mint az X6-on, bár itt is rendelhető. Nem M-es modellen pedig most először jelennek meg az M-es tükörházak is, akár karbonszálas műanyagból. Muszáj említést tennünk az emblémákról is, a tesztautó az idén 50-es éves M részleg klasszikus, az első versenyautókét idéző emblémáit viseli, ez extraként kérhető, de utólag is megvásárolható bármelyik modellre, régebbiekre is.
Belső
Nyitott tetővel ragyog a 8-as Cabrio utastere, a világos bőrkárpittól olyan, mint valami fedélzet. Fantasztikus hangulatot áraszt, és így tökéletesen látszik minden fontos részlete. Világos a középkonzol oldala is, az ajtókárpitok alja és a szőnyegek is, utóbbin kívül minden felületet bőrbe varrtak, még az ajtók zsebeinek belsejét is. A varrások szépek, a minták, formák harmonikusak az autó egész belsejével, és zongoralakk helyett szaténfényű fémkiegészítőket kapott, a hangszórók fedelei pedig lézervágott alkatrészek.
Egyen-BMW-belsőnek tűnik, amit a 8-as méreteire szabtak. A formák, a gombok, az ergonómia mind ismerős lesz, ha vezettünk már bármilyen BMW-t. Megcsillan a nap a metszett üveg váltógombon, ez a legfényesebb alkatrész bent, és elég jól is áll neki ez az ékszer. 10-ről 12,3 colosra nőtt a multimédia kijelzőse, a 7-es iDrive-val hibátlanul lehet kezelni, ez az egyik legjobb multimédia, amivel most autóban találkozhatunk.
Mindent átjár a minőségi bőr illata, tapintásra is remek, a kormány fogása is kiváló. Az ergonómia ismerős, mindent a megszokott helyen találunk – indítógomb, menetmódkapcsolók, iDrive-kezelőszer a középkonzolon, dedikált gombos digitális kétzónás klímapanel a multimédia alatt, a Board Computer kapcsolója a bal bajuszkapcsolón. Digitális a műszeregység is, a grafikájában nincs annyi játék, mint egy Mercedesben, egyszerűen csak jól néz ki.
Mélyen ülünk a 8-asban tökéletes tartású sportülésekben. Minden irányban hibátlanul testre szabható, szellőztethető is, így nem sülünk bele nyitott tetővel. A tavaszi, őszi kabriózást nyakra fújt meleg levegő teszi még kényelmesebbé, a menetszél pedig külön berakható háló jóvoltából lesz nagyon kevés az utastérben. A hátsó ülések formázása lehetővé teszi, hogy ketten beüljenek, és még lábteret is kapnak, de ez az autó az első két ülésről szól.
Technika
Háromféle motorral szerelik a 8-as BMW-t, és ebből az egyik dízel. A 840d 3,0 literes és sorhatos, ahogy a belépőbenzines, a 840i is, ezen felül pedig ott a V8-as M850i, valamint a szintén V8-as M8, ami Competition csomaggal 625 lóerőre is képes. Hátsókerék-hajtású kivitel csak a 40i motoros verzióból létezik, minden további modell alapáron kap xDrive összkerékhajtást, még az M8 is.
Az N64-es motorcsalád B44T3 utótagú V8-as motorja dolgozik a tesztben szereplő M850i hosszú gépteteje alatt. Két turbótól kapja a friss levegőt, amit egy-egy vizes intercooler hűt le hengersorokként. A két turbót a V8-as hengersorai közé építették be, így rövidebb idő alatt jut el a friss, hideg levegő a hengerekig, kevesebb ideje jut felmelegedni, hatékonyabban tud működni így a motor.
530 lóerőre és 750 Nm nyomatékra képes, amivel 4,1 másodperc alatt tudja felgyorsítani a 8-ast álló helyzetből 100 km/h-ra. Ebben az elektronikusan vezérelt xDrive összkerékhajtás segít, valamint az M850i-hez már alapáron járó lamellás, elektronikusan részlegesen önzáró hátsó sport differenciálmű. Futóműve adaptív lengéscsillapítású, menetmódtól függően változik a csillapítás keménysége.
Elöl dupla lengőkaros futómű, hátul öt lengőkaros multilink rendszer dolgozik a 8-as alatt, valamint a hátsó tengely kerekei is kormányzottak, ami magas tempónál stabilitást, alacsony sebességnél könnyebb manőverezhetőséget biztosít a hosszú karosszériával. Négydugattyús első fékeket kap az M Performance modell, a karbon-kerámia féktárcsák az M8 kiváltságai. Kipufogórendszere a sportmodellhez szabott, hangolható, Sport módban kinyit oldalanként egy szelepet, így hangosabb is, és könnyebben távoznak a káros gázok.
Teteje vászonborítású, 50 kilométer/óráig teljesen elektromosan, egy gomb nyomva tartásával nyitható. 15 másodperc alatt tűnik el a fejünk fölül a tetőszerkezet, és ugyanennyi alatt is húzható vissza teljesen hangtalanul. A szélfogót kézzel kell behelyeznünk, aktív aerodinamikai elem nincs, viszont a négy oldalablak egy gyűjtőgombot is kapott, így egyszerre lehet őket fel- vagy lehúzni, ami mindenképp nagyon kényelmes.
Vezetés
Minden BMW-nek megvan a maga szerepe a modellkínálatban, de a legkisebbtől a legnagyobbig megvan a közös vonás, piszkosul jó vezetni. Minél kisebb, annál élesebb és közvetlenebb egy BMW, de a nagyokban is ugyanúgy érezni azt az életet, amitől egy kicsit mindenki keze alatt bizseregni kezd a kormány. A 8-as a modellkínálat kényelmesebb, luxusvégéről érkezik, ezen a szinten már kevesebb a mókázás, sokkal több a villantás és felvágás, és persze a kényelmes utazás.
Ezek nagyon jól mennek a 8-as kabriónak. Ha a cápaorr megérkezik, kicsit megáll körülötte a levegő, aztán eltelik némi idő, mire a hosszú orr véget ér, és meglátják, ki ül a kormánya mögött. Fotózzák a szpotterek a Széchenyi téren a Four Seasons elött, szóval legalább akkorát villant, mint egy Bentley vagy Rolls-Royce, meg lehet vele jelenni bárhol. Olyan, mint egy jól megválasztott sportzakó, mutat a szálloda előtt, de a csákvári fagyizónál sem tájidegen, és az is jól áll neki, ha dübörögve keresztben távozik a kanyarból.
Jól áll neki a vonulás, kicsit vészjósló is, mert rettentő csöndes, amikor csak cirkálunk vele. Hömpölyög az úton ez a nagy test, még a katasztrofális budapesti utakon sem túl kemény a futóműve, fölényesen lép át az úthibákon és keresztbordákon. Zárt és nyitott tetővel is tökéletes a karosszéria merevsége, észre sem lehet venni, hogy hiányzik a fémtető. Zárva sokszor az ekkora kabriók sokat recsegnek, de nem a 8-as, tökéletes csend uralkodik bent.
40 fokos melegben autózva a vászontető hőszigetelése is kimondottan jónak tűnik, belülről megérintve még csak nem is meleg a tetőkárpit, a légkondi hatékonyan dolgozik ebben a nem túl nagy utastérben. Csodás mély és magas hangokkal szólal meg a Bowers&Wilkins hifirendszer, melynek hangszórói sötétben a kiválasztott hangulatfény színével világítanak. Este is káprázatos benne a hangulat, a legtöbb résből a hangulatvilágítás fénye dereng, a középkonzolt felülről is megvilágítja egy LED és az üveg váltógomb is kapott megvilágítást. Egyszerűen pazar!
Ez azonban a 8-asnak csak az egyik oldala. A luxus pedig kicsit be is árnyékolja azt, amire az M850i képes. Mert ez a fajta közlekedés, a tökéletes kényelem és a BMW-s merevség érzése, a remek hangszigetelés és főleg a méretek miatt kevéssé érzi benne az ember, hogy sietne bárhová, hiszen már megérkezett. Pedig az M850i egy olyan sportautó, amit ki se néznénk belőle, kisebb BMW-ket idéző a mozgása.
Ördögien jól fordul, pár fokban rásegít a hátsó kerekekkel is, de épp csak egy kicsit, nem úgy, mint a Mégane R.S., hogy kirúgná maga alól a hátsó tengelyt. A 8-asban remek az összhang, a kormány legkisebb rezdülésére jó mozdulattal válaszol, olyan hamar és ösztönösen kiismerhető, hogy már én szégyellem magam tőle. Pedig a kormányzás elektromos rásegítésű már ebben is, mégis tud annyira jó lenni az érzés, mint a régebbi modellekben.
A két legerősebb arca a luxus- és a sportautó, de utóbbit elő kell csalogatni belőle a Sport vagy Sport+ módokkal. Élesebb gázreakciót, keményebb kormányt, keményebb futóművet kapunk, és a nyolcfokozatú automata váltó is tovább hagyja forogni a motort. A csendes vadászból baljósan morajló dühös óriás lesz, rendesen kiforgatva pedig megérkezik a V8-as reszelés, a váltás pedig ilyenkor felér egy mennydörgéssel. A pillanat törtrészére hirtelen csend szakítja meg a vihart, majd folytatódik a hangos morajlás. Nincs csattogás vagy röfögés, nem is hiányzik, a mérges pitbull hörgésére hasonlító moraj így is betölti a környéket.
És ez nem csak színház, eközben a 8-as félelmetesen jól mozog, nincs egy rossz mozdulata sem, a végletekig kiszámítható és kiismerhető. Ha csak lazán ki akarsz gyorsítani egy kanyarból, az is megy neki, ha picit meg is sederintenéd, azt is bármikor és ezt nem a helyzet, a sebesség, a gumik, vagy az aszfalt dönti el, hanem te a kormánya mögött. Csak azt teszi, amit kérsz tőle. Ha csúszni akarsz, pici kormánymozdulattal a kanyarcsúcsponton már meg is kapod. És ezt végig tökéletesen érezni benne.
Teljesen eltűnnek benne a méretei menet közben, nem érezni benne, hogy 2 tonna feletti a tömege, olyan élesen fordul el, mint egy 4-es. A teszthéten elérte a 40 fokot is a hőmérséklet, és most a Pirelli P Zerók is úgy tapadtak, mintha Michelin Pilot Sportok lennének. Ragadt az eleje, és erőből tudott tolni hátulról a 8-as, minden szépen összeállt. Kanyarról kanyarra pontosan ugyanúgy viselkedik az elsőtől az utolsóig. Pillanatok alatt reagál az összkerékhajtás és a hátsó differenciálmű is, nincs egy rossz mozdulata sem.
Sportautó tud lenni, ha azt akarjuk, és óriási érték, hogy erre is képes egy rossz szó nélkül. Nagyot szól a V8-as, de általában mégis a túraautós jellemzőiért szerethető a 8-as kabrió. A teszthét 70%-a a nyugodt autózásról szólt, és csak a maradék volt a csapatás. Valódi élethelyzetben ennél valószínűleg még kevesebb az éles autózás aránya, a vonulásra pedig a 840i, vagy a 840d is tökéletesen megfelelne. A V8 persze presztízskérdés is. Bitang jól áll a 8-asnak az 530 lóerős nyolchengeres karaktere, az egyetlen hátránya, hogy nagyon sűrűn kell vele megállni tankolni még akkor is, ha nem használjuk ki az erejét.
Költségek
Sokba kerül a legnagyobb kabrió BMW, a V8-as M850i xDrive kezdőára is 49,3 millió forint, innen indulunk el a milliós plusztételek listáján. Még jó, hogy egy rakás felszereltség már jár a V8-ashoz, mint a világító vesék, a külső M-csomag vagy a LED-es adaptív fényszórók, de az M Sport differenciálmű, az adaptív futómű és az összkerékkormányzás éri talán a legtöbbet az alapcsomagban.
1,3 millió forint az Individual részleg különleges fényezése, még jó, hogy az elefántcsontfehér belső alapáras tétel, a karbonbetétek szolid 170 000 forintba kerülnek a középkonzolon. Az üveg váltógomb és iDrive-kezelőszerv 253 000 forint, a nyakra fújó légbeömlő 220 000 forint, az ülésszellőztetés 290 000 forint. 591 000 forint ment el lézerlámpákra és majdnem 900 000 forint a komolyabb M-es adaptív futóműre. Két komolyabb tétel a Bowers&Wilkins hifi 1,3 millióért és a külső karbonszálas kiegészítő csomag 1,5 millióért. A végeredmény a tesztautó esetében forintok híján 56 millió, hasonló kategóriában a Mercedesnél könnyen elkölthetnénk 20 millióval többet is egy SL-re.
A BMW M850i xDrive Cabrio és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW M850i xDrive Cabrio (530 LE) | 49 293 000 |
Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+ (476 LE) | 67 782 001 |
Ford Mustang GT Convertible (450 LE) | 22 600 000 |
Jaguar F-Type Convertible (450 LE) | 46 050 000 |
Értékelés
Minden pozitívuma és negatívuma is pontosan ugyanabból származik: tökéletesen BMW. Akik többet várnak, vagy valami mást, ugyanazt a felhasználói élményt kapják belül, mint bármelyik BMW-ben, nem többet. Akik egy igazi BMW-t várnak, azok pontosan megkapják tőle kidolgozásban, kényelemben, dinamikában és vezethetőségben.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|