Afrika a legtöbb európainak Tunézia tengerpartjait jelenti, mi is ellátogatunk a múlt héten a kontinensre, csak pont a túlsó végébe, a Dél-Afrikai Köztársaságba. Fokváros környékén próbáltuk ki aszfalton és terepen az új Volkswagen Amarokot.
Ha nem tudod, hogy hova érkezel, és csak a turisták által látogatott helyeken jársz, akkor egy modern, színes nyugati világ ez, cseppet sem lerobbant autóparkkal. Ám az autópályán világító „magas bűnözési zóna” tábla a hullámpalából épült városrészek mellett emlékeztet, hogy a világ egyik legveszélyesebb helyén jársz. Ne állj meg, ne szállj ki a városokban! – ilyen tanácsokat kaptunk az ország déli részén zajló túránk mellé a szervezőktől.
Fokvárosban Ferrari-szalon is van, a Porsche sem ritka látvány, de ahogy egész Afrikában, itt is igen népszerűek a pick-upok. Itt nemcsak aszfaltozott utakon közlekednek, jól jön a magas építés és a négykerék-hajtás. Nem véletlen, hogy a Toyota, a Ford és a Volkswagen is itt gyártja pick-upját.
Eredetileg 2010-ben mutatkozott be a Volkswagen Amarok, az utóbbi két évben viszont hiányzott az európai kínálatból a modell, ám 2022-re elkészült a második generációja. Konszernek közötti tudáscsere jegyében a Forddal együttműködésben született újjá, figyelembe véve a két márka vevőinek elvárásait.
Külső
Egy pick-up mindig is macsó autó volt, hiszen elsősorban fizikai munka mellé született. Ám, aki divatból veszi, annak is nyilván ez az érzés kell, így alapelvárás az erőteljes megjelenés. A Volkswagen Amarok pedig hozza a formát, kellően robusztus a felépítése. Alapvetően szögletes a sziluettje, az egyenes vonalak, a magasan futó motorháztető, no meg a méretek megalapozzák a benyomásunkat. Ez kemény, masszív gép. Ugyanakkor, ha közelről megnézzük, látszik, hogy ahol lehet, szépen ívelt, hogy csökkenjen a légellenállás, ami a zajkomfortban vissza is köszön.
Más pick-uptól eltérően a kerékjárati ívek felső része nem kör alakú, hanem egyenes vonalat rajzol, amely már az elődmodellnél is jellegzetesség volt. A kerékjárati ívek masszív műanyagai izmosabbnak mutatják a modellt.
Vékony sávos hűtőmaszk és keskeny fényszórók rajzolják az új Amarok arcát. Lámpái alapáron LED-esek, a jobban felszerelt változatokon a LED-Mátrix fényszórókat találunk, amelyek anélkül adják a távolsági fény kényelmét, hogy elvakítanák a szemből érkezőket. Hátul alapáron még izzók világítanak, de a jobban felszerelteken LED-es lámpákat alkalmaznak. Itt maga a modellnév a stíluselem, amely szinte a hátsó ajtó teljes szélességében domborodik.
Mifelénk dupla kabinos kivitelben kerül forgalomba, de egyes piacokra, szimpla, kétajtós, kétüléses fülkével is elérhető lesz az új Amarok. Ötféle felszereltségi változatban készül, ezek az „Amarok”, a „Life” és a „Style”, amelyek mellett két csúcsmodell is bemutatkozik: a „PanAmericana” a terepjárós stílust hangsúlyozza, az „Aventura” ezzel szemben közúti modellként nyújt többet.
A csúcsváltozatok némileg egyedi külsőt is kapnak. X alakú dizájn jelenik meg az orr-részen, a rendszámtábla fölött pedig Amarok feliratot látunk dombornyomva. Egyes részleteik, a fellépők, a kilincsek, a tükörházak stb. krómozott vagy fekete fényezést kapnak.
Dagonyázzunk a számokban
Elődjéhez képest az új Volkswagen Amarok majd 10 centivel hosszabb (96 mm), így 5350 milliméteres, a tengelytávolsága pedig 173 mm-s bővülést követőn 3270 mm-es. Az új modell szélessége 1910 mm, a külső tükrökkel együtt 2208 mm. Magassága a kerékmérettől függően 1751 és 1884 mm között van, hasmagassága elérheti a 23,7 centit is. Beszállni teherautósan felfelé kell, jól jön a küszöbök alá telepített fellépő.
Változtak az autó arányai, hiszen rövidebbek a túlnyúlásai, amelyek jobb rámpaszögeket eredményeznek, ezek elöl 30, hátul 26 fokosra nőttek. A tengelyek között felhajtási szög pedig 21 fok. Jelentősen javult a gázlómélység is, amely a korábbi 500 mm-ről 800 mm-re nőtt. Akár 21 colos felniket is kaphat hagyományos abroncsokkal, míg terepgumikkal 18 colos a maximális méret.
A rakodótér hossza a dupla kabinos kivitel esetében 1624 mm, a kerékjárati ívek között pedig 1227 mm széles hely jut az árunak, vagyis oldalirányban vagy hosszirányban is elfér egy Euro-raklap. Míg korábban kereken 1 tonna volt az Amarok maximális teherbírása, az új modellnél ez az érték 1,19 tonnára nőtt. Kiviteltől függően az Amarok 3,5 tonnát is vontathat, elődjéhez képest a jármű és a pótkocsi megengedett össztömege 6,0-ról a 6,5 tonnára nőtt. A jobban felszerelt modellekre extra vontatószemet szerelnek, amelyek a hagyományos elemnél nagyobb terhelést képesek elviselni.
Belső
A személyautósan szépen csukódó ajtók mögött az első pillanatban látszik, hogy nem csak melósautónak szánják az Amarokot. Az általunk próbált Style felszereltségű, illetve csúcsmodellekben az anyagok megjelenése és tapintása jó. Mintha egy személyautóba ülnénk be.
A csúcsváltozatok kontrasztos varrással díszített, bőrhatású műszerfalat kapnak, üléseikre pedig szintén látványosan szegett valódi bőr kerül. Ezek anyaga kellően puha. Ellentétben ezzel, az utas előtti műszerfalrész és a hátsó ajtó műanyagjai haszonjárművet idéznek. Érdekes, hogy a Style és az Aventura modellekben a könyöklő borítása puha volt, a PanAmerica változatokban kevésbé barátságos anyagot találtunk.
A felszereltségtől függően a vezető és az első utas ülései 4, 6, 8 vagy 10 irányban állíthatóak. Hátulra háromszemélyes pad kerül, meredek háttámlával és alacsonyra engedett ülőlappal, amitől a térdünk magasabbra kerül a csípőnknél, rontva a komfortot. Kipróbáltuk viszonylag hosszabb úton is, ahol kiderült, hogy két személynek elfogadható ilyen távon is, mert van mód helyezkedni. Aki inkább áruszállításra szeretné használni ezt a teret, az felhajthatja az ülést. Afrikában persze nemcsak belül utaznak az emberek, de a platón is. Nemcsak ülve, de állva is. A szabály szerint, ha munka miatt utaznak, akkor szabályos a platón lenniük.
Átvették az uralmat az analóg megoldásoktól a képernyők az Amarokban is. Már az alapkivitelben is a 8,0 colos képernyő szerepel a kormány mögött, de 12,3 col képátmérőjű is elérhető. A változtatható képű műszeregység a fordulatszám és sebesség mellett számos dolgot mutathat a vezetőnek, így olaj- és vízhőmérsékletet, a nyomatékelosztást a hajtásrendszerben, a hifi információit vagy épp a navigációs rendszer útmutatásait is.
Az infotainment-rendszer álló formátumú érintőképernyőjéből 10,1 colos az alap, de Style-on és felette 12,0 colost tapogathatunk. Szerencsére nem mindent menüből, képernyőn lehet szabályozni, így a hifi hangereje, az összkerékhajtás funkciói, a vezetési módok, gombokkal vezérelhetők. Ugyanakkor a klímaszabályozás képernyőről történik, legalábbis az általunk próbált, jobban felszerelt modellekben. Az Amarokot nem érte el a Volkswagen simogatós felületekkel szerelt multikormánya, itt gombokkal kezelhetjük a funkciókat.
A fedélzeti rendszer kezeli az Android Auto és az Apple CarPlay alkalmazásokat és Európában szériafelszereltségként tartalmazza a Volkswagen mobil online szolgáltatásait: így a segélyhívó mellett hangvezérlést is tud, míg navigációja online forgalmi információkat rejt, de közöl adatokat a parkolóhelyekre és töltőállomásokra vonatkozóan is.
Hifiben nagy a szórás, hiszen az egyszerű modellekbe ajtóként egy-egy hangszóró jut, de a PanAmericana és az Aventura változatok nyolc hangszórós, mélynyomóval is felszerelt 640 watt zenei teljesítményt adó Harman Kardon hangrendszerrel teszik szórakoztatóbbá az utazást. Az általunk hallgatott dél-afrikai rádiók pont olyan kereskedelmi adók: mint itthon, beszélgetéssel és zenével, angol nyelven.
Az Amarok egy USB-A és egy USB-C aljzattal rendelkezik, míg felárért a váltókar előtti rekeszben induktívan is tölthetőek az erre képes okostelefonok. Ezenkívül a belső térben és a raktérben egy vagy több 12 V-os és 230 V-os (150 W) aljzat is lehet.
Kisebb dolgainknak számos helyet találhatunk az utastérben, van itt két zárt kesztyűtartó, de a könyöklő és a hátsó ülések alá is pakolhatunk. Pohártartóból jutott előre és hátra is kettő, a palackok pedig mehetnek az ajtózsebekbe.
Technika
Összesen ötféle motorral készül majd az új Volkswagen Amarok, az egyes piacokra eltérő specifikációval kerülnek a négyhengeres benzines és dízelmotorok, de hathengeres gázolajos blokk is választható marad.
Nálunk csak dízelként forgalmazzák a modellt, amelyben 2,0 literes, négyhengeres, közös nyomócsöves TDI lesz az alapmotor, amely 170 lóerős teljesítményt és 405 Nm nyomatékot kínál. Az 1996 köbcentis blokk biturbó kivitelben is készül, két változó gemoetriájú turbótöltővel, 205 lóerős, a csúcsnyomatéka pedig 500 Nm. 60 fokos hengerszögű V6-os TDI is választható az Amarokhoz, amelynek teljesítménye 240 LE, nyomatéka pedig eléri a 600 Nm nyomatékot.
Mindegyik dízelhez alapból jár az összkerékhajtás, ám míg az alapmodellben hatsebességes, kézi váltót találunk, a legerősebb csak 10 fokozatú automatával kerül piacra mifelénk. A biturbó variánst mindkettővel szerelik.
Motorváltozattól függően eltérő négykerék-hajtás kerül az Amarokba: A 170 lovas motorhoz három hajtási móddal variálható kapcsolható 4×4 társul, a két erősebb TDI-ben négy hajtási módot kínál a rendszer. Utóbbi automatikus nyomatékelosztást valósít meg az első és a hátsó tengely között kétfokozatú váltóművel és elektronikusan működtetett többlemezes tengelykapcsolóval. A beállítás függvényében a nyomaték juthat csak a hátsó tengelyre vagy mindkét tengelyre. Felárért zárható differenciálmű is kérhető.
A vezető a középkonzolon található forgókapcsolóval választhat a hajtásrendszermódok közül, amelyek között van nehéz terepre való felező is. Emellett hajtástól függően négy-hatféle vezetési módot is kínál, ezek az eco, a normál, a sár/göröngyös, a homok, a csúszós és a rakomány/pótkocsi. A nevük elég jól leírja, milyen helyzetben is használhatók ideálisan. A jármű hajtásrendszere alkalmazkodik a kívánt módhoz, változtatva a nyomatékelosztáson, a differenciálzár használatán, a gázreakción.
Elöl MacPherson rendszerű független felfüggesztés vezeti az Amarok kerekeit, míg hátul merev tengelyt alkalmaznak.
A Volkswagen Amarok egyik nagy dobása, hogy személyautósan nagyvonalú a vezetőtámogató rendszereket illetően. Akár 25 asszisztens teheti könnyebbé, biztonságosabbá a vezetést. Elérhető hozzá holttérfigyelő, távolságtartó tempomat, sávtartó, a parkolóhelyre be- és onnan való ki manőverezést segítő rendszer, 360 fokos kamera, sávváltásasszisztens, jelzőtábla-felismerő rendszer, fékasszisztens, gyalogos- és kerékpáros-figyeléssel is.
Vezetés
Bár fent ülünk az Amarokban, a padlószinthez viszonyítva meglepően hagyományos üléspozíciót lehet beállítani. Ez köszönhető a viszonylag alacsonyra engedhető ülésnek és a szinte függőleges kormánynak. A kormány különösen nagy távolságon állítható, az ülésnél ez nem ilyen meglepő. Kormánya cseppet sem nagyobb, mint bármely személyautóban, jó fogás esik rajta. Az ülései inkább puha tömésűek, nem a megszokott Volkswagen-jellegűek, az ülőlapja lehetne hosszabb.
A V6-os motort – amelyet ezúttal próbáltunk – beindítva a hangjából alig, maximum a rezonanciából lehet érezni, hogy dízelmotorral van dolgunk. Erősebb gázadásra sem válik kerregőssé, inkább mélyebb tónusra vált.
A fordulatszám benzinesen simán épül fel, elsőre nem is tűnik különösen erősnek. Ám némi késedelem után a 600 Nm-es nyomaték jól megindítja a 2,5 tonnás tömeget. A motor és a váltó nagyon jól dolgozik együtt, kifinomult. Ha simán krúzolunk, mindkettő nagyon visszafogott. Semmiféle haszonjármű jellege nincs, a váltásokat nem érezni. Ha padlógázt nyomunk, akkor határozottabban, de szépen vált vissza. A váltókar oldalán lévő gombokat használva kapcsolhatunk kézzel is, de erre legföljebb akkor van szükség, ha hosszabb lejtős szakaszon növelnénk a motorféket, egyébként az autó minden helyzetet ügyesen megold.
A futóműve hasonlóan meglepő. Megvan benne az alvázas modellekre jellemző általános feszesség, és bár hátul laprugós, még üresen sem pattog a fara. Megvan a pick-upos oldalmozgása úthibákon a kasztninak, de csak finoman. Aki nem tudja, mit is keressen, az nem fogja felismerni.
Hajtottunk vele kanyargós utakon, többek között a világ legszebb útjai között számontartott Chapmans Peak Drive-on, ahova fizetőkapun keresztül lehet eljutni. Tengerparti szerpentin, rengeteg kanyarral, szűk sávokkal. Egészen jól mozgott az Amarok, kormányzása ad annyi visszajelzést, amelytől már jó vezetni. Fordulékonysága is megvan, ami városban is jól jön.
Kipróbáltuk földúton és terepen is az új Amarokot, de kissé bátortalanok voltak a szervezők. A terepes szakasz nehezebb részei sem okoztak semmilyen nehézséget az autónak. A differenciálzárat aktiválva könnyedén haladt akkor is, ha az egyik kereke a levegőben volt. A lejtmenetvezérlővel pedig elég a kormányzásra figyelni. Érezhetően komoly terepjáró képességgel bír a modell, bátran nekivághatnánk Fokváros környéki, a Jurassic Parkot idéző hegyeknek, vagy a helyiek által hobbiterepezésre használt hófehér homokdűnéknek is.
Költségek
Egyelőre nem tudni az új Volkswagen Amarok árát, azt december közepére ígéri a márka importőre. Valahol 13-25 millió forint között szórnak majd a különféle változatok bruttó árai.
A Volkswagen Amarok dupla kabinos vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Toyota Hilux (150 LE) | 13,2 milliótól |
Ford Ranger (170 LE) | 17,2 milliótól |
Isuzu D-Max (163 LE) | 12,9 milliótól |
Ssangyong Musso Grand (202 LE) | 12,8 milliótól |
Mitsubishi L200 (150 LE) | 9,3 milliótól |
A Volkswagen Amarok alapfelszereltségében 8,0 colos digitális műszeregység és 10,1 colos érintőképernyővel ellátott infotainment-rendszer szerepel, jár hozzá a tolatókamera, a baleset-megelőző rendszer, a tempomat, a sávtartó rendszerek és a parkolóérzékelők. Ugyanakkor minden Amarok rendelkezik első, térd-, oldal- és függönylégzsákok mellett középső légzsákkal is, amely megvédi a vezetőt és az első utasokat attól, hogy ütközés esetén egymásnak ütközzenek. Alapfelszereltség a LED-es első fényszórók, az elektromosan behajtható külső tükrök is.
A színskála a standard egyszínű fehér fényezéssel kezdődik, emellett metál színek választhatók: fekete, kék, szürke, vörös, bézs árnyalatokban.
Felárért jelentősen javítható a komfort, hiszen fűthető ülések, kétzónás, automata légkondicionáló, kulcs nélküli ajtónyitás és indítás, távolságtartó tempómat, sávtartó asszisztens, parkolássegítő is kérhető. Ezen túlmenően olyan különlegességek is rendelhetők lesznek, mint a szerszámosláda, a kerékpártartó, de tetősátor is.
Értékelés
Nem véletlen népszerűek a pick-upok. Egyszerre adnak személyautós mozgékonyságot, miközben haszonjárműves praktikusságot kínálnak, ráadásul a legtöbb esetben a fentiek mellé jó terepjáró képesség is társul. Az új Volkswagen Amarok az említett jellemzők mindegyikéből többet nyújt, mint korábban, erős motorokkal, állítható menetmódokkal, kétféle összkerékhajtással rendelkezik, miközben nagyobb és súlyosabb terhet juttathat célba. Nagy dobása viszont, hogy érintőképernyővel, modern asszisztensrendszerekkel érkezik a piacra, amely a szabadidő-autók mellett már a pick-upokat is elfogadja divattermékként.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|