Röviden – Mazda CX-5 2022 | |
---|---|
Mi ez? | A Mazda 2012-ben bemutatott közepes méretű szabadidőautójának 2017-ben érkezett második generációs példánya, ami már egy idei frissítésen is túl van |
Mit tud? | Vonzó formájú és remek minőségű, praktikus utasterű autó, tisztességes műszaki tartalommal |
Mibe kerül? | 13 155 000 forinttól indul a CX-5 árlistája, a 195 lóerős, összkerekes tesztautó alapára pedig 16 369 000 forint |
Kinek jó? | Aki igényli a prémium közeli környezetet, a kifinomult technikát, de ellát a német márkákon túlra is |
2012-ben mutatta be a Mazda a CX-5-öt, amiben első ízben a Kodo dizájn és a Skyactiv technika is megtalálható volt, és ami az elmúlt tíz év alatt a márka legkedveltebb, legnagyobb darabszámban eladott modelljévé vált Európában. Ehhez persze kellett az is, hogy ennyi idő alatt reszelgessenek is a CX-5-ön, így 2017-ben megérkezett belőle a második generáció, majd legutóbb 2022 év elején kapott egy frissítést is az autó, ami a finom, alig észrevehető külső változások mellett a műszaki tartalmat és a belsőt is érintette.
Ami viszont megmaradt, az a kategóriájában egyedülálló vezetési élmény. És ez nagy szó, hiszen egy 1,7 tonnás, magasépítésű krumpliról beszélünk, aminek általában nem ez a legnagyobb erőssége. Nálunk a széles, benzin- és dízelmotorokat egyaránt felvonultató választékból a legerősebb, 194 lóerős benzinmotoros változat járt, automatikus váltóval, összkerékhajtással.
Külső
Sok idő telt el a modell 2017-es generációváltása óta, de a CX-5 jól eltalált formája a mai napig hibátlanul működik, így különösebben nem kellett átszabni az autó vonalait, megjelenését. Maradtak a méretek is, – az autó hossza 4575 milliméter, szélessége tükrök nélkül 1845 mm, magassága pedig 1680 mm, tengelytávolsága 2,7 méter – csak az ilyenkor szinte megszokottnak számító hűtőmaszk újrarajzolás az, amit észre is lehet is venni rajta.
Többet nem is érdemes rajta variálni, a rafinált mintájú hűtőmaszk, a lapostányérnyi márkaembléma, és a húzott lámpák is klasszul működnek a formatervben, az autó sportos hangulatú és pont annyira fenyegető, amennyire kell. Épp csak egy kicsikét. Méretre nagyjából a Honda CR-V, Toyota RAV4, Ford Kuga körül helyezkedik el a Mazda CX-5.
Belső
A Mazdánál dolgozó tervezők többek között azért zseniálisak, mert képesek jó érzékkel, okosan kiválogatni és beépíteni az autóikba azokat a modern dolgokat, amik nem pokollá teszik vezetés közben a különféle berendezések, eszközök kezelését, hanem inkább megkönnyítik.
Így a CX-5 utasterében nem találni kínkeservvel használható érintésérzékeny felületet, van helyette forgótárcsás, billenthető beviteli eszköz, nincsen animációkkal zsúfolt full digitális csilivilli műszerfal, de van praktikus head up display, és nincsen menübe elásott klímavezérlés, hanem nyomó és forgógombokkal lehet beállítani a kívánt hőmérsékletet, kapcsolni az ülésfűtést, szellőztetést, bármit.
Mindezt úgy, hogy le sem kell venned a szemed az útról. Ha mégis valamit kéne találnom, amin még van mit finomítani, az csupán a kormányon lévő gombok lennének, amelyek használhatósága nem az igazi.
Mivel a Mazda saját bevallása szerint elindult a prémiummá válás útján, nem meglepő, hogy a felhasznált anyagok minősége és a kidolgozás minősége is elsőrangú az autóban. A kárpitok kellemes tapintásúak, a felületek szépek, a varrások, illesztések pontosak és még a tekerőgombok fogása, működése is olyan jól kitalált, hogy mindet élvezet fogdosni, nyomkodni, tekergetni.
Kényelmes üléseiben könnyen megtalálható a megfelelő vezető pozíció, hely pedig mindkét üléssorban van elég, még magasabb termettel is. A nagyvonalú helykínálat és a klassz anyagok mellett a belső másik jó tulajdonsága, hogy a hétköznapi használat is problémamentes benne. Van benne hely kisebb nagyobb holmiknak, akad USB port minden sorban elég, és az ülésfűtés sem csak az első sorban ülők kiváltsága.
Csomagtartója jól rámolható, méretre 522 literes ötüléses változatban, a második sor üléseinek háttámláit akár a csomagtartóban lévő karokkal ledöntve pedig 1638 literesre alakítható, ahol sík felületre lehet elhelyezni a rakományt.
Műszerfala fura hibrid, megvannak a klasszikus, mutatós részek is, baloldalon a fordulatszámmérő, jobbon a hűtőfolyadék hőmérsékletét és az üzemanyagszintet mutató, de középen már nagyméretű folyadékkristályos kijelzőn jelennek meg az éppen kiválasztott információk.
A középkonzol fekvő formátumú, szélesvásznú kijelzőjének rajza jó felbontású, és kifejezetten szép a használt betűtípus is. A fedélzeti rendszeren már fut az AndroidAuto és a CarPlay alkalmazás is, a legfrissebb változatban pedig már vezetékkel sem kell összekötni az autót és a telefont a működéshez.
Technika
Kicsit technikájában is kilóg a máshol fakóra lúgozott SUV kínálatból a Mazda CX-5, hiszen amellett, hogy a sok helyről kiátkozott dízelmotor is ott virít a kínálatban, a benzines változatok pedig aránylag nagy lökettérfogatú, szívómotorral készülnek. A választék benzines és dízelmotoros változataiból szinte mindegyik CX-5 elérhető kézi és automatikus váltóval is, csupán a legerősebbeknél szűkül be a választék az automatára.
Hasonló a helyzet az összkerékhajtással is, amit akár kéziváltóval is lehet kombinálni, ha valaki éppen ilyen párosításra vágyna, egyedül a 184 lóerős dízel nem rendelhető elsőkerék-hajtással.
Motorteljesítményben a benzinesek 165 és 195 lóerősek lehetnek, a kisebb teljesítményű motor 1998, a nagyobb 2499 köbcentis, szívómotor. Dízelből 150 és 184 lóerős található a listán, egyaránt 2191 köbcentiméterrel, de természetesen ezek már turbóval kiegészítve.
Vezetés
Egy Mazdánál odafigyelnek olyan, a divatból lassan kimenő dolgokra is, mint az élvezetes vezethetőség. Persze helyén kell kezelni a dolgot, nem egy sportosabb, földközelibb építésű Mazdáról és a hozzá tartozó élményekről van itt szó, de mint szabadidőautó, kifejezetten klassz a CX-5 vezethetősége. A 194 lóerős szívóbenzinmotor kellő erőt ad a vezető keze, illetve lába alá, amitől a hatfokozatú automatikus váltó néha bizony zavarba jön.
Normális közlekedésnél megpróbálja nagyon alacsonyan tartani a fordulatszámot, ami hirtelen gyorsításoknál okoz némi ideges kapkodást, mire meglesz a meglelő áttétel. Ezen kívül viszont minden élvezetes vezetés közben, a precíz, pontos, talán már a szükségesnél több visszajelzést is adó kormánytól a parádés futóművön át a kabin remek hangszigeteléséig.
Persze kanyarban azért megérezni az 1,7 tonnát, meg a magas építést, hiszen bármilyen jó is a felfüggesztés, egy kis dőlés így is érezhető bent. Pláne, hogy az optimálisnál valamivel kurtább ülőlapú ülések oldaltartása is inkább csak átlagos, cserébe viszont hosszú távon is komfortosak.
Megbízhatóan működnek a fedélzeti rendszerei is, az adaptív tempomattól kezdve a 360 fokos képet adó kameráig, tolatóradarig. Nyoma nincs benne az idegesítő hisztériának, ami egyre több modern autó sajátja. Fogyasztásán viszont meglátszik, hogy szimpla szívó benzinessel, méghozzá egy tekintélyes, 2,5 literessel van dolgunk, mert 10 liter alá csak országúton autózva, némi önfegyelemmel lehet csak becsúszni. Ott viszont akár a 8 literes limit alá is befér, aki a minél kisebb fogyasztást tűzte ki célul maga elé.
Költségek
Jelenleg a legolcsóbb CX-5 13 155 000 forintba kerül, – ez a 165 lóerős benzines ára, elsőkerék-hajtással, kézi váltóval – ugyanez automatikus váltóval 14 415 000 forinttól vihető el, míg a legolcsóbb összkerékhajtású változatért 14 365 000 forintot kérnek el.
A 194 lóerős benzines ára 15 819 000 forinttól indul, itt már nincs kéziváltós opció, és ugyanez még összkerékhajtással is kiegészítve 16 369 000 forintba kerül. A sima metálfény felára 137, a Gunmetal Grey 177, a Soul Red Crystal metál felára pedig 220 ezer forint a navigációért pedig 159 ezer forintot kérnek még el.
A Mazda CX-5 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Honda CR-V AWD (145 LE) | 13 499 000 |
Toyota RAV4 AWD CVT (175 LE) | 14 850 000 |
Mazda CX-5 (194 LE) | 16 369 000 |
Értékelés
A modellfrissítés utáni Mazda CX-5, ha lehet, még kívánatosabb, mint eddig bármikor volt. A finoman újrarajzolt részletek, a belső apróságok mind jó tettek a tízéves, töretlen népszerűségnek örvendő típusnak, amit nemcsak vezetni jó, hanem belsejének okos, praktikus és igényes kialakítása miatt még utazni is benne. Csak egyetlen egy dolog van, ami veszélyeztetheti a házon belüli pozícióját, ez pedig a nemrég megérkezett, valamivel nagyobb és az eddigi legerősebb szériagyártású Mazda, a CX-60-as.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|