Egyfelől helyreáll a világ rendje, másfelől teljesen a feje tetejére áll. A Covid-hullám hozta online konferenciák után újra népszerű meghívni a sajtót az olyan világpremierekre, mint az EQE SUV bemutatója. Hosszú idő után most a Mercedes is „offline” sajtótájékoztatót tartott, nem streamelték semmilyen online felületen, amire a Vezess képviseletében voltam hivatalos 200-250 fő társaságában.
Ugyanakkor az autók bemutatója már szinte teljesen másról szól. Az EQE párizsi leleplezése nagyjából 45 percig tartott, ami alatt sem technikai információt, sem strukturális felépítésről szóló blokkot, de még vezetéstámogatókról szóló részt sem hallhattunk első kézből – mint később kiderült, nagyon kevesen jöttünk autós magazintól, túlerőben volt a techszakasz , ami sokat elárul.
A hifirendszert minden oldaláról megismerhettük, mert az EQE SUV legfontosabb újdonsága, amivel túlmutat az összes eddigi Mercedesen, hogy már elérhető benne az Apple Music. Fontos ez, hiszen az Apple eddig csak a saját termékein engedélyezte a szolgáltatást, és most az EQE SUV kapta meg elsőként úgy az egyik szoftverüket, hogy nem Apple-termék. Ehhez fontos további partnereket is bevonzott a Mercedes. Hogy kik is ők, és túlmutat-e az EQE SUV egy guruló fejhallgatón? Járjunk utána!
Külső
Pont annyi a különbség az EQE SUV és az EQS SUV között, mint az EQE és EQS limuzin között; elsőre kínosan nehéz meglátni a különbséget a két autó között. Hogy a kedves olvasó ne kavarodjon bele a hárombetűs rövidítésekbe, ezen túl csak újdonságnak fogom nevezni, de leírom még egyszer, hogy megmaradjon, a Mercedes frissen bemutatott autója az EQE SUV.
Az EQ, vagyis elektromos modellcsalád legújabb tagja kétféle formában is bemutatkozott, mert az AMG-kivitelről is lerántották a leplet, ezzel felfedve a sportrészleg legelső elektromos szabadidő-autóját. A legek legjei szerepelnek most a Mercedes és az AMG kínálatában, mert az EQ modelleknél erősebb sorozatgyártású Mercedes aligha készült.
De nézzük körbe az újdonságot! Felismerhetőek rajta azonos jegyek a lépcsős hátú (?), szedán(?), szóval a négyajtós változattal. Az SUV-n is hasonlóak a fényszórók ívei, kicsit barátságosabb a tekintete, mint az S-nek, de így is elég nagy az arca a teljesen teli, fényes maszkkal, ami a Benzen csillagos, az AMG-n pedig függőlegesen rácsozott. Fényszórói elöl a Mercedes darabonként 1,3 millió tükörből álló vetítőlencsés darabjai, amik már az útra is tudnak piktogramokat vetíteni az autó elé, hátul szintén LED-esek, 3D-s csavart mintával.
Méretei tisztességesek, 4863x1940x1686 millimétert foglal el a világból, ebben pedig 303 centis tengelytáv is elfért. Légrugós futóművel 30 millimétert változhat a magassága a két végpont között, ami nem sok, de véső soron nem is terepjáró. Nézhet ki valahogy úgy is, mert bár marcona külsőt nem kap a nyers műanyagokon kívül, de lehet hozzá rendelni fellépőt, aminek még egy Land Cruiseren talán, hangsúlyozom, talán, van létjogosultsága, de egy ilyen személyautónál csak arra jó, hogy összekoszolja a nadrágunkat. 19-22 colos felnijei sem díjaznák a terepet. A lesimult formával viszont elérték a 0,25-ös alaktényezőt.
Az új EQE SUV méretei:
EQE | EQE SUV | EQS | EQS SUV | |
Hosszúság (mm) |
4946 | 4863 | 5216 | 5125 |
Szélesség (mm) |
1961 | 1940 | 1926 | 1959 |
Magasság (mm) |
1512 | 1686 | 1512 | 1718 |
Tengelytáv (mm) |
3120 | 3030 | 3210 | 3210 |
Fordulókör, min. (m) |
10,7 | 10,5 | 10,9 | 11,0 |
Közegellenállási együttható (Cw) |
n.a. | 0,25 | 0,20 | n.a. |
Belső
Óriási meglepetéseket nem tartogat a szabadidő-autó utastere, minden formát láttunk már az eddig bemutatott EQ-modellekben. Opcionálisan itt is a Hyper Screen uralja a műszerfalat, erre három kijelző, két 12,3 colos és egy 15 colos monitor kerül, egyetlen hatalmas, hajlított üveg alá. Az utas előtti kijelzőn szinte mindent lehet kezelni, amit a középsőn is tud a sofőr, ellenben menet közben a sofőr ezt a kijelzőt nem nézheti. Amint odapillant, a rendszer elsötétíti, kamerával figyeli a sofőr tekintetét.
Masszírozós, hűtött-fűtött elektromos üléseiből hátra nem jut úgy, mint a nagyobbik testvérének, ellenben itt dönthető a hátsó ülés. A raktér is növelhető ezáltal, két pozícióban lehet rögzíteni a háttámlát, ehhez külön kell kihajtani kézzel egy pántot az ülés mögött, amin meredekebb szögben reteszelhető a támla. Így 520-ról 580 literre növelhető a raktér. Négyzónás klíma ebben a modellben is szerepel, a levegőt pedig egy, az autó teljes orrát elfoglaló HEPA-szűrő is tisztíthatja, ez az EQE-ben feláras extra.
Multimédiája az MBUX legfrissebb rendszerét futtatja, online kapcsolattal, kiterjesztett valóságú navigációs megjelenéssel és számos beállítási lehetőséggel, amire nem is gondolnánk. Az AMG -változatban még stopperórát is kapunk, ami egy óriási, a kijelző közepére kerülő IWC karóra képe.
Világújdonság nemcsak az autók, de a tech világban is, hogy az Apple most először integrálta saját alkalmazását egy nem Apple-eszközre. Az Apple Music most már elérhető a Mercedes legújabb autójában, amivel további extra szolgáltatások is járnak. Az Apple ugyanis a minőséget csakis maximálisan adta ki a kezéből, vagyis a Dolby Atmos hangzásélmény is érkezett vele együtt.
Nehéz hová tenni, de a Mercedes az új modell premierjén másfél napot szánt arra, hogy az autóba került hangzásélményt elmagyarázza nekünk. Hogyan jutottunk el a monó hangzástól a sztereón át a Dolby Sorroundig és az Atmosig. A régi megoldásokkal ma már tényleg csak az találkozik, aki régi autót vezet, de a sztereó is él nagyjából a 2000-es évek eleje óta a legtöbb autóban, ma pedig a Sorround-hangzás is előfordul.
Mi az a Dolby Atmos? Nagyjából a moziélményt kell elképzelni, hiszen eddig leginkább ott tudtuk csak átélni. Ez a kiterjesztett hangzás olyan részleteket mutat meg a zenében, amelyek teljesen kinyitják, megtöltik a teret. Amikor megszólal egy gitár, belép a basszus, az ének, az egyes csatornák nem halkulnak el, hogy helyet adjanak az újaknak, együtt szólnak, ez benne az igazi trükk. A Mercedes most ezt a mozis, hangstúdiós élményt tudja nyújtani az EQE-ben, ami az S-osztályban és a Maybachban elérhető 39 hangszórós rendszerrel kiegészítve egészen csontig hatoló élményt nyújt azoknak, akik fogékonyak a jó zenére.
Ezzel persze nem mindenki fog tudni élni, az élményhez ugyanis Apple Music szükséges, ami főként Magyarországon még mindig kevésbé népszerű, mint a Spotify. Mert ugyan az MBUX Apple Carplay- és Android Auto-kompatibilis, azokon keresztül nem fog működni a Dolby Atmos hangzás, csak a Musicon, vagy USB-n bedugott zenékkel. Szóval a szoftver megvan, már csak egy újabb előfizetésre lesz szükség.
AMG-változatként a külsővel együtt a belső is változik. Sportkormánya duplaküllős, Alcantara-bevonatot és karbonszálas betéteket kaphat, utóbbi pedig még több helyen megjelenhet. Egyedi varrások tartoznak az AMG modellekhez az ülésekre, ajtókárpitokra vonatkozóan. A minőség persze azonos, a legjobb bőrökkel találkozik a kezünk, a műszerfal és az ajtókárpit teteje azonban mikroszálas, egészen meghatározhatatlan tapintási érzetű felület, de mindenképp elképesztően jó minőségérzetű. Ezek mellett azonban ugyanúgy recsegnek a zongoralakk-betétek az ajtókon és a plafonon lévő konzolon, mint az eddig próbált EQ-modellekben, és mint a 20 éves Mercedesekben.
Technika
EVA az elektromos modellcsalád moduláris padlólemezének neve, az újdonság is erre épül. Az akkumulátor két végén tetszőlegesen váltogathatják, hány motorral rendelkezzen az új modell, és a futómű technológiájában is sok a lehetőség. Az új EQE SUV elöl dupla lengőkaros, hátul multilink futóművet kap tekercsrugókkal, extraként légrugókkal, állítható hasmagassággal és adaptív csillapítással.
A Benz modellekhez feláras, az AMG-hez azonban mindenképp jár a hátsókerék-kormányzás, előbbinél 10, utóbbinál 9 fokra képes. A sportmodellhez szintén alapáras a légrugós futómű. Egymotoros kivitel csak az alapváltozatból készül, a 350+ 215 kilowattos teljesítményt (292 LE) és 565 Nm nyomatékot tesz le az aszfaltra a hátsó tengelyen, a 350 4Matic szintén, de két motorból rakja össze és 756 Nm nyomatékot teljesít, az 500 4Matic modell pedig 408 lóerős és 858 Nm nyomatékú.
Ezekhez a villanymotorokhoz nyúlt hozzá az AMG-részleg is, 350 kilowattot (476 LE) tud a 43 4Matic, és 505 kilowattot, vagyis 687 lóerőt az 53 4Matic+. Nyomatékban a legerősebb 858 Nm-re képes, de a feláras AMG DYNAMIC PLUS csomaggal 1000-re emelik a newtonméterek számát, ami négykerék-hajtással értendő.
AMG-k esetében részletes százalékadatokat ad meg a gyártó a menetmódokról. Csak Sport+ és Race üzemmódban engedi a teljesítmény 100%-át használni az új modell, Sportban 90, Comfortban 85, csúszós úton pedig csak 50%-ot enged belőle. Ez viszont nem minden, az AMG EQE 53 4Matic+ 110%-ra is képes Race üzemmódban DYNAMIC PLUS csomaggal, ilyenkor kapunk 505 lóerőt és 1000 Nm nyomatékot azonnal a pedál letiprására.
Akárcsak a már nálunk is tesztelt négyajtós változat, az újdonság is 100 kilowattórás bruttó, 90,6 kilowattórás nettó, vagyis használható kapacitású akkumulátort használ, mely 400 voltos feszültségen üzemel. A legkedvezőbb hajtáskombinációban ezzel képes elérni az 590 kilométeres hatótávolságot. Töltése alapból 11, felárért 22 kilowatt lehet óránként változó áramról, egyenáramról pedig 170-re képes.
Alapáron jár a hőszivattyús akkumulátor és belső teret temperáló rendszer, az akkumulátor hűtéséről pedig külön vizes hűtőkör gondoskodik. Fékrendszere alapvetően acéltárcsákat használ, az AMG esetében óriási, 415 milliméteres átmérővel az első tengelyen, amire hatdugattyús nyergek harapnak, és 378 milliméteressel a hátsón, amit egydugattyús nyergek fognak. Akinek ez nem lenne elég, és a villanymotorok masszív lassítása mellé komolyabb üzemi fékhatást szeretne, annak karbon-kerámia tárcsákkal is szolgál az AMG, ezek 440 milliméter átmérőjűek elöl.
Részletes műszaki adatok:
EQE 350+ | EQE 350 4MATIC |
EQE 500 4MATIC |
||
Hajtott kerekek |
hátsó | 4×4 | 4×4 | |
Rendszer- teljesítmény |
kW | 215 | 215 | 300 |
Max. forgató- nyomaték |
Nm | 565 | 765 | 858 |
Feszültség | V | 400 | 400 | 400 |
Töltési teljesítmény (AC/DC) |
kW | 11 (22) / 170 |
11 (22) / 170 |
11 (22) / 170 |
Csomagtartó, VDA |
l | 520/ 580-1675 |
520/ 580-1675 |
520/ 580-1675 |
Vontatható tömeg |
kg | 750 | 1800 | 1800 |
Energia- fogyasztás (WLTP) |
kWh / 100 km | 21,8-17,7 | 22,5-18,5 | 22,7-19,0 |
Hatótávolság (WLTP) |
km | 480-590 | 459-558 | 460-547 |
Sportmodellként fontos a gyorsulás, ami a legerősebb AMG esetében csupán 3,5 másodpercbe telik álló helyzetből 100 km/h órára. Különösen letaglózó eredmény, ha figyelembe vesszük, hogy üresen 2690 kilogrammot nyom a mérlegen, 505 kilós teljes terheléssel pedig hajszál híján eléri a 3,2 tonnát. Hiába törekszik a Mercedes is a hatékonyságra, a súlyt nem tudják legyőzni. Az akkumulátor nyomja a legtöbbet, a rá épülő doboznak pedig tetőtől talpig Mercedesnek kell lennie, az pedig több száz kiló hang- és hőszigetelést, dupla üvegezést, súlyos, elektromosan mozgó süppedős üléseket, kijelzőket jelent, az apróságokról nem is beszélve.
Még akkor is Mercedesnek kell maradnia, ha javarészt már inkább a tech világban játszik az EQE. Az elektromos platform, az elektromos motorok tuningolhatósága, a fedélzeti elektronikák mind afelé terelik, hogy egy újabb okoseszköz legyen, amiben már megtaláljuk az almás logót is. Kell ennél több bizonyíték?