Röviden – Kia Niro, 2022 | |
---|---|
Mi ez? | A Kia 2016-ban mutatta be kompakt crossoverét, a Nirót, 2022 tavaszán pedig megérkezett belőle a második generációs modell is |
Mit tud? | Kívül csinosabb, belül modernebb, mint eddig és továbbra is létezik öntöltő hibrid, külső áramforrásból tölthető hibrid és tisztán elektromos változat is |
Mibe kerül? | Hagyományos hibridként már 9 999 000 forinttól kapható az új Niro, míg a legdrágább, elektromos hajtásúért 15 699 000 forintot kérnek |
Kinek jó? | Akik megbízható, népszerű elektromosított autót keres, annak a Niro tökéletes lehet, és a mezei hibridtől a teljesen elektromosig mindenféle létezik belőle |
Elektromos hajtás nélkül mostantól nem lehet majd Kia Nirót kapni, a második generációs modell már csak hibrid, plug-in hibrid és tisztán elektromos verziókban készült. A hazai piac számára is fontos elődmodell után a Kia egy még inkább vonzó ajánlattal érkezett a második felvonásra. Minden szögből igazi különc, de funkcióját tekintve pontosan azt adja a vásárlóknak, amire szükségük van, vagy még egy kicsit többet is. A tágas és tetőtől talpig mindennapi családi használatra tervezett Niró második generációja megérkezett Magyarországra. Gyors kört tehettünk hazai utakon az újdonsággal, hamarosan viszont hosszabb távú tesztre is fogjuk a lehető legtöbb változatot!
Külső
Roppant mód érdekes, hogy a Kia az utóbbi talán 10 évben teljes fordulatot vett dizájn terén. Rövid távú célkitűzésük volt a 2010-es évek elején, hogy a márka vásárlóit ne csak a praktikum, hanem érzelmek is vezéreljék. Fontos megfogni a vásárlót, bevonzani, ezt pedig olyan megszólító formatervekkel lehet, mint az új Niróé. Azonnal érzelmeket vált ki, hogy milyet, az egyén függő, de gondoljuk csak az első Juke-ra, az ilyen merész formatervek úgy tűnik működnek.
Semmihez nem hasonlítható formák alkotják a második generációs Kia Nirót. A már több mint 10 éve használt tigrisorr dizájnt is kiterjesztették, például a szélvédő formájára, az orrán pedig széthúzták, így nem hangsúlyos, nem vezeti középre a szemünket, de messziről nézve azért látszik. A furcsa formájú fényszórók nappali menetfényeinek törése elsőre lehet, hogy semmire nem emlékeztet, de a Kiánál erre is adnak magyarázatot, ez bizony az EKG-n látható szívdobbanás mintája, ami többfelé visszatér az autón.
Hangsúlyosan kiemelték a C oszlopot a dizájnból, ami fontos elem a Nirón, légcsatornát rejt: az ablak tövében áramlik be, a hátsó lámpák belső oldalán pedig kifelé a levegő. Ez a megoldás is segített abban, hogy a Niro alaktényezője 0,29 lehessen. Hossza 4420, szélessége 1825, magassága legfeljebb 1570 mm, a tengelytáv pedig 2720 mm, vagyis nőtt az elődhöz képest, az elektromos változat pedig 2,5 centivel magasabb a hibridnél és a plug-in hibridnél.
Belső
Külső méreteinek növekedése kihatott az utastérre is, a két centis tengelytáv növelés mellé még két centivel vékonyítottak az első ülések háttámláján, így hátul plusz 4 centiméterrel növekedett hátul a tér a térdeknél. Rendkívül tágas teret kínál belül, ami igaz az elektromos változatra is, ehhez viszont meg kellett emelniük a karosszériát.
Aki ült mostanában új Kiában, annak ismerős lehet dizájn a Niróban, egyes részegységeivel találkozhattunk már a Sorentóban, a Sportage-ben és az EV6-ban is. Utóbbitól örökölte a két 10,25 colos kijelzőt a műszerfalra, ezek közös keretben működnek, a képük élet, a menü rendszer pedig könnyen kiismerhető, csak a főmenü túlságosan hasonló ikonjai között kell kiismernünk magunkat.
Ügyes megoldás a változtatható érintő gombsor a középső kijelző alatt, gyorsgombok lehetnek rajta a multimédiához, vagy épp teljes klímakonzolra is válthatunk, a hőfokvezérlés klasszikusan tekerős.
Magasan ül a sofőr, a kilátás rendkívül jó, de emiatt furcsa szögben áll a kormány, sokakat ez persze nem fog zavarni. Anyagminőségben kevés a kivetnivaló, egyedül az ajtókárpitok nagy műanyag felületei kérdőjelesek, viszont a kormány bőrözésének jó minősége és a kellemes üléskárpitok igazán hangsúlyosak, így elviszik a figyelmünket.
Csomagtere mindhárom modellnek más méretű, a legkisebb a konnektorról is tölthető hibridé, 348 liter, a hagyományos hibridé 451, a tisztán elektromosé pedig a legnagyobb, 475 literes.
Technika
Az első generációhoz hasonlóan az új Kia Niro is többféle hajtáslánccal kapható, öntöltő hibrid, külső áramforrásból is tölthető hibrid, valamint tisztán elektromos hajtású is készül belőle. A hibrid és a PHEV-változat egyaránt az 1,6-os GDI benzinmotorra épül – ez Atkinson-ciklusú, szívó- és kipufogóoldalon változó vezérlésű, közvetlen befecskendezéses motor -, amelyhez hatfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltó csatlakozik. Előbbiben 32, utóbbiban 62 kW-os villanymotorral dolgozik együtt a négyhengeres, 105 lóerő és 147 Nm leadására képes belső égésű motor. Az öntöltő hibridben 1,3, a konnektorból tölthető hibridben pedig 11,1 kWh-s akkumulátor található, a hajtáslánc rendszerteljesítménye 139, illetve 180 lóerő.
A tisztán elektromos változat 64,8 kWh-s lítiumion-akkumulátorcsomagot kapott, ez látja el energiával az állandó mágneses szinkronmotort, ami 204 lóerős csúcsteljesítmény leadására képes, forgatónyomatéka 255 Nm, amelyet szinte azonnal a kerekekre küld. Ez korábban 395 Nm volt, amivel néha nehéz volt úgy autózni, hogy a kerekek maradéktalanul át is vigyék a nyomatékot az útra, az új generációhoz visszavettek belőle. Az elektromos Niro csúcssebessége 167 km/óra, a 0-100-as gyorsulást 7,8 másodperc alatt tudja le.
Elektromos hatótávban a PHEV esetében 65 km, míg a teljesen elektromos kivitelnél a szabvány szerint 463 kilométerrel lehet számolni. A lemerült elektromos Niro teljes töltése 230 voltos háztartási konnektorból 27 óra 30 percig tart, ami nem épp életszerű mutatvány. Ugyanakkor 6 óra 20 percet kell töltőn lógnia 11 kW-os wallboxon, azaz este már otthon is fel lehet tölteni a kocsit. Viszont 50 kW-os DC gyorstöltőn 65, 100 kW-oson 45 perc alatt is feltölthető 10-ről 80 százalékosra az akksi.
Akkumulátorát a navigációs adatok alapján képes temperálni a Niro EV, így a töltőponthoz érve az optimális hőmérsékletű akkumulátorral lehet megkezdeni a töltést, ha épp egy töltő van beállítva úti célként. Emellett áramforrásként is használható az autó, az utastérben is található szerényebb teljesítményű 230 voltos konnektor, a külső csatlakozójáról viszont akár 3 kW-os teljesítményű fogyasztót is képes táplálni. Erről már komolyabb háztartási gépeket is lehet üzemeltetni, de szükség esetén akár másik elektromos járművet is lehet vele tölteni.
Vezetés
Magyarországra csak most érkeztek meg az új Niro első példányai. Már friss hazai rendszámokkal álltak sorba a modell hazai bemutató rendezvényén, ahol egy rövid körre vihettem el a plug-in hibrid verziót. Szörényi Andris már vezette akkor is, amikor még félig prototípus volt, Földes Attila pedig már az éles autók próbájáról is írt, így rajtam volt a sor, hogy kipróbáljam a Nirót.
Őszintén szólva élőben működik a formája, eléggé megosztó, felfigyelnek rá az utcán, benne van az előd karaktere, de sokkal merészebb. Ez az arc viszont egy elég kellemes autót takar. Patent a hangszigetelés, kimondottan kényelmes az ülése a vezetési pozíciót leszámítva, ami nálam nem teljesen kerek, 10 centivel alacsonyabban ülve lenne kényelmes.
Puhán fut át a hazai úthálózat úthibákkal teli mezsgyéjén, csak a gumik halk pattogása hallatszik síneken átgurulva is, végtelenül pihentető. Elöl hagyományos McPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve nem egy csoda megoldás, de a hangoláson és a jól megválasztott lengéscsillapítókon rengeteg múlik, mindenképp ez a Niro egyik legjobb pontja. A kormányzás sajnos nem, a sportosság persze messze áll tőle, alaposan könnyűre hangolták.
A plug-in verzió 65 kilométeres elektromos hatótávolságából nekem 40 maradt és a rövid tesztút dinamikus szakaszán sem fogyasztottam el teljesen, ami mindenképpen jót jelent. Könnyedén mozog, teljesen zavartalan a vezetése és azt sem lehet igazán észrevenni, amikor az 1,6-os szívómotor beindul. Harmonikusan működik a rendszer, a hajtások közötti váltás nem érezhető, és a villanymotor önálló működése közben is csak halványan vehető észre, hogy a hatfokozatú duplakuplungos váltó is dolgozik.
Költségek
Csodával határos módon a nemzetközi bemutató óta a Kia Niro tartani tudta az árait. Nem meglepő, hogy a legkevesebbet az öntöltő hibrid változatért kérnek, ennek az indulóára, ha nem is sokkal, de a lélektani 10 millió forint marad – jelenleg pontosan 9 999 000 forint. A külső áramforrásból is tölthető, nagyobb akkumulátoros változat 12 749 000 forinttól vihető haza, és a legdrágább, tisztán elektromos Niro 15 699 000 forintba kerül.
Ezek mind alapárak, az árlista másik vége bő kétmillió forinttal több minden hajtáslánc esetén, és ezen felül még extrákkal is meg lehet tömni az autókat. A metál- és prémium metálfényezések 180 és 235 ezer forintba kerülnek, a napfénytető 350 ezres tétel, és 200-500 forint közötti, változatos összetételű csomagokra is lehet még pénzt költeni.
Kia Niro, 2022 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Kia Niro HEV (141 LE) | 9 990 000 |
Hyundai Kona Hybrid (141 LE) | 10 299 000 |
Toyota Corolla Cross (197 LE) | 13 290 000 |
Suzuki Vitara Hybrid (102 LE) | 10 190 000 |
Értékelés
Piacvezető volt itthon a Kia Niro, amiben a villanyautós támogatásnak is szerepe volt, de anélkül is kellőképpen népszerű modellt tudhatott magáénak a koreai márka. Akik szeretik a merész formákat, de a tartalmat logikus, vagy családi igények határozzák, ők rajongani fognak az új Niroért, és tudjuk, hogy ők rengetegen vannak.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|