Röviden – MG HS 1,5 Luxury
Mi ez? Az MG 2018-ban bemutatott, közepes méretű szabadidő-autója, 1,5 literes turbós benzinmotorral, hétfokozatú duplakuplungos váltóval.
Mit tud? Nagyon tágas, praktikus utasterű szabadidő-autó, lágy futóművel, erős motorral, furán programozott váltóval.
Mibe kerül? Picivel tízmillió forint alatt kezdődik az MG HS árlistája, a fullos változat is megáll 12 millióból.
Kinek jó? Annak, aki képes kompromisszumokat kötni presztízs és vezetési élmény terén, de nagy, tágas, kényelmes autóra vágyik, sok extrával.

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 1

Akinek az MG még a márka 2007-es, kínai szárnyak alatti újjáéledése előtt is jelentett valamit, az valami sportos, izgalmas, kétes megbízhatóságú – ez mondjuk szinte minden brit márkára jellemző volt – járgányra emlékezhet leginkább. Olyasmire, mint ez:

Azóta nagyot fordult a világ, az MG már nem brit, hanem 2007 óta kínai (SAIC tulajdonú), és nem is elsősorban sportos, hanem sokkal inkább praktikus, így leginkább szabadidő-autó, és meglehet, jóval megbízhatóbb is, mint volt. Csupán az embléma maradt meg az eredeti koncepcióból, illetve a névadás, a korábbi ZR, ZS, ZT, TF sorhoz hasonlóan létezik ZS és HS.

Ugyan hosszú évek óta riogatnak minket a kínai autókkal, amelyek már mindjárt itt vannak – hasonlóan a percek alatt feltölthető elektromos autóhoz – de tavalyig csak nem akartak ideérni. Emlékszem még, amikor 2008 tavaszán magunkban tippelgettük, ki venne X5-ös BMW helyett inkább csak rá hasonlító kínai Shuanghuan Ceo-t, vagy amikor lassan 16 évvel ezelőtt rögtön négy, szépreményű kínai modellt nyüstöltünk, még próbarendszámmal.

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 3

Rettenetes élmény volt mindegyik, nagyon messze attól, hogy valós konkurenciát jelentsenek, akár egy Lada Samara szintű autónak is. Most viszont már tényleg van komolyan vehető kínai autó a magyar piacon, ami ugyan nem hibátlan, de a teszthét után az összkép mégis pozitív.

Korábban már próbáltuk a márka kisebb szabadidő-autóját, a ZS-t. Most viszont a márka nagyobb modelljét, a HS-t szereztük meg. Az MG közepes méretű szabadidő-autója eddig konnektoros hibridként volt elérhető, ám januártól elektromos segítség nélkül, tisztán benzinmotorral szerelve is kapható az ötcsillagos Euro NCAP-töréstesztű modell. Ezt tettük próbára.

Külső

Formára semmi különös nincs a HS megjelenésében, egy klasszikus formájú, közepesre növesztett szabadidő-autó, amely minden olyan dologtól mentes, amitől megemelkedne az ember pulzusa, amikor ránéz. Visszafogott, elegáns hatású autó. Az első túlnyúlást leszámítva emészthető arányokkal, gömbölyded ívekkel, a kötelező műanyagdarabokkal és krómcsíkokkal körben, és néhány olyan részlettel, amiket elnézve más márkák megoldásai ugranak be elsőre.

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 101

Hatalmas az MG embléma a hűtőmaszkban

Ilyen az autó elején lévő óriási MG emblémát körbeölelő 3D-s hűtőrácsminta, ami a Mercedesek elejéről lehet ismerős, míg a krómozott keret Mazda, a LED-es fényszóró darabkái pedig nyomokban Volkswagenre emlékeztetnek. Kasztnija 4574 milliméter hosszú, 1876 mm széles, magassága 1685, tengelytávolsága 2722 mm, amivel méretben a Mazda CX-5-höz áll a legközelebb.

Jól állnak neki a terepjárós védőelemnek látszó szürke betétek a lökhárítókban és azt sem rejti el, hogy hagyományos motor hajtja, hiszen krómozott kipufogóvégekkel hirdeti ezt.

Motorházfedelét civilizált módon gázteleszkópok emelik a magasba nyitáskor, hátsó csomagtérajtaja ebben a jobban felszerelt modellben motoros mozgatású (alapban kézi) és menüből állítható, milyen magasságig nyíljon fel – nem kell félni, hogy leveri a mélygarázsban az armatúrát, annyira a végállás sem magas – de az alacsonyabbaknak, főként hölgyeknek segít az állíthatóság. A fedél mozgása nagyon ráérős.

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 102

Nem szerénykedtek, odatették a két kipufogót rendesen

Belső

Nehéz mással kezdeni, mint a piros – burgundi vörös – borítással, annyira megdöbbentő a látvány az ajtó nyitása után. Harsány, de más baj nincs vele, a kárpit minősége rendben van, de ez általános, mert a bútorozáshoz használt anyagok tapintása, megjelenése is jó szinte mindenfelé. Az ajtók alsó részén, illetve a kesztyűtartónál gyengébb a műanyag. Bevált formákkal, megoldásokkal találkozunk, és nem próbálták meg újból feltalálni a meleg vizet a szellős és a nagyméretű üvegtetőnek köszönhetően világos, otthonos belső berendezésekor. Jól mutatnak a turbinaszerű szellőzők, az ülések és az ajtók csíkozása és a bőrrészek varrása is.

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 103

Elsőre sokkoló a piros kárpit

A sofőr rögtön két LCD-kijelzőre lát rá, az egyik a 12,3″ képátlójú digitális műszerfal, ami grafikailag nem nagy eresztés, de a célnak tökéletesen megfelel, a felbontása jó, és ami fontos információ, az könnyen olvasható rajta. Egymással szembe mozgó – itt a fordulatszámmérő virtuális mutatója fordul jobbról balra – mutatókat láttunk már korábban máshol is, de az, hogy az üzemanyagszintet mutató csík is jobbra mozogva tartson az üres felé, az már ritka. Talán a brit gyökerek teszik ezt.

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 104

Jaj, fura ez az üzemanyagszint mérő

Indokolatlan mennyiségű anyagot és ötletet vitt el a középkonzol fedeles panelje, ahol USB és 12 voltos aljzatok várják, hogy beléjük dugjanak valamit. Szép szálcsiszolt anyag borítja a fedelet, de semmi nem fér el alatta. Könyöklőjében viszont van hely apróságoknak, és nyáron egy doboz üdítőt, vizet is hidegen tud tartani, ha megy a klíma, emellett van pohártartó középen, valamint az ajtózsebbe is elfér ez-az. 

Kormánya kellemes fogású, a króm betétekkel ízléses is. Gombjai leginkább a VW konszern polcain heverőkre hasonlítanak. Abból a korból, amikor még voltak gombok a Volkswagenek kormányán, nem pedig fényes, műanyag felületek ujjbeggyel bizgerélésével lehetett nagyjából rávenni az autót arra, hogy csinálja, amit szeretnénk. Az MG-ben viszont ott vannak a gombok, ahol kell, le sem kell venni a tekintetet az útról, tapintással meg lehet állapítani, melyik gombnál járunk. Jól használható.

A központi képernyő 10,1 colos, a menüje érhető és gyorsan reagál. Android Auto-t és Apple Carplay-t is kezeli, kábellel. Számos funkciót hagyományos gombokkal lehet elérni, a váltókar körül, a középső szellőzők alatt is találunk ilyeneket. Utóbbiak szép megoldásúak. Az ülésfűtés viszont például a menüből kapcsolható.  A sportosságért a kagylószerű ülések és a fém pedálsor felel. Ülései nagy oldaltartásúak, viszont alapvetően puha tömésűek, inkább komfortra szabottak.

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 105

Budoárhangulat a vezetőülésben

Elölről hátra ülve nem kell apróra összehúzódni, 190 centivel kacagva beférek magam mögé, még marad is négyujjnyi hely a térdem és a vezetőülés háttámlája között, és a fejtér is szellős, pedig még nyitható üvegtető is van a plafonon, ami nem szokott barátságban lenni a fejtérrel.

Szellőző és két darab klasszikus USB aljzat áll a hátul ülők rendelkezésére, valamint egy valószínűtlenül puccos, lehajtható, kinyitható könyöklő. A hátsó üléstámlák osztottan dönthetők, több fokozatban állítható a háttámla dőlésszöge, és ami furcsa, hogy ledöntés után is rögzülnek a szépen síkba hajló támlák, nem lehet őket használat után egyszerűen visszahajtani, a kis billenő izét ugyanúgy meg kell húzni mozgatás előtt, mint lehajtásnál. A csomagtartója 463 literes, de alatt is jelentős helyet találunk, mert van hely a valódi pótkeréknek is. A támlákat lehajtva a 1454 liternyi helyre lehet pakolni.

Technika

Az MG HS csak egyféle motorral kapható, – 1.5T-GDI – ami 1,5 literes, turbós benzinest takar, 162 lóerővel, és 250 Nm nyomatékkal. Gyorsulása 0-ról 100-ra 9,9 másodperc és 190 km/óra körüli csúcssebesség érhető el vele.

Váltóból hatfokozatú kézi és hétfokozatú, duplakuplungos automata van a kínálatban, a HS csak elsőkerék-hajtással kerül a kereskedésekbe. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy külső áramforrásról is tölthető hibrid változat is van belőle, de azt nem HS-nek, hanem EHS-nek hívják. Utóbbi 258 lóerős rendszerteljesítményre és papíron 52 kilométert megy el emissziómentesen, tisztán elektromosan. 

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 106

1,5 literes, turbós benzinmotor mozgatja az MG HS-t

Vezetés

Essünk túl gyorsan a nehezén, aztán a végén majd csak a szépre, jóra emlékezünk. Az MG HS leggyengébb részlete a váltó, illetve annak programozása. Nem mondanám, hogy gördülékeny vele a közlekedés, de ez leginkább csak városi körülmények között tűnik fel, amikor gyorsan kéne kihasználni az adódó lehetőségeket.

Na, ilyenkor a váltó teljesen zavarba jön, és elképesztő késéssel csinálja, amit kéne. Fájdalmasan sokat töpreng, és működés közben inkább hasonlít egy robotváltóra, mint duplakuplungos automatára. Gázadásra annyira lassan reagál, hogy bármikor benyomhatod a pedált a padlólemezig, és ha azonnal fel is engeded, még csak zavart pislogásra sem méltat a rendszer, egyszerűen észre sem veszi, ami történt, nem üti meg az ingerküszöbét a kérésed.

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 107

Digitális a műszerfal, jó felbontással, éles képpel

Van sport fokozata is a váltónak, ilyenkor valamelyest jobban pörgeti a motort, kézzel viszont nem lehet belenyúlni a váltásba, ha korábban, vagy később váltanánk, mint a gép. Korábban mondjuk nem kéne, mert normál állásban, ráérősen autózva ritkán látni a fordulatszámmérőn 2000-nél nagyobb értéket. Start stop rendszere sem kapkodós, pirosnál időben meg kell pöccinteni a gázpedált, hogy ne ragadj be a lámpánál, de olyan finoman, kulturáltan állítja le a motort, hogy észre sem veszed. 

Motorjában van elegendő erő, és hétköznapi közlekedés mellett hangja sincs sok, csak ha gyötröd, akkor válik zajossá. A 162 lóerős motort érdemes lenne kipróbálni kézi váltóval is, valószínűleg azzal sokkal vidámabb párost alkothatnak. 

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 108

Tiszta BMW a fokozatválasztó kar

Vezetőtámogató rendszerei nem igazán kifinomultak, a sávtartó kormánykezelése elég darabos, és ha nem mozgatod folyamatosan a kormányt, mint egy 30-as évekbeli fekete fehér film sofőrje, miközben a jónőt fuvarozza, akkor elég gyakran érzi úgy, hogy nem fogod  a kormányt és kezd méltatlankodni miatta. 

Felfüggesztése kényelmes hangolású, lágyan himbálózik a kasztni, de közben van egy kis zavaró érzés, hogy nem teljesen százas a kapcsolat a kerekek és a talaj között. Pedig igazából az, esős, szöttyös úton is ott kanyarodott, ahol kell, csak a kasztni hajlamos a himbálózásra. Kanyarodásnál a méreteihez képest nagy íven fordul el, viszont a problémás helyzetekben 360 fokos kamera segít a manőverezésben. Igaz, a kamerakép felbontása, minősége messze van a kategória átlagától. Fogyasztásra a katalógus 7,4-7,7 l/100 km átlagot ad meg, ami a valóságban takarékos vezetés és vegyes használat mellett kereken 9 liter volt nálunk.

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 109

Gyenge felbontású a tolatókamera képe

Költségek

Rafináltan a lélektani 10 millió forintos ár alatt indít az MG HS, 9 999 000 forintos árcédulával. Ezért a Family fantázianevű felszereltségi szintet adják, hatfokozatú kézi váltóval. A Suzukinál és a Daciánál jóval kevesebb pénzért vehetünk hasonló méretű autót benzines turbómotorral. Erről korábban az MG márkaigazgatója elmondta, az MG nem az olcsósággal, hanem a konkurensekéhez hasonló áron adott, gazdagabb felszereltségű modellekkel kívánja megfogni a vevőket. Ugyanakkor a márka importőr az MG HS fő ellenfelének a Hyundai Tucsont tekinti, amellyel összevetve – az azonos felszereltségű változatok – 6-10 százalékkal olcsóbbak, de automata váltóval ennél is nagyobb a különbség.

A Comfort – 10 599 000 forint – felszereltségi szint is tartalmazza a kétzónás klímaberendezést, a 10,1 colos színes érintőképernyőt, az Eco bőr üléskárpitot, a parkolóradarokat és a vezetés biztonságosságát támogató MG Pilot-rendszereket.

Stabil árral támad a magyarokra a kínai SUV 110

Nagy, akár 1375 literes sík felületre rámolhatók a poggyászok

A gazdagabb Luxury felszereltségnél – 11 999 000 forint – pedig megjelenik a nyitható panoráma napfénytető, a dinamikus LED irányjelző, az integrált első sportülés Alcantara-betétekkel, a 360 fokos kamerarendszer, a hangulatvilágítás és a sportos alumínium pedálszett. A Burgundi bőrkárpit jutányos, 150 ezer forintos extra, a fehéren kívüli színekért pedig további 175 ezer forintot kérnek el. Az automata váltó felára 550 és 650 ezer forint, felszereltségtől függően. Fontos fegyvertény, hogy az autókat raktérkészletről a meghirdetett árért kínálják, nincsenek hónapos várakozások és közben elszálló árak. 

Az MG HS és vetélytársai alapkivitelben – Listaár, forint
MG HS 1.5   (162 LE) 9 999 000
Dongfeng Fengon 5 (137 LE) 11 790 000
Mazda CX-5 G 165 (165 LE) 13 155 000
Suzuki S-Cross 1.4L 6 MT 2WD GL (130 LE) 9 000 000
Opel Grandland 1.2 Turbo (130 LE) 12 810 000
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi LP (150 LE) 10 599 000
Dacia Duster 1,33 TCe Journey (130 LE)* 7 629 000
Kia Sportage 1.6 T-GDI (150 LE) 10 649 000

*Az alapverzió helyett a felszereltségben jobban passzoló modell

Értékelés

Vegyes a kép az MG HS-sel töltött napok után. Van, amiben simán hozza azt, ami elvárható ebben a kategóriában, sőt többet is. Motorja erős, van benne elég hely, és ha nincsenek különösebb elvárásaid a vezetéssel kapcsolatban, csak közlekednél két pont között, akkor nem okoz csalódást. Az MG a HS-sel végre valami olyan kínai fogást tálalt fel, ami emészthető az európai gyomor számára is. A Michelin-csillag még messze van, de már fogyasztható, amit kínálnak, ráadásul versenyképes áron.

Mellette – Ellene
 
  • Tágas belső
  • Erős motor
  • Hétköznapi használat mellett komfortosnak érződő futómű
  • 7 év / 150 ezer km garancia
  • Gazdag felszereltség
 
  • Rémesen lomha automata váltó
  • Hisztis vezetőtámogató rendszerek
  • Néhány apróbb ergonómiai baklövés
  • Magas tesztfogyasztás

Szavazás

Hány pontot adnál az MG HS-nek?
átlag
6.06
szavazat
926
Hány pontot adnál az MG HS-nek?