Röviden – Maserati Grecale GT
Mi ez? A Maserati idén – 2022-ben – bemutatott kompakt méretű, ötajtós szabadidőautója, négyhengeres turbómotorral
Mit tud? Különlegesebb, izgalmasabb a fajtársainál, és még vezetni is bizsergető
Mibe kerül? 31,3 millió forinttól indul a Grecale árlistája a 300 lóerős változattal, és 48 milliónál fejeződik be
Kinek jó? Aki nem tudja elengedni a SUV divatot, de mégis valami olyan sportos dologra vágyik, ami nincs mindenkinek, az boldog lesz a Maserati Grecale kormánya mögött

Valószínűleg kevés ember gondol egy szabadidőautóra, ha a Maserati márkanevet hallja. Pedig sok más, komolyabb sportautókat gyártó cég is belátta, hogy hasztalan dolog szembe menni az árral, ha valakinek szabadidőautó a vágya, és meg tudja fizetni, akkor miért ne adnák meg neki, ami után sóvárog. Így elkészült a saját SUV modellje az Aston Martintól, Lamborghinin át egészen a Porschéig, szinte minden, korábban kifejezetten sportos modellekben gondolkodó márkának is. És most már a Maseratinak is van ilyenje, a Grecale képében, amit a gyártó szokásához híven egy szélről nevezett el. A Grecale egy mediterrán szél neve, amely akkor alakulhat ki, amikor alacsony nyomású légtömeg halad át Máltától délre, és erős, hűvös, északkeleti szelet okoz a szigeten, illetve a Földközi-tenger nyugati részeinek más szigetein. De nem a név a fontos, hanem hogy már a Maserati is belépett a sportos, prémium szabadidőautót gyártók klubjába. A négyhengeres, 300 lóerős GT változatot próbáltuk.

Sosemvolt Maserati érkezett a piacra – Grecale GT teszt 1

Külső

Szemből nézve a 4846 milliméter hosszú, tükrökkel 2163, behajtott tükrökkel 1948 mm széles és 1670 mm magas autó zavaróan hasonlít a Ford Pumára. Legalábbis amíg csak a lámpáit nézzük, mert a fenyegetően nagyra nyílt, függőleges, krómozott rácsokkal díszített óriási légbeömlő és szintén hatalmasra nőtt háromágú szigony segít gyorsan helyre tenni, hogy mit is látsz.

Sosemvolt Maserati érkezett a piacra – Grecale GT teszt 107

GT felirat alatt a szellőzőnyílások

Oldalról a Maseratikon gyakori légbeömlőkből található oldalankét 3-3 darab, a kivitelt jelző GT felirat alatt, a C-oszlopon ismét feltűnik a szigony, és nem kell sok képzelőerő ahhoz, hogy a 20 colos felnin is felismerjük ezt a motívumot. A sportos és zömök testű Grecale kilincsei is különlegesek, elektromos kapcsolót megnyomva nyílnak, de a dizájn nem tett keresztbe a használhatóságnak. Használata nem igényel több  mozdulatot a megszokottnál, de ránézésre mégis sikerült látványosra tervezni egy olyan egyszerű dolgot is, mint a kilincs. 

Belső

Furcsa érzés volt a legelső pár perc a Grecale belsejében, mert amíg nem adod rá a gyújtást, vagy indítod el a motort szinte az összes kijelző – és van belőle jópár – totál sötét. A 12,3 colos műszerfalból sem látsz semmit, és a dupla, 12,3 és 8,8 colos központi kijelzők, de még a kormány és az ablakemelők gombjai is totál feketék. Aztán gombnyomásra kivilágosodik minden a prémium minőségű anyagokból, ízléssel összerakott utastérben. Muszáj végigtapogatni az összes bőrfelületet, kárpitot, az alul kissé lapított kormányt, a kis bigyókat, mindent, egészen a teljesen valószínűtlenül selymes tapintású napellenzőig. És még az utastér illata is jó. 

Sosemvolt Maserati érkezett a piacra – Grecale GT teszt 108

Különleges a belső kilincs is, először közel egy évvel ezelőtt, a Lexus NX-nél találkoztunk hasonló, elektronikus ajtónyitással. Ennél nem kell kilincset rángatni, csupán egy mikrokapcsolós gombot megnyomni, és ugyanazzal a lendülettel nyitni is az ajtót. Ha valamiért csütörtököt mondana az elektronika, akkor pedig az ajtón, kevésbé szem előtt levő mechanikus retesszel is oldható az ajtó zárszerkezete és kiszabadulhatnak a bent ülők. Nyilván lehet élni nélküle is, de egy prémium SUV-ba azért jól jönnek az ilyen finomságok. 

Bár általában hülyeségnek tartom a vezetés közben bizonytalanul használható simogatós,  felületeket, – ebben az autóban sem igazán jó – de a Maseratinak mégis van mentsége, például a érintésérzékeny fényszórókapcsolóra. Ezt, ellentétben például a Volkswagenekben megtalálható ergonómiai rémálommal, elég egyszer kapcsolni, és utána rendes olasz autóhoz méltóan örökre úgy marad. Mint ezelőtt 20-30 évvel minden olasz autóban: ha felkapcsolva hagyod a fényszórót, a gyújtás levételekor nem csilingel, sípol, hanem okosan lekapcsolja a lámpát, ha pedig másnap reggel beülsz, elindítod az autót, akkor felkapcsolja. Ennél nincs jobb és egyszerűbb megoldás. 

Sosemvolt Maserati érkezett a piacra – Grecale GT teszt 109

Nagy kedvenc a középkonzolon lévő óra, amin nem csak a számlap grafikája, de a kijelző funkciója is változtatható, nem kell feltétlenül az időt mutatnia. Ezek mellett van pár fura dolog is a belsőben, például a motorindítást a kormányon lévő gombbal lehet megoldani, és az automatikus váltó fokozatválasztóját is lehet keresgélni egy darabig, míg észreveszed a középkonzolon a környezetébe belesimuló gombsort. A kormány mögötti váltófülek meg akkorák, hogy az irányjelzőt is szinte csak a fülek mögé benyúlva érni el. A helykínálat elöl hátul bőséges, 190 centivel is komfortos mindkét üléssor. 

Meglepően jól használható a csomagtartó is, amely nem csak nagy, 535 literes – a hibridhajtás nélküli Trofeo változaté valamivel nagyobb, 570 literes – hanem praktikus is. Az ülések lehajtása után sík felületet lehet kialakítani, az ülések a csomagtartóból is elfektethetők, és van hátul rendes világítás, 12 voltos tápcsatlakozó, kis rekeszek, rögzítő dolgok is. 

Sosemvolt Maserati érkezett a piacra – Grecale GT teszt 110

Sík, könnyen pakolható padló

Technika

Kétféle motorral, és háromféle teljesítménnyel kapható a Maserati Grecale. A GT változat a belépőmodell, amiben kétliteres, egészen pontosan 1995 köbcentis, soros, négyhengeres benzinmotor ad le 300 lóerős teljesítményt, amit 48 voltos lágy hibrid rendszer egészít ki. 300 lóerővel 5,6 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet az autó, aki ennél valamivel sportosabb változatra vágyik, az megkaphatja ugyanezt a hajtásláncot 330 lóerős teljesítménnyel, és 5,3 másodperces gyorsulással, Modena fantázianévvel. Szerencsére akad V6-os, háromliteres biturbó motorral felszerelt Grecale is, a Trofeo, ez háromliteres és 530 lóerős teljesítményt ad le, a 0-100-at 3,8 másodperc alatt futja és a többiekkel ellentétben nem 240-nél van vége a száguldásnak, hanem 285-ig lehet hajszolni. Az összes változat alapból összkerék-hajtású és a nyolcfokozatú automatikus váltó is jár minden változathoz.

Sosemvolt Maserati érkezett a piacra – Grecale GT teszt 111

Négyhengeres, 300 lóerős benzinmotor

Vezetés

Kezdjük egy fájó ponttal, ami valahol várható volt: a négyhengeres motornak nincs igazán jó hangja. A kormányon állítható kapcsolóval sport állásba tolva valamivel izgalmasabb lesz a négy, krómozott kipufogócsőből előtörő hang, de sajnos a libabőröztetőtől így is messze marad. Érzésre viszont nagyon kellemes a motor, a lágyhibrid rendszer pont jó helyen segít be, így bármilyen helyzetben van elegendő, rögtön kéznél lévő nyomaték és a nyolcfokozatú automatikus váltó is ügyesen és gyorsan kapcsolgat a fokozatok között. 

Sosemvolt Maserati érkezett a piacra – Grecale GT teszt 112

Váltófül fél kiló alumíniumból

Futóműve igen jól sikerült, a nagy, 20 colos kerékkel is komfortosan lehet vele autózni, még a rosszabb minőségű utakon sem túl kemény, vagy rázós, méretéhez és 1870 kilogrammos tömegéhez képest a Maserati SUV-ja éles kanyarokban is mozgékony, jól tartja magát. Ami még emlékezetes, hogy mennyire könnyedén lehet vele autózni. Finom a kormány, jól eltalált a rásegítés mértéke, és nagyon precízen irányítható a Grecale. Vezetőtámogató rendszerei közül a sávtartó elég hisztis, ha nem pont a sáv közepén haladsz, akkor folyton nyafog valamiért. Viszont a hatalmas és navigációt is megjelenítő head up display nagyon szerethető benne, bár a változtatható dizájnú műszerfal képe is hibátlan minőségű. 

Sosemvolt Maserati érkezett a piacra – Grecale GT teszt 113

Többféle hangulatú műszerfaldizájn között válogathat a Grecale tulaj

Költségek

A Maserati Grecale GT alapára 31 343 400 forint, amit még tekintélyes mennyiségű extrával lehet tovább növelni. A Modena 35,8 milliótól, a Trofeo 48,5 millió forinttól indul. A tesztautó Nero Tempesta fényezése 467 ezer forintos felárat jelent, a 20 colos felnik 818 ezer, a bőrkárpit 1 366 ezres tétel. Ha még pár apróság mellett hozzácsapod a egymilliós vezetőtámogató rendszert, a 200 ezres sárga féknyergeket, és a 477 ezres head up displayt, a végére hamar összejön a tesztautó 38,3 millió forintos ára. 

Sosemvolt Maserati érkezett a piacra – Grecale GT teszt 114

bő 200 ezer forint a sárgára fényezett Brembo féknyereg felára

A Maserati Grecale GT és vetélytársai – Listaár, forint
Maserati Grecale GT (300 LE) 31 343 000
Porsche Macan (265 LE) 70 195 EUR (29 534 000 forint)
BMW X3 M40i (360 LE) 26 210 000
   

Értékelés

Egyedi, izgalmas megjelenésével, és nemcsak ízléses, hanem roppant jól használható, tágas, komfortos, remek minőségben elkészített belsejével a Maserati első szabadidőautójából még a belépőmodell is jó választás lehet annak, aki az átlag prémium SUV-nál valami izgalmasabbra vágyik. 300 lóerővel már elég dinamikusan lehet autózni, futóműve kényelmes, és vezetni is nagyon könnyű, élvezetes.  

Mellette – Ellene
 
  • Vonzó forma
  • Prémium kivitelezésű belső
  • Tele van jópofa ötletekkel
  • Nagyon könnyedén vezethető
  • Jó menetdinamika
 
  • Sok érintésérzékeny felület
  • Hisztis fedélzeti rendszer
  • Nem túl meggyőző motorhang

Szavazás

Hány pontosra értékelnéd a négyhengeres Maserati Grecale-t?
átlag
7.93
szavazat
434
Hány pontosra értékelnéd a négyhengeres Maserati Grecale-t?