Ha megkérdeznénk egy autórajongó kisfiút, középkorú embert vagy aggastyánt, hogy mitől BMW a BMW, válaszaikból aligha a 2-es Active Tourer körvonalazódna. Továbbra is távol van mindattól, ami ezt a márkát naggyá tette, mégis öröm, hogy az első generáció kifutásával a BMW nem fordított hátat a kompakt egyterűeknek.
Maradásukat az a 430 ezer autó indokolta, amit az elődből gyártott legnagyobbrészt a lipcsei üzem, ahol az új is készül.
Annál szomorúbb, hogy a 200 ezres példányszámig jutó Gran Tourerről viszont lemondott a BMW, gyártásának leállításával a prémiummárkától 5+2 üléses egyterűt keresőknek csak a Renault Kangoo technikáját recikláló Mercedes T-osztály marad. Kár ezért, mert a nyújtott verzió hódítási rátája igen magas lehetett, és a C4 Grand Spacetourer, a Grand C-Max, a Zafira C, a Grand Scénic és a Touran kifutásával elég sok nagycsaládos vevőnek lehetne alternatíva.
Külső
Változatlanul 2670 mm-es tengelytávval, kicsit növelt méretekkel áll előttünk az új 2-es Active Tourer. 4386 mm a hosszúsága, 1576 mm a magassága és 1824 mm a szélessége, amiből az orron a nekem arányosnál sokkal nagyobb részt foglalnak el a vesék. Az egyterűnek nem volt olyan szerencséje, mint a 3-as vagy a 8-as BMW-nek, amelyek párjukkal, a 4-es és a 7-es sorozattal ellentétben megúszták a vesemegnagyobbodást.
Nem ez az az autóforma, ahol a célszerűségből sokat lehetne és kellene áldozni a szépség oltárán. A hátul felhúzott övvonallal dinamikusabb lett a vonalvezetés, de a hátul ülő kisgyermekek kilátásának rontásával, az övvonal megemelésével és az ablakméret csökkenésével rögtön vissza is üt a dizájnelem.
Jót tesz a látványnak a 19 hüvelykig növelt felniméret, a tesztautót is feldobják a 839-es BMW Individual-keréktárcsák, de hogy megérnek-e 884 800 forintot egy családi autón, az kérdéses. A szén-dioxid-kibocsátást 4 grammal, 130 g/km-re rontják a 16-os alapszetthez képest. Kár, hogy fekete a külső tükrök szára és a tükörház alsó része, mert így elüt a karosszériától, és a színeltérés még jobban kiemeli az eleve kicsit ormótlan tükrök nagy méretét.
Érdekes a süllyesztett kilincs. A karosszériába belesimuló kilincsnek van egészen minimális aerodinamikai előnye, de elsősorban szebb, viszont nehezebbé teszi a mentést balesetkor, mint egy jól megragadható kilincs, amibe kampót akasztva könnyebben nyitható egy deformálódott, beszorult ajtó.
Kiváló érték a 0,26-os alaktényező. Elérésében segít többek között az első lökhárítók szélén a légfüggönyt megvalósító két függőleges nyílás, amivel mérsékelhető az örvénylés a kerékjáratokban, a rejtett kipufogócsövet végcső-imitációkkal fedő, mélyre húzott hátsó lökhárító, a zárt első levegőbelépő-nyílások többlépcsős, hűtésigénytől függő nyitása és az alsó burkolat is.
Belső tér
Nagyon kényelmes a jól működő automatikus nyitás-zárás, zsebünkben a kulccsal a kocsihoz odasétálva és eltávolodva. Egészséges ajtónyílást és nyitási szöget tárnak fel az oldalajtók az eddiginél sokkal igényesebb utastérbe.
Jóval elegánsabb lett a belső tér, minőségérzetben sokat fejlődött az U06 kódjelű kompakt egyterű a modellváltással. Decens a hangulatvilágítás, szépek a fabetétek, esztétikus és igényes a bőrhatású műszerfalborítás is. A felhasznált anyagok alapján nem kérdés, hogy prémiumtermékben ülünk.
Ívelt műszeregységével is értékes autónak mutatja magát a 2-es Active Tourer, ami az iX-ből ismerős. Viszont a 2-es egyterűnek nem jutott olyan szélvédőre vetített kijelző, mint más BMW-knek. A szélvédő dőlésszöge a fő oka, amiért szimpla műanyaglapra vetít felárért a fejmagasságú kijelző.
Igen nagy tárolóhely van az első ülések között a sziklaoromként előrenyúló konzol alatt, ahol az indítógomb, az üzemmódválasztó és a hangerőállítás nemes és igen szép tekerentyűje lakik.
Hiányzik az iDrive-kapcsoló forgatása-nyomkodása, ami nagyban megkönnyítené az egyébként logikus felépítésű menük használatát. A Tesla autói ihlethették a kormányon lévő, oldalra is billenő gyűrűt, ami itt is éppoly gagyi benyomást kelt. A középső kijelző gyorsan reagál, rajza is szép, felbontása és képe igényes.
A telefon csatlakoztatása gyors és fájdalommentes, hamar feléled a vezeték nélküli kapcsolat az Android Autóval és valószínűleg az almás telefonok is ezt hozzák. Nagyon átgondolt a menü, ha például a hangerőt a hátsó hangszórókra korlátoztam, hogy elöl tudjunk beszélgetni, a következő alkalommal a hangzásmenüben azonnal felkínálta a fader visszaállítását, nem kellett kikeresnem.
101 400 forintért 13 centiméteres úton állítható a hátsó üléspad. Sajnos az elődben sem járt alapfelszerelésként, ezt a hibát nem korrigálta a modellváltás. A hosszirányú mozgatással magas vezető mögött is kényelmesen tágra növelhető a hátsó lábtér. A fejtér az elöl nyitható, hangulatos napfénytetővel is elég tágas mindkét üléssorban.
Hátul a hét lépésben állítható dőlésszögű háttámlákkal igazán kényelmes az utazás, itt is van két USB-C-töltőcsatlakozó. A 40:20:40 arányban osztott, síléc-, snowboard- és küszöbléc-szállításra ideális háttámla közepén adott a kényelmes kartámasz.
406 vagy 415 liter a konnektoros illetve a 48 voltos hibridek és 470 liter a belső égésű motoros modellek csomagtere, amekkora a tesztautóé is. A síkokkal határolt, praktikus formájú és szépen kárpitozott csomagtartó 470 literjénél többet is tudhatna egy egyterű, a Golf Sportsvan 3,5 centivel rövidebb volt, de az ülések tologatásával 500-ról 590 literre bővíthető a csomagtere.
A merev kalaptartót nincs hová tenni lehajtott üléstámlával, a csomagtér ilyenkor 1455 literre bővül, nagyon könnyen megtölthető a padlónál alig magasabb küszöbbel, és a rakfelület is szép sík, alig emelkedik előrefelé.
A belső tér elbírt volna még párórányi ráfordítást és néhány eurót olyan egyterűs értékek és praktikus részletek megvalósítására, mint a kivett kalaptartó elhelyezése, az utasoldali első üléstámla ledönthetősége, tárolóhelyek kialakítása a padlóban vagy az árnyékoló roló a hátsó oldalablakokon. Nem ártana az utasoldali első ajtóra is nyitó-zárógombot tenni.
Technika
Igen emlékezetes premier volt az előző Active Toureré, mert ez volt az első nagyszériás elsőkerék-hajtású BMW, és a rétegmodellnek számító, konnektoros hibrid i8 után itt jelentek meg először háromhengeres motorok a márkánál. Egyiket sem nevezném fejlődésnek, de az F45 kódjelű egyterű ettől még történelmi jelentőségű modell.
Ismét a MINI-vel közös UKL-padlólemez (Untere Klasse, alsó osztály) adja a műszaki alapokat, de az F40-es 1-est is hordozó újabb verzió, az UKL2. Nincs kézi sebességváltó az egyterűhöz. A háromhengeres, 136 lóerős alapmodell, a 218i is szériafelszerelésként megkapja a hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltót.
B47C20 a tesztautó motorkódja a forgalmi engedély szerint. Az 1995 köbcentis, tiszta üzemű dízelmotor 150 lóerős 3750-4000-es percenkénti fordulatszámon. 360 newtonméteres forgatónyomatéka tekintélyes érték és 1500-tól 2500-ig állandó.
A 18 jelű motorokban nincs 48 voltos kisegítő hibridrendszer, a 197 lóerős 223-as dízel és az erősebb benzinesek, a 170 lóerős 220i és a 218 lóerős 223i megkapják. 204 lóerős a 223i motorja, amit a lágy hibrid 14 kW/19 lóerős villamos gépe egészít ki 218 lóerős csúcsteljesítményre. A 223i és a 223d is elérhető összkerékhajtással.
Másképp, de a konnektorról újratölthető akkus hibridverziók is 4×4-esek, itt a hátsó kerekeket a villanymotor hajtja. A 245 lóerős rendszerteljesítményű 225-ös elektromos hatótávja nagyon ígéretes, WLTP szerint 83-92 km. A 326 lóerős BMW 230e xDrive Active Toureré 83-93 km. Közös bennük a 7,4 kW-os váltóáramú töltés és a hajtásláncban a sorhármas benzines. 14,9 kilowattórás nettó kapacitású akkumulátoruk a hátsó üléspad alól átkerült a padlólemezbe.
Érdekes az első kamerával megvalósított dashcamfunkció. Rögzíthető a tájról vagy pár jól bevett kanyarról készült 60 másodperces videó, de ennél hasznosabb funkció lehet a baleseti adatrögzítés, amivel 20 másodpercnyi felvételt tárolhatunk el.
Alapáras a ráfutásos balesetekre figyelmeztető automatikus vészfékezés és a sávelhagyást figyelő rendszer. A Driving Assistant Plus csomagba foglalt vezetőtámogató rendszerekkel a kormányzásba beavatkozó sávban tartó rendszer 180 km/óráig működik és igyekszik az autót a sáv középvonalában tartani.
Elektronikai szempontból a 2-es Active Tourer igen fejlett autó, mobilnetes OTA (Over The Air) frissítésekkel elvileg használt autókban is aktiválható felárért az ülések vagy a kormánykerék fűtése, ha az első tulaj nem rendelte meg.
Vezetés
Valamivel jobb lett a kilátás az előrehozott szélvédőoszlopokkal és a háromszögablaktól az ajtó oldalára áttett visszapillantó tükrökkel. A meghosszabbítható combtámaszos, világos bőrkárpitos vezetőülés nemcsak elegáns, de kényelmes is és oldaltartása is tisztességes.
Rendes négyhengeres dízelmotor szolgál a 218d-ben. A nyugodt karakterű, kétliteres hengerűrtartalmához képest nem túlhajtott motor hamar erőre kap, és a már 1500-on leadott 360 Nm-rel lazán hátára veszi a vezető és csomag nélkül 1545 kilós családi autót. Erejét jelzi a 8,8 másodperces gyorsulás 100-ra, a végsebesség is tekintélyes, 220 km/óra. A 150-160 még csendes utazótempó.
Hiányzott a tesztautóból az automatikus váltóhoz a kézi kapcsolás lehetősége a kormányról, mert nem voltak váltóflepnik a volán mögött. Jól jött volna a lassításhoz a motorfék fokozása, amikor utolérek autópályán 95-re állított tempomattal utazó elektromos kisautókat, amiknél ez az egyterű sokkal nagyobb szállítókapacitást nyújt 3,9 literig levihető gázolaj-fogyasztással. A váltó L, a fokozatot tartó funkciója nem helyettesíti a visszaváltást.
Haladás közben az automatika jól végzi a dolgát, a váltások finomak és jókor történnek. Meredek utcában parkolni itt is küzdelmes, nehéz az araszolás szűk helyen két autó között a duplakuplungos váltók darabos működésével, a centizéshez túl nagy ugrásaival. 11,4 m a fordulókör átmérője, ez átlagos.
Amit vezetési örömként egy magas építésű, elöl hajtó egyterűből ki lehet hozni, azt a BMW ki is csiholta. Szerencsések a kormányerők, a tesztelt 2-es Active Tourer jól végigvezethető a kigondolt íveken. Elődjénél szélesebb nyomtávja jót tesz neki, a kipörgésgátlás is feltűnően gyors az i3-ból és az F40-es 1-esből ismert megoldással. A közvetlenül a motorvezérlésbe integrált kipörgésgátlással megspórolható az ESP agya és a motorirányítás közötti kommunikációból fakadó késedelem.
Városban, kisebb sebességnél még be-beköszön egy-egy éles peremű úthiba a jól hangolt futóművel. Országúton, gyorsabban gurulva kisimul az autó futása, és megrázkódtatásoktól mentesen gurulhatunk egy tankkal akár 1100 kilométert, ha a csupán 45 literes tartályt 16 900 forintos extraként kb. 9 literrel megnöveljük. A konnektoros hibridek tankja még kisebb, 36 literes.
Szerencsétlen választás gyári első szerelésként a 19-es méretben adott Goodyear Eagle F1 gumi. Túlságosan egyoldalú gumiabroncs: szárazon kiválóan tapad, esőben viszont csapnivaló. Vizes úton az autó orra kis gázra is lecsúszott az ívről, mérsékelt sebességnél, nem túlzott gázzal a körforgalmakból kigyorsítva az utasok is felszisszentek, hogy mi a fene történik.
Meglepett, hogy egy 12,6 millió forinttól konfigurálható prémiumtermék 2022-ben adaptív sebességtartó automatika nélkül le tud jönni a futószalagról, amit egy 72 lóerős, háromhengeres Toyota Yaris Active szériafelszerelésként ad.
Azért is kéne bele, mert a takarékos üzemmódban megnő a gázpedál ellenállása, kényelmesebb lenne a gázadást néha automatikára bízni. Egyéni, sportos és takarékos üzemmódból áll a választék, ez a három tökéletesen elég is, és mind a három jól működik az adott preferenciák mentén.
Költségek
Nagyon keveset fogyaszt a kétezres dízelmotor a tesztelt BMW 218d Active Tourerben. 3,9 liter volt a legjobb érték a teszt során egy békés Budapest-Zamárdi oda-vissza úton. 620 km megtétele után majdnem félig volt a tank, és a fedélzeti számítógép még 580 megtehető km-t ígért. A teljes teszt tankolással mért átlagfogyasztása 5,4 liter/100 km lett.
Mára alig maradt akár ötüléses, akár három üléssoros egyterű, az autómárkák inkább a furgonként is gyártott modelleket tartották meg családi autónak. Európában a klasszikus MPV-k zöme távozott a színről.
A BMW 2-es Active Tourer és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW 218d (150 LE) | 12 570 000 |
Mercedes-Benz B 200d (150 LE) | 12 467 000 |
Mercedes-Benz T-osztály (116 LE) | 10 031 730 |
Renault Grand Scénic TCe 140 EDC (benzines, 140 LE) | 11 499 000 |
Választék és széles konkurencia híján nehéz megítélni egy autót árát. Most 12,6 millió forint a legolcsóbb BMW 218d Active Tourer listaára, benne a dupla kuplungos automatával. Csak érdekességképp: 2015-ös tesztünkben az akkori 218d 8 724 000 forintról indult, de szériafelszerelésként kézi váltóval.
Látva a forint szabadesését és a drágulást, értékes szolgáltatás a 60 000 km-re vagy öt évre 215 400 forinttal megváltható szervizcsomag a kötelező átvizsgálások valamint az olaj-, szűrő- és gyertyacserék elvégzésére. A szervizcsomag felárért 80 vagy 100 ezer kilométeres kilométer-korlátozással is megvehető, a garancia pedig kitolható 5 évre vagy 200 000 km-re a 361 700 forintos Repair Inclusive-csomaggal.
Értékelés
Több egyterűs okosságot adhatna a BMW MPV-je, a már csak rövid verzióban gyártott 2-es Active Tourer utasteréből kimaradt pár hasznos részletmegoldás. A 218d dízelmotorja nagyon kitett magáért, fogyasztása bámulatos, ereje szerethető és mesteri összhangban működik a dupla kuplungos váltóval.
Megszépült belső terével a 2-es Active Tourer értékes szereplő az egyterűekben egyre szegényebb autópiacon. Nagy kár, hogy az értékes variálhatóságot biztosító hátsó ülésállítás 101 400 forintja nem képes beleférni egy 12,6 millió forintról induló autó alapárába.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|