Régen, még az ezredforduló előtt a balatonfüredi vasútállomás emeletén lévő szalonban kiállított, alvázas dzsipeket nézegettem a Tapolca felől érkező M61-esre várva, aztán hipp-hopp elteltek az évtizedek és az erős felfutásban lévő Ssangyong új pickupja van alattam tesztautóként. Mit tud jóval azután, hogy a márka öthengeres, Mercedes-licenc dízelmotorokat használt?
Külső
22 centis hasmagasságával, 5405 mm-s hosszúságával, 1950 milliméter szélességével és 1855 milliméteres magasságával, 3210 mm-es tengelytávolságával a Ssangyong Grand Musso minden irányba kilóg a személyautók közül.
Kicsit olyan nekem a szinte faltól-falig érő hűtőmaszk, mintha a Transformers-robotoktól ihletett kamionokról származna, a Volvo FH sorozatán is megállná a helyét. A xenon fényszóróról azt írja a kezelési útmutató, hogy az első négy másodpercben az üzemóráktól függően változik a színe, amíg az égő el nem éri a stabil állapotot. A kibocsátott fény az első 100 órában világossárga, aztán világoskék, 1000 üzemóra megtételével skarlátvörösből lilába sötétedik a bemelegedés másodpercei alatt, persze az első másodpercek után végig normál fényt ad.
17-es acélfelni jár 235/70 R17-es gumikkal a szerényebbik felszereltséggel, a Premium alapáron 18-as alufelnis 255/60 R18-as gumikkal. Nettó 99 000 forintért feketére fényezett 18-as kerekeket lehet rendelni, ezt látjátok a tesztautón. 199 000 Ft+áfáért rendelhetők a 20-as felnik 255/50 R20-as gumikkal.
Teljes bélelés óvta a platót a tesztautóban, a műanyag védelem a Style nevű alapmodellben is adott. A literben kifejezve 1262 literes térfogatú rakfelület hossza 1610, szélessége 1570, magassága 570 mm. Összehasonlításképp a nemrég vezetett Ford Ranger Raptor adata 1564x1224x529 milliméter.
Belső tér
Csak az első ajtókban van érzékelője a szabadkezes ajtónyitásnak. Bejutva elöl urasan ülhetünk és nagyon rendben van a minőségérzet. A műszerfal felső részét puha tapintású műanyagok dobják fel, az utastérben teljesen normális anyagokkal találkozunk. Elöl az ülésfűtésnek nemcsak ki-be, hanem két köztes állása is van, ráadásul az ülés szellőztethető is.
Ebben a verzióban a hagyományos két köróra helyett digitális a műszeregység, a 12,3” képátlójú HD-kijelzőn sokféle nézetet beállíthatunk. A szomszédban 9,2” a központi érintőkijelző képernyőátlója, grafikában, felbontásban a tegnapot képviseli. Az utastér elsőre konzervatívnak, akár régiesnek hathat, de a fontolva haladásnak itt megannyi előnye van.
Annyira jó, hogy minden fontos funkciónak van külön kapcsolója, és a gombokra többnyire rá is van írva, mire jók. Egyértelműen tudod, hogy ha keresel valamit, azt hol találod, illetve ha megnyomsz valamit, akkor mi történik. Akkor is érték a Ssangyong Grand Musso egyértelmű használhatósága, ha egy pickup sokszor már nem munkaeszköz, hanem a személyautót helyettesíti.
Jó nagyok a tárolóhelyek az ajtókban, az ajtóbehúzókba is lehet tenni egy zsömlét üdítővel. Fent a műszerfal közepén is van egy rakodóhely, a könyöklőben is van rakodóhely. Két USB-A töltő van a vezető előtt, adott a szivargyújtó és a 12 voltos aljzat.
Fájdalommentes és gyors az okostelefon csatlakoztatása. Nagyon hasznos lenne az okostelefont megtartó perem, ha nem volna ilyen mélyre helyezve. A műszerfal tetején volna a helye, megkönnyítené az okostelefonos navigáció használatát.
Egy szál akadályérzékelő jut a négy elektromos ablakemelőhöz, ezért a pénzért ez nagyon kevés, és lehetne valamivel erősebb a fűtés az utastérben, mert a hőmérsékletet jócskán felcsavarva sem kezd ömleni a hő a duplakabinos pickup fülkéjébe.
Hátul a mély üléspad miatt magas emberek erősen meghajtott lábbal utaznak, a kényelmetlenséget nem tudja kompenzálni a hátul is fűthető ülés, de ettől ez még örömteli felszerelés. Új autóban rég nem láttam kétpontos csípőövet, nagyon szomorú, hogy nem jutott rendes automata biztonsági öv a hátul középen ülőnek. Azzal vigasztalódhat, hogy a kardánalagút nagyon alacsony.
Technika
Masszív létraalvázra épül a tesztelt kivitelben 2100-2210 kilós kisteherautó. Erre itt 795-805 kg jöhet rá, mert tekercsrugóval csak ennyi a teherbírás. Aki a kategóriában megszokott és elvárt 1 tonnás terhelhetőséget igényli, választhatja a 990-1000 kg-mal terhelhető a laprugós modellt. Az Euro NCAP nem tesztelte a típust, emiatt nincs független törésteszt-eredménye.
Elöl mindig kettős keresztlengőkaros a futómű, hátul kétféle van a dél-koreai pickupban. A merev tengely mindig adottság, csak az egyszerűbb felszereltséggel laprugók csatlakoznak hozzá, a másik konstrukció ötlengőkaros és csavarrugós. A tesztautóban az utóbbi, csavarrugó és merev tengely volt a rakfelület alatt.
2157 köbcentis és 203 lóerős a D22DTR kódjelű sornégyes turbódízel. Kézi váltóval 400 Nm-re korlátozza a szoftver a nyomatékmaximumát, az Aisin-gyártmányú, hidrodinamikus nyomatékváltós automata sebességváltóval 1600-2600 között 441 Nm-t lehet beosztani, mindkét esetben hat előremeneti fokozattal.
Összesen 6 liternyi 0W30 viszkozitású motorolaj kell az XDi jelű dízelbele. Az üzemanyagszűrő cseréjét, ami elég drága lehet a dízeleknél, 40 000 kilométerenként írja elő a Ssangyong. Kereken 20 literes a kipufogógázban lévő nitrogén-oxidok ártalmatlanítását célzó AdBlue- vagy karbamidtartály.
Magyarországon nem kapható, de a márka benzines pickupot is gyárt. G20GDi a másik motorváltozat, a szintén soros négyhengeres Otto-motor gyári kódjele, a benzinesbe 5W30-as viszkozitású motorolajat ír elő a kezelési útmutató. A gyújtógyertyák csereperiódusa 60 000 km.
Hajtásmódból van gyors, azaz közúti hátsókerék-hajtás, gyors összkerékhajtás és 4L avagy 4×4 Low, ami a felezőnek is hívott terepáttétel jelzése. Üresben, gombnyomásra kapcsolhatjuk a felezőt, ami az áttételek rövidítésével megnöveli a kerekekre jutó nyomatékot kapaszkodáshoz vagy üzemi fék nélküli, motorfékes lassú ereszkedéshez, kihasználva a nagyot sűrítő dízelmotor fékhatását.
A szinkronizálásnak köszönhetően menet közben is aktiválható az első kerekek hajtása, 70 km/óráig, ami elmarad a kategóriában megszokott 100 km/órától, bár ennek aligha van gyakorlati jelentősége. Ilyenkor fixen 50:50 a nyomaték megoszlása a két tengely között.
Felszereltségfüggő a részlegesen önzáró hatású differenciálmű megléte, a Style-ban széria, a Premium kivitelben a Premium Plus csomag részeként rendelhető. Természetesen van lejtmenetvezérlés, amivel 5-30 km/óra közötti sebesség állítható be leereszkedéshez.
Vezetés
Az első méterektől meghatározó adottság, és többnyire öröm, hogy ez az autó hatalmas. A normál személyautókból nézve megtermettnek hitt SUV-k zöme térdig sem ér neki. Megkönnyíti az életet és reszketeg lelkületűeknek is kényelmes magabiztosságot adhat az autó tömege, tekintélye és a magas üléshelyzet. Ezzel a háttérrel tompábban hat mindazok agressziója, akik szerint 130-as előzés helyett azonnal le kéne söpörnünk (közben satufékkel) két kamion közé, amikor ők utolérnek.
Parkoláskor aktiválható az orrkamera, a felülnézeti képpel együtt sokféle nézet választható. Ahhoz képest, hogy 5405 milliméteres az autó és 321 centi a tengelytávja, a 12,18 méteres átmérőjű fordulókör (valószínűleg járdák között) egyáltalán nem vészes. A külvilágra való odafigyelésben, a többi közlekedő észlelésében segítenek a jó külső tükrök.
Ekkora tömeghez a 203 lóerő és a 441 Nm hamar olvadni kezd, a tesztelt Ssangyong Grand Musso erőnléte megfelelő, ám ennél többet nem tud. Városban kissé rusztikusan indul újra a motor, ha engedjük működni az alapjárati motorleállító automatikát.
A Mercedes klasszikus, girbegurba váltókulisszáit (és a két márka korai együttműködését) megidéző automatikus váltó hat fokozata kézzel is kapcsolható. Ehhez a fokozatválasztó kar oldalán lévő kis billentyűt kell előre-hátra nyomkodni, mint nem egy amerikai autókban.
Legtöbbször praktikus az a részletmegoldás, hogy a választókart a kézi kapcsolásba áthúzva a motor automatikusan visszakapcsol egyet, mert legtöbbször úgyis a motorfék fokozásáért kapcsolok vissza. Normál, sport és winter üzemmód közül választhatunk, a váltó higgadt kapcsolási stratégiával dolgozik a mindennapokra tökéletesen megfelelő normálban.
Mindig él, mindig mozog alattad az autó az alváz csavarodásaival és adott az alvázas terepjárók nehézkessége is. De az egyenesfutása jó, autópályán 140-150-nel nagyon kényelmesen elgurul.
Váratlanul kényelmes és kulturált autónak bizonyult a Ssangyong pickupja. A négyhengeres dízel platós kisteherautóktól megszokotthoz képest a motor járása finom, A rugózás a fekvőrendőröket nem veszi zokon, az egyik oldali kerekeket érő úthibák ezzel szemben jól kivehetők, felfagyásokon, besüllyedt csatornafedeleken kijön a rázással, hogy itt elég nagy a rugózatlan tömeg aránya a rugózotthoz képest. A kettő arányainak eltolódása, a rugózatlanhoz képest a rugózott tömeg gyarapodása miatt lesz minden pickup kényelmesebb terheléssel, mint üresen.
Vezetés közben sávban tartó rendszer pityegéssel és a kormányzásba is beavatkozik, ha úgy érzékeli, nem sikerül a terelővonalak között haladnunk. Pár nap után szinte vakon megtaláltam a kikapcsológombját a műszerfal bal szélén térdmagasságban, két vakkapcsoló szomszédságában.
40 és 180 km/óra közötti sebességhez állítható be a sebességtartó. A jelzőtábla-felismerésen kívül autonóm vészfékezés segít a vezetésben és az elülső biztonsági segédnek fordított rendszer szól, ha elbambul a vezető és nem reagál az elinduló sorban előle távolodó járműre. Még hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet is van, sajnos működésének jelenlegi korlátai miatt ez az egyik legidegesítőbb biztonsági felszerelés a modern autókban.
Költségek
Kétféle felszereltség van, mindkettővel adott az összkerékhajtás. A Style nettó listaára 10 099 000 Ft a cikk feltöltésekor, a tesztelt Premiumé 12 199 000 forint. Erre jöhet még nettó 599 000 forint az automatikus sebességváltó feláraként. Mivel a kedvezmény egységesen 400 ezer Ft+áfa, a valós nettó árakban is 2,1 millió forint az eltérés.
Városban 11,2-13,1 liter közötti fogyasztást jelzett a fedélzeti számítógép, ami tankoláskor utánaszámolva sem lett alacsonyabb. Városon kívül 8-9 literrel el lehet járni, ebből 100 km-re 10,3 literes tesztátlag adódott. A gyári átlag alapján 9,0-9,22 liter fogy 100 km-en a 75 literes tankból.
A Ssangyong Grand Musso és vetélytársai – Nettó listaár, forint | |
---|---|
Ford Ranger 2,0 EcoBlue Wildtrak (205 LE) aut. | 16 840 000 |
Isuzu D-MAX 1,9 LS Plus AT (163 LE) | 11 999 000 |
Ssangyong Grand Musso 2,2 e-XDi Premium (203 LE) aut. | 12 798 000 |
Toyota Hilux 2,8 D-4D Executive (204 LE) aut. | 14 205 000 |
Hat év az átrozsdásodás elleni garancia, de nem is rövidsége a fő baj ezzel hanem hogy ebben csak a karosszéria van benne, az alvázkeret belülről kifelé történő rozsdásodása nem. A kívülről befelé rozsdásodást sehol nem fedezi a jótállás, hiszen a garancia megőrzését szolgáló időszakos szemlék után ezeket kijavítanák a márkaszervizek.
Rokonszenves viszont, hogy a kötelező szervizintervallum túlhúzásáról tájékoztatja a tulajt a gépkönyv: „ A karbantartási intervallumok túllépésének maximálisan megengedett mértéke 1000 km vagy egy hónap”. Öt év vagy 100 000 km a jótállás ideje, ami 193 675 forintért kiterjeszthető 150 000 km-ig, szintén 5 éves időkorláttal.
Értékelés
Kényelmével meglepően sokat nyújtott a békés, jó hangulatú Ssangyong Grand Musso. 3,0 tonnás vontatókapacitása és 800 kilós terhelhetősége kicsit elmarad az átlagtól, de gazdag kényelmi és biztonsági felszereltsége illetve kedvező ár/érték aránya tehetséges mindenessé teszi.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|