Röviden – Mazda CX-60 PHEV | |
---|---|
Mi ez? | A Mazda új, tekintélyes méretű, hátsó- és összkerékhajtással is kapható crossovere, amiből mi a négyhengeres, külső áramforrásból is tölthető hibrid változatot vezethettük. De kapható lesz soros hathengeres benzines és dízelmotorokkal is |
Mit tud? | Óriási, kényelmes, és nagyon finom autó, a Mazdától megszokott minőségben, lélekkel összerakva |
Mibe kerül? | Az árlistán 21 079 900 forintos árral szerepel a legolcsóbb Mazda CX-60-as, a legdrágább pedig 26 015 900 forint |
Kinek jó? | Aki szépen berendezett, jól használható belsejű, tágas SUV-ra vágyik, amihez hátsókerék-hajtás és soros hathengeres motorok is választhatók, az ne keressen tovább |
Amikor az autógyártók láthatóan a megúszásra mennek, ott spórolnak, egyszerűsítenek, ahol csak tudnak, akkor a Mazda fogja magát és kifejleszt egy vadonatúj, nagy méretű autók alá szánt padlólemezt, amit hátsó- és összkerékhajtásra optimalizáltak. Ha ez nem lenne elég, akkor még soros hathengeres motorok, és saját fejlesztésű nyolcfokozatú automatikus váltó is van az újdonságok között. Ja, és még valami, az új padlólemezzel megérkezett a márka történetének első, külső áramforrásból is tölthető hibridje is, igaz, ez csak négyhengeres motorral készül, de 327 lóerő a rendszer összteljesítménye. Ez utóbbit próbáltuk ki nemrég a márka leverkuseni központja környéki utakon.
Külső
A vadiúj Mazda CX-60 jelenleg a legnagyobb európai Mazda, 4745 milliméter hosszú, 1890 mm széles és 1680 mm magas, tengelytávolsága 2870 mm. Masszív kinézetű, tekintélyes méretű autó, amiről akkor is lerína, hogy hátsókerekesnek tervezték, ha ezt nem tudnánk róla. Elöl minimális a túlnyúlás, a kerekek messze elöl vannak, majd jön a hosszában beépített hathengeresnek is elég helyet adó motortér, aztán profilból nézve az egész látvány súlypontja a hátsó kerekekre nehezedik. Ránézésre a CX-60-as sokkal sportosabb hangulatú, mint amit szabadidő-autótól, crossovertől valaha elvárnánk. Megjelenésében szépen illeszkedik a CX-60 is a Mazda SUV-k sorába, megvan a hatalmas hűtőmaszk, a keskeny fényszóró, látványos légbeömlő és LED-es nappali fényből is tudtak egyedit faragni. Bár hibrideknél egy ideje szokás szégyenlősen elrejteni a kipufogót, a CX-60-ason négy, igaz, nem valódi, hanem álkipufogó is látszik az autó hátulján, míg az igazi, kevésbé látványos darab csak az autó alá hasalva pillantható meg.
Belső
Míg külsőre nincs annyira nagy különbség a két stílusú – Takumi és Homura – változatok között, addig bent teljesen más hangulat fogadja az utasokat. Míg a Homurát kívül a méhsejtmintájú fényes fekete hűtőmaszk, a szárnymotívum és oldalsó embléma, fekete tükrök és felnik teszik felismerhetővé, és bent is sportosabb hangulat uralkodik, addig a Takumi a fehér bőrkárpitjával, világos fabetéteivel sokkal inkább elegáns atmoszférát kölcsönöz az utastérnek. Ami hatalmas: az első válltér 1504 mm széles, és hátul sem kell nyomorogni, ott 1441 milliméteren lehet osztozkodni – ezek 44, illetve 50 mm-rel nagyobbak a CX-5 méreteinél. A minőség és kidolgozás parádés, a fehér kárpit díszvarrásai gyönyörűek, ilyen nem igazán látni máshol.
Emellett az utastér ergonómiája is kiváló, vezetés közben is biztonsággal kezelhető benne minden, nem vonja el a figyelmet az, hogy egyáltalán megsejtsd, merre is kell keresni, amit épp be- vagy kikapcsolnál, beállítanál, és a gombok, kapcsolók működése is olyan, amit tanítani lehetne. Talán az automatikus váltó fokozatválasztója lehetne kisebb, bár akkora hely van a két első ülés között, hogy igazából ez a bumfordi kar sem különösebben zavaró. Műszerfala egy nagy TFT-kijelző, természetesen változtatható tartalommal és dizájnnal, illetve van még egy másik, 12,3 colos központi kijelző is, amit a középkonzolon lévő tárcsával lehet vezérelni.
Aki utálja beállítgatni az ülést, kormányt, HUD-t és a tükröket, hogy minden a megfelelő távolságra legyen, annak segít a Mazda, elég, ha a menüben megadja a magasságát, és az autó elvégez helyette mindent. Persze mi is kipróbáltuk – általában párokba rendezve vezetünk külföldi autóbemutatókon -, de mindkettőnknek kissé magasra és a kormánytól messze állított ülést gondolt jónak a rendszer, amit persze azonnal korrigáltunk, és csak utána mentettük el a beállítást. Amit később az autó arcfelismerő rendszere bármikor magától visszaállít, ha meglát minket újra a kormány mögött. De nem csak az üléshelyzetet, hanem összesen 250 különböző beállítási adatot tárol a rendszer – az audiobeállítástól a klímáig -, amiket képes különböző személyekhez kötni. A beállításhoz később semmit nem kell nyomkodni, az autó arcról felismeri, ki fogja épp vezetni.
Csomagtartója 570 literes, ami a hátsó ülések háttámláinak ledöntése után 1148 literre növelhető, plafonig pakolva pedig akár 1726 liternyi poggyász is berámolható hátra. A csomagtérben 12 V-os egyenáramú, 150 W-os teljesítményű fogyasztóval is terhelhető töltőaljzatot találunk, de 230 voltos konnektor is elfért hátul, ami 1500 wattos, így háztartási porszívót vagy éppen egy kávéfőzőt is simán ellát energiával.
Technika
Bár a CX-60-as izgalmas, soros hathengeres benzin- és dízelmotorokkal is kapható, amelyek hátsókerék-hajtású változatban is rendelhetők, mi most inkább csak a Mazda első konnektoros hibridjére koncentrálunk, ami kizárólag összkerékhajtással és automatikus váltóval kapható. Ebben a benzinmotor csupán négyhengeres, 2488 köbcentis, és a CX-5-ből lehet ismerős, de mégsem pontosan ugyanaz. A benzinmotor önmagában 141 kW – 192 lóerő – csúcsteljesítmény leadására képes, legnagyobb forgatónyomatéka 261 Nm. Ehhez jön a villanymotor 100 kW-os teljesítménye és 250 Nm-es csúcsnyomatéka, amivel a rendszerteljesítmény 327 lóerő és 500 Nm. Ez 5,8 másodperces 0-100-as gyorsulásra elegendő, viszont a csúcssebesség limitált, 200 km/óránál nem megy gyorsabban a CX-60-as, még ha tudna, akkor sem. A teljesen lemerült akksicsomagot háztartási konnektorból 4 óra alatt lehet feltölteni.
Tisztán elektromos hajtással a WLTP-szabvány szerint nagyjából 60 kilométert képes megtenni, és legfeljebb 100 km/órás sebességig működik az emissziómentes autózás, ennél nagyobb tempónál beszáll a benzinmotor is, akármilyen töltöttségi szinten is van a 355 voltos feszültségű, 17,8 kWh kapacitású, 175 kilogramm tömegű lítiumion-akkumulátor. Izgalmas még a nyolcfokozatú, Mazda-fejlesztésű automatikus váltó is, amely kompakt méretével kisebb helyet foglal el, így nem csökkenti a pedálteret, ami komfortos vezetőpozíciót tesz lehetővé. Magyarul elfér a vezető lába, nem kell oldalra eltolt pedálokat taposnia. Műszakilag is érdekes a szerkezet, amiben nem találni hidrodinamikus nyomatékváltót. Az új sebességváltó bolygóműveket és többtárcsás tengelykapcsolókat alkalmaz, a hidrodinamikus nyomatékváltót pedig tengelykapcsoló, valamint integrált villanymotor-generátor helyettesíti. Az erőátvitel így sokkal közvetlenebb és ami még fontosabb, gazdaságosabb is.
Vezetés
Igaz, hogy az új CX-60-asnál nem volt eddig erősebb sorozatgyártású Mazda, de a 327 lóerő egy ekkora testben nem elsősorban a sportos autózásról szól. Igaz, hogy álló helyzetből nagyon meggyőző az 5,8 másodperces gyorsulás, de a vezetővel 2 tonnán felüli saját tömeg sokat elvesz a mókából, pláne, ha kanyarognál is az autóval. Ennek ellenére a CX-60-as még mindig élvezetesen vezethető marad, hála az ügyesen hangolt futóműnek és a Kinematic Posture Control-nak, ami komolyabb oldalirányú gyorsulásnál is egyensúlyban tartja az autót úgy, hogy az ívbelső hátsó kereket fékezve csökkenti az oldaldőlést, és húzza vissza a karosszériát az útra.
Érdekes, hogy míg álló helyzetből indulva a gyorsulás valóban pillanatok kérdése, és a váltó, motor is remekül együtt dolgozik, hétköznapi autózás közben, ha hirtelen kellene meglódulni, akkor akár másodpercnyi tétovázás után indul csak meg igazán a hibrid CX-60. Valószínűleg ezt a jövőben lehet korrigálni egy szoftverfrissítéssel, ugyanúgy, mint az autó darabosságát. Itt is lehet még reszelni a vezérlésen, hiszen a tesztút végén annyira különböző vélemények fogalmazódtak meg a kipróbált autókról, hogy arra gyanakodtunk, nem egyforma állapotú példányok kerültek a tesztparkba. A tesztelők egyik fele végtelenül kifinomultan működő hajtásláncról, míg a másik fél néha darabos, bárdolatlan üzemről mesélt a párórás vezetés végén. Nekünk pont egy kevésbé finoman működő darab jutott, ami, miután kiautóztuk az akkumulátorból a töltést, érezhetőbben kulturáltabbá vált. Persze nem kell súlyos dolgokra gondolni, egyszerűen csak kevésbé finoman működik benne az elektromos és benzinmotor összehangolása, mint amire a körítés után vágynánk, de semmi komoly baj nincs vele.
Futóműve stabil, eltalált a kormányerő, és ahhoz képest, hogy mekkora testet vezet az ember, határozottan jó érzés a CX-60-as volánja mögött ülni. A karosszéria jól átlátható, jó fogású a közvetlen kormány, és a kezelőszervek, kapcsolók kezelése is biztonságos. Manőverezni is könnyű, hiába 4,7 méter és igen széles a kasztni, 5,4 méter sugarú körben képes megfordulni, a tolatásoknál pedig kamera segíti a vezetőt. Menetzaja elhanyagolható, csak kíméletlen gáztaposáskor jön nem túl bizsergető hang valahonnan a mélyből.
Költségek
Egyelőre csak a PHEV CX-60-asok árairól van információnk, ezek mind 327 lóerősek, nyolcfokozatú automatikus váltóval és összkerékhajtással érkeznek, tehát legfeljebb felszereltségben van köztük különbség. 21 079 900 forint a legolcsóbb és 26 015 900 a legdrágább változat ára. A sima metálfény felára 270, a Machine Grey, Rhodium White fantázianevű fényezéseké 340, míg a jellegzetes Mazda-vörös – Soul Red Crystal – metál felára 400 ezer forint. Különféle csomagokkal is lehet játszani, a Comfort csomag 1 120 000 forintért elektromosan állítható, elöl hűthető-fűthető, hátul fűthető üléseket, ki- és beszállási segédet, fáradtságfigyelőt, üléspozíció- és külsőtükör-memóriát tartalmaz. A Convenience&Sound csomag 1 100 000 forint, ebben 12 hangszórós Bose hangrendszer, elektromos mozgatású csomagtérajtó, sötétített üveg és vezeték nélküli telefontöltés található, a Driver Assist csomag 610 000 forintba kerül, és többek között adaptív LED fényszórót, automatikusan sötétedő külső és belső tükröket, adaptív tempomatot, digitális tolatókamerát kap az a vevő, aki ezt választja. Választható még panorámatető is, ez kereken félmillió forintba kerül.
Ezen felül a Mazda elég bevállalósan árgaranciát vállal az autókra, függetlenül attól, hogy amikor megérkeznek, éppen hogy áll a forint a dollárhoz, euróhoz képest. Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezető igazgatója szerint eddig háromszáznál is több előértékesítésen van túl a CX-60-as, ami rekordnak számít, az elmúlt 30 évben egyetlen Mazda-modellből sem ment el ennyi itthon a piaci bevezetés előtt. A legnagyobb érdeklődés a PHEV-modelleket kísérte, ebből 280 darabot rendeltek, de a hibridnél durván 2,5 millióval olcsóbb, 3,3 literes, soros hathengeres dízelből is elment bő 20 darab. Jellemzően egyéni vásárlók vannak az ügyfelek között, és szinte kizárólag a puccosabb, Takumi és Homura felszereltségi szintet választották. Pedig az alapfelszereltség sem szegényes, széria a kétzónás klímaberendezés, a 12 colos színes TFT központi érintőképernyő, a DAB rádió, a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-csatlakoztatás, a navigációs rendszer és a sebességtartó automatika.
A Mazda CX-60 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mazda CX-60 PHEV (327 LE) | 21 079 900 |
Ford Explorer PHEV (457 LE) | 28 262 000 |
BMW X3 xDrive30e (292 LE) | 21 650 000 |
Értékelés
Elegáns, sportos megjelenése, remek arányai, a végletekig kifinomult és lelkiismeretesen összerakott, tágas belseje is elég lenne ahhoz, hogy nagyon kívánatos modell legyen a Mazda CX-60-as, de ezt még megspékelték azzal, hogy sorhatos benzin és dízelmotorok és hátsókerék-hajtás is megtalálható az opciók között a most kipróbált, a márka életében szintén újdonságnak számító PHEV hajtáslánc mellett. Ismerve a Mazda elhivatottságát, fogadni mernék rá, hogy mire az első ügyfélautók jövő év elején megérkeznek, már nyoma sem lesz a tesztautók egy részénél tapasztalt bizonytalankodásnak.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|