Egészen váratlan számokkal találkozhatunk, ha a Lexus UX eladási adataiban turkálunk. A márka egyik bestseller modelljéről beszélünk, majdnem ugyanannyi kel el belőle évente, mint az NX-ből. Hogy miért nem látunk belőle annyit az utakon? Magyarországon még mindig a SUV a vonzóbb, így nálunk kicsit mást mutat a mérleg, de nyugaton és főleg Amerikában az UX húzómodell a Lexusnál. Idén már elment belőle majdnem 8000 példány csak Európában. Joggal gondolhatnánk, hogy a márka eladásainak nagy részét hozó modellt igyekeznek minél vonzóbban tartani piac számára, erre egy modellfrissítés igazán jó alkalom.

Ezzel szemben a Lexusnál nem igazán módi, hogy a modelleken jelentős változásokat hozzanak. Sem az előző NX, sem az ES nem mutatott fel sokkal többet a ráncfelvarrással, és ugyanez a helyzet a UX-szel is. Hogy a modell értékeit megtapasztalhassuk és a vásárlók életstílusát megértsük, egy berlini kirándulást szervezett a gyártó a friss UX bemutatására.

Mit csinál a Lexus-vásárló szabadidejében? Bonsai-fát ültet, kite-surföl a naplementében, este megsüti a maga kenyerét és kever egy koktélt. Hogy milyen a termék, amivel közlekedik? Nagyon úgy tűnik, hogy teljesen lényegtelen.

Ezzel szúrja ki a Lexus a vásárlók szemét? – Lexus UX 2023 1

Külső

Ha egy Lexust láttál, akkor láttad mindet. Tényleg csak sziluettbeli különbségeket lehet felfedezni, a formavilág mindegyiken szinte teljesen azonos. Az UX viszont úttörő dizájnmegoldásokat is hozott a megjelenésekor, melyek közül a legfeltűnőbb a LED-csíkkal összekötött hátsó lámpapár. Mi az újdonság? Hacsak nem valamelyik új árnyalatú fényezést kapja, tulajdonképpen semmi. Az UX megjelenése egyáltalán nem változott a modellfrissítéssel.

Ha nem az F Sport csomag kerül rá, megkülönböztethetetlen az előző modelltől. A sportmodellre ugyanis most fényezett kerékjárati ívek kerülnek, más a lökhárítója – ez korábban is így volt – és pici emblémákat akasztanak a sárvédőire, de technikailag semmit nem változik a 2023-as modellévre. Külső méretei is változatlanok: 4495 mm hosszú,  1840 mm széles, 1540 mm magas, ez igaz a teljesen elektromos UX 300e-re is.

Ezzel szúrja ki a Lexus a vásárlók szemét? – Lexus UX 2023 42

Világos színben kicsit látványosabb, de így is elég erős és nehéz a forma

Belső

Az utóbbi 15 évben különböző megoldásokat láttunk a Lexustól a multimédia kezelőszervére, de egyik sem volt az igazi. Amikor az Audi, a BMW és a Mercedes is tekerős kezelőszervet használt, akkor a Lexusokban vagy lapos joystick, vagy egy külön érintőpad szerepelt, amelyekkel messze nem volt olyan egyszerű a menüben turkálni. Ennek utolsó generációja került az UX-be is, amit most a frissítéssel nyugdíjaztak.

A teljesen új multimédia rendszer a ráncfelvarrott UX egyetlen igazi újdonsága. A 12,3 colos kijelző már érintésérzékeny, ezért a középkonzolra nem kerül kezelőszerv, a régi helyén most az ülés- és kormányfűtés gombjai vannak. Nagy lépés ez, de valójában már eredetileg így kellett volna megjelennie az UX-nek ahhoz, hogy naprakész lehessen. Kicsit ez az érzésem a szoftver és a kezelőfelület tekintetében is, nehézkesen, lassan irányítható, a menük között sokat gondolkozik, nem azért nem vált át néha, mert nem érzékelte, hogy hozzáértünk, egyszerűen csak késik, sokat.

Ezzel szúrja ki a Lexus a vásárlók szemét? – Lexus UX 2023 43

Anyaghasználatában nem rossz, elöl a műanyagok is vállalhatóak, a bőrözött elemek kimondottan jó minőségérzetűek

Az ilyen nemzetközi bemutatókon nagy szerepet játszik a gyári navigáció is, ezen megtervezve kapjuk meg a tesztútvonalat. Ezen viszont a legtöbb rendszertől eltérően komplett útvonal – több megállót beszúrva – nem menthető el, csak egymás utáni pontok megadásával. Vagyis ha lekapcsoljuk a navigációt, kezdhetjük elölről az egész tervezést. Az pedig mindkét autóban előfordult a próba során, hogy teljesen magától kikapcsolt a navigáció, így a teljes magyar delegáció elvesztette az útvonalat.

Online kapcsolat ide vagy oda, egyáltalán nem naprakész a szoftver: azt a rövid távot, amennyit az autókkal megtettünk, azt sem tudta félrevezetések nélkül kivitelezni. Az esetek 50%-ában próbált bevinni olyan utcába, amit már lezártak felújítás vagy a karácsonyi készülődés miatt, de a kanyarodási korlátozások sem passzoltak a célra vezetéssel. Röviden: közel használhatatlannak bizonyult a berlini forgalomban a fedélzeti navigációs rendszer.

Ezzel szúrja ki a Lexus a vásárlók szemét? – Lexus UX 2023 44

12,3 colos az új multimédia, online kapcsolatú a navigáció, de nem valami ügyes

Azzal hogy eltűnt a tapipad, nem kapott több tárolót a középkonzol. Továbbra is két pohártartó szerepel, a könyöklő alatt pedig egy egész nagy rekesz. Két USB-C kerül előre, kettő hátra és egy sima USB a könyöklő alá, ez egy elég jó pont. Akárcsak az utastér anyaghasználata, remek a bőr minőségérzete, ahogy a legtöbb műanyagé is.

Hogy mennyire két főre szabott az UX utastere, azt a hátsó sor mutatja a legjobban. Ennyire feltűnően ma már semmiben nem spórolják le az ajtókárpitot hátul. Ami elöl szépen bőrözött és aprólékosan kivitelezett, azt hátul rideg műanyagból öntötték ki. A hely nem kevés, de sötét és szűkösnek érződik, nem jó hátul ülni. Csomagtartója az akkumulátor miatt 320 literes, az elektromosé kicsit nagyobb, 367.

Ezzel szúrja ki a Lexus a vásárlók szemét? – Lexus UX 2023 45

Magam mögött elférek hátul, de az érzet elég szűkös

Technika

Változatlan a Lexu UX benzines kínálata, Magyarországon csak a 250h modell lesz elérhető, amely a Toyota negyedik generációs hibridrendszerét takarja – azaz még nem a legfrissebbet. Ebben 2,0 literes Atkinson-ciklusú szívó benzinmotor dolgozik, melyhez egy töltő és egy hajtó villanymotort csatlakoztattak.

A benzinmotor teljesítménye 152 lóerő, a villanymotoré 109, ha pedig összkerékhajtású változatot kérünk, akkor a hátsó tengelyre egy 7 lóerős, 55 Nm nyomatékú elektromos motor is kerül. A rendszerteljesítmény minden esetben 184 lóerő, nyomatékból a benzines 190, a villanymotor pedig 202 Nm-t teljesít, ezek nem adódnak össze. 8,5 másodperc alatt gyorsul fel 100-ra az elsőkerekes és 8,7 alatt az összkerékhajtású, innen is látszik, hogy nem teljesítményben, hanem mozgékonyságban ad többet az alapváltozatnál.

Ezzel szúrja ki a Lexus a vásárlók szemét? – Lexus UX 2023 46

2,0 literes benzinmotor és egy villanymotor hajtja 184 lóerővel

Nagyot változik azonban az elektromos hajtású Lexus UX 300e, amivel még nem találkozhattunk – a frissítés előtti verzió is csak idén érkezett meg a magyar piacra. A korábbi 54,3 kWh helyett számottevően nagyobb, 72,8 kWh-os akkumulátort kap.

A UX 300e hatótávolsága ezzel 315 kilométerről 440 kilométerre nő (és ha lemondunk a 18 colos kerekekről, további 10 kilométert nyerhetünk). Ebben a modellben 204 lóerős és 300 Nm nyomatékú villanymotort találunk, mellé a jövőben áthangolt futóművet és vezetési módokat kap, és a hírek szerint több ponton megerősítik a karosszériát is, de erről a frissített 250h menetpróbáján még nem kaptunk pontos információkat.

Vezetés

Annyira rövid távon ismerkedhettünk egyelőre az új UX-szel, hogy a vezetési élményről pontos beszámolót most nem fogok tudni tartani. A berlini forgalomban, leginkább dugóban ácsorogva töltött 30-35 kilométer alatt még akkor sem derült volna ki róla túl sok, ha teljesen új modellről lenne szó, ebben az esetben pedig semmiféle változás nem történt, ami érinthette volna a menetkomfortot, a zajkomfortot vagy a menettulajdonságokat.

Kétségtelen, hogy az UX egy teljesen egyszerűen használható, városi autónak is tökéletesen beillő hibrid. A kilátás nem rossz belőle, a tető takarhatja be a lámpákat és a vastag első oszlopok is elrejthetnek dolgokat a szemünk elöl. Szerencsére az LC-n megismert tükröket az ajtókra támasztották, így kicsit többet látunk hátra, kisebb így a holttér.

Ezzel szúrja ki a Lexus a vásárlók szemét? – Lexus UX 2023 47

Elektromosan is nyílhat a csomagtér ajtaja

Feltűnően sokat járt az említett városi araszolásban a benzinmotor, amire egyszerű magyarázat, hogy a dugóban állva fékenergia-visszanyerésről nem is álmodhatunk, az pedig egy hibridnek fontos. A negyedik generációs Toyota-féle hibrid hajtás már sokkal másabb, mint a korábbi verziók. A motor fordulatszáma ügyesebben követi a gázpedál állását, egészen halvány csak a gumis, nyúlós érzet, és gázelvételre nem akad fenn a fordulatszám, nem igazán béget már egy ilyen hibrid.

Egy ilyen Lexus UX csak teszi a dolgát, mint egy ügyesen becsomagolt Toyota. Nem ér különösebb inger – leszámítva a navigáció és a multimédia miatti bosszankodást. Nem hangos a motor, kevés zaj szűrődik be a forgalomból, és a Mark Levinson hifi is tiszta hangokat szór. Ugyanakkor kicsit minden olyan egyszerű, olyan toyotásan japán, semmi igazán kiemelkedően prémiumos elemmel nem tud szolgálni, ami valahol szomorú.

Ezzel szúrja ki a Lexus a vásárlók szemét? – Lexus UX 2023 48

Látványos fényezésekkel is elérhető, mostmár kéttónusúként is, fekete tetővel

Költségek

Megjelentek új fényezések és kéttónusú árnyalatok is a 2023-as Lexus UX kínálatában, előbbiek 400 000, utóbbiak 500 000 forint felár ellenében választhatók, de két színnél csak a tetőlemez lesz fekete. 15,25 millió forinttól indul a UX 250h, amiben szövetborításúak az ülések és 8 colos a multimédia, de már online a navigációs rendszere. Sávtartó, ráfutásgátló, táblafelismerő és adaptív tempomat is szerepel benne alapáron, 6 hangszórós a hifirendszere.

A fényezést és az összkerékhajtást (1,2 millió forint) leszámítva nincsenek választható extrák, csak meghatározott felszereltségek. Az alapáron felüli csomagok közül a Prestige ad jelentősen nagyobb felszereltséget, ebben már a szemben jövőket sem vakító mátrix-LED fényszórók, 8 irányban elektromosan állítható bőrülések, elektromosan nyíló csomagtérajtó és elektromos állítású kormányoszlop is szerepel.

Itt kapjuk meg az új multimédiát és a bemutatón leszerepelt navigációt is, az ára pedig 20,15 millió forint. 20,7 millió forint a csúcsmodell, melyben zajszigetelő réteggel látják el az oldalablakokat és 13 hangszórós Mark Levinson hifivel szerelik, de head-up kijelző is tartozik hozzá.

A Lexus UX és vetélytársai – Listaár, forint
Lexus UX 250h (184 LE) 15 250 000
Toyota Corolla (184 LE) 13 230 000
BMW X2 sDrive18i (136 LE) 12 793 600
Mercedes-Benz GLA 180 (136 LE) 14 089 000

Értékelés

Sokat kellett várni a Lexusnál az érintőkijelzőre, de nincs benne nagy köszönet. A szoftver gyenge, a navigáció pedig még olcsóbb autókban is jobban szerepel. Túl sok változás nincs, pedig több ponton is elmarad a konkurensektől az UX, főleg az anyaghasználatban. A prémium kompakt crossoverek szegmense ennél ma már jóval erősebb technikai fejlettségben és tudásban is. Kétségkívül hatékony hibrid hajtása miatt lehet vonzó, de a közönség egyre kevésbé foglalkozik azzal, mi hajtja az autót, mint azzal, hogy mit tud nyújtani.

Mellette – Ellene
 
  • Hatékony hajtáslánc
  • Széles felszereltségi lista
  • Jó minőségű bőr az utastérben
  • Csöndes utastér
  • Városban kellemesen használható méret
 
  • Lassú és akadozós multimédia
  • Hibásan futó navigáció
  • Hátul egészen más anyaghasználat, mint elöl

Szavazás

Hogy tetszik a megújult Lexus UX?
átlag
6.57
szavazat
571
Hogy tetszik a megújult Lexus UX?