Röviden – Ford Tourneo Connect L1 – 114 LE
Mi ez? A Ford Transit Connect személyszállító változata, a Tourneo harmadik generációs, 2022-től létező kiadása, ami már a VW Caddy alapjaira épül.
Mit tud? Karosszériahossztól függetlenül akár hétszemélyes változatban is készülhet. 1,5 literes benzinmotorral szerelték, de dízel erőforrásokkal is megvásárolható.
Mibe kerül? A Ford Tourneo Connect ára nettó 9 725 197 forintról indul, és ennyiért egy manuális váltós, benzines motoros változathoz juthatunk hozzá. A tesztünkben szereplő rövid tengelytávolságú, benzinmotoros, hétfokozatú, automata váltóval szerelt Tourneóért nettó 10 174 016 forintot kell letenni az asztalra.
Kinek jó? Elsősorban családi autó, de kiválóan alkalmas lehet a kis- és közepes vállalkozásoknak is, ahol egy tetszőlegesen variálható utasterű, és adott esetben furgonként is funkcionáló járműre van szükség.

Egy hónappal ezelőtt mutatkozott be idehaza a Ford Tourneo Connect legújabb, harmadik generációs változata, ami már a VW Caddy alapjaira épül. „A Fordwagennek” is becézett újdonságra igénybe vehető a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása, így elképzelhető, hogy sikerül visszahozni a családi egyterűek piacát a sír széléről. És végül is miért ne sikerülne? Hiszen a Ford Tourneo Connect garantáltan beindítja a fantáziát, ha az utastér variálásáról van szó. Lássuk, mit tud az amerikai-német együttműködésben készülő modell!

Külső

Bár a Volkswagennel közös alapokra épül, a 2022-ben piacra került új Ford Tourneo Connect nem egy átlogózott példány. Sokkal több annál, hiszen van saját stílusa és karaktere. A frontrész kialakítása a keskeny fényszórókkal, a nagy méhsejtmintázatú hűtőmaszkkal, valamint a markáns légbeömlőkkel ellátott lökhárítóval jól megkülönböztethetővé teszi a Caddytől. Ha nagyon hasonlítani kellene, akkor inkább a Ford Explorert lehetne mellé állítani.

A hátfalhoz viszont nem igazán nyúltak hozzá. Ez nem feltétlenül baj, mert a jelenleg gyártásban lévő személyszállító Caddy hátfala szerintem nagyon jól sikerült. Egyszerre modern és elegáns. Egy apró eltérés azonban mégiscsak felfedezhető a két modell között ebből a szempontból. A hátsó ablak alatti, nyújtott trapéz alakú mélyedést megfordították, így a Tourneo Connectnél a rövidebb éle lefelé néz, enyhe disszonanciát hozva ezáltal a dizájnba.

2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 1

A modell jelenleg kétféle méretben készül.  A rövidebb változat – mint amilyen a cikkünk alanyául szolgáló tesztautó is – 4501 mm (L1), a hosszabb pedig 4854 mm (L2) hosszú karosszériával bír. Mindkét variáns egységesen 1812 mm magas és 1855 mm széles a tükrökkel együtt. Jó hír, hogy bármelyik variánsra is essen a választás, mind az L1, mind pedig az L2-es Tourneo Connect megrendelhető hét üléssel. Ha valaki viszont értékelhető csomagtartó-kapacitásra vágyik a hét ülés mellé, akkor inkább a hosszabb tengelytávolságú változattal érdemes megbarátkoznia.

A Tourneo Connect jelenleg háromféle – Titanium, Active és Sport – felszereltségi szinten rendelhető. Jövőre pedig megjelenik a kínálatban a belépő szintnek tekinthető Trend csomag. Tesztjárművünk a Titanium felszereltséggel gördült le a VW-konszern lengyelországi szerelőszalagjáról. Ez annyit tesz hozzá a külsőhöz, hogy a hűtőrács széleit krómbevonattal látták el, de ugyanilyen díszítést kapott a ködlámpa kerete is a lökhárítóban. Mindemellett a külső visszapillantók házát feketére fényezték, a B oszloptól kezdődően pedig sötétített ablakokat építettek be a karosszériába és az ajtókba.

2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 71

Jól áll neki a piros.

Belső

A Ford Tourneo Connectbe nagyon könnyen lehet be-, illetve kiszállni a közel 90 fokban nyitható oldalsó ajtóknak, valamint a különösen praktikus, széles tolóajtóknak köszönhetően. A csomagtartó felfelé nyíló ajtó felnyitásával férhető hozzá, ami csinos kis esőbeállóként is használható a ki- és bepakolás idejére.

Az utastér tekintetében a modell jobban őrzi a „caddys” stílusjegyeket, de azért ezt is igyekeztek valamelyest „fordosítani”. A nem túl magas, nem túl széles, kifejezetten személyautós műszerfal megegyezik a Caddyével, de a kormánykerék betétje és a rajta lévő nyomógombok eltérőek lettek.

A műszerfalhoz alapáron 8,25 colos multimédia-kijelző trónol, de felárért akár 10 colos egységgel is kérhető a Tourneo. Az infotainment- és a multimédia-rendszerben számtalan funkció kezelhető. Ezek egy része nélkülözhetetlen a Tourneo napi használatához, másik részéhez viszont ritkábban nyúlhat hozzá egy felhasználó. A navi, a járműstátusz, illetve a rádióállomások egy-egy érintéssel előhívhatók, egy-két hasznos funkcióhoz azonban mélyebbre kell ásni magunkat a menürendszerben. Szükség esetén ugyanis innen szabályozható a digitális klíma levegőbefújásának iránya, illetve erőssége, vagy kezelhetjük a rádió hangzásának irányát.

2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 72

A Tourneo műszerfala teljes mértékben személyautós.

A tárolórekeszek terén a Ford Tourneo Connect tulajdonképpen simán hozná az átlagos családi szedánok szintjét, de mivel van egy nagy polca a szélvédő felett, ezért lényegében meg is haladja azokat. A félliteres üdítők az oldalajtók oldalzsebeiben rejthetők el, és akad még két pohártartó a két ülés között, a könyöklő előtti részen is a kávéspoharaknak. Az okostelefonoknak pedig az automata váltó kezelőpanelje előtt jutott hely, ahol rendelkezésre áll egy vezeték nélküli töltő is. Ezenkívül a műszerfal tetején található kis nyitott fakkba, továbbá a kesztyűtartóba is lehet pakolni ezt-azt. A tervezők a hátsó üléssorban ülőkre is gondoltak, hiszen a tolóajtókon is van egy-egy mélyebb zseb. Az első utasülések háttámlájára pedig lehajtható, pohártartóval ellátott tálcákat szereltek.

2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 73

1185 mm szélesre nyitható mindkét tolóajtó.

A kényelem szempontjából az első sorban lévő AGR-ajánlással (Aktion Gesunder Rücken, Egészséges Hát Munkacsoport) készített ülések dicséretet érdemelnek, mert jobb megtámasztást biztosítanak a lábaknak, négy irányban állítható gerinctámaszuk pedig kényelmes és egészséges üléspozíciót tesz lehetővé. A legnagyobb lábtérrel (998 mm) az első üléssorban ülők számolhatnak, a második üléssorban viszont kissé korlátozottak a lehetőségek. A lábtér a hátsó sorban 929 mm-t tesz ki ebben az esetben, ha be akarok ülni magam mögé, akkor már nem tudok felvenni egy kényelmes üléspozíciót a középső üléssorban.

Pozitívum viszont, hogy a második üléssorban mindhárom ülés teljes értékű, azaz akár három felnőtt is utazhat hátul egyszerre. Gyerekülésből viszont csak kettőt lehet berakni, ráadásul kissé körülményesen. Valamilyen okból kifolyólag az ISOFIX-pontokat cipzárok mögé rejtették, de ha ezeket lehúzzuk, akkor sem lehet könnyen rátolni a gyerekülések csatlakozóit a kis fém kampókra. Nagy kár az is, hogy középső ülésből nem lehet kihajtani egy könyöklőt, mindez ugyanis még tovább fokozhatná a kényelmet.

2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 74

Szerencsére akkor sincs gáz, ha a gyerekeknek a kocsiban kell elkölteniük az uzsit.

Ezt a kis kellemetlenséget jól ellensúlyozza, hogy az utastér nagyon jól variálható. Ha nagyobb rakományokat szeretnénk szállítani, akkor érdemes harmadik üléssort kivenni, a második üléssort pedig teljesen összehajtogatni. Élére állítva ugyanis kevesebb helyet foglal és több szabad felület marad a rakománynak. A padlón lévő rögzítőpontok pedig lehetővé teszik azt, hogy megvédjük a szállítandó dolgokat a menet közben történő elmozdulástól.

Ötszemélyes egyterűként használva érdemes a hatodik és a hetedik ülést összehajtani, ha éppen nincsenek használatban. Csak így nyerhetünk magunknak ugyanis egy kis rakteret. A rövid tengelytávolságú, hétüléses kivitelben ugyanis, ha minden ülés normál pozícióban van, akkor a szabadon hasznosítható csomagtér térfogata gyakorlatilag egyenlő a nullával. Az utolsó sorban lévő ülések háttámláinak lehajtásával viszont körülbelül 1213 literes raktérre tehetünk szert.

2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 75

Így is le lehet hajtani a hátsó sor üléseit.

Az utastér anyagválasztása elegáns és kellően személyautós, hiába furgonalapokra épül. Az üléseket, illetve a kormánykereket bőrborítás védi a szennyeződésektől. A padlóra könnyen porszívózható, strapabíró szőnyeg került, és a lehajtható székek háttámláját is ellátták szövetkárpittal. Az oldalburkolatok is strapabírónak tűnnek, várhatóan nem karcolódnak egykönnyen. A tervezők igyekeztek praktikus megoldásokkal feldobni az utasteret. Így a B oszlopon egy-egy ruhafogas kapott helyet, a kerékjavító készletet pedig a harmadik üléssornál, az oldalfalban rejtették el. Bárki, aki látta a kocsit, mindig megjegyezte, milyen jó lenne, ha a leghátsó ablak billenthető lenne. Én ennek őszintén szólva nem éreztem szükségét, mert ha megy a klíma, elég levegő jut a harmadik üléssorba. Az viszont tény, hogy a legjobb kilátás itt áll rendelkezésre, mert a hatodik és a hetedik ülés van a legmagasabban.

Technika

A Tourneo Connect motorpalettáján alapvetően a Ford saját fejlesztésű dízelmotorjai kaptak helyet. Ha a gázolajjal hajtott változatokat nézzük, akkor a belépő szintnek a 102 lóerős és 280 Nm nyomatékú 2.0 literes dízelmotor tekinthető, az ennél valamelyest nagyobb teljesítményt preferálók számára a 122 lóerős és 320 Nm nyomatékú változat lehet ideális választás. A városban sokat jövő-menő felhasználók számára viszont bekerült a motorpalettába egy 1,5 literes, 114 lóerős, 220 Nm-es nyomatékú benzines blokk is. Tesztautónk hajtásáról éppen ilyen erőforrás gondoskodott. Állítólag később lesz teljesen elektromos hajtás is.

2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 76

Szükség esetén lekapcsol két hengert az 1,5-ös benzines blokk.

Az alacsonyabb fogyasztás érdekében a Tourneo Connectnél az alapfelszereltség része a stop-start rendszer, illetve kisebb károsanyag-kibocsátás érdekében a dízelek hidrogénezett növényi olajjal (HVO) és gázból folyadékká alakított, úgynevezett GTL üzemanyagokkal is működtethetők. Valamennyi modellváltozatnál a hatfokozatú, manuális sebességváltó tekinthető az alapfelszereltség részének. A 102 lóerős dízelmotor kivételével azonban valamennyi blokk hétfokozatú, dupla kuplungos automata váltóval is megrendelhető.

Ha valaki szeretné, akkor összkerékhajtással is választhatja a modellt, ami jobb tapadást ad laza vagy csúszós útfelületeken. A rendszer a pillanatnyi körülmények és útviszonyok alapján automatikusan osztja el a kerekek között a vonóerőt. Az összkerékhajtás 122 lóerős dízelmotorral, hatfokozatú, manuális sebességváltóval szerelt változatokhoz kérhető. Gyári kiegészítőként alsó motorvédő lemez is rendelhető azok számára, akik rendszeresen autóznak rossz minőségű utakon.

2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 77

Ahol a kör van, csak ott szól éppen a hangszóró.

A modell 19 féle vezetéstámogató rendszerrel készül, amelyek között ott találjuk az ütközésre figyelmeztető rendszert, az aktív sávtartó asszisztenst, az éberségfigyelőt, a sebességtartó automatikát, az adaptív tempomatot, a hegymeneti elindulást segítő rendszert, az első és hátsó parkolássegítő szenzorokat, a tolatókamerát, illetve a keresztirányú forgalom figyelőt. Mindamellett a kiállássegítő rendszer automatikusan felméri a párhuzamos vagy merőleges parkolóhelyeket, majd egy gombnyomásra beállítja oda vagy kikormányozza onnan az autót, miközben a vezető kezeli a gázt, a féket. A Pro Trailer Backup asszisztens pedig segít elkerülni, illetve mérsékelni, hogy tolatás közben az utánfutó ‘bebicskázzon’.

Vezetés

A Ford Tourneo Connectet úgy használtam, amire szánták: betereltem a családot az utastérbe és azt mondtam, hogy mostantól fogva ezzel megyünk mindenhová. A gyerekek napról napra jobban belakták a kocsit, lassan már minden ajtózsebből előbukkant valamilyen plüssmackó vagy baba. Vajon miért szerették meg ilyen gyorsan? Elképzelhető, a jó komfortja miatt?

A Tourneót elöl stabilizátorral ellátott McPherson felfüggesztéssel szerelik, hátul pedig tekercsrugókkal, vontatókarokkal és Panhard rúddal rendelkező tengelyt alkalmaznak. Ennek eredményeképpen a Tourneo kerekei és felfüggesztése elnyelik a kátyús, széttöredezett aszfalt miatt keletkező döccenéseket és rázkódásokat. A karosszéria még rossz minőségű útburkolaton autózva sem veszi fel a futómű felől érkező zajokat. A burkolatok nem zörögnek vagy nyekeregnek menet közben, mindössze a csomagtartóroló sarka rezonál be valamennyire. A Tourneo vezetése olyan, mintha légpárnákon siklana. Utoljára egy vadonatúj Volvóban éreztem ilyet. A jó hangszigetelésnek köszönhetően a külső zajok csak nagyon mérsékelten szűrődnek be. A sofőr és az utasai kizárólag az utazás élményére koncentrálhatnak.

2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 78

Ez már nem egy doboz, hanem egy áramvonalas forma.

Az 1,5 literes négyhengeres blokk alapvetően csendes járású, bár magas fordulatszámon dolgozik. Persze városi tempónál 1900-2000 körül van a percenkénti fordulatszám, de gyorsításoknál, fokozatváltás előtt a 3-4000-et is elérheti ez az érték. 100 km/órás sebességnél is átlagosan 3000-et fordul a főtengely percenként. Zavaró-e mindez? Nem, egyáltalán. A benzines blokk olykor-olykor sportosan búg fel, de a megfelelő utazósebességet elérve gyorsan elcsendesül. Érdekesség, hogy részterhelésnél takarékossági okokból lekapcsol két hengert. Nem vezethető sportosan, de lomhának vagy komótosnak egyszer sem tapasztaltam, abszolút illik ez a 114 lóerős teljesítmény a 2150 kilogramm össztömegű autóhoz.

Mivel nem egy hosszú jármű, ezért könnyen lehet vele parkolni. A nagy tükrök és a színes tolatókamera kiválóan segíti a sofőrt a hátrafelé történő beállásokban. Az ember keze kis sebességnél sem fárad el a kormány tekergetésében, a kormányzása direkt, kis ívben fordul. A Tourneo egyik leghasznosabb vezetéstámogató rendszere, az aktív sávtartó asszisztens elég jól tudja olvasni vezetés közben az útburkolati jeleket. Ebből kifolyólag meglehetősen aktív asszisztensnek tekinthető: rendszeresen, szinte észrevétlenül belepiszkál a kormányzásba, akkor is, ha mondjuk még egyik kerék sem ér hozzá a felezővonalhoz.

2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 79

Elegáns LED-csíkokat alakítottak ki a fényszórókban.

Összességében jó vezetni a Tourneót, ezzel csak úgy falná az ember a kilométereket, akár autópályán vagy városban. Mivel nem túl magas a műszerfala, ezért kiválóan rá lehet látni a kocsi elejére, az oldalsó tükrök pedig széles képet adnak a Tourneo környezetében lévő autókról, tereptárgyakról. Étvágya közepesnek mondható, ugyanis a néhány napos teszt alatt 7,8 litert fogyasztott 100 kilométerre vetítve, főként városban, illetve agglomerációban közlekedve.

Költségek

A Ford Tourneo Connect ára nettó 9 725 197 forintról indul, és ennyiért egy manuális váltós, benzines motoros változathoz juthatunk hozzá. A dízeles társa picit drágább, mivel a 2.0 literes, 102 lóerős motorral szerelt változat 9 768 504 forintba kerül. A tesztünkben szereplő benzines, automata váltós, Titanium felszereltségű, rövid tengelytávolságú Ford Tourneo Connectért nettó 10 174 016 forintot kell letenni az asztalra.

A nagycsaládosok autóvásárlási támogatásával viszont tovább faragható a modell ára. Ennek azért is van jelentősége, mert korábban a hazai sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Tourneók értékesítése gyakorlatilag készletről fog menni idén, magyarán, ha valaki megrendeli, akkor 2-3 héten belül már át is veheti a járművet. Ez fontos szempont lehet azok számára, akik igénybe kívánják venni a 2,5 millió forintos állami támogatást. Figyelni kell viszont arra, hogy ne specifikáljuk túlságosan egyedire a modellt, mert akkor később kerül gyártásba. Ergo lehet, le kell mondani azokról az extrákról, amelyek nincsenek benne az adott felszereltségi csomagban. A nagycsaládosoknak viszont inkább az L2-es verziót ajánlanánk, mert ott nagyobb, 1720 literes csomagtartóval számolhatnak a leghátsó üléssor lehajtásánál.

Ha valaki biztosra akar menni, akkor pluszgaranciát is vehet hozzá. A Ford alapból 2+3 év vagy 150 ezer kilométeres garanciával kínálja a Tourneót, de akár 250 000 kilométeres futásteljesítményre vonatkozó extra garancia is kérhető hozzá 299 291 forintért.

A Ford Tourneo Connect és vetélytársai – Listaár, forint (nettó)
Ford Tourneo Connect Titanium L1 (114 LE) 10 174 016
Mercedes-Benz T-osztály 180 (131 LE) 11 086 400
Volkswagen Caddy Kombi (TSI 114 LE) 11 745 929
Peugeot e-Rifter (100 kW/136 LE – elektromos) 12 201 574
2,5 milliós kedvezmény jár erre az autóra 80

A rövid tengelytávolságú, benzinmotoros, Titanium felszereltségű változat jelenleg a belépő szintet képviseli.

Értékelés

A Ford Tourneo Connect egy kényelmes és komfortos családi egyterű, ami nemcsak a hosszú, hanem kisebb távolságok megtételére is alkalmas. Amolyan családi mindenes, amit kirándulásokra, vagy akár áruszállítóként is lehet használni. Nem olyan divatos talán, mint a szabadidő-autók, de praktikumban könnyedén fölébük kerül. A 21. századi vívmányok ott tombolnak a műszerfalán, és kívülről is látszik, hogy ez nem furgon. Nagycsaládosoknak ideális választás lehet, de akár taxiként, vagy VIP-shuttle mikrobuszként is megállhatja a helyét.

Mellette – Ellene
 
  • Gazdag alapfelszereltség
  • Csendes motor
  • Kiváló rugózás
  • Szabadon variálható utastér
  • Hétszemélyes kivitel az L1-es verziónál
 
  • Kicsi csomagtér hétüléses verziónál
  • Kihajtható könyöktámasz hiánya a középső üléssorban
  • Nehezen hozzáférhető ISOFIX-pontok

Szavazás

Hogy tetszik az új Ford Tourneo Connect?
átlag
7.01
szavazat
288
Hogy tetszik az új Ford Tourneo Connect?