2021-ben a modellfrissítéskor az Opel Grandland elhagyta nevéből az X-et, akárcsak a nála kisebb Crossland. A kompakt SUV 130 lóerős benzines motorral és kézi váltóval járt tesztünkön.
Külső
Bár a Corsa, az Insignia, a Combo e-Life, a Vivaro e-Combi és a Zafira e-Life elején egyelőre nem látni a fekete orrmaszkot, a Grandlandhez elért ez a változás: a tavalyi modellfrissítés óta Vizort visel. A fekete betétet az első generációs Manta ihlette, egy sportosra rajzolt kupé abból a korszakból, midőn az Opel még a Kadettet is hátsókerék-hajtással gyártotta.
Meghatározó a fekete szín a tesztelt Opel Grandland külsejében. A valamivel sportosabbnak szánt GS Line színvilágát fekete sárvédőív, fekete típusfelirat, fekete embléma, alsó részein elöl-hátul fekete lökhárító és feketére fényezett alufelni hozza összhangba a bordó fényezéssel.
225/55 R18 a gumiméret, a GS Line alaptartozéka a 18-as keréktárcsa, 150 000 forintért rendelhető 19” átmérőjű. Változatlan az autó 4477 mm-es hosszúsága, az 1906 mm-es szélesség sokat gyarapodott, a magasság 1630 mm. A tengelytávolság maradt 2675 milliméter.
Belső tér
Elsőre a Grandland belső tere a tesztelt GS Line kivitelben hangulattalan és komor ebben a színösszeállításban. Az anyagok átlagosak, az Opel az elvárhatót hozza.
Nincsenek olyan nagyvilági megoldások, mint a testvérmodellben, a 3008-as Peugeot-ban, cserébe a Grandland a legegyszerűbben használható és a leghamarabb belakható autók egyike a mai autóiparban.
Vannak benne valódi kapcsolók, tekerőgombok, többek között a hangerőnek is, aminél ráadásul arra is figyeltek, hogy a gombon a metszés mindig függőleges maradjon, mert csak a külső gyűrűje forog.
10” a középső érintőképernyő képátlója, amin idejétmúlt, poros grafika fut, de nagyrészt értelmes menüstruktúrával van dolgunk. 12,0 hüvelyk a digitális óracsoport képernyőátlója, ami alapfelszerelés, tehát nincsenek már hagyományos, valódi műszerek. A műszeregységnek sokféle nézete van, az alapfelszerelésű navigációsrendszer térképét jó nagyban is meg tudja jeleníteni.
A Grandland tesztautó megörökölt pár hibát a technikáját átadó Peugeot-tól. Nem nagyon akart telit mutatni az üzemanyagszint-jelző és a motor leállításakor azonnal elhallgatott a rádió. Ezt ki kéne gyomlálni a PSA-örökségből, mert ebben az Opelek jobbak voltak.
Igazán uras a hátsó térkínálat, jelentős kiterjedésű elöl ülők mögött is tágas a tér. Egy erősen jóárasított csomagban 210 ezer forintba kerül a FlexFold hátsó ülés a szélvédőfűtéssel, a kormány- és az ülésfűtéssel csomagban. A jobbik hátsó paddal hátsó kartámaszt és síalagutat kapunk. Elöl és hátul is zárt az ajtóbehúzó, nem pottyan ki belőle alul, ha ide is tennénk valamit.
Szerethető vonás az Opel Grandlandben az alapáras 230 voltos csatlakozó. A konnektoron kívül az utasok életét megszépíti a két hátsó levegőkilépő és a használható erősségű fényforrás a tetőben. Az elöl lévő USB-A csatlakozót és a 12 voltos aljzatot kiegészíti a csomagtéri 12 voltos töltő és a hátsó ülésnél egy USB-A töltő. 2022-ben ideje lenne legalább egy USB-C aljzatot is beszerelni.
Tetszett az üléslehajtási mechanizmus, amivel a támla nem egyszerűen lehasal az ülőlapra. Mivel az osztott ülőlap le is süllyed, a bővített csomagtartó alja kevésbé egyenetlen, amikor 514-ről 1652 literesre növeljük a csomagteret.
Technika
Akárcsak a Peugeot 308-3008-508-5008 modellsor, az Opel Zafira Life és az új Vivaro, a Citroën C5 Aircross meg oly sok más autó, a Grandland is a PSA-Stellantis csoport EMP2 kódjelű padlólemezére épül.
A futómű elöl MacPherson konstrukció rugóstaggal, hátulra itt csatolt hosszlengőkaros kerékfelfüggesztés jutott, pedig ezen az árszinten független futóművet érdemelne az autó. Amit a padlólemez ki is adna, de csak drágább autókhoz jár, amilyen az 508, az 5008 vagy a DS7 Crossback. Egyedül a hibrid Grandlandeké független.
Ebben az autóban 230 Nm-t és 130 lóerőt ad le az ismert háromhengeres benzines. A turbófeltöltős, közvetlen befecskendezéses motorral 188 km/óra a végsebesség. A tesztelt Opel Grandland vezető és csomag nélkül 1356 kilót nyom és 10,1 mp alatt képes állórajttal 100-ra gyorsulni. Ez 0,2 másodperccel jobb, mint automatikus sebességváltóval.
Váltóból hatfokozatú manuális jár, a benzineshez választható nyolcfokozatú automatikus váltó is, ami a 130 lóerős, 1,5 literes négyhengeres dízelhez alapfelszerelés. 600 ezer forint a felár, a hidrodinamikus nyomatékváltós automata kényelméért nem túlzás ez az összeg. Vontatási kapacitásban a kézi váltós benzines a legjobb házon belül. 1,4 tonnás fékezett utánfutót húzhat, az automata benzines és a szintén automatikus váltós dízel értéke 1300 kg.
Műszaki szempontból a legérdekesebb Grandland a zöld rendszámos hibrid konnektorról újratölthető akkuval (PHEV – Plug in Hybrid Electric Vehicle). A 225 lóerős rendszerteljesítményűben egy villanymotor és egy 180 lóerős benzines négyhengeres hajtja az első kerekeket.
A 300 lóerős PHEV már 4×4-es autó, egy benzines motorral és két villamos géppel. Az első villanymotor a nyolcfokozatú automatán át hajt, a hátsó külön differenciálművel hajtja a hátsó kerekeket.
Elektronikus vezérlés hangolja össze a 81 kW teljesítményű első és a 83 kW-os hátsó motor működését. Elektromos üzemmódot választva nagy arányban a hátsó villamos gép hajt, mert így nem a sebességváltón keresztül kell mozgatnia az autót, ami növelné a hajtáslánc veszteségeit.
135 km/óra a maximális sebesség árammal, az elektromos hatótáv WLTP szerint 54-59 km között mozog. A két egységbe rendezett akkucsomag a hátsó üléspad alatt van, alapáron csak 3,7 kW-os az AC-töltő, felárért lehet 7,4 kilowattos. Annyi töltés mindig marad a nagyfeszültségű akkumulátorban, hogy az összkerékhajtás működni tudjon.
Vezetés
Bár a tesztautóban nem volt AGR-tanúsítványos, elektromosan állítható deréktámaszos és kihúzható lábtámaszos komfortülés, így is elég jó dolgunk volt benne. Szokatlan egy modern autótól, hogy a motor a kulcs elfordításával indul, nem nyomógombbal, de ennek semmi jelentősége.
Háromhengeres konstrukciójához képest a motor járása egyenletes, ami a kiegyensúlyozó-tengelynek is köszönhető, de egy négyhengeres TSI finomságától messze van. Kár, hogy ebben a teljesítménytartományban csak háromhengeres motort ad az Opel.
A váltó áttételezése jól passzol az alul ébredő erejű motorhoz. A soros háromhengeres elég gyorsan erőre kap és normálisan megindul vele az autó. Energikusan gyorsul, a 3-as jól lefedi az előzéseket. Ebben a fokozatban 134 km/óránál szabályoz le a motor percenként 6000-es fordulatszámon, amivel még a piros tartomány elejét sem éri el a fordulatszámmérőn.
Padlógázon kicsit morgósabbra vált a motorhang, de nincs csatazaj autópályán sem. Hosszabb utakat mérsékelt fordulatszámmal tehetünk meg, hatodik fokozatban 100-nál 2100, 130-nál 2900 körüli a percenkénti fordulatszám.
Közepesen pontatlanul kapcsolható a váltó, megvezetése lehetne határozottabb. A váltóbot könnyen jár viszonylag hosszú útjain a kulisszában. Bumfordisága miatt is kellemetlen az ormótlan váltógomb, a Grandland szebbet érdemelne ennél.
Feltűnt parkolás közben, milyen fordulékony a tesztelt Opel Grandland, amit a gyári adat is alátámaszt. 10,67 m a fordulókör átmérője, ráadásul ez nem a járdaszigetek közötti, hanem a nagyobbik, a falak között mérhető érték.
Egy emelt hasmagasságú autóhoz képest a Grandland ügyesen rugózik és szépen fut. Kényelmének lehet örülni vezetés közben, más örömöt, precíz kormányérzetet, gazdag visszajelzéseket kár remélni ebben a kategóriában.
A tesztautóban nem az Intellilux-fényszóró dolgozott, ami az Ultimate szériafelszerelése, ezen a szinten viszont nem is rendelhető. Az adaptív LED-fényszóró is kitett magáért, a távfény jó erős és a tompítottról reflektorra kapcsoló automatika is jó ütemérzékkel dolgozik.
Költségek
Business Edition, GS Line és Ultimate kivitel szerepel az árlistán. A GS Line 470 ezer forinttal kerül többe az alapmodellnél és 350 ezer forinttal olcsóbb, mint az Ultimate. A tesztelt modell 13 070 000 forintos listaárából 680 ezer Ft a kedvezmény, így a valós összeg 12 390 000 Ft. Konkurensei ismeretében az Opel Grandland ára egyáltalán nem alacsony. Négyhengeres és nagyobb teljesítményű autókat is kapni más márkáknál kevesebb pénzért.
Alapesetben 5 év vagy 100 000 km a jótállás érvénes az autóra, aminek futásteljesítmény-korlátja kitolható 200 000 km-re. Érdemes megvenni hozzá a kötelező szervizekre (szűrők, folyadékok, átvizsgálás) vagy a kopóalkatrészek cseréjére is (pl. fék, kuplung) megköthető szervizcsomagot, amivel részben kivédhetők a jövőbeni áremelések.
Az Opel Grandland és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Hyundai 1,6 T-GDi Comfort (150 LE) | 11 399 000 |
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T Acenta (140 LE) | 13 149 000 |
Peugeot 3008 1,2 Active Pack (130 LE) | 12 070 000 |
Volkswagen T-Roc 1,5 TSI Style (150 LE) | 11 518 810 |
Országúton csendesen haladva 6,7 litert fogyasztott az autó 100 km-en. Budapesten belül 9,1 litert mértünk 100-on. A 8 literes átlag elfogadható egy benzines aszfaltterepjárótól, de olvassátok el Földes Attila tesztjében, hány literrel takarékosabb ennél a 230 helyett 300 Nm nyomatékmaximumú dízel.
Alapfelszerelés a holttérfigyelésen kívül az ötcsillagos Euro NCAP-teszteredményt megalapozó biztonsági csomagban az aktív sávtartó, a sebességkorlátozás-felismerés, az automatikus vészfékezés, a fáradásfigyelés, a fényérzékelő és a távfényt ki-bekapcsoló automatika. Szériában jár a 180 fokos tolatókamera és az automatikus parkolórendszer is.
Értékelés
Egyre harsányabb világunkban a Grandland attól rokonszenves, hogy nem arculata tupírozásával akar kitűnni és nincs benne semmi parasztvakítás. Egy kívül kompakt, belül tágas és okos SUV, használható motorral és kedvező ár/érték aránnyal. Nem akar többnek látszani önmagánál, nem fog leárnyékolni más autókat az esküvői menetben, de a profi iparosmunka eredményeként megnyerő társ a mindennapokban.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|