Röviden – MG HS 1,5 Luxury | |
---|---|
Mi ez? | Az MG 2018-ban bemutatott, közepes méretű szabadidő-autója, 1,5 literes turbós benzinmotorral, hétfokozatú duplakuplungos váltóval. |
Mit tud? | Nagyon tágas, praktikus utasterű szabadidő-autó, lágy futóművel, erős motorral, furán programozott váltóval. |
Mibe kerül? | Picivel tízmillió forint alatt kezdődik az MG HS árlistája, a fullos változat is megáll 12 millióból. |
Kinek jó? | Annak, aki képes kompromisszumokat kötni presztízs és vezetési élmény terén, de nagy, tágas, kényelmes autóra vágyik, sok extrával. |
Akinek az MG még a márka 2007-es, kínai szárnyak alatti újjáéledése előtt is jelentett valamit, az valami sportos, izgalmas, kétes megbízhatóságú – ez mondjuk szinte minden brit márkára jellemző volt – járgányra emlékezhet leginkább. Olyasmire, mint ez:
Azóta nagyot fordult a világ, az MG már nem brit, hanem 2007 óta kínai (SAIC tulajdonú), és nem is elsősorban sportos, hanem sokkal inkább praktikus, így leginkább szabadidő-autó, és meglehet, jóval megbízhatóbb is, mint volt. Csupán az embléma maradt meg az eredeti koncepcióból, illetve a névadás, a korábbi ZR, ZS, ZT, TF sorhoz hasonlóan létezik ZS és HS.
Ugyan hosszú évek óta riogatnak minket a kínai autókkal, amelyek már mindjárt itt vannak – hasonlóan a percek alatt feltölthető elektromos autóhoz – de tavalyig csak nem akartak ideérni. Emlékszem még, amikor 2008 tavaszán magunkban tippelgettük, ki venne X5-ös BMW helyett inkább csak rá hasonlító kínai Shuanghuan Ceo-t, vagy amikor lassan 16 évvel ezelőtt rögtön négy, szépreményű kínai modellt nyüstöltünk, még próbarendszámmal.
Rettenetes élmény volt mindegyik, nagyon messze attól, hogy valós konkurenciát jelentsenek, akár egy Lada Samara szintű autónak is. Most viszont már tényleg van komolyan vehető kínai autó a magyar piacon, ami ugyan nem hibátlan, de a teszthét után az összkép mégis pozitív.
Korábban már próbáltuk a márka kisebb szabadidő-autóját, a ZS-t. Most viszont a márka nagyobb modelljét, a HS-t szereztük meg. Az MG közepes méretű szabadidő-autója eddig konnektoros hibridként volt elérhető, ám januártól elektromos segítség nélkül, tisztán benzinmotorral szerelve is kapható az ötcsillagos Euro NCAP-töréstesztű modell. Ezt tettük próbára.
Külső
Formára semmi különös nincs a HS megjelenésében, egy klasszikus formájú, közepesre növesztett szabadidő-autó, amely minden olyan dologtól mentes, amitől megemelkedne az ember pulzusa, amikor ránéz. Visszafogott, elegáns hatású autó. Az első túlnyúlást leszámítva emészthető arányokkal, gömbölyded ívekkel, a kötelező műanyagdarabokkal és krómcsíkokkal körben, és néhány olyan részlettel, amiket elnézve más márkák megoldásai ugranak be elsőre.
Ilyen az autó elején lévő óriási MG emblémát körbeölelő 3D-s hűtőrácsminta, ami a Mercedesek elejéről lehet ismerős, míg a krómozott keret Mazda, a LED-es fényszóró darabkái pedig nyomokban Volkswagenre emlékeztetnek. Kasztnija 4574 milliméter hosszú, 1876 mm széles, magassága 1685, tengelytávolsága 2722 mm, amivel méretben a Mazda CX-5-höz áll a legközelebb.
Jól állnak neki a terepjárós védőelemnek látszó szürke betétek a lökhárítókban és azt sem rejti el, hogy hagyományos motor hajtja, hiszen krómozott kipufogóvégekkel hirdeti ezt.
Motorházfedelét civilizált módon gázteleszkópok emelik a magasba nyitáskor, hátsó csomagtérajtaja ebben a jobban felszerelt modellben motoros mozgatású (alapban kézi) és menüből állítható, milyen magasságig nyíljon fel – nem kell félni, hogy leveri a mélygarázsban az armatúrát, annyira a végállás sem magas – de az alacsonyabbaknak, főként hölgyeknek segít az állíthatóság. A fedél mozgása nagyon ráérős.
Belső
Nehéz mással kezdeni, mint a piros – burgundi vörös – borítással, annyira megdöbbentő a látvány az ajtó nyitása után. Harsány, de más baj nincs vele, a kárpit minősége rendben van, de ez általános, mert a bútorozáshoz használt anyagok tapintása, megjelenése is jó szinte mindenfelé. Az ajtók alsó részén, illetve a kesztyűtartónál gyengébb a műanyag. Bevált formákkal, megoldásokkal találkozunk, és nem próbálták meg újból feltalálni a meleg vizet a szellős és a nagyméretű üvegtetőnek köszönhetően világos, otthonos belső berendezésekor. Jól mutatnak a turbinaszerű szellőzők, az ülések és az ajtók csíkozása és a bőrrészek varrása is.
A sofőr rögtön két LCD-kijelzőre lát rá, az egyik a 12,3″ képátlójú digitális műszerfal, ami grafikailag nem nagy eresztés, de a célnak tökéletesen megfelel, a felbontása jó, és ami fontos információ, az könnyen olvasható rajta. Egymással szembe mozgó – itt a fordulatszámmérő virtuális mutatója fordul jobbról balra – mutatókat láttunk már korábban máshol is, de az, hogy az üzemanyagszintet mutató csík is jobbra mozogva tartson az üres felé, az már ritka. Talán a brit gyökerek teszik ezt.
Indokolatlan mennyiségű anyagot és ötletet vitt el a középkonzol fedeles panelje, ahol USB és 12 voltos aljzatok várják, hogy beléjük dugjanak valamit. Szép szálcsiszolt anyag borítja a fedelet, de semmi nem fér el alatta. Könyöklőjében viszont van hely apróságoknak, és nyáron egy doboz üdítőt, vizet is hidegen tud tartani, ha megy a klíma, emellett van pohártartó középen, valamint az ajtózsebbe is elfér ez-az.
Kormánya kellemes fogású, a króm betétekkel ízléses is. Gombjai leginkább a VW konszern polcain heverőkre hasonlítanak. Abból a korból, amikor még voltak gombok a Volkswagenek kormányán, nem pedig fényes, műanyag felületek ujjbeggyel bizgerélésével lehetett nagyjából rávenni az autót arra, hogy csinálja, amit szeretnénk. Az MG-ben viszont ott vannak a gombok, ahol kell, le sem kell venni a tekintetet az útról, tapintással meg lehet állapítani, melyik gombnál járunk. Jól használható.
A központi képernyő 10,1 colos, a menüje érhető és gyorsan reagál. Android Auto-t és Apple Carplay-t is kezeli, kábellel. Számos funkciót hagyományos gombokkal lehet elérni, a váltókar körül, a középső szellőzők alatt is találunk ilyeneket. Utóbbiak szép megoldásúak. Az ülésfűtés viszont például a menüből kapcsolható. A sportosságért a kagylószerű ülések és a fém pedálsor felel. Ülései nagy oldaltartásúak, viszont alapvetően puha tömésűek, inkább komfortra szabottak.
Elölről hátra ülve nem kell apróra összehúzódni, 190 centivel kacagva beférek magam mögé, még marad is négyujjnyi hely a térdem és a vezetőülés háttámlája között, és a fejtér is szellős, pedig még nyitható üvegtető is van a plafonon, ami nem szokott barátságban lenni a fejtérrel.
Szellőző és két darab klasszikus USB aljzat áll a hátul ülők rendelkezésére, valamint egy valószínűtlenül puccos, lehajtható, kinyitható könyöklő. A hátsó üléstámlák osztottan dönthetők, több fokozatban állítható a háttámla dőlésszöge, és ami furcsa, hogy ledöntés után is rögzülnek a szépen síkba hajló támlák, nem lehet őket használat után egyszerűen visszahajtani, a kis billenő izét ugyanúgy meg kell húzni mozgatás előtt, mint lehajtásnál. A csomagtartója 463 literes, de alatt is jelentős helyet találunk, mert van hely a valódi pótkeréknek is. A támlákat lehajtva a 1454 liternyi helyre lehet pakolni.
Technika
Az MG HS csak egyféle motorral kapható, – 1.5T-GDI – ami 1,5 literes, turbós benzinest takar, 162 lóerővel, és 250 Nm nyomatékkal. Gyorsulása 0-ról 100-ra 9,9 másodperc és 190 km/óra körüli csúcssebesség érhető el vele.
Váltóból hatfokozatú kézi és hétfokozatú, duplakuplungos automata van a kínálatban, a HS csak elsőkerék-hajtással kerül a kereskedésekbe. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy külső áramforrásról is tölthető hibrid változat is van belőle, de azt nem HS-nek, hanem EHS-nek hívják. Utóbbi 258 lóerős rendszerteljesítményre és papíron 52 kilométert megy el emissziómentesen, tisztán elektromosan.
Vezetés
Essünk túl gyorsan a nehezén, aztán a végén majd csak a szépre, jóra emlékezünk. Az MG HS leggyengébb részlete a váltó, illetve annak programozása. Nem mondanám, hogy gördülékeny vele a közlekedés, de ez leginkább csak városi körülmények között tűnik fel, amikor gyorsan kéne kihasználni az adódó lehetőségeket.
Na, ilyenkor a váltó teljesen zavarba jön, és elképesztő késéssel csinálja, amit kéne. Fájdalmasan sokat töpreng, és működés közben inkább hasonlít egy robotváltóra, mint duplakuplungos automatára. Gázadásra annyira lassan reagál, hogy bármikor benyomhatod a pedált a padlólemezig, és ha azonnal fel is engeded, még csak zavart pislogásra sem méltat a rendszer, egyszerűen észre sem veszi, ami történt, nem üti meg az ingerküszöbét a kérésed.
Van sport fokozata is a váltónak, ilyenkor valamelyest jobban pörgeti a motort, kézzel viszont nem lehet belenyúlni a váltásba, ha korábban, vagy később váltanánk, mint a gép. Korábban mondjuk nem kéne, mert normál állásban, ráérősen autózva ritkán látni a fordulatszámmérőn 2000-nél nagyobb értéket. Start stop rendszere sem kapkodós, pirosnál időben meg kell pöccinteni a gázpedált, hogy ne ragadj be a lámpánál, de olyan finoman, kulturáltan állítja le a motort, hogy észre sem veszed.
Motorjában van elegendő erő, és hétköznapi közlekedés mellett hangja sincs sok, csak ha gyötröd, akkor válik zajossá. A 162 lóerős motort érdemes lenne kipróbálni kézi váltóval is, valószínűleg azzal sokkal vidámabb párost alkothatnak.
Vezetőtámogató rendszerei nem igazán kifinomultak, a sávtartó kormánykezelése elég darabos, és ha nem mozgatod folyamatosan a kormányt, mint egy 30-as évekbeli fekete fehér film sofőrje, miközben a jónőt fuvarozza, akkor elég gyakran érzi úgy, hogy nem fogod a kormányt és kezd méltatlankodni miatta.
Felfüggesztése kényelmes hangolású, lágyan himbálózik a kasztni, de közben van egy kis zavaró érzés, hogy nem teljesen százas a kapcsolat a kerekek és a talaj között. Pedig igazából az, esős, szöttyös úton is ott kanyarodott, ahol kell, csak a kasztni hajlamos a himbálózásra. Kanyarodásnál a méreteihez képest nagy íven fordul el, viszont a problémás helyzetekben 360 fokos kamera segít a manőverezésben. Igaz, a kamerakép felbontása, minősége messze van a kategória átlagától. Fogyasztásra a katalógus 7,4-7,7 l/100 km átlagot ad meg, ami a valóságban takarékos vezetés és vegyes használat mellett kereken 9 liter volt nálunk.
Költségek
Rafináltan a lélektani 10 millió forintos ár alatt indít az MG HS, 9 999 000 forintos árcédulával. Ezért a Family fantázianevű felszereltségi szintet adják, hatfokozatú kézi váltóval. A Suzukinál és a Daciánál jóval kevesebb pénzért vehetünk hasonló méretű autót benzines turbómotorral. Erről korábban az MG márkaigazgatója elmondta, az MG nem az olcsósággal, hanem a konkurensekéhez hasonló áron adott, gazdagabb felszereltségű modellekkel kívánja megfogni a vevőket. Ugyanakkor a márka importőr az MG HS fő ellenfelének a Hyundai Tucsont tekinti, amellyel összevetve – az azonos felszereltségű változatok – 6-10 százalékkal olcsóbbak, de automata váltóval ennél is nagyobb a különbség.
A Comfort – 10 599 000 forint – felszereltségi szint is tartalmazza a kétzónás klímaberendezést, a 10,1 colos színes érintőképernyőt, az Eco bőr üléskárpitot, a parkolóradarokat és a vezetés biztonságosságát támogató MG Pilot-rendszereket.
A gazdagabb Luxury felszereltségnél – 11 999 000 forint – pedig megjelenik a nyitható panoráma napfénytető, a dinamikus LED irányjelző, az integrált első sportülés Alcantara-betétekkel, a 360 fokos kamerarendszer, a hangulatvilágítás és a sportos alumínium pedálszett. A Burgundi bőrkárpit jutányos, 150 ezer forintos extra, a fehéren kívüli színekért pedig további 175 ezer forintot kérnek el. Az automata váltó felára 550 és 650 ezer forint, felszereltségtől függően. Fontos fegyvertény, hogy az autókat raktérkészletről a meghirdetett árért kínálják, nincsenek hónapos várakozások és közben elszálló árak.
Az MG HS és vetélytársai alapkivitelben – Listaár, forint | |
---|---|
MG HS 1.5 (162 LE) | 9 999 000 |
Dongfeng Fengon 5 (137 LE) | 11 790 000 |
Mazda CX-5 G 165 (165 LE) | 13 155 000 |
Suzuki S-Cross 1.4L 6 MT 2WD GL (130 LE) | 9 000 000 |
Opel Grandland 1.2 Turbo (130 LE) | 12 810 000 |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi LP (150 LE) | 10 599 000 |
Dacia Duster 1,33 TCe Journey (130 LE)* | 7 629 000 |
Kia Sportage 1.6 T-GDI (150 LE) | 10 649 000 |
*Az alapverzió helyett a felszereltségben jobban passzoló modell
Értékelés
Vegyes a kép az MG HS-sel töltött napok után. Van, amiben simán hozza azt, ami elvárható ebben a kategóriában, sőt többet is. Motorja erős, van benne elég hely, és ha nincsenek különösebb elvárásaid a vezetéssel kapcsolatban, csak közlekednél két pont között, akkor nem okoz csalódást. Az MG a HS-sel végre valami olyan kínai fogást tálalt fel, ami emészthető az európai gyomor számára is. A Michelin-csillag még messze van, de már fogyasztható, amit kínálnak, ráadásul versenyképes áron.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|