Régen, még az ezredforduló előtt a balatonfüredi vasútállomás emeletén lévő szalonban kiállított, alvázas dzsipeket nézegettem a Tapolca felől érkező M61-esre várva, aztán hipp-hopp elteltek az évtizedek és az erős felfutásban lévő Ssangyong új pickupja van alattam tesztautóként. Mit tud jóval azután, hogy a márka öthengeres, Mercedes-licenc dízelmotorokat használt?

Külső

22 centis hasmagasságával, 5405 mm-s hosszúságával, 1950 milliméter szélességével és 1855 milliméteres magasságával, 3210 mm-es tengelytávolságával a Ssangyong Grand Musso minden irányba kilóg a személyautók közül.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 1

Kicsit olyan nekem a szinte faltól-falig érő hűtőmaszk, mintha a Transformers-robotoktól ihletett kamionokról származna, a Volvo FH sorozatán is megállná a helyét. A xenon fényszóróról azt írja a kezelési útmutató, hogy az első négy másodpercben az üzemóráktól függően változik a színe, amíg az égő el nem éri a stabil állapotot. A kibocsátott fény az első 100 órában világossárga, aztán világoskék, 1000 üzemóra megtételével skarlátvörösből lilába sötétedik a bemelegedés másodpercei alatt, persze az első másodpercek után végig normál fényt ad.

17-es acélfelni jár 235/70 R17-es gumikkal a szerényebbik felszereltséggel, a Premium alapáron 18-as alufelnis 255/60 R18-as gumikkal. Nettó 99 000 forintért feketére fényezett 18-as kerekeket lehet rendelni, ezt látjátok a tesztautón. 199 000 Ft+áfáért rendelhetők a 20-as felnik 255/50 R20-as gumikkal.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 95

Nehezen értelmezhető a Rexton felirat a kerékjárat védőperemében, ha itthon Grand Musso az autó neve

Teljes bélelés óvta a platót a tesztautóban, a műanyag védelem a Style nevű alapmodellben is adott. A literben kifejezve 1262 literes térfogatú rakfelület hossza 1610, szélessége 1570, magassága 570 mm. Összehasonlításképp a nemrég vezetett Ford Ranger Raptor adata 1564x1224x529 milliméter.

Belső tér

Csak az első ajtókban van érzékelője a szabadkezes ajtónyitásnak. Bejutva elöl urasan ülhetünk és nagyon rendben van a minőségérzet. A műszerfal felső részét puha tapintású műanyagok dobják fel, az utastérben teljesen normális anyagokkal találkozunk. Elöl az ülésfűtésnek nemcsak ki-be, hanem két köztes állása is van, ráadásul az ülés szellőztethető is.

Ebben a verzióban a hagyományos két köróra helyett digitális a műszeregység, a 12,3” képátlójú HD-kijelzőn sokféle nézetet beállíthatunk. A szomszédban 9,2” a központi érintőkijelző képernyőátlója, grafikában, felbontásban a tegnapot képviseli. Az utastér elsőre konzervatívnak, akár régiesnek hathat, de a fontolva haladásnak itt megannyi előnye van.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 97

Konzervatív berendezésével nagyon jól használható a belső tér. A minőségérzet kedvező

Annyira jó, hogy minden fontos funkciónak van külön kapcsolója, és a gombokra többnyire rá is van írva, mire jók. Egyértelműen tudod, hogy ha keresel valamit, azt hol találod, illetve ha megnyomsz valamit, akkor mi történik. Akkor is érték a Ssangyong Grand Musso egyértelmű használhatósága, ha egy pickup sokszor már nem munkaeszköz, hanem a személyautót helyettesíti.

Jó nagyok a tárolóhelyek az ajtókban, az ajtóbehúzókba is lehet tenni egy zsömlét üdítővel. Fent a műszerfal közepén is van egy rakodóhely, a könyöklőben is van rakodóhely. Két USB-A töltő van a vezető előtt, adott a szivargyújtó és a 12 voltos aljzat.

Fájdalommentes és gyors az okostelefon csatlakoztatása. Nagyon hasznos lenne az okostelefont megtartó perem, ha nem volna ilyen mélyre helyezve. A műszerfal tetején volna a helye, megkönnyítené az okostelefonos navigáció használatát.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 98

Kényelmesek az első ülések, szellőztetni is lehet őket

Egy szál akadályérzékelő jut a négy elektromos ablakemelőhöz, ezért a pénzért ez nagyon kevés, és lehetne valamivel erősebb a fűtés az utastérben, mert a hőmérsékletet jócskán felcsavarva sem kezd ömleni a hő a duplakabinos pickup fülkéjébe.

Hátul a mély üléspad miatt magas emberek erősen meghajtott lábbal utaznak, a kényelmetlenséget nem tudja kompenzálni a hátul is fűthető ülés, de ettől ez még örömteli felszerelés. Új autóban rég nem láttam kétpontos csípőövet, nagyon szomorú, hogy nem jutott rendes automata biztonsági öv a hátul középen ülőnek. Azzal vigasztalódhat, hogy a kardánalagút nagyon alacsony.

Technika

Masszív létraalvázra épül a tesztelt kivitelben 2100-2210 kilós kisteherautó. Erre itt 795-805 kg jöhet rá, mert tekercsrugóval csak ennyi a teherbírás. Aki a kategóriában megszokott és elvárt 1 tonnás terhelhetőséget igényli, választhatja a 990-1000 kg-mal terhelhető a laprugós modellt. Az Euro NCAP nem tesztelte a típust, emiatt nincs független törésteszt-eredménye.

Elöl mindig kettős keresztlengőkaros a futómű, hátul kétféle van a dél-koreai pickupban. A merev tengely mindig adottság, csak az egyszerűbb felszereltséggel laprugók csatlakoznak hozzá, a másik konstrukció ötlengőkaros és csavarrugós. A tesztautóban az utóbbi, csavarrugó és merev tengely volt a rakfelület alatt.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 99

Laprugós merev tengellyel és ezzel a csavarrugós, ötlengőkaros merev híddal is kapható a Grand Musso

2157 köbcentis és 203 lóerős a D22DTR kódjelű sornégyes turbódízel. Kézi váltóval 400 Nm-re korlátozza a szoftver a nyomatékmaximumát, az Aisin-gyártmányú, hidrodinamikus nyomatékváltós automata sebességváltóval 1600-2600 között 441 Nm-t lehet beosztani, mindkét esetben hat előremeneti fokozattal.

Összesen 6 liternyi 0W30 viszkozitású motorolaj kell az XDi jelű dízelbele. Az üzemanyagszűrő cseréjét, ami elég drága lehet a dízeleknél, 40 000 kilométerenként írja elő a Ssangyong. Kereken 20 literes a kipufogógázban lévő nitrogén-oxidok ártalmatlanítását célzó AdBlue- vagy karbamidtartály.

Magyarországon nem kapható, de a márka benzines pickupot is gyárt. G20GDi a másik motorváltozat, a szintén soros négyhengeres Otto-motor gyári kódjele, a benzinesbe 5W30-as viszkozitású motorolajat ír elő a kezelési útmutató. A gyújtógyertyák csereperiódusa 60 000 km.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 100

Kézi váltóval 400 Nm-a nyomatékmaximum, az Aisin-gyártmányú, hidrodinamikus nyomatékváltós automata sebességváltóval 441 Nm-t lehet beosztani

Hajtásmódból van gyors, azaz közúti hátsókerék-hajtás, gyors összkerékhajtás és 4L avagy 4×4 Low, ami a felezőnek is hívott terepáttétel jelzése. Üresben, gombnyomásra kapcsolhatjuk a felezőt, ami az áttételek rövidítésével megnöveli a kerekekre jutó nyomatékot kapaszkodáshoz vagy üzemi fék nélküli, motorfékes lassú ereszkedéshez, kihasználva a nagyot sűrítő dízelmotor fékhatását.

A szinkronizálásnak köszönhetően menet közben is aktiválható az első kerekek hajtása, 70 km/óráig, ami elmarad a kategóriában megszokott 100 km/órától, bár ennek aligha van gyakorlati jelentősége. Ilyenkor fixen 50:50 a nyomaték megoszlása a két tengely között.

Felszereltségfüggő a részlegesen önzáró hatású differenciálmű megléte, a Style-ban széria, a Premium kivitelben a Premium Plus csomag részeként rendelhető. Természetesen van lejtmenetvezérlés, amivel 5-30 km/óra közötti sebesség állítható be leereszkedéshez.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 101

22 cm a hasmagassága, hátul felszereltségtől függően önzáró differenciálmű segíti a terepjárást, van felező is

Vezetés

Az első méterektől meghatározó adottság, és többnyire öröm, hogy ez az autó hatalmas. A normál személyautókból nézve megtermettnek hitt SUV-k zöme térdig sem ér neki. Megkönnyíti az életet és reszketeg lelkületűeknek is kényelmes magabiztosságot adhat az autó tömege, tekintélye és a magas üléshelyzet. Ezzel a háttérrel tompábban hat mindazok agressziója, akik szerint 130-as előzés helyett azonnal le kéne söpörnünk (közben satufékkel) két kamion közé, amikor ők utolérnek.

Parkoláskor aktiválható az orrkamera, a felülnézeti képpel együtt sokféle nézet választható. Ahhoz képest, hogy 5405 milliméteres az autó és 321 centi a tengelytávja, a 12,18 méteres átmérőjű fordulókör (valószínűleg járdák között) egyáltalán nem vészes. A külvilágra való odafigyelésben, a többi közlekedő észlelésében segítenek a jó külső tükrök.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 102

Premium felszereltséggel digitális a műszeregység, a 12,3” képátlójú HD-kijelzőn sokféle nézetet beállíthatunk

Ekkora tömeghez a 203 lóerő és a 441 Nm hamar olvadni kezd, a tesztelt Ssangyong Grand Musso erőnléte megfelelő, ám ennél többet nem tud. Városban kissé rusztikusan indul újra a motor, ha engedjük működni az alapjárati motorleállító automatikát.

A Mercedes klasszikus, girbegurba váltókulisszáit (és a két márka korai együttműködését) megidéző automatikus váltó hat fokozata kézzel is kapcsolható. Ehhez a fokozatválasztó kar oldalán lévő kis billentyűt kell előre-hátra nyomkodni, mint nem egy amerikai autókban.

Legtöbbször praktikus az a részletmegoldás, hogy a választókart a kézi kapcsolásba áthúzva a motor automatikusan visszakapcsol egyet, mert legtöbbször úgyis a motorfék fokozásáért kapcsolok vissza. Normál, sport és winter üzemmód közül választhatunk, a váltó higgadt kapcsolási stratégiával dolgozik a mindennapokra tökéletesen megfelelő normálban.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 103

Girbegurba kulisszájával a márka egykori Mercedes-kapcsolatát idézi az automatikus váltó, Higgadtan, finoman vált

Mindig él, mindig mozog alattad az autó az alváz csavarodásaival és adott az alvázas terepjárók nehézkessége is. De az egyenesfutása jó, autópályán 140-150-nel nagyon kényelmesen elgurul.

Váratlanul kényelmes és kulturált autónak bizonyult a Ssangyong pickupja. A négyhengeres dízel platós kisteherautóktól megszokotthoz képest a motor járása finom, A rugózás a fekvőrendőröket nem veszi zokon, az egyik oldali kerekeket érő úthibák ezzel szemben jól kivehetők, felfagyásokon, besüllyedt csatornafedeleken kijön a rázással, hogy itt elég nagy a rugózatlan tömeg aránya a rugózotthoz képest. A kettő arányainak eltolódása, a rugózatlanhoz képest a rugózott tömeg gyarapodása miatt lesz minden pickup kényelmesebb terheléssel, mint üresen.

Vezetés közben sávban tartó rendszer pityegéssel és a kormányzásba is beavatkozik, ha úgy érzékeli, nem sikerül a terelővonalak között haladnunk. Pár nap után szinte vakon megtaláltam a kikapcsológombját a műszerfal bal szélén térdmagasságban, két vakkapcsoló szomszédságában.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 104

5405 mm-s hosszúságával, 1950 mm szélességével és 1855 mm-es magasságával kilóg a személyautók közül

40 és 180 km/óra közötti sebességhez állítható be a sebességtartó. A jelzőtábla-felismerésen kívül autonóm vészfékezés segít a vezetésben és az elülső biztonsági segédnek fordított rendszer szól, ha elbambul a vezető és nem reagál az elinduló sorban előle távolodó járműre. Még hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet is van, sajnos működésének jelenlegi korlátai miatt ez az egyik legidegesítőbb biztonsági felszerelés a modern autókban.

Költségek

Kétféle felszereltség van, mindkettővel adott az összkerékhajtás. A Style nettó listaára 10 099 000 Ft a cikk feltöltésekor, a tesztelt Premiumé 12 199 000 forint. Erre jöhet még nettó 599 000 forint az automatikus sebességváltó feláraként. Mivel a kedvezmény egységesen 400 ezer Ft+áfa, a valós nettó árakban is 2,1 millió forint az eltérés.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 105

Teljes bélelés óvta a platót, a literben kifejezve 1262 literes térfogatú rakfelület hossza 1610, szélessége 1570, magassága 570 mm. Tekercsrugóval csak 795-805 kg a teherbírás, a laprugósé 990-1000 kg

Városban 11,2-13,1 liter közötti fogyasztást jelzett a fedélzeti számítógép, ami tankoláskor utánaszámolva sem lett alacsonyabb. Városon kívül 8-9 literrel el lehet járni, ebből 100 km-re 10,3 literes tesztátlag adódott. A gyári átlag alapján 9,0-9,22 liter fogy 100 km-en a 75 literes tankból.

A Ssangyong Grand Musso és vetélytársai – Nettó listaár, forint
Ford Ranger 2,0 EcoBlue Wildtrak (205 LE) aut. 16 840 000
Isuzu D-MAX 1,9 LS Plus AT (163 LE) 11 999 000
Ssangyong Grand Musso 2,2 e-XDi Premium (203 LE) aut. 12 798 000
Toyota Hilux 2,8 D-4D Executive (204 LE) aut. 14 205 000

Hat év az átrozsdásodás elleni garancia, de nem is rövidsége a fő baj ezzel hanem hogy ebben csak a karosszéria van benne, az alvázkeret belülről kifelé történő rozsdásodása nem. A kívülről befelé rozsdásodást sehol nem fedezi a jótállás, hiszen a garancia megőrzését szolgáló időszakos szemlék után ezeket kijavítanák a márkaszervizek.

Rokonszenves viszont, hogy a kötelező szervizintervallum túlhúzásáról tájékoztatja a tulajt a gépkönyv: „ A karbantartási intervallumok túllépésének maximálisan megengedett mértéke 1000 km vagy egy hónap”. Öt év vagy 100 000 km a jótállás ideje, ami 193 675 forintért kiterjeszthető 150 000 km-ig, szintén 5 éves időkorláttal.

Ezzel nincs stressz az M7-esen és az M3-ason 106

Nettó 9,7 millió Ft az alapmodell akciós ára, áfa nélkül a tesztelt modell 11 799 00 Ft-ról indul engedménnyel

Értékelés

Kényelmével meglepően sokat nyújtott a békés, jó hangulatú Ssangyong Grand Musso. 3,0 tonnás vontatókapacitása és 800 kilós terhelhetősége kicsit elmarad az átlagtól, de gazdag kényelmi és biztonsági felszereltsége illetve kedvező ár/érték aránya tehetséges mindenessé teszi.

Mellette – Ellene
 
  • Tisztességes zajcsillapítás
  • Egyértelműen használható belső tér
  • Gazdag felszereltség
  • Kétféle hátsó futómű a célnak megfelelően
  • Kulturáltan működő automatikus váltó
  • Szépen burkolt, praktikus kialakítású plató
  • Nyugodt futás aszfalton
 
  • Valamivel csekélyebb vontatási kapacitás a kategóriában megszokottnál
  • Csavarrugós hátsó futóművel a terhelhetőség nem éri el az 1 tonnát
  • 203 lóerőhöz képest közepes gyorsulás
  • 2 pontos öv hátul középen, egyetlen akadályérzékelős ablakemelő
Hogy tetszik a Ssangyong Grand Musso?
átlag
7.30
szavazat
814
Hogy tetszik a Ssangyong Grand Musso?