Időben reagált az Opel a szabadidő-autók iránti növekvő keresletre. 2017-ben a megújuló Mokka kapott egy X-et a nevébe, miközben bemutatkozott a Crossland X és a Grandland X. Így aztán, aki SUV-ot akart, az talált a német gyártó kínálatában. Azóta az Opel csatlakozott a Stellantis cégcsoporthoz, a Mokkát francia alapokból épülő új modell váltotta, a Grandland pedig modellfrissítést kapott, nevéből elhagyva az X-et, de maradt olyan sokoldalú, mint bemutatásakor. Emlékeimben élénken él, hogy nem minden változatával volt felhőtlen a viszonyom. Tudott fejlődni a konnektoros hibrid? Nézzük!
Külső
Arculatváltás kellős közepén jár az Opel. A legújabb modellekre már a Vizor néven futó frontkiképzést rajzolják rá, amihez például az új Mokka teljes külseje passzol. Hozzá képest a Grandland csak ráncfelvarrásként kapta meg az új orrot, és egy kicsit idegenül is mutat rajta. A korábbi harmonikus megjelenést egy eléggé szögletes, nagyon semmilyen tekintet váltotta, amit meg tudtak cifrázni azzal, hogy a fekete alapra fekete emblémát ragasztanak.
Ennél jellegtelenebb megjelenésen komolyan kéne dolgozni, most már akkor is bármilyen emblémát képzelhetünk rá, ha ott áll előttünk, és valljuk be, ez a formavilág akármi is lehetne. Egy oldalról lehet, hogy jó beleolvadni a tömegbe és nem kitűnni, így viszont olyan, mintha az Opel maga sem szeretné, ha az autóikhoz márkát társíthatnának az emberek. Korábban a Grandland X büszkén hordta a villámos emblémát.
Másrészről a fekete orr jó összhangot alkot a visszapillantók, a tető és a felnik sötét tónusával. Fényezésben egyébként is nagyot szól a tesztautó, ez a kék egyszerűen vibrál. Van munka a karosszériában, a küszöbök feletti préselés masszivitást ad a látványnak, az övvonal emelkedő éle pedig dinamikát kölcsönöz neki.
4477x1906x1630 milliméteres tömböt foglal el a világ teréből, tengelytávolsága 2675 milliméter, ezek az adatok teljesen változatlanok az újítás előtti változatokhoz képest. Az alapkivitel mellett „sportos” GS Line is kérhető, amihez 18 colos felnik járnak alapból, felárért pedig akár 19-esek is, és ezen feketék az emblémák és a hátsó modellfelirat, de ezüst betétes a lökhárító és krómozott az ablakkeret.
Belső
A 2021-es ráncfelvarrás óta frissebb beltér is fogad minket, ami egészen jól passzol a külső változásokhoz. A Vizorra rímelő fekete panelre került két kijelző a műszerfalon. A műszeregység 12, a multimédia 10 colos, ám egyik sem igazán modern. A műszerblokk megjelenítése egyszerű – a testvér Peugeot 3008 megoldásához képest, ami tulajdonképpen ugyanez az autó, bántó, hogy az Opelben ennyire semmilyen a grafika.
Multimédiából is régimódit kap a Grandland, bár a menürendszer viszonylag egyszerű, és már mondhatjuk rá, hogy logikus (ha hozzászoktunk a PSA Stellantis modellek logikájához), a tolatókamera képe akkor is rossz, nem is beszélve arról, hogy 360 fokos képet rak össze egy 180 fokos kamerából, ennél már a Dacia és a Suzuki is előrébb tart, utóbbi nem is akármennyire:
Ergonómiailag jó a Grandland belső tere, a multimédia kijelzője kézre áll, alatta pedig fizikai kapcsolópanelen irányítható a szellőzés. A kormány jó fogású, mögötte viszont opelesen fölfelé állnak a bajuszkapcsolók, ami biztos kormányfogás mellett – 9 és 3 óránál – nem érhető el kinyújtott ujjal, többször csak kalimpáltam a levegőben, mire megtaláltam.
Rengeteg a zongoralakk felület az utastérben, amelyek ugye hajlamosak porolódni, de a műanyagok nem rosszak, általánosan jó az anyagokhoz hozzáérni a Grandlandben. Nagy zárható fedeles rekesz figyel a váltókonzol előtt és a könyöklő alatt is, az ajtózsebek pedig rengeteg apróságot elnyelnek, így könnyen otthon érezhetjük magunkat benne.
USB-csatlakozóból egyetlen árva darabot találunk az utastérben, az is a régebbi A típusú, ugyanakkor a hátsó sorban 230 voltos konnektort is kialakítottak, ez tud pótolni egy egyszerű USB-t – erről legalább lehet táplálni egy laptopot is menet közben.
Tágas a tér elöl és hátul is, 180 centis magam mögött bőven marad hely a térdeimnek, fejtérből és válltérből is akad bőven. Többféle extra csomagban érhetőek el az ülései, 800 000 forintért már az utasé is állítható laphosszúságú, a sofőré meg 10 irányban elektromosan állítható, és nem vicc az AGR besorolás, ezek tényleg nagyon jó ülések. Van tartásuk, testre szabhatóak, de kényelmesek is, úgyhogy ismét le a kalappal előttük. A csomagtér a hagyományos változatoknál 514 literes, a plug-in hibridnek viszont csak kompakt ötajtós 390 liter marad az akkumulátor beépítése miatt, ez 1528 literre bővíthető a lehajtott ülésekkel.
Technika
Számos rokon modell szerepel a Peugeot, a Citroën, a DS és az Opel modellkínálatában, a Volkswagen MQB platformja mellett a Stellantis csoport EMP2-es padlólemeze a legsokoldalúbb moduláris megoldás. A Grandland futóműve alapvetően egyszerű, elöl MacPherson, hátul pedig csatolt hosszlengőkaros, az igényesebb multilink hátsó felfüggesztés a 300 lóerős összkerékhajtású hibridhez jár.
Más márkáknál már nem létező variánsok is rendelkezésre állnak az Opelnél, így még találunk sima kézi váltós benzines modellt (1.2 turbó, 130 lóerő) és dízel motoros kivitelt is (1.5 HDi, 130 lóerő), akár nyolcfokozatú, automata váltóval is a Grandland kínálatában. Hibridből kétféle közül lehet választani, ezek 225, illetve 300 lóerősek, mindkettő tölthető konnektorról is, ugyanarra az 1,6 literes, 180 lóerős benzines turbómotorra épülnek. Az első tengelyen a nyolcfokozatú, hagyományos automata váltóval egybeépítve 110 lóerős villanymotor dolgozik, az erősebb pedig a hátsó tengelyre is kap egy 113 lóerős elektromos motort, így hozva létre a 4×4-es hajtást.
A PHEV modellek akkumulátora 14,6 kWh-s, a hátsó tengely fölé építik be, az elektromos töltőegység kapacitása alapból 3,3 kW, felár ellenében viszont 6,6 kW is lehet. Ezzel kevesebb mint 2 óra alatt tölthető fel az akkumulátor, amiben akár 65 kilométerre elég hatótávot is képes tárolni – a gyári értékek szerint. Miután a Grandland többféle vezetési módot és elektromos menedzsmentet is kínál, akkor is lehet töltésünk az akksiban, ha hivatalosan lemerült. Kérhetjük tőle azt is, hogy a benzinmotorral töltse föl menet közben, hogy a városi közlekedéshez legyen majd tartalékunk később.
Vezetés
Számos modellben volt már szerencsém a Stellantis konnektorról tölthető hibrid rendszeréhez, és temérdek az azonosság közöttük. Az Opel Grandland sem különb, egészen addig nagyon harmonikusan működik, amíg le nem merül a hibrid akkumulátor. Bár azt mondják, hogy 65 kilométerre képes, így télen, fűtéssel, ülés- és kormányfűtéssel együtt jó, ha a 40-et eléri. Ezzel már meg lehet oldani egy ingázást, ha mindkét végponton tudjuk tölteni, ha nem, akkor kellemetlen élményekben lehet részünk.
Mert ez a hibrid rendszer nem egészen a hatékonyságra épít, sőt. Egy turbómotort etetni kell, ráadásul ott a magas nyomású befecskendező-rendszer, az automata váltó és a turbó rizikója is, ha a fenntarthatóság is kérdés lenne. Fogyasztásban viszont feltűnően erős a Grandland, ha nem a megfelelő környezetben használjuk, miután lemerült.
Üres akkumulátorral városban 9,5 literes átlagfogyasztást produkált. Ebben a környezetben a fékenergia-visszatermelést nem tudja kihasználni a rendszer, cserébe sofőrrel 1,8-1,9 tonnás testet kell megmozdítania minden alkalommal a dugóban, ami nem éppen ideális. Az sem segít, ha a teljes töltöttség megőrzését kérjük a rendszertől, és megpróbálja feltölteni a benzinmotorral a hibrid akkumulátort, ilyenkor rohamosan emelkedik a fogyasztás. Országúton egyértelműen hatékonyabb a Grandland PHEV, de 8 liter alatti fogyasztásra itt se számítsunk, ha előtte nem volt feltöltve az akksi.
Emellett a rendszer működése sem éppen finom, nálam ez már inkább a zavaró szint. Minden elindulás érezhető döccenésekkel történik, a váltások lassúak, a megállás kellemetlen bukdácsolás a fékerő lüktetése miatt – ez szinte minden ilyen hajtásláncú tesztautónál jelentkezett.
A Grandland futóművével pengeélen táncol, komfortérzetben sokáig jól teljesít, puhán rugózik, általában biztosan is tart, viszont az úthibákkal nem tud mit kezdeni. Jellemző rá, hogy a hátsó futómű botladozó féloldalas rugózást produkál az úthibákon, ha ugyanez kanyarban éri el, az egész autó belemozdul, és úgy libben tovább, mint egy motorcsónak a hullámokon. A zajszint viszont elég alacsony, viszonylag kevés a gördülési zaj a kerekek felől.
Ebben az Opelben már olyan vezetéstámogatók is segítenek az úton aktívan, mint a sávtartó asszisztens stabil kormányzással (nem csak lökdös a felfestések között), de még az éjjellátó kamera is szerepelhet a fedélzeten. Ez valódi hőkamera, sötétben ráadásul automatikusan bekapcsol, ha gyalogost, kerékpárost, vagy állatot észlel. Ennek képét ki is teszi a műszerfalra, jól láthatóan bekeretezi az áldozatokat rajta, a belvárosban viszont túl érzékenynek tűnt, minden zebra előtt várakozónál csippant a rendszer, a körúton végighajtva ez kimondottan zavaró volt.
Költségek
12,81 millió forintról startol az Opel Grandland, a hibrid ára viszont jóval komolyabb, 18,4 milliótól vehető meg. A sportos GS felára 110 000 forint, a fekete tetőé 250 000, a 10 irányban elektromosan állítható, hűthető-fűthető AGR üléseké 800 000 forint. 340 000 forintba kerül a 10 colos multimédiás fejegység és 550 000 forint az éjjellátó, mert még az is került a tesztautóba – éjszaka gyalogosokra automatikusan bekapcsol és jelez, a belvárosban szinte folyamatosan csipog a járókelők miatt.
400 000 forinttal dobta meg a tesztautó árát a kulcs nélküli nyitás és indítás a motoros csomagtérajtóval együtt, és 210 000 forintba került a 6,6 kilowattos gyorsabb töltőegység. 270 000 forintba került a csapnivaló 360 fokos kamera és holttérfigyelő rendszer, a 19 colos felnik pedig 160 000 forinttal emelték az árat. A végösszeg a tesztautó esetében 21,49 millió forint.
Az Opel Grandland PHEV és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Grandland PHEV (225 LE) | 18 400 000 |
Peugeot 3008 Hybrid (225 LE) | 18 440 000 |
Kia Sportage PHEV (265 LE) | 18 249 000 |
BMW X3 xDrive30e (292 LE) | 22 750 000 |
Értékelés
Bár sokoldalú szerepet kéne betöltenie, az Opel Grandland PHEV meglehetősen korlátolt. Egy tágas, praktikus modell, amelyet leront a hajtáslánc. Csak akkor elfogadható a fogyasztása, ha folyamatosan töltjük, máskülönben nagyon sokat eszik. Több ponton is régimódi rendszereket találunk benne. A hibrid rendszer bukdácsolása miatt az autó összességében sem nyújt elfogadható minőségérzetet menet közben. Emiatt a kapott szolgáltatáshoz nem passzol az ára. Hagyományos motorral sokkal jobb társ.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|