Tagadhatatlan, hogy voltak szebb napjai is az 1991-ben, 32 évvel ezelőtt bemutatkozott Opel Astrának, ami akkoriban váltotta le a Kadettet. Az viszont jó hír, hogy az Astra még mindig kitart, bár a lemezek alatt már hiába keresnénk a German Engineering-et, ott már a Stellantis-csoport francia vonalának építőelemei vannak. De a dizájnban, kezelhetőségben még itt ott megcsillan a német mérnökök munkája. Most éppen egy konnektorból is tölthető, tisztán elektromos üzemre is képes hibrid változatban, ami a szokáshoz híven gazdag felszereltséggel érkezett hozzánk.

Ilyen Opel Astra nem volt még 1

Külső

Gazdaságilag racionális okokból az Astra is más Stellantis modellekkel közös alapon osztozik, ugyanúgy, mint például a DS 4 és a Peugeot 308-as, amelyek egyaránt a PSA EMP2 padlólemezének legújabb változatára épülnek. Hiszen 2017 óta az Opel is része az említett konszernnek, amelyhez többek között az Alfa Romeo, Citroën,Chrysler  Fiat, Maserati, Peugeot, Jeep márkák is tartoznak.

Így a kasztni fontosabb sarokszámai is közel azonosak a többi kompakt méretű modellével, az Astra hossza 4374 milliméter, szélessége 1860 mm, magassága 1441 mm, a tengelytávolság pedig 2675. A méreten kívül azonban teljesen más dizájn vonalat képvisel az Astra, messziről is felismerhető, saját stílusa van, izgalmas, régebbi típusokat idéző apróságokkal fűszerezve. Ilyen a D-Kadettet megidéző csíkozás a C-oszlopnál, vagy a Manta A orra ihlette Vizor.

Ilyen Opel Astra nem volt még 99

Ez a kék az árlista legdrágább színe

Ez a fekete plexibetét sajnos láthatatlanná teszi az Opel emblémát, legalábbis ennél a felszereltségi szintnél, ahol minden fényes fekete elöl. Jól fest a motorháztető közepébe vasalt él is, ami a hűtőmaszk alján lévő dudorig bírja szusszal, hátul pedig a tetőbe telepített harmadik féklámpa izgalmas, illetve a csomagtartó kilincse is, mivel az Opel emblémát kell megdönteni, hogy nyíljon az ajtó. 

Kíváncsi vagy mennyit fogyaszt? Már megmértük a Teletank körön. Itt megnézheted:

Belső

Modern, ízléses a 2021-ben érkezett Opel Astra utastere, ránézésre és tapintásra is jó az anyagminőség, bár a zongoralakkról továbbra is azt gondolom, csak olyan autóba való, ahol személyzet szedegeti le róla minden reggel a porszemeket, vagy csak könyvtári posztópapucsban, cérnakesztyűvel szabad a közelébe menni. A tesztautóban is rémes állapotban volt már, mély árkok, ronda karcok borították az aránylag új autó belső felületeit, ami elég lehangoló. 

Ilyen Opel Astra nem volt még 101

Kicsit szögletes, modern belső

Az viszont bölcs döntés volt, hogy ebben az autóban nem engedték el a gombokat, és a klímát, ülés- és kormányfűtést is közvetlenül lehet kapcsolni, nem érintésérzékeny képernyőn. Illetve lehet ott is, ha valakinek az áll közelebb a szívéhez. Szintén okos húzás, hogy a head up display beállítását nem rejtették el valami menü feneketlen mélyére, hanem a külső visszapillantót állító gomb kapta meg ezt a plusz funkciót. Csak előre kell billenteni és máris a kis bütyökkel lehet a legjobb helyre tenni a vetített képet. Kell is, mert néha elég sok információt jelenít meg az aktuális sebesség mellett. 

Ilyen Opel Astra nem volt még 102

Ablakemelők és a HUD állítókája

Alul lapított kormánya formázott és a fogása is klassz, talán egy leheletnyivel vékonyabb a megszokottnál, amitől könnyedebbnek is tűnik vele a manőverezés. Mögötte 10 colos, nem túlgondolt grafikájú műszerfalról olvashatók le a legfontosabb adatok, amik közül az aktuális sebességnél a megjelenített szám színe is számít, ha fehér, akkor benzines, ha kék, akkor elektromos módban halad az autó.

Szintén 10 colos a fedélzeti rendszer kistévéje, ami vezeték nélküli telefontükrözésre is képes, de a menüjének összetettsége nem hoz zavarba. Felbontása jó, a képe is éles, nagyjából tudja azt, amit kell, de semmi többet. Illetve de, a hibrid rendszert rá lehet venni arra, hogy az akksi töltöttségének egy részét, sőt, akár az egészet tegye dunsztba, és hozzá se nyúljon addig, amíg nem szólunk.

Ilyen Opel Astra nem volt még 103

Ha kék a szám, akkor elektromos üzemmódban halad az autó

Pakolni van hova az Astra belsejében, az ajtózsebek, könyöklő, középkonzol üregei mind ezernyi dolgot nyelhetnek el, és ami ritka, a telefonnak is lehet civilizált helyet találni. Korábban is mindig élmény volt, ha a AGR – Aktion Gesunder Rücken, magyarul Egyesület az Egészséges Gerincért – minősítésű üléssel felszerelt Opel tesztautóban autóztunk. Szerencsére ezt a PSA, illetve Stellantis korban is megtarthatta a márka, és a tesztautóba is ilyen jutott.

Memóriás, állítható deréktámaszú, és az ülőlap hosszúsága is állítható, ezekben az ülésekben tényleg megtalálható a hosszú távon is komfortos üléspozíció. Persze fűthetők is, ugyanúgy, mint a kormány, és mindnek saját kapcsolója, gombja is van. 

Ilyen Opel Astra nem volt még 104

Hurrá, maradtak gombok!

Általában elöl egyik autóban sincs különösebb baj a térrel, az Astrában is csak a második sorban kezd szűkülni a hely, de 185 centis magasságig nem valószínű, hogy bárkinek is kevés lenne az élettér. Csomagtartója 352 literes, a szintén itt található akkumulátor 70 litert vesz el a sima Astránál 422 literes csomagtartóból. A háttámlák lehajtása után 1268 literre bővíthető a raktér mérete.

Technika

Astrát jelenleg benzines, dízel, PHEV változatban lehet kapni, és várhatóan idén érkezik a teljesen elektromos variáns is. Benzinesből az 1,2-es, háromhengeres turbós motor 110 és 130 lóerős teljesítménnyel is szerepel az árlistán, a dízel motor 1,5-ös négyhengeres és 130 lóerős. Váltóból hatfokozatú kézi és nyolcfokozatú, bolygóműves automatikus választható.

Az általunk tesztelt hibrid alapját az 1,6-os turbós benzinmotor adja, amely önmagában 150 lóerős, a villanymotor csúcsteljesítménye 110 lóerő, ketten együtt 180 lóerő leadására képesek, a rendszernyomaték 360 Nm. Idén várható, hogy egy erősebb PHEV-vel is bővül ez a lista, ami 225 lóerős lesz.

Ilyen Opel Astra nem volt még 105

A PHEV Astrába négyhengeres motor került

Papíron a 12,4 kW-os lítiumion akkumulátorral a legpesszimistább forgatókönyv szerint is 59-60 kilométer tehető meg tisztán elektromosan, de a műszerfal a valóságban sosem mutatott 42 km-nél többet, így télen. Menni meg körülbelül 35-38-at sikerült vele elektromos hajtással. Tölteni az alapáras fedélzeti töltővel 3,3, illetve az extraként megvehető 6,6 kW-os töltővel is lehet.

Háztartási konnektorból kicsivel több, mint 7 óra alatt lehet telecsöpögtetni az akkumulátort, de a 7,4 kW-os, gyorstöltőnek nevezett opcióval is közel 4 órát kell a kábel végén lógnia az autónak.  A katalógus szerint vegyes üzemben 1,1 literes fogyasztással lehet kijönni 100 kilométer leautózása után. Ez az életben inkább 3,95 liter lett, plusz ugye az elhasznált elektromos energia. 

Vezetés

Hamar hozzá lehet szokni az új Opel Astrához, a kezelőszervek nagy része a megszokott helyen található és a működtetésük is rutinszerű. Jó az üléshelyzet, amihez sokat hozzátesz, hogy az állítható ülőlaphosszúságú ülések lapja is billenthető, így nagy felületen tudják megtámasztani a vezető lábát. A kilátás jó az autóból, a parkolást, szűk helyeken navigálást kamerák, radarok teszik biztonságossá. 

Ilyen Opel Astra nem volt még 106

360 fokos kamerakép segíti a parkolást

Bár a 110 lóerő 2023-ban már nem számít különösen soknak, – ennyit tud a villanymotor egyedül – mégis bőségesen elég a városi közlekedéshez, egy pillanatig nem vágytam benne többre. Lámpától könnyedén lódul meg az 1600 kilogrammos autó, egyáltalán ne érződik nehéznek, lomhának. Sőt, a gáz, vagy pontosabban gyorsítópedállal sem kell fájdalmasan finoman bánni, a benzinmotor tényleg csak akkor áll munkába, ha nagyon nagy szükség van rá.

Aki a napi ingázásai közben belefér a durván 30-35 kilométeres hatótávba, az hét közben használhatja tisztán elektromosként is az Astráját, akár autópályán is, hiszen 135 km/órás tempóig bírja a villanyhajtás. 

Vezetés közben három üzemmód közül választhat a sofőr, Sport, Hibrid, és Elektromos opciók jelennek meg, ha a módválasztó kapcsolót piszkálják. Hibrid üzemmódban nekem gyakran előfordultak váratlan terhelésváltások, azonos fékpedálálláskor is néha rendszertelenül és teljesen indokolatlanul megnőtt a fékhatás, majd lecsökkent, aztán kezdődött elölről. Így leggyakrabban indulás után azonnal elektromosba váltottam, olyankor kiegyensúlyozottabb az autózás, míg futja az akksi erejéből. 

Ilyen Opel Astra nem volt még 107

Elraktározható az akkumulátorban tárolt energia későbbre

Hosszabb autóutas szakaszokon, ahol a benzinmotor fogyasztása a legkedvezőbb, rávehetjük arra is a rendszert, hogy feltöltse az akkumulátorokat. Nagyjából egy 100 kilométeres autópályaszakaszon a teljesen üres akksit is fel lehet tölteni, kérdés, hogy megéri-e a durván 40 kilométeres elektromos hatótávért megnövelni a benzinfogyasztást. 

Kormányzása a már feljebb említett karcsú kormány miatt még könnyedebbnek tűnik, mint amilyen. Visszajelzés ugyan nem sok jön a kerekek felől, de talán nem is az Astra kategóriája az, ahol ez különösebben fontos lenne. Futóműve – elöl McPherson, hátul torziós csatolt hosszlengőkaros kivitel – a skálán a komfortoshoz van közelebb mint a sportoshoz, a hétköznapi használat mellett kifejezetten jól együttműködik az autóval, kényelmes még agyonszabdalt aszfalton is.

Ha van lehetőség feszegetni a határait, akkor viszont számítani kell rá, hogy az orrát elkezdi tolni kanyarban. Főleg taknyos hegyi úton okozhat hirtelen kellemetlen meglepetést. Nyolcfokozatú automatikus váltója úgy dolgozik, hogy nem is venni észre, hogy velünk van, csinálja amit kell, mindenféle baki és hiszti nélkül. 

Ilyen Opel Astra nem volt még 108

A jól ismert süllyesztett fokozatválasztó

Vezetőtámogató rendszerei közül az adaptív sebességtartóban rejlik egy kis hajlam a sértődésre, amíg hagyjuk vezetni, addig egész megbízhatóan játszik a pedálokkal, ami városban araszolva a világ egyik legjobb dolga – de ha valamiért bele kell szólni a munkájába, akkor elkezd hisztizni. Darabossá válik a gázkezelés, mintha direkt kezdene kellemetlenkedni. Sávtartója már kisimultabb lelkű, és a finomabban működők közé tartozik, nem őrjít meg azzal, hogy a vonalak között pattog jobbra balra, középen vezeti az autót.

Költségek

Aki Opel Astrát venne annak minimum 9.160.000 forintit kell fizetni az árlista szerint. Ezért az összegért az 110 lovas benzines változatot lehet megszerezni. Dízelből 10,8 millió  a legolcsóbb variáns. Ennél is jóval többe kerül a konnektorról is tölthető hibrid hajtáslánccal szerelt kivitel. 14,8 millió forinttól indul az Opel Astra PHEV  aktuális ára, és mivel motorból, váltóból nincs többféle, így csak a felszereltségi szintek árai különböznek.

Az alap a Business Eddition, a következő szint az Elegance, 15 030 000 forintért, majd a GS zárja a sort, 15 610 000 forintért. A panoráma napfénytető 400 ezer forintba kerül, az IntelliLux LED Pixel fényszórók 420 ezer, a vezeték nélküli telefontöltő 70 ezer, és ha valaki nem elégszik meg a 3,3 kW-os töltési tempóval, upgrade-elhet 6,6 kW-os teljesítményűre is, 160 ezerért. Színek közül a Kult sárga az egyedüli ami nulla forint felárral rendelhető, az alap fehérért 110, a többi metálért 220, míg a kobaltkékért 300 ezer forintot kérnek még el pluszba. 

Ilyen Opel Astra nem volt még 109

Örökölt valamit a Kadett formájából is az új Astra

Az Opel Astra PHEV és vetélytársai – Listaár, forint
Opel Astra PHEV – 12,4 kWh akku kapacitás (180 LE) 14 800 000
Peugeot 308 PureTech – 12,4 kWh (180 LE) 15 400 000
Kia Ceed kombi PHEV -8,9 kWh (141 LE) 12 999 000
VW Golf GTE TSI PHEV – 13 kWh (245 LE) 17 618 038

Értékelés

A konnektorról is tölthető Opel Astra indulóára az 1.2-es, 130 lóerős, automata váltós benzines áránál 4,7 millió forinttal kerül többe. Cserébe a fogyasztáson, hibridként használva nem igazán lehet érezhetően sokat megtakarítani az üzemanyagon a korábban már kipróbált, sima benzineshez mérten, ami zsír új motorral, nagyon hasonló körülmények között volt 6,7 liter. Persze azoknak, akik még sokat tudnak spórolni a zöld rendszámmal, vagy a napi útjaikat bele tudják tuszkolni az elektromos hatótávba (és otthon tudnak tölteni), remek választás lehet a külső áramforrásból is tölthető Opel Astra.

Ilyen Opel Astra nem volt még 110

Jellegzetes Opel forma a lámpatestben

Mellette – Ellene
 
  • Érdekes forma
  • Tágas belső
  • Remek – sajnos feláras – ülések
  • Használható elektromos motorteljesítmény
 
  • Lassú töltés
  • Indokolatlan mennyiségű zongoralak az utastérben
  • Sértődékeny vezetőtámogató rendszer

Szavazás

Ha pontban kéne kifejezni, mennyire tetszik a PHEV Opel Astra, akkor hányat adnál neki?
átlag
6.07
szavazat
280
Ha pontban kéne kifejezni, mennyire tetszik a PHEV Opel Astra, akkor hányat adnál neki?