Öt évvel ezelőtt, 2018-ban lépett porondra az Audi az első, sorozatgyártású elektromos autója, amit akkor még csak e-tron néven ismert meg a világ és már 150 ezer darabnál is többet adtak el belőle. Azóta rendesen benépesedett a márka elektromos hajtású autókból álló kínálata, így a 2022 év vége felé megújult típus felvette a Q8 e-tron nevet, így azonosíthatóvá téve, hova is tartozik méretben.
Eközben kívül belül modernizálták, kifinomultabbá tették és nem utolsó sorban a hatótávon is növeltek valamennyit, javítottak a vezethetőségen és az egyenáramú gyorstöltés teljesítménye is valamivel nagyobb most már.
Mi a kétféle karosszériaváltozatban is létező, – hagyományos SUV és a terepkupés megjelenésű Sportback – Q8 e-tron közül a SUV kivitelt kaptuk meg egy 150 kilométeres München környéki tesztkörre. A helyszínnek abból a szempontból van csak jelentősége, hogy legálisan kóstolhattunk bele a 200 km/óra feletti csúcssebességbe.
Külső
Alapvetően ugyanolyan maradt a frissítéssel az Audi Q8 e-tron. Csupán részleteiben nyúltak hozzá a korábbi karosszériához, aminek lényegében nem változtak meg a méretei, mindkét karosszériaváltozat egyformán 4915 mm hosszú és 1937 mm széles, magasságuk 1619, illetve 1633 milliméter és a tengelytáv is óriási, 2928 mm. A megújult modell háromféle felszereltségi szinttel érkezik, – Advanced Line, S Line, és S Model – amelyek közül az utolsó még 2 centi szélesítést is kapott a kerékjáratoknál.
Dizájn szempontjából a hiányzó külső visszapillantó tükör egy izgalmas pont az autón, amit mindkét oldalon kamerák helyettesítenek, de ez nem új, már az elődnél is létezett ez a megoldás. Ami viszont új, az az átdolgozott hűtőmaszk, amelyben aktív lamellák nyitják, zárják a levegő útját a hűtés igényeihez alkalmazkodva.
A Q8 e-tron orrán lévő négy karika stílusában hasonlít a Peugeot óriási, lapos, síkban lévő emblémájára, semmi domborulat nincs rajta, szinte kétdimenzióssá vált és sötétben fentről led csík világítja meg. Ez annak a folyamatnak a megvalósulása, amelyben az Audi egységesíti márkaarculatát, a valóságban, a digitális térben stb. Alapból ezüst színű hűtőmaszkját feketére cserélheti, akinek inkább az jön be.
Nem csak formatervezési oka volt a hűtőmaszk és a hátsó diffúzor újrarajzolásának, hanem a légellenállást is sikerült így csökkenteni, a Sportback modellek közegellenállási együtthatója 0,26-ról 0,24-re javult, míg a bakancs formájú Q8 e-tron esetében 0,28-ról 0,27-re változott a Cw-érték.
Hasznos figyelmesség, hogy az A-oszlop tövében található töltőnyílásból a kasztni mindkét oldalára jutott egy-egy darab, bár DC gyorstöltésre csak az egyik oldali alkalmas. Újdonság, hogy a modelljelzés már a B-oszlopon is olvasható, így a vezető minden beszálláskor láthatja azt.
Ennyi változás történt a frissítéskor, a középső vonalat tessék megragadni és húzogatni jobbra balra:
Belső
Nem történt forradalmi változás az Q8-ra váltott Audi e-tron utastérben, az úgy fest, mint eddig. Elegáns, minőségi, modern.
Kijelzőből rögtön hármat kap a Q8 e-tron vásárló, a jó fogású, sportos kinézetű kormány mögött van a műszerfali óracsoport, a középkonzolon 10,1 colos érintőképernyő található, alatta pedig a klímapanel 8,6 col méretű kijelzője és persze a legfontosabba információkat a szélvédőre is ki tudja vetíteni.
Képernyőből van még kettő, amelyek a kamerás visszapillantók képét mutatják, közel nem biztos, hogy a legjobb módon. Az ajtókárpit síkjába olvadó kijelző egyáltalán nincs szem előtt, és a vetített képről is nehezebben lehet távolságot saccolni, mint a hagyományos tükörből. Megszokást igényel az is, hogy hiába kutatjuk a tekintetünkkel a külső tükröt, ott, ahol lennie kellene, a kamerák képét sokkal lejjebb kell keresni.
Az Audi Q8 e-tron belsejében újrahasznosított anyagokkal is találkozni, főleg a szigeteléshez és a zajcsillapításhoz, és a szőnyegek készítéséhez használtak ilyeneket. Ennek ellenére minden anyag minőségi benne, tapintásra, működésre egyaránt. Nem meglepő, hogy egy ekkora autóban már mindenhol kényelmes az utazás, a második sorban lötyögősen elférni 190 centiméterrel is.
Nekem hosszú ideig az Audik belseje, kapcsolói, azok működése jelentette az etalont az autóiparban. Nagy kár, hogy a finoman kattanó, izgalmas felületkidolgozású, jó tapintású gombokat, kapcsolókat egyre inkább leváltják a tökegyforma érintőképernyők.
Ahol legfeljebb a felbontásban lehet különbség, vagy hogy mennyire kifinomult haptikus visszajelzéseket adó hardware-t tudnak alá rakni, illetve azt hogyan programozzák. Tehát van egy jól működő rendszer, – ezek a gombok, kapcsolók – ezt leváltják érintésérzékeny kijelzővel, amit megpróbálnak olyanra faragni, hogy úgy működjenek, mint az igazi gombok. Ez kicsit olyan rémálom, mint a vegán gabonakolbász.
Mindegy, az Audi Q8 e-tron-ban többé kevésbé nehézség nélkül lehet használni ezeket a csillogó felületeket is, – gyári törlőrongy is volt az ujjlenyomatok eltüntetéséhez a kesztyűtartóban – miközben gombból is rengeteget meghagytak.
Csomagtartója 569 literes SUV és528 literes a Sportback változat, míg az első csomagtartó 62 litert képes elnyelni. Mivel az orrban nem pöffeszkedik termetes belsőégésű motor, maradt elöl hely egy fedeles rekesznek is. Elméletben jó ötlet lenne itt tárolni a töltőkábeleket, de a gyakorlatban ez nem annyira csábító lehetőség, hisz már a motorháztető felnyitása is sokkal bonyolultabb egy csomagtartónyitásnál, de az orrot borító fém alatt még egy másik fedelet is fel kell nyitni, ha valaki előszedné valamelyik töltőkábelt. Én tuti a szinte sosem használt, kötelező felszerelési eszközöket tartanám inkább itt, mint azt, amit naponta kell elővenni.
Technika
Bár már a légellenállás javításától megnőtt volna az Audi Q8 e-tron hatótávja, de hozzányúltak az akkumulátorhoz és a motorokhoz is. Az akksi külső mérete nem nagyobb, csak a belső felépítésen változtattak, a hátsó tengely villanymotorjának álló részébe viszont már két tekerccsel többet szerelnek be Győrben – 12 helyett 14-et – ami így változatlan nyomatékot képes leadni kisebb áramfelvétel mellett, ami végső soron energiamegtakarítást, nagyobb hatótávot jelent.
Alább a különféle kivitelek teljesítmény, hatótáv adatai:
Q8 50 e-tron |
Q8 Sportback 50 e-tron |
Q8 55 e-tron |
Q8 Sportback 55 e-tron |
SQ8 e-tron |
SQ8 Sportback e-tron |
|
Max. motor- teljesítmény (kW/LE) |
250 / 335 | 250 / 335 | 300 / 402 | 300 / 402 | 370 / 496 | 370 / 496 |
Max. forgató- nyomaték (Nm) |
664 | 664 | 664 | 664 | 973 | 973 |
Hatótávolság, WLTP (km) |
491 | 505 | 582 | 600 | 494 | 513 |
Végsebesség (km/óra) |
200 | 200 | 200 | 200 | 210 | 210 |
Max. töltés, DC (kW) | 150 | 150 | 170 | 170 | 170 | 170 |
Ha érdekel hogy néz ki az Audi villanymotorgyára, akkor itt megnézheted:
Alapáron érkezik a modellbe a légrugó, amivel a hasmagasság is állítható, újraprogramozták benne a menetstabilizálót, és a progresszív kormány működését is áthangolták, hogy még közvetlenebb legyen, illetve az első csapágyakat is merevebbre cserélték. Az alábbi képen látható, hogy milyen mértékben nőtt az akksikapacitás, és a hatótáv, illetve a gyorsulás. Javult az egyenáramú gyorstöltési teljesítmény is, 120 kW-ról 150-re, 150 kW-ról 170 kW-ra nőtt, ami nagyjából 30 perces töltési időt jelent. Hagyományos AC töltőről alapáron 11 kW-tal tölthető az akkucsomag, felárért 22 kW-os opció is létezik.
Vezetés
Roppant békés, pihentető dolog Audi Q8 e-tront vezetni. Ebben nemcsak a csendes üzem, a valószínűtlenül bársonyos légrugózás, a príma hangszigetelés, jó ülések közös munkája van benne, hanem a fejlett vezetőtámogató rendszereké is. Ezekből nagyjából negyven különböző dolgozik a biztonságunk, illetve az autó épségének megőrzésén.
A vészfékező és egyéb funkciókat nem nagyon lehetett mind kipróbálni a rendelkezésünkre álló idő alatt, de az adaptív tempomat és a sávtartó igen meggyőzően és kulturált módon végzi benne a dolgát. A tempomatra nyugodtan rábízhatjuk a sebesség megválasztását, mert kanyarok, körforgalom előtt lelassít olyan tempóra, hogy biztonságosan forduljunk el.
Még a leggyengébb változat 6 másodperces gyorsulása is nagyon meggyőző, és a fékek is hatékonyan fogják vissza a súlyos autót, az ember belső szervei is megindulnak egy nagyobb fékezésnél. Kell is a fékhatás, mert az autó a lélektani 200 km/órás tempót még 1 km/órával hajlandó túllépni az óra szerint, és aztán nem megy gyorsabban. Ugyanakkor érezhetően menne többet is, ha hagyná neki az elektronika, de inkább szép finoman csavarja ki a sofőr kezéből az irányítást. Illetve veszi el a gázt.
Kormánya annyira nem ad semmiféle visszajelzést arról, hogy mi történik az autó kerekei és az úttest között, mintha épp egy másik kontinensen repülő drónt irányítanánk. Szokatlan, hozzá kell edződni. Kanyargós úton is klassz vele autózni, bár nem azt fogod benne élvezni, hogy tempósan esel be egyikből a másikba, hanem inkább azt, hogy a futómű stabilan tartja a komoly tömegű kasztnit, a légrugó pedig nehézség nélkül dolgozza ki az úthibákat, egyenetlenségeket.
Fogyasztásáról egyelőre csak a fedélzeti számítógép által mért 26,4 kWh-s adat áll rendelkezésre, a főként városon kívüli és autópályás szakaszokon leautózott 154 km után. Pontosabbat majd akkor tudunk mondani, ha lesz belőle tesztautó.
Költségek
Itthon 30 052 010 forinttól indul a konfigurátor a pucér Audi Q8 e-tronnal, de aki nem az alapváltozatra vágyik, az kezdheti 54 295 040 forinttól is a kinézett autó összelegózását.
Audi Q8 e-tron és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi Q8 e-tron 95 kWh (340 LE) | 30 052 010 |
Tesla Model X 75 kWh (421 LE) | 32 422 400 |
Mercedes-Benz EQE 300 89 kWh (245 LE) | 31 075 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|