Egyenesen kimondták a Mercedes-Benznél, hogy a jövő a luxuskategóriát jelenti számukra. Feje tetejére állítják a modellkínálatot, kevesebb alacsony kategóriás termék és sokkal több csúcskategóriás, magasan felszerelt autót terveznek. A középmezőny eddig sem volt gyenge, de most még többet ad benne a Mercedes. A változás már látható az áraikon, de az új GLC az első, amin termék szinten észrevehető ez a változás az elődjéhez képest; mindenből a csúcskategóriára törekedtek, alacsonyan felszerelt autó pedig nincs.
2015 óta majdnem félmillió kelt el a GLC-ből, elődjével, igazi fejős tehén a Mercedes-Benz udvarán, ahogy a középkategóriás SUV minden más szereplőnél is. A GLC valóban ügyesen mossa össze a kellemes méretet a magas szintű felszereltséggel és kényelemmel. Az új, második generációs GLC pedig technikai tartalomban is előrébb jár mindenki másnál. Itthon vezettük a csillagos újdonságot!
Külső
Ránézésre erős ráncfelvarrásnak tűnik, mert nem sokat változott a Mercedes formanyelve az előző GLC bemutatása óta. Az új modell szinte megszólalásig hasonlít, elöl azonban árulkodó, hogy a két fényszóró belekapaszkodik a hűtőmaszkba, hátul pedig az összekötött lámpákat érdemes figyelni. Ez nem LED csík, mint az elektromosaknál, csak egy fekete elem, ami lehet kihagyott ziccer is, de az összekötést még meghagyják az EQ modelleknek.
Sima és AMG csomagos külsővel érkezett, utóbbin az első lökhárító lényegesen más, fényezett kerékjáratokat viszont csak azok az autók kapnak, amire eltérő szélességű hátsó kerekek kerülnek, vagyis nem minden AMG csomagos fog ugyanúgy kinézni. Mehet rá fellépő is az oldalára, ami lényeges hasmagasság híján csak arra lesz jó, hogy összekoszolja a nadrágunkat, de az SUV-s megjelenést most ezzel húzzák alá a Mercedesnél, kihangsúlyozva a robusztusságot.
Nem jelentősen, de változtak a méretei is, 60 mm-rel hosszabb (4716 mm), 4-gyel alacsonyabb (1640 mm) elődjénél. A 1890 mm-es szélesség nem változott, a nyomtáv ellenben elöl (+6 mm) és hátul (+23 mm) is megnőtt, 1627, illetve 1640 milliméterre. A tengelytáv 2888 mm, 15 mm-rel hosszabb, mint eddig. Ezekkel együtt is jóval szélesebbnek tűnik a GLC, mint korábban, az arányai előnyére változtak. Készül majd belőle Coupé is, ahogy korábban, ennek bemutatására év végéig kell várni.
Amelyik GLC-nek kéken dereng az első fényszórója, az már a csúcstechnológiás, darabonként 1,3 millió vetítőlencsét használó lámpákat kapta meg. Ezeket először az S-osztályon láthattuk, de egyre lejjebb kúszik a kínálatban. Annyira pontosan vetít, hogy a fénykéve nem csak egy ember pontos alakját tudja kitakarni, de szimbólumokat is vetíthet az autó elé az aszfaltra, jelezve a sávelhagyást a sofőrnek, vagy hogy útépítéshez, útszűkülethez közeledik, és hasonlók. Ez a funkció már megkapta az engedélyt, így Magyarországon is működik.
Belső
A dizájn kerekded és csúcsíves formákból áll, otthonos és kényelmes hangulat uralkodik bent. Jókora kijelző trónol a középkonzolon, a 11,9 colos LCD érintő monitort pedig hangyányit a sofőr felé is fordították, így kényelmesebb a kezelése. Nagyon hasonló a C-osztályhoz, mivel műszakilag is szinte megegyeznek.
A márka saját fejlesztésű fedélzeti rendszere, az MBUX legfrissebb szoftvere fut rajta a multimédián, de a későbbiekben online frissítéssel mindig napra kész lesz. Már ezen is használható beépített Spotify és Apple Music alkalmazás is, de okostelefon tükrözésre is képes vezeték nélkül. Műszeregysége 12,3 colos, head-up kijelzője pedig 15 colos képet vetít a szélvédőre, ami nagyjából megegyezik azzal, amit a műszeregység mutat, vagyis az összes grafikai képet, még az off-road mód dőlésszög mutatóit is láthatjuk magunk előtt.
Többféle stílust is felvehet a beltér, az elérhető kárpit színek között viszont biztosan a fekete lesz a legnépszerűbb, a bemutatón is ilyen volt a legtöbb autóban. Díszítő elemből is széles a választék, a fényes, mindenféle műanyagok mellett viszont a nyílt pórusú fabetétek ordítóan jobb minőséget adnak a GLC-ben. A teljes műszerfalat nagy felületben boríthatják, érdemes ezzel választani. Sajnos az ajtókárpitok zongoralakk betétei nem változtathatóak, ezek viszont minden érintésre recsegnek, akárcsak a szellőzők.
Négyzónás klíma is lehet a fedélzetén – alapból elől kettő, hátul külön nem állítható – fűthető és szellőztethető ülések, hangulatvilágítás, légtisztító rendszer, parfüm és 19 hangszórós Burmester hifi is. Teljes panoráma üvegtetőt is kaphat nagy felületen nyitható résszel. Elöl és hátul két-két USB-C csatlakozó adhatja az áramot az okoseszközöknek, elöl pedig indukciós töltőpadot is találunk.
Rendesen ellátták pakoló rekeszekkel is, a szokásos helyeken, mint a könyöklő alatt és előtt, az ajtókban, és az ülések hátán jókora helyekre pakolhatjuk az apróbb dolgainkat. Csomagtere 620 literes, ha nem plug-in hibridet kérünk, vagy ha nem vesszük meg hozzá a helytakarékos pótkereket, ez esetben 470 liternyi raktér marad, ami szintén nem kevés. A csomagtér fedele mindenképpen motorosan nyílik, nem kér érte plusz pénzt a Mercedes.
Technika
A legújabb fejlesztésű moduláris padlólemezre épül, nagyrészt osztozik a C-osztály technikáján, de nagyobb modellként túlmutat rajta. Négyhengeresnél nagyobb motor a később érkező AMG-ben sem lesz, viszont a hajtásláncok tekintetében már most, induláskor is elég nagy a választék, épp csak tisztán elektromos változatot nem mutattak be még.
Két motorból dolgozik a Mercedes a GLC esetében, mindkettő kétliteres négyhengeres, a benzines az új M254, a dízel pedig az OM654M variáns. Mindegyik motor 48 voltos hibrid kiegészítéssel szerelt, és kilencfokozatú automataváltó társul hozzá, többféle teljesítményszinten, mindegyik modell 4Matic összkerékhajtású. Ezek részletes műszaki adataiból az alábbi táblázatban mindenki kedvére bogarászhat:
GLC 200 | GLC 300 | GLC 300 e | GLC 400 e | GLC 220 d | GLC 300 de | |
Hajtásrendszer | 4Matic | |||||
Lökettérfogat (cm3) |
1999 | 1999 | 1999 | 1999 | 1993 | 1,993 |
Motor teljesítménye (kW/LE) |
150/204 | 190/258 | 150/204 | 185/252 | 145/197 | 145/197 |
Motor nyomatéka (Nm) |
320 | 400 | 320 | 400 | 440 | 440 |
Villanymotor teljesítménye (kW/LE) |
17/23* | 17/23* | 100/136 | 100/136 | 17/23* | 100/136 |
Villanymotor nyomatéka (Nm) |
200* | 200* | 440 | 440 | 200* | 440 |
Rendszer- teljesítmény (kW/LE) |
230/313 | 280/381 | 245/335 | |||
Rendszer- nyomaték (Nm) |
550 | 650 | 750 | |||
Menetkész tömeg (kg) |
1925 | 1925 | 2355 | 2355 | 2000 | 2415 |
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp) |
7,8 | 6,2 | 6,7 | 5,6 | 8,0 | 6,4 |
Végsebesség (km/óra) |
221 | 240 | 218 | 237 | 219 | 217 |
Átlagos fogyasztás (l/100km) |
8.2-7.3 | 8.2-7.3 | 0.8-0.6 | 0.8-0.6 | 5.9-5.2 | 0,7-0,5 |
Elektromos hatótáv (km) |
– | – | 104-120 | 104-120 | – | 102-117 |
* 48 V mild hibrid |
Plug-in hibrid hajtásláncban most minden hasonló kategóriájú modell fölé kínál a GLC. A konnektorról is tölthető akkumulátor mérete 31,2 kilowattóra, amiben több mint 100 kilométeres hatótávolságra elég áramot képes tárolni. Tölthetősége a legjobb pontja, mert alapáron 11 kilowattos váltóáramú (AC), és 60 kilowattos egyenáramú (DC) töltésre képes, vagyis alig több mint fél óra alatt teljesen feltölthető.
Futóműve elöl dupla lengőkaros, hátul külön bölcsőre szerelt többlengőkaros rendszer, amit hátsókerék-kormányzással is ki lehet egészíteni. 4,7 fokot képes elfordulni a két hátsó kerék az elsőkkel ellentétes irányba 60 km/h-ig, a fölött pedig azonos irányba legfeljebb 1 fokot. Légrugózással is kiegészíthető a GLC futóműve, off-road csomaggal pedig 20 milliméterrel meg is emelik a fotóművet.
A vezetőtámogató funkciók köre nagymértékben kibővült. Az aktív kormányzás panorámakamera segítségével keresi a sávhatárokat, a táblafelismerés a kiegészítő és ideiglenes jelzéseket (pl. útépítés, vagy csak teherjárművekre vonatkozó korlátozások) is felismeri.
Terepen az első tengely környékét a képernyőn megjelenítő „átlátszó motorházfedél” funkció segíti a manőverezést, amely egyébként tisztán elektromos üzemben is történhet, amennyiben plug-in hibrid modellben ülünk. Van terepkijelző is, mindenféle dőlésszögekkel, emelkedőkkel, tengerszint feletti magassággal és koordinátákkal.
A vontatást egy sor automatizált funkció segíti: az autó képes magától manőverezni az utánfutóval, előre vagy hátra, beleértve a kanyarodást és az emelkedőn való felkapaszkodást is. A csatlakoztatáskor megkérdezi, hogy milyen jellegű szerkezetet rögzítettünk – kerékpártartót, lakókocsit vagy lószállítót –, és ehhez képest módosítja a navigációs rendszer tervezőalgoritmusait.
Vezetés
Rövid próbakör tapasztalatai alapján még nehéz mindent leszűrni, de a GLC-vel sikerült több érdekes helyzetbe is belekeverednünk a ZalaZONE tesztpályán. Az ember általában csak élesben találkozik a vezetéstámogató rendszerek működésével, begyakorolni ritkán esik alkalom, így próbálok minden adandó alkalmat kihasználni, hogy ismerjem a működésüket. Nem árt, ha tudjuk, hogyan fog reagálni egy autó bizonyos helyzetekben, és a GLC-nek a legtöbb szituációra van megfelelő válasza.
Vészfékasszisztense bombabiztosan működik, 300 próbálkozásból 298-szor teljesen biztosan állt meg a tesztidőszak alatt a ZalaZONE-ban, a maradék kettő is a sofőr reakciója miatt történt. Belenyúlni ugyanis nem szabad, ha már az autó fékezésbe kezd. A GLC pedig elég korán észleli az előtte álló járművet, gyalogost, kerékpárost, vagy négylábút, 250 méterrel előre figyelnek a kamerái és 60-as tempóról is jó két méterre áll meg az akadály előtt, teljesen magától, ami elég impresszív teljesítmény.
Rövidtávon volt lehetőségem a benzines 200-as modellt és a 220-as dízelt vezetnem. De már ennyi idő alatt is feltűnő, hogy a két motor hangja között nincs számot tevő különbség, ami a benzines tekintetében elég rossz hír. A megemelt nyomáson üzemelő benzin befecskendezés miatt alapjáraton és gyorsításkor is teljesen dízelesen szól, a gázolajost mélyebb hangja miatt könnyű felismerni. Amíg kifelé szól a motor, addig nem annyira zavaró, de a GLC-ben belül is hallani, ami nem túl jó hír.
Remekül beállítható a vezetőülése, a pozíció azonban nekem nem volt tökéletes első körben, túl magasra kell állítani ahhoz, hogy a teljes műszeregység látható legyen. Bár a GLC elég nagy autó, az első ülésekben ülve kicsit szűknek tűnhet a széles középkonzol miatt, hátul ülve azonban egyáltalán nem lehet panasz.
Lágyan rugózik, pedig acélrugós autót próbálhattam közúton. Ebben, a kormányzásban és a komplett vezethetőségben érezni ugyanazt a zsíros, nehézkes, mégis pontos vezetési élményt, amint egy E-osztályban is, ez kimondottan jól áll a GLC-nek. Könnyen manőverezhető, nagyon jól belátható autó képét mutatta első körben, ilyen kamera rendszerrel persze egyszerű, mindent látni az autó körül a kijelzőn.
Tisztességesen gyorsít mind a 200-as benzines, mind a 220-as dízel, ám egyaránt elég idegen, mű hangot hallunk az utastérben, ami Sport módban csak erősödik, de szebb nem lesz. Az autó off-road képességet a G-hez hasonlítja a gyártó, ami bátor elképzelés egy differenciálmű zár nélküli autótól, de kétségtelen, hogy kipörgésgátlóival meg tudja oldani majd a legtöbb helyzetet, amibe a vásárlók keveredhetnek vele.
Költségek
Viszonylag sokat egyszerűsített a Mercedes a felszereltségek tekintetében, az alap Avantgarde csomagban is szerepel már szinte minden. Állítható gerinctámaszos és fűthető első ülésektől kezdve az automata ledes fényszórókon át, aktív sávtartó, 11,9 colos MBUX-et futtató okostelefon intergrációs online multimédia, parkoló kamerák, és még egyéb apróságok. Így kerül minimum 21 541 000 forintba a GLC 200.
Avantgarde Advanced plus csomag szerepel felette memóriás ülésekkel, táblafelismerővel, holttérfigyelővel, kiegészített hangulatvilágítással, valamint az AMG csomag a sportosabb külsővel és erősebb fékekkel. Minden egyéb vezetéstámogató asszisztens külön megvásárolható, a külső és belső színekben, anyagokban pedig elég sok a lehetőség, de a rendes belső fabetétért majdnem 200 000 forintot kell fizetni pluszban, különben az alap fényes műanyag betétet kell néznünk magunk előtt.
A Mercedes-Benz GLC és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-Benz GLC 200 (204 LE) | 21 541 000 |
BMW X3 xDrive20i (184 LE) | 19 735 000 |
Audi Q5 40 TFSI quattro S tronic (204 LE) | 18 216 680 |
Lexus NX 350h (242 LE) | 18 740 000 |
Értékelés
Magas felszereltsége és műszaki tartalma, főleg a plug-in hibridek képessége miatt könnyű magasan értékelni a GLC-t. Azonban több területen mintha nem koncentrált volna eléggé a Mercedes, és ez épp a minőségérzet rovására íródott. Hamarosan azonban hosszabb tesztnek is alávetjük a modellt, így relevánsabb tapasztalatot is meg tudunk majd osztani.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|