Röviden – Volkswagen Golf R 2.0 TFSI DSG 4Motion
Mi ez? A Volkswagen Golf sportos, R változata 320 lóerős teljesítménnyel, összkerékhajtással
Mit tud? Hétközben praktikus, hétvégén pedig élvezetes autó
Mibe kerül? A Golf R listaára 17 685 600 forint
Kinek jó? Aki szeret és tud is vezetni, de nincs pénze/helye/kedve két autót tartani, annak tökéletes mindenes a Golf R

A sok elektromos, ilyen-olyan hibrid és fogyasztásra, illetve inkább CO2-kibocsátásra kihegyezett modell után kifejezetten izgalmas egy igazi, valóban sportos autót vezetni. A legfrissebb Golf R pedig nagyon tuti lett, nemhiába ez minden idők legerősebb szériagyártású Golfja a maga 320 lóerős teljesítményével, 4,7 másodperces gyorsulásával, dedikált drift- és a Nürburgring nagykörére hangolt programokkal. Naná, hogy kipróbáltuk.

Két Golf egy áráért – VW Golf R teszt 1

Alul lapított, multifunkciós kormány, utálatos kapacitív felületekkel

Külső

Kasztnija csak néhány apró részletében különbözik a polgári Golf megjelenésétől, elöl keresztben végigfutó világító LED-csík alatti R logó jelzi, hogy ez nem egy háromhengeres, fogyasztásra optimalizált jószág, hanem valami sokkal durvább. Aztán ez az R feltűnik még az A oszlop tövében a külső visszapillantó alatt, és az autó fenekén is. Hátul a legszembetűnőbb a különbség a mezei Golfhoz képest, hiszen a tetőspoiler és a négy darab, krómozott kipufogóvég is itt található. Oldalról a 19 colos felnik mögött csillogó nagy, lyuggatott féktárcsák és a kékre fújt, az elmaradhatatlan R-rel ékesített féknyergek sejtetik az autó tudását. A formában nincs több varázslat, a többi része ugyanolyan, mint a normál Golfé. Az alapként szolgáló nyolcas Golf méreteihez képest azért van egy minimális, de hibahatáron belüli eltérés – öt milliméterrel hosszabb és tizenhéttel alacsonyabb -, az R-es Golf karosszériájának hossza 4290 milliméter, szélessége 1789 mm, magassága 1439 mm, tengelytávolsága pedig 2628 mm. 

 

Két Golf egy áráért – VW Golf R teszt 2

Belső

Hiába tombol 320 lóerő a motorháztető alatt, az utastérben egyáltalán nem tolták túl a sportos hangulatot. Nincs gyerekkádnyi, kőkemény kagylóülés, és a műszerfal, illetve a teljes berendezés is ugyanolyan, tágas, komfortos, mint az átlag Golfban. Persze az ergonómia ebben is csapnivaló a simogatós, éjszaka megtalálhatatlan, vezetés közben eltalálhatatlan felületeivel, a kapcsolók öncélú átrendezésével. A klímavezérléshez hasonlóan a lámpakapcsoló-komplexum is agyrém, lehet azzal mentegetni, hogy automatán kell hagyni és akkor megold mindent, de mivel kevés autó kapcsol a DRL mellé hátsó lámpát is – a Golf pont nem -, így muszáj vele foglalkozni minden alkalommal. Már ha valaki szereti, ha látszik az autója. 

Két Golf egy áráért – VW Golf R teszt 88

Nem vitték túlzásba a sportosságot, mégis érezni, hogy ez nem egy átlagos Golf

Belül a kék kiegészítők jelzik a sofőrnek, hogy egy R-es Golfban ül éppen, az üléskárpitban és a díszöltésekben is ez a szín köszön vissza. A vezető acélpedálokat taposhat, és alul picit lapított, multifunkciós sportkormányt forgathat, amin egy különleges, R feliratú gomb is megtalálható, amivel rögtön aktiválhatod a versenymódot, nem kell menüben turkálni. Más kérdés, hogy elég szerencsétlen helyre került a nyilván érintőfelület tapizásával működtethető gomb, ha nem egy nyílegyenes kifutópályán mész 250-nel a naplementébe, hanem a kormányt is használod, akkor tuti, hogy akkor is hozzáérsz majd ehhez a gombhoz, amikor nem akarsz, és kapcsolgatsz majd akaratod ellenére. 

Két Golf egy áráért – VW Golf R teszt 89

Ennél hülyébb helyre nem is tehették volna a módválasztó kapcsolót

Praktikumban ugyanazt tudja az R-es változat is, mint a sima Golf: belseje tágas, 190 centis magassággal bármelyik üléssora alkalmas hosszabb távú utazásra is, van benne bőségesen USB-töltőpont, apró rekeszek, jól kitalált hely a telefonnak, elöl a középkonzolon, hátul pedig az első ülések hátán lévő zsebekben. A minőségérzet remek, jók az anyagok és a kivitelezés is lelkiismeretes munkának tűnik. Csomagtartója 374 literes, ami 6 literrel kevesebb az átlagos, csupán elsőkerék-hajtású Golf befogadóképességénél. Igen, az összkerékhajtáshoz szükséges gépészet rabolta el ezt a helyet a csomagoktól. A raktér példás, mindent tud, amit kell, a háttámlák ledöntése után szinte tökéletesen sík rakfelületet ad a poggyásznak, van benne szatyortartó, világítás, 12 voltos csatlakozó, és ha muszáj, akkor négy utas mellett is lehet benne hosszabb tárgyakat szállítani. 

Technika

A Golf R motorházteteje alatt a már ismert kétliteres, négyhengeres turbómotor negyedik generációja izzadja ki magából a 320 lóerőt, 420 Nm csúcsnyomatékot. A legfrissebb változat lóerőben és nyomatékban is 20-szal nyújt többet az elődnél, amivel a 4,7 másodperces 100-as sprint is elérhető, csúcssebességét 250 km/órában korlátozták, de az opciós R Performance csomag megrendelésével a limit 270 km/órára tolható ki.  A motor hőgazdálkodásáról elektronikus hűtővezérlés gondoskodik, amivel indulás után gyorsabban érhető el az üzemi hőmérséklet, ami csökkenti a kopást, és a fogyasztást is. Az 1984 köbcentis motor ereje hétfokozatú, dupla kuplungos váltón keresztül jut el az összes kerékhez.

Két Golf egy áráért – VW Golf R teszt 90

Kétliteres, 320 lóerős motor. Nem túl esztétikus, de nem is akkora baj ez. Nem nézegetni kell, hanem gyötörni

A hajtásláncban az R Performance nyomatékvektor-szabályozású rendszer dolgozik a hátsó tengelyen, aminek lényege, hogy nemcsak az első-hátsó tengelyekre jutó nyomaték arányát lehet így szabályozni, mint a hagyományos Haldexes megoldás esetén, hanem külön-külön, a hátsó tengelyeken lévő kerekekét is. Ettől  sportosabb és biztonságosabb is az autó, mert végszükség esetén a hátsó kerekek között amúgy fele-fele arányban elosztott nyomatékot úgy is újra tudja osztani, hogy minden egyetlenegy kerékre jusson, így csökkentve az alulkormányozottságot. 

Az átlagosnál több opció található a kiválasztható vezetési módok között, így a megszokottnak mondható Comfort, Sport, Race és Individual mellé további kettőt kapnak azok a Golf R-vásárlók, akik az R Performance csomagot is hozzácsapják az autóhoz: a Driftet és a Specialt. A Drift üzemmód a program aktiválásakor teljesen kikapcsolt ESP-vel a hátsó kerekekre juttatja a nyomaték nagy részét, a Special pedig egy különleges, a Nürburgring északi körére, a Nordschleifére optimalizált beállítást aktivál. Természetesen ezeknek a vezetési módoknak a használatát közúton nem ajánlja a gyár, minden alkalommal rá is kérdez a rendszer, hogy valóban ezt akarjuk, és tisztában vagyunk-e a felelősségünkkel. 

Két Golf egy áráért – VW Golf R teszt 91

Változtatható a műszerfal grafikája, egész sportos téma is található a választékban

Vezetés

320 lóerő. Ízlelgessük egy kicsit, mert ennél erősebb Golf még nem volt sorozatgyártásban VW emblémával. És pont úgy is megy, mint amikor elképzeled, hogy minden lóerőre szűk öt kilogrammnyi mozgatandó tömeg jut. A 4,7 másodperces gyorsulás lehengerlő, a hétfokozatú DSG váltó hihetetlen tempóban dobálja a fokozatokat egymás után. Szerencsére a más VW modellben előforduló, lassú manőverezésnél, parkolásnál jelentkező szerencsétlenkedésnek itt nyoma sincs. Ebben a sofőr semmi késztetést nem érez aziránt, hogy a kormány mögötti váltófülekkel maga próbálja meg kiválasztani a megfelelő fokozatot. Jó, legfeljebb akkor, ha a kipufogóból szeretne előcsalni egy egy komolyabb dörgést. A négy csöves kipufogó alapból is gyönyörűen szól, – akinek van még rá másfél milliója, az könnyebb, titán Akrapovic kipufogót is rendelhet a Golf R alá – de képes összeszorított szájjal, csendben is működni. 

Két Golf egy áráért – VW Golf R teszt 92

Óriási féktárcsa és kék féknyereg a felni mögött

Óriási különbség érezhető a különböző vezetési módok között kapcsolgatva, Comfort módban átlagos autónak álcázza magát a Golf R, csendben, könnyedén forgatható kormánnyal, kényelmes futóművel, takarékosan váltva is lehet vele autózni – ilyenkor a gyári 7,7 literes fogyasztást is különösebb nehézség nélkül lehet vele hozni – Race módban viszont megkergül az autó, keményebb lesz a kormány, feszesebb a futómű és a váltások is más fordulatszám mellett történnek. A Drift mód zárt pálya híján ezúttal kimaradt a táncrendből, de a Golf R kombi változatának bemutatásakor ezt alaposan ki tudtuk próbálni, és akkor kiderült, hogy a rendszer valóban képes arra, hogy hátsókerekes autóként pörögjön vele, aki fogékony az ilyen fajta szórakozásra.

Két Golf egy áráért – VW Golf R teszt 93

Titán kipufogó is rendelhető hozzá

Igazán élvezetes a Golf R a műsorának minden eleme, ha muszáj lenne valamin fogást keresni rajta, akkor legfeljebb a kormányzást lehetne kritizálni, ott lehetne több közvetlenség, élet a működésben. De ezen kívül minden nagyon rendben van, a motor, váltó működésétől az remek futóművön át az elöl 357 mm átmérőjű, 34 mm vastag féktárcsával dolgozó fékig, vagy a szépen muzsikáló kipufogóig. Fogyasztása hátköznapi használat mellett 8 liter alatt is megáll, ha néha megőrülsz a kormány mögött, akkor 11 liter körüli átlaggal számolj, ha pedig ész nélkül tolod, akkor a 14-16 literes fogyasztáson se lepődj meg. 

Költségek

Ami a legviccesebb, hogy a Golf R nem is irgalmatlanul drága, ha a mostani elmebeteg árakon árult átlagos teljesítményű autókkal vetjük össze, hiszen az alap Golf is 9,8 millió forintba kerül, kevesebb, mint feleennyi lóerővel. Legalábbis a 17,6 millió forintos alapára, mert persze egy halom pénzt lehet még a Golf R-re költeni. Az alapáras fehéren kívül 265 vagy 330 ezer forint a metálfényezés felára, attól függően, hogy mélyfeketét vagy a lapiz-kéket választja-e a vevő. A kék a drágább. Cifra, 19 colos kerékre további 310, 360 ezer forintot lehet elverni, a durrogós, Performance kipufogó 1 670 000, az adaptív lengéscsillapító 373 ezer forintos tétel. A head Up Display 300 ezer forint, a IQ.Light, LED-Mátrix-főfényszóró 419 ezer forintba kerül, a panoráma üvegtetőért 465 ezer forintot kérnek. Szóval elképesztő összegeket lehet mér rálocsolni az alap, 17,6 millió forintos indulóárra. 

Két Golf egy áráért – VW Golf R teszt 94

Az R változatban LED-csík köti össze a fényszórókat

Volkswagen Golf R 2.0 TFSI DSG 4Motion és vetélytársai – Listaár, forint
Volkswagen Golf R (320 LE) 17 685 600
Hyundai i30 N Performance 2.0 T-GDi 8DCT (280 LE) 13 389 000
Renault Megane R.S. TROPHY TCe 300 EDC (300 LE) 15 199 000
   

Értékelés

Aki az új Golf R mellett dönt, szinte két autót kap a pénzéért. Hét közben, polgári használat mellett pont annyira kényelmes és hétköznapi autó, mint bármelyik másik Golf, hétvégén, vagy ha szükséges, akkor pedig igazi élményautóvá válik. Hörög, röfög, nagyon megy és a világ összes gumiját képes elfüstölni. 

Mellette – Ellene
 
  • Erős motor
  • Jól hangolt, villámgyors váltó
  • Remek futómű
  • Egyedi drift üzemmód
  • Élhető méretű utastér
  • Jó kipufogóhang
 
  • Rémes kezelőfelületek
  • Óriási baklövés az R gomb elhelyezése
  • Irgalmatlan drága, ha minden sportos összetevőt beleválogatsz

Szavazás

Hány pontot adnál a nagggyon sportos, 320 lóerős VW Golfnak
átlag
7.30
szavazat
643
Hány pontot adnál a nagggyon sportos, 320 lóerős VW Golfnak
a