Króm tükörházak, apró kis emblémák, két jókora kidörgő és a 90-es évek tökéletes gömbölyűre csiszolt folyami kavics dizájnja. Az S8 nekem az első generációjában volt a legízlésesebb, de annyi biztos, hogy valahogy, valamilyen téren minden generációjával tudott újat mutatni és beton keményen kiállni a konkurencia elé.
Hogy csak a második, D3-as széria V10-es szívómotorját említsem. Ha az életben sosem használnám ki a teljesítményét, akkor is én érezném vele magamat a legnagyobbnak mindenhol, hisz egy V10-est tolok magam előtt. És bár a single frame épp annak frissítésén érkezett, így is végtelenül jó ízléssel megrajzolt limuzin. Annak idejében még messze nem hódított a fekete mánia. Eleganciába burkolt minden törvényen kívülit az S8, és így is érinthetetlennek tűntek, de nem veszélyesnek. Most viszont itt állok az új S8 előtt, és a hideg kiráz tőle.
Külső
Minden A8-at a hideg kimértség jellemezte a legjobban, a generációk között jól látható a fejlődés, de megmaradt a szögletesség. A jelenlegi modell, a D5-ös 2017 óta fut és 2020-ban kapott frissítést, amivel jelentősen nem változtattak a külsején. Bevágták az első teljesen ledes fényszórók formáját és az amúgy is ordenáré nagy hűtőmaszkot pár milliméterrel még szélesebbre húzták. Méghogy a BMW-ken nagy a maszk, az A8 szinte teljes orra csak egy rács.
Ez persze nem látszik túlzottan a tesztautón, hiszen a fekete fényezéshez beikszelték a félmillió forintért osztogatott fekete csomagot is, így az autó orra tulajdonképpen egy fekete lyukká változott. Mereszthetjük a szemünket, mire észrevesszük, hogy megérkezett, már le is nyelt minket a sötétség. Borzalmasan vészjósló, mint egy lopakodó, amit csak az utolsó pillanatban veszel észre.
Két milliméter híján 3 méteres az alapmodell tengelytávja, a teljes hossza 5172, szélessége pedig 1945 milliméter. Jókora tepsi, ami egy szép ezüst fényezéssel és króm díszítésekkel maga lehetne a fény és a pompa. 1,8 millió forintért pedig teljesen egyedi fényezést is kikevernek hozzá, de bármennyi lehetőség is van, a legnépszerűbb még mindig a fekete. Bizonyos körökben így teljes az S8. Mindezt nagyjából hiába, ha formában és méretben alig mutat túl egy A6-on, a legtöbb érdekességért az ajtók mögé és a lemezek alá kell nézni.
Mi ez a matricázás rajta?
Az Audi minden évben tart egy átfogó tesztidőszakot az ügyfelek számára. Ezeken a rendezvényeken, mint az idei RS Performance Tour, a kiemelt ügyfelek végig próbálhatják a márka kínálatát egymás után, közúton. Ezek a rendezvények több héten keresztül tartanak, főleg vidéki utakon túráznak. Idén a bázis Etyeken volt, és ennek a rendezvénysorozatnak az utolsó napjára csatlakozhattunk be mi is, hogy néhány órát vezethessük az S és RS modelleket. Ez a lehetőség kevesebb, mint egy általános tesztidőszak, így átfogó képet nem, de ízelítőt tudunk adni a Vezess olvasóinak abból, milyen érzés egy új Audi S8-at vezetni.
Belső
Amikor feltárul az S8 ajtaja, az nem egy ünnep. Abban nincs semmi igazi öröm. A hideg és kimért szolgáló, a mindig pontos komornyik áll előttük, aki nem hibázik. Az úr nem szeret mélyre ülni? Semmi gond, a futómű 5 centivel feljebb emeli az autót ajtónyitásra, így máris kényelmes a beszállás. A hideg utastérben csak a mogyoró barna bőrkárpit ad némi melegséget, a talicskaszámra behordott tükröződő felületektől viszont egy percig nem idézi meg az otthon melegét.
Épp csak a műszerfal teteje nem fénylik, egyébként minden is az összes szinten. Ha nem megy a klíma, akkor még a szellőző rostélyokat is beforgatják pici motorok, hogy fényesre lakkozott karbonszálas fedelet húzhassanak a helyükre. Váltógomb? Szintén magas fényű karbon. Klíma konzol? Olyan nincs, 8,6 colos kijelzőt nyomkodunk helyette, ezen írhatjuk be kézírással a navigációnak is az utasításokat.
10,1 colos a multimédia monitorja, aminek képe olyan mélyen sötét és fekete, hogy szinte egybe olvad a körülötte beépített zongoralakkal, és csak az ikonok élesek. Ízlésesen egyszerű megoldás a menü grafikája, ennél nincs is szükség többre, de nem elég tapogatni a kijelzőt, nyomni is kell, így ad fizikai visszajelzést is az ujjunknak.
12,3 colos a műszeregység, ami egy ilyen széles utastérben már kicsinek is tűnhet a helyén. Megjelenítésében külön az S8-ra szabott sportos grafikát is találunk, szintén az alapokig leegyszerűsített képpel. Természetesen a kormányról sem maradhattak le a fényes felületek, a közepe viszont tökéletesen varrt, látványnak sem utolsó, bőrborítású.
Az anyagok választéka széles egy S8-ban, a bőr és a fém nem ritkán találkozik egymással, a varrások szépek, a részletgazdagságra figyeltek, de minden mintha funkcionális lenne. Mindent a cél érdekében és semmit a hóbortos élvezeteknek, ennél egy S-osztály, vagy az új 7-es beltere sokkal több érdekességet mutat fel, és nem kevésbé komolyak.
Rövid tengelytávval sincs kevés hely az S8-ban hátul, de lehet 13 centivel hosszabb is, ha még többre lenne szükség – a 26 centivel nyújtott Horch csak A8-ként készül. Kényelmes az üléspad hátul, a középső hely könyöklővé alakítható, ebben rejtőzik egy kivehető tablet és a hátsó traktus klímapanelje is. Kijelzőből is találunk még kettőt az ülések hátán, ezeken online kapcsolatos rendszer fut és az autó szinte összes beállítása is kezelhető róla, de ki is vehetőek a helyükről, a konkurens modellekben beépített monitorok vannak.
Masszázs, üléshűtés és –fűtés, fedélzeti parfüm, 17 vagy 23 hangszórós hangrendszer, hangulatvilágítás, dupla tetőablak is szerepelhet egy S8 fedélzetén. Sportosságára csak az első ülések dombornyomott S8 logói és a karbonszálas betétek utalnak, ezeken túl tökéletes kényelmet árasztó limuzin belsőben utazhatunk.
Technika
Több modellel is közösek az S8 mechanikai alapjai. Erre a padlólemezre épül az A6 és a Q7, de a VW Touareg, a Porsche Cayenne és a Porsche Panamera is. Nagyrészt nagyszilárdságú acélból és könnyű fémötvözetből épül fel a váz, így lehetséges, hogy a több mint 5 méter hosszú limuzin 2220 kilogrammot nyom szárazon. Érdemes kicsit belegondolni, hogy egy több kategóriával kisebb, de elektromos hajtású SUV modell, mint például a frissen bemutatkozott Mercedes-Benz EQE SUV több mint fél tonnával nehezebb.
V8-as motort már csak az S8-ban kapni, ha valaki új A8-ban gondolkodik. Az A8-at már csak V6-osokkal szerelik. Az S8 nyolchengeres motorja 4,0 literes, két turbó lélegezteti és 571 lóerőre, valamint 800 Nm nyomaték leadására képes. Ezt egy nyolcfokozatú hagyományos hidrodinamikus automata váltó engedi tovább mind a négy kerék felé, hátul pedig egy alapáras sport differenciálmű osztja a kerekek felé a hajtást, nyomatékvektor-szabályzással.
Motorja 48 voltos hibrid rendszerrel kiegészített, kormányzása elektronikus rásegítésű, és a hátsó kerekek is kormányozottak. Alacsony tempónál az elsőkkel ellentétes irányba fordulnak legfeljebb 5 fokban, 60 km/h felett azonos irányba legfeljebb 1 fokot. 3,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órára és elektronikusan korlátozva 250 km/h a végsebessége. Futóművét is a nagy sebességekhez optimalizálták. Az adaptív légrugós felfüggesztés kanyarban legfeljebb 2,5 fokos dőlést enged a karosszériának, nem pedig 5-öt, mint az A8-é.
Fékrendszere alapból sem gyenge, viszont az S8-ra opcionálisan rendelhető karbon-kerámia tárcsákkal szerelt fékrendszer is. Ehhez elöl 420, hátul 370 milliméter átmérőjű tárcsák és elöl kerekenként tízdugattyús féknyergek tartoznak. Ez a rendszer versenyautós fékteljesítményt ad az S8-nak, emellett 9,6 kilogrammal könnyebb is, mint az alap fékrendszer. Az ára sem gyenge, 4,3 millió forint az opciós listán.
Vezetés
Vészjósló egy jármű, valahogy sokkal vonzóbb és elfogadhatóbb lenne, ha legalább a rácsát krómozták volna. Fenntartásokkal közelítek felé, mert pont azt sugallja, amitől egyszerűen feláll a szőr a hátamon. Ahogy ez az autó kinéz, azt már nem road presence-nek hívjuk, hanem nemes egyszerűségű terrornak.
A gyártók sokszor szeretik emlegetni, hogy bizonyos viselkedési szokások szembe mennek a márka identitásával. Ennek pedig pont a BMW az egyik legnagyobb mestere, aztán mégis az ő autóikon világit a hűtőmaszk, hogy ne csak szívrohamot kapjon az ember az ember autópályán, de még a tarkójába is égjen, hogy mivel nyomták le éppen.
Arcban tehát egy ilyen S8 elég nagyot visel, valahogy nem nehéz elképzelni, ahogy a koromsötét ablakok lehúzódnak és megjelenik egy-egy könyök, aztán a géppisztolyok. A biztonság kedvéért először a hátsó ülésre néztem be, nehogy legyenek potyautasaim, de valójában nélkülük is én leszek majdnem a leggyűlöltebb az Etyek környéki utakon. Még az RS Q8-ak árnyékában azért ezzel is meg tudom húzni magam, amíg kiérünk a szabad útra.
Egyáltalán nem érezni még csak feszültséget sem az S8-ban, nem sugároz menni akarást, végső soron ez mégiscsak egy kényelmes limuzin. Picit hiányolom is, hogy hörrenjen a V8 indításra, vagy csak bizsergesse a kormányt alapjáraton, de még annyi se. Sport módban dörmög kicsit és gázadásokra billent a karosszérián, de ez nem az az autó, ami folyamatosan perzselné a véred. Valahol jól is van ez így, hiszen nem huligánok autója az S8. Valahol viszont hiányzik egy kis V8-as röfögés, valami kis mocskosság.
Ha már a hangjában kevés a karcosság, legalább máshol lesz benne valami érdekes? Lesz bizony, mert nem csak a megjelenésével, hanem a mozgásával is büntet az S8. Ott van a vérében a Porsche gén, ami menet közben felszínre is tör belőle. Alaposan kimozgattam a komfortzónájából az S8-at, mert nem mindennap kergetik meg ezeket az országúton, de nézzük, mit tud!
Első sorban kényelmes limuzin, és csak másodsorban sportlimuzin. Ezt mondhatták a váltónak is, mert kevésbé veszi a lapot, amikor nagy tűzerőt kérek a motortól. Kicsit vár, aztán rászabadítja az útra az összeset. Könyörtelenül pakolgatja a fokozatokat, éppen elég gyorsan vált ahhoz, hogy tényleg gyorsnak lehessen érezni az S8-at. Nincs benne igazán kelletlenség, vagy lustaság, a horizontba se ránt bele, csak gyorsul, mintha nem lenne holnap.
Kategóriákkal kisebbre húzza össze magát érzésre, mint amekkora. Élénken fordul, erőből tör kifelé a kanyarból. Mozog kicsit a hátsó tengely, ez inkább az összkerék-kormányzás miatt vehető észre, mert nem csúszik, nincs tapadásvesztés, bármennyire is kérnénk tőle, hiba nélkül befordul.
Érzésre még annyit sem dől a karosszéria, amennyit a gyártó mond, valójában semennyinek sem érződik. Könnyűnek tűnik, élesnek és nagyon pontosnak. Nagyon halványan érezni benne a rokonságot a Porsche Panamerával, de a kormányzása, a váltó reakciója elég messze áll tőle. A karosszéria merevsége is. Amíg egy Panamera márványtömbből faragott érzetet ad, addig az S8 halványan remeg, rázkódik. Bármennyire is tűnik úgy, hogy jól csinálja, amit kérünk tőle, nem áll jól neki.
Ezen az autón nem tudtam kipróbálni a karbon fékeket, viszont ez az alap szett sem teljesít rosszul. Messze jártam a versenypályás féktávoktól, de amennyire agresszíven fékeztem, annyira jól reagálta le az autó. Jól mozog az S8, amennyire szükséges, de hangsúlyosan limuzin. Annyi biztos, hogy a kormánya mögött is jó ülni, nem csak a második sorban, csak erre bármilyen V6-os dízellel is képes lenne.
Költségek
59,5 millió forint az S8 bruttó kezdőára, 21 millió forinttal drágább az alapkivitelnél. Viszont csak ebben lehet V8-as motorhoz jutni, de társul mellé a fejlettebb adaptív futómű és a hátsó sport differenciálzár is. Fekete az alapfényezés, 560 ezer forint a metál árnyalatok felára, így ez a Mítosz fekete is, de 1,5 millió forintért bármilyen színben kérhető az S8. 20-21 colos felnik közül lehet választani az S8-hoz.
925 000 forint ment rá a kitakargatós Matrix LED fényszórókért, félmillió forint a külső fekete csomagért és 625 000 forint a fekete emblémákért, 817 000 a panoráma tetőablakért, és 250 000 forint a sötétített biztonsági ablakokért. 1,7 millió forintba kerülnek a formázott hátsó ülések, a bőrhuzatra pedig többféle ajánlata is van az Audinak, akár 4,5 millió forintot is áldozhatunk rá.
Asszisztens csomagok 800-1100000 forint között mozognak, a belső kényelmi funkciók nagy része viszont alapáras, a masszázsülésekért fizethetünk még ki kicsit több mint 1 milliót. Bár így is rengeteg pénz költhető el az S8-ra, így is van még mit venni hozzá, hiszen a karbon fékek csak ehhez érhetőek el, 4,3 millió forintért.
Az Audi S8 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi S8 (571 LE) | 59 500 000 |
BMW M760e xDrive (571 LE) | 53 155 000 |
Mercedes-Benz S 580 4Matic (503+20 LE) | 50 292 000 |
Értékelés
Inkább limuzin, mintsem sportlimuzin, és még véletlenül sem sportautó az S8. Végtelenül kényelmes, ízlésesebb összeállításban pedig nem is ennyire fellengzős. Látszólag nincs nagy fényűzés, megbújik a konkurencia mellett, ha nem nézzük elég ideig, akár A6-nak is tűnhet. Kicsit több tüzet várnánk egy S8-tól, nagyobb lelkesedést, de azt nem lehet elvenni tőle, hogy irtózatosan gyors a legtöbb helyzetben.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Szavazás