2019 év vége felé mutatkozott be a Ford első igazi, vadonatúj padlólemezre épülő elektromos modellje, a Mustang Mach-E. Lélekben valószínűleg sokan összeomlottak, amikor először meglátták a vágtató vadlovat egy ötajtós elektromos autó, ráadásul ha nem is igazi SUV, de valami emelt crossover orrán, kormányán, mindenén. Bár látszólag olyan messze van az eredeti Mustang szellemiségétől, amennyire csak lehet, ha nagyon igyekszünk, azért találni párhuzamot köztük. Például azt, hogy ez a tesztautó is hátsókerék-hajtású, és erő is van benne.  

Mire jó a család leggyengébb tagja? 1

Külső

Furcsa, de képeken jóval pufókabbnak tűnik a Mach-E, mint amilyen valójában. Élőben is gömbölyű, de közel sem olyan SUV-szerű, ártalmatlan megjelenésű valami, mint ahogy azt fotók alapján elképzelnénk. Kasztnijának hossza 4713 mm, 1881 mm széles és 1624 mm magas, tengelytávja pedig 2984 mm, és a hasmagassága sem vészes, mindössze 145 mm. Talán elölről fest a legjobban, még a nagy méretű, befalazott orr ellenére is. Sportos a szigorúra metszett fényszóró, jól állnak neki a domborítások, és a rafinált, becsapós tetőívet oldalról nézve még az eredeti Mustang vonalai is felderenghetnek, holott ez egy termetes crossover.

Mire jó a család leggyengébb tagja? 75

Kurta túlnyúlások, rafinált tetőív

Persze ez leginkább csak trükk, a tetőív hátrafelé csak optikailg kezd gyors esésbe, igazából marad magasan, aminek a bent, hátul ülők örülhetnek igazán. Plusz még ott van a szokásos fekete betét is a küszöböknél, amitől az amúgy tágas autó még karcsúbbnak tűnik. És ki ne felejtsük a vadlómotívumot, amiből jutott többek között az autó elejére, az első csomagtartó belsejére, a lámpabúrára és a kerekekhez is.

Kilincsmegoldásra már láttunk sok csodát, ami nagyon elütött a hagyományostól, és a Ford is kitett magáért. Az ajtókon egy picike nyomógombot kell ujjal eltalálni, és belekapaszkodni a pingvinszárnyszerű kis izébe. Legalábbis az első ajtónál, mert a hátsónak már nem jutott szárnyacska sem, ott a résnyire nyíló ajtó mögé kell benyúlni nyitáskor. 

Mire jó a család leggyengébb tagja? 76

Pici gombot kell eltalálni az ajtónyitáshoz

Még egy klassz részlete van a villany-Mustangnak, az első csomagtartó. Sok villanyautó-gyártó teljesen kihagyja ezt a poént, mások pedig olyan szerencsétlen és nem túl praktikus megoldást alkalmaznak, amiért inkább nem is használják csomagtartónak a tulajok. A Ford viszont hibátlanul vette az akadályt, az első csomagtartó a motorháztetőhöz hasonlóan a lábtérben lévő karral – és a kulcson lévő gombbal is -, nyitható, csak kétszer kell megcibálni. Aztán kintről, mindenféle retesz után kotorászás nélkül is már felhajtható a fedél, amit gázteleszkópok emelnek a magasba. De itt még nincs vége a tutiságnak, más, további fedelet nem kell piszkálni, máris lehet a nyolcvanliteres üregben kotorászni a töltőkábelek, akármik után. 

Mire jó a család leggyengébb tagja? 77

Bármit lehet ide pakolni, de talán a töltőkábel a legjobb választás

Töltőcsatlakozója az autó bal oldalán, az első kerékhez közel található, egy fedelet kell csak kihajtani, és a Type2-es csatlakozóba már mehet is a kábel, nem kell gumifedelekkel bajlódni. Egyedül az egyenáramú gyorstöltésnél kell még vacakolni egy másik, lehajtható műanyagfelülettel, de szerencsére eltávolítani ezt sem kell, csak elhajtani az útból. 

Belső

Két darab, nagy méretű kijelző uralja a Mach-E utasterét. A kisebb a műszerfal, 10,2 colos, és inkább egy keskeny csík, mint megszokott képarányú monitor, a nagyobb, 15,5 col méretű sem átlagos, ez portréállásban trónol a középkonzol közepén. Furcsa, hogy egyáltalán nincs a vezető felé döntve, hanem ugyanannyira látja jól a sofőr és a jobb egyben ülő utas is. Mindkét monitor képminősége remek, színeik szépek, felbontásuk is jó, és a rendszer is megfelelő sebességgel végzi a számításokat, nincs idegőrlő várakozás. A középkonzoli kijelző kapott egy rátapasztott tekerőgombot is, ami nem csak menőn néz ki, hanem még használni is klassz. 

Mire jó a család leggyengébb tagja? 78

Civilizált belső tér, változatos anyaghasználattal

Szerencsére a Fordnál nem tébolyodtak meg a belsőt tervező csapat tagjai, a gigászi monitor mellett meghagytak egy kupac hagyományos kapcsolót is. Igaz, nem sokat, és a klímavezérlést is menüből, sokszor nem teljesen egyértelmű módon lehet állítani, de azért maradtak gombok fontos feladatokra is. Ennek ellenére a beállítások döntő többségét a kissé bonyolult menü rendszerű központi kijelzőn lehet elvégezni, és ezekből kismilliónyi van. Kár, hogy magyar nincs a menü kiválasztható nyelvei között. 

Anyagminősége nagyon változó, akadnak benne finomabb megoldások, mint amilyen a textilborítás, de könnyű belefutni ridegebb műanyagokba is. Elöl helyben nincs hiány, és a hátsó üléssora is bőven ad annyi teret, hogy akármeddig el lehessen itt üldögélni, nagyvonalú a láb- és a fejtér. Csomagtartója hátul 402 literes, amit kreatív ülésorigamival 1420 literre lehet növelni, és akkor még ott van az autó elejében lévő, korábban már említett 80 literes rekesz is, ha hamar betelnének az utastér kisebb-nagyobb üregei. 

Mire jó a család leggyengébb tagja? 79

Pár apróság a padló alatt is elfér

Technika

Sokféle lehetőség között válogathat, aki elektromos Mustangra vágyik. Négyféle teljesítményszinttel, egy- és kétmotoros kivitelben, illetve különféle hajtásképletekkel is kapható az elektromos családi Ford. Motorteljesítmény terén 269, 295, 351 és 487 lóerős kivitel választható – bár vigyázat, ezek a valós, kiautózható lóerők, a forgalmiban ennél nagyobb számok olvashatóak -, van összkerék- és csak hátsókerék-hajtású változat, és a lítiumion-akkumulátorcsomagból is létezik normál, és nagyobb méretű, 75, illetve 98 kWh-s kapacitású, ami 400 és 600 kilométeres elméleti hatótávot jelent. 

Mire jó a család leggyengébb tagja? 80

Nem csak a kilincs, a fokozatválasztó is extra a Mach-E ban

Tölteni papíron a leghamarabb egyenáramú gyorstöltőn lehet, itt 150 kW az elméleti maximum, bár ez nagymértékben függ az időjárástól és az akkumulátor töltöttségi szintjétől, hőmérsékletétől, és persze a töltőoszlop teljesítményétől is. Váltakozó áramú töltőpontról, három fázison, legfeljebb 11 kW-tal tölthető, ami nagyjából 10 órás feltöltési időt jelent, és mezei, háztartási konnektorból is meg lehet tolni 7,4 kW-tal az akksikat, ami a megszokottnál érezhetően jobb érték. 

Vezetés

Ha az eredeti Mustang koncepciójától, illetve attól, amiért azt szeretjük, irgalmatlan messze is van a Mach-E, vezetni mégis egész élvezetes. Pedig nagy, nehéz, és még elektromos is. Mindenesetre a legkisebb, tisztán hátsókerekes kivitel 269 lóereje is többszöröse a zavartalan közlekedéshez szükségesnek, és a szinte rögtön kéznél lévő 430 Nm-rel 7 másodperces 100-as sprintre elég. 

Vannak, aki lelkesen használják az elektromos autók egypedálos vezetés funkcióját – persze abban a modellben, ahol ez elérhető -, én is ezek közé tartozom. Olyan dodzsemjellegűvé válik a vezetés, minimális körültekintéssel lehet így hosszan közlekedni a fékpedál érintése nélkül is. A Mustangban ez a funkció elég darabosan működik, pláne, ha valamiért mégis fékezni kell. A fék nem az erőssége a Mach-E-nek, nehéz eltalálni az éppen szükséges fékerőt, hol durvábban fognak, hol kevésbé, mint ami várható lenne. 

Mire jó a család leggyengébb tagja? 81

Ennyit tud púposra töltött akkumulátorral

Vezetőtámogató rendszerei között megtalálható a sávtartó, az adaptív tempomat is, egész megbízhatóan működnek is ezek a funkciók, bár a kormányfogásért hajlamos gyakran beszólni a rendszer, hiába kapaszkodsz két kézzel a kormányba, az autó mégis azt érzi, hogy máshol van a kezed. Pedig nem. 

Az autó ötcsillagos töréstesztje itt olvasható:

Futóműve nem kifejezetten feszes, hiszen mégiscsak 2,2 tonnát kellene vasmarokkal fognia. Ennek ellenére az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros megoldás stabilan tartja az autót, amíg csak tudja. Rosszabb minőségű útfelületen viszont elkezd benne mindenki egy kicsit megengedőbb futómű után vágyakozni, ami csak úgy ellebeg a kráterek fölött. Kormányzása pontos, jól, precízen manőverezhető, és kapunk információkat is a kerekek felől. 

Mire jó a család leggyengébb tagja? 83

Csak a legszükségesebbek látszanak a műszerfalon

A forgalmiban szereplő 221 kW-os motorteljesítmény a valóságban 269 lóerőt jelent – erre a gyártó is felhívja a figyelmet a katalógusban -, ami egyáltalán nem kevés, fürgén, dinamikusan is vezethető ennyivel a Mach-E. A teljesítmény azonnal a kéznél van, és a hátsókerék-hajtás miatt is nehezebben kezd kipörögni a hajtott kerék. Persze kipörög az, ha azt akarjuk tőle, főleg kanyarban és lassabb tempónál taposva a gázt, de aktív ESP-vel hamar oda a szórakozás. Persze ha elég sokáig matat valaki a fedélzeti rendszer menüjében, rá lehet venni az autót, hogy legyen megengedőbb. 

Mire jó a család leggyengébb tagja? 84

Többféle vezetési mód közül lehet választani

Talán nem annyira meglepő, hiszen elektromos autóról van szó, de a Mach-E belül nagyon csendes. Aki akar, csiholhat magának szintetikus motorhangot a kabinba, beállítás kérdése az egész, de jobb a csendet élvezni. A berendezés stabil, nem zörög, nyöszörög benne semmi. 

Fogyasztás

Elektromos autóval nem a tél lesz a kedvenc évszakod. Ilyenkor a valós hatótáv még messzebb kerül a gyár által megadott értéktől, mint egy kellemes langymeleg, madárfüttyös késő tavaszi napon. Tanulságos az információs képernyő, amin azt lehet megnézni, mire megy el az akksiban tárolt energia. Spórolós autózással, de 22 fokosra fűtött kabinnal és folyton bekapcsolt kormányfűtéssel csupán az energia 69 százalékát használtuk haladásra, 22 százalékot pedig a fűtésre, az átlagfogyasztás nagyon visszafogott vezetéssel 23 kWh volt. (Ez 1610 forint 70 Ft/kW-os ár mellett)

Mire jó a család leggyengébb tagja? 85

Pontosan megmondja, mire megy el az akksiban tárolt töltés

Ezzel a fogyasztással már néhány perccel a töltőtől leválasztás után is legfeljebb 284 kilométer szerepelt a hatótávjelző képernyőn, ami távolról sem 400 kilométer. Cserébe megbízhatónak tűnt a rendszer tippje, ha nincs nagy különbség a vezetési stílusban, akkor ezt biztonsággal tudja is majd az autó, nem kell váratlan, nagyobb hatótávesésekkel kalkulálni.  

Költségek

Megkérik a Mustang Mach-E árát, a belépőmodell is 28 350 000 forintba kerül, amiért a papíron 269 lóerős, hátsókerekes, 75 kWh-s akkumulátorral felszerelt változat vihető haza. 30 850 000 forinttól indul ugyanez összkerékhajtással,  31 300 000 forintért pedig a 294 lóerős, hátsókerék-hajtású, de nagyobb akkumulátoros – 98 kWh – változat vehető meg, 33 300 000 forintért a 351 lóerős, szintén nagyobb akksis és AWD-változat jön a sorban. 36 900 000 forintért 487 lóerős autó jár, nagy akksival, összkerékhajtással.

Mire jó a család leggyengébb tagja? 86

Kipufogó természetesen nincs mutatóba sem

A további extrák közül a fix panorámatető 400 ezer forintba kerül, fényezésből csak a fekete alapáras, a metálszínek 250, a prémium-metálfényezés 390 ezer forintba kerül, a 19 vagy 20 colos könnyűfém felni gumival 180 ezerbe. 

A Mustang Mach-E és vetélytársai – Listaár, forint
Mustang Mach-E RWD – 75 kWh – (269 LE) 28 350 000
Hyundai Ioniq 5 RWD – 77,4 kWh – (228 LE) 22 990 000
Škoda Enyaq IV 80 – 77 kWh – (204 LE) 22 715 041
Volkswagen ID.5 – 77 kWh – (204LE) 23 429 428

Értékelés

Villanyautóhoz mérten kifejezetten jó vezethetőségével, érdekes, izgalmas megjelenésével a Mustang Mach-E akkor is vonzó lenne, ha az utastere nem lenne ennyire tágas, kényelmes, praktikus. Aki meg tudja emészteni, hogy télen 300 kilométer alatti hatótávval kell elboldogulnia, az akár teljes értékű családi autóként is tekinthet rá. 

Mellette – Ellene
 
  • Tágas belső
  • Jó futómű
  • Elegendő erő
  • Gyorstölthető
  • Okos első csomagtartó
 
  • Kis csomagtartó
  • Szerény hatótáv
  • Nehezen adagolható fék
  • Bonyolult, nehezen áttekinthető menü

Szavazás

Hány pontot adnál az elektromos Ford Mustang Mach-E nak?
átlag
6.00
szavazat
328
Hány pontot adnál az elektromos Ford Mustang Mach-E nak?