Röviden – Peugeot 408 | |
---|---|
Mi ez? | A Peugeot 2022-ben bemutatott, alsó-középkategóriás modellje. Ferdehátú ötajtós karosszériával, emelt hasmagassággal, terepes külső jegyekkel. |
Mit tud? | A látványos külső mellé modern technika társul a motor- és utastérben egyaránt. |
Mibe kerül? | 13.990.000 forinttól indul 130 lóerős benzinmotorral a Peugeot 408 ára. A csúcsmodellért (PHEV) viszont több mint 20 milliót kérnek. |
Kinek jó? | Azoknak lehet különösen érdekes, akik fogékonyak a hétköznapitól eltérő megjelenésre. |
A 400-as sorozat alapvetően hagyományos autókat takart a Peugeot kínálatában, még Columbo nyomozó 403-as kabriójára vagy a Taxi sorozat 406-osára gondolva is. Úgy tűnik, a francia gyártó ebből a klasszikusságból igyekszik valamit megőrizni a legújabb 4-esnél, amikor megálmodta ezt a fastback crossovert.
Magyarországon is megjelent a 408-as, amelynek bemutatóján mélyrehatóan ismerkedtünk meg az autó megoldásaival. Most te is elmerülhetsz a részletekben. Ugorjunk neki!
Külső
Leginkább a prémiummárkáktól szoktuk meg azt a fajta újító merészséget, amit a Peugeot az új 408-cal hoz. Immár Magyarországon is kapható a francia márka új, semmihez sem hasonlító modellje. A 2008, 3008, 5008 egyértelműen SUV-ok, a 408 is igyekszik terepesnek is mutatni magát, de mégis nagyon más.
A 3008-nál jóval laposabb, de hosszabb, az 508-hoz hasonlóan nyúlánk, de annál valamivel magasabb. 4,69 méter hosszú, mellé 2,79 méteres, vagyis nagy tengelytávolság társul. Lehetne egy szedán, ha nem lenne megemelve. Hasonló ötajtós forma létezik – a Skoda Octavia majdnem pont ekkora –, de a terepes látványelemeivel egész más benyomást kelt a Peugeot 408. A láblendítéssel vezérelhető, motorosan nyíló csomagtérajtó mögötti tér igen tágas: alapesetben 536 literes térfogatú, de a hátsó üléstámlák lehajtásával 1611 literesre növelhető.
Az orra hozza a mostani Peugeot-jegyeket, megvannak a keskeny fényszórók (mátrix-LED-technológiával) és a rozmáragyarszerű nappali menetfény is. Oldalt és hátul viszont már jönnek a terepes jegyek, fényezetlen küszöbök, sárvédő-szélesítések, és kifejezetten nagy lökhárító. A sziluett azonban nem bakancsforma. Ha a különc szerzet alatt más futómű lenne, akkor sportos szedánnak is hihetnénk, de ebben az emelt formában a szabadidő-autók között is keresheti vevőit.
A karosszéria részleteitől lesz az egész autó olyan, mint egy tanulmány, a sok él, domborítás, a különleges hűtőmaszk, a masszív váll a hátsó ajtóknál, a különleges 20 colos felni (az alapmodellen 17”) – szokásosnak egyáltalán nem mondható megoldások varázsolják igazán különlegessé a Peugeot 408-at. De nem hétköznapi az autó alapszíne sem, hiszen a képeken látható a fény hatására hol kéknek, hol zöldnek látszó Obsession fényezés felár nélkül kerülhet a karosszériára.
Belső
Jó benyomást kelt a 408 utastere, kifejezetten vonzó lehet azoknak, akik hagyományos üléspozíciót keresnek. Ebbe az autóba ugyanis lefelé kell beülni, kifejezetten alacsonyra engedhető a vezetőülés, akár egy sportos modellbe, szemben a szabadidő-autók magasra emelt üléspozíciójával. Elöl az ülések sportosan nagy oldaltartást és szűkebb kialakítást kaptak, de a tömésük inkább puha. Az első ülések AGR- (Aktion Gesunder Rücken, egészséges hátért küzdő, független német szakértők szövetsége) minősítéssel rendelkeznek. Az utastér kellően tágas, 180 centis vezető mögött ilyen magasságú utas jól elfér még.
Több mint tízéves már a Peugeot i-Cockpit koncepciója, amelyben kissé fentebbre kerülnek a műszerek és lentebbre a szokásosnál kisebb kormány. A vezető 10 colos, személyre szabható, digitális műszercsoportról olvashatja le az adatokat. A GT kivitelben a műszeregység 3D technológiával is kérhető. Ugyanígy 10 colos digitális kijelzőn kezelhetők a fedélzeti rendszer funkciói, a rendszer 8 különböző profil tárolására képes, ami jól jön, ha többen használják az autót. Telefontükrözés és hangvezérlés is tartozik hozzá.
Egy okos kiegészítőt is hozzátett Peugeot a 408 fedélzeti rendszeréhez: van egy harmadik képernyő is. Az úgynevezett i-toggle kapcsolókon a felhasználó által beállítható funkciókat (pl. klíma, rádióállomás, más alkalmazás) lehet gyorsan, a menüben való barangolás nélkül elérni.
Azt már sok modell tudja – a 408 is –, hogy szükség esetén automatikusan bekapcsolja a belső levegőkeringetést, ám itt a GT kiviteli szinttől a szennyező gázokat és részecskéket szűrő Clean Cabin légkezelő rendszer is van.
A vezeték nélküli töltőn túl alapesetben két 2 USB C csatlakozó áll rendelkezésre, de az Allure kiviteli szinttől a hátsó utasoknak is jut 2 USB-C töltőaljzat. A Focallal közösen kidolgozott – feláras – hifirendszer 10 hangszórót tartalmaz, amelyekhez 12 csatornás, 690 W-os erősítő is tartozik.
Technika
Kezdésnek három hajtáslánccal indul a Peugeot 408 forgalmazása. Az alapmotor 1,2 literes, benzines turbómotor 130 lóerővel, amely mellett szintén benzines, 1,6-os turbómotoron alapuló konnektoros hibridek választhatóak, egyik 180, a másik 225 lóerős, amelyekben 81 kW-os villanymotor támogatja a működést. Mindhárom változathoz 8 sebességes, automata sebességváltó társul.
Az 1,2 literes motor Szentgotthárdon készül, amely gyár korábban a General Motorsé, az Opelé volt, de utóbbinak a Stellantis-csoporthoz való csatlakozása nyomán, immár francia fejlesztésű motorokat is készít.
A két plug-in hibrid változatnál alkalmazott lítiumion-akkumulátor kapacitása 12,4 kWh. A fedélzeti töltő egyfázisú 3,7 kW-os alapesetben, de felárért 7,4 kW-os. Utóbbival 1 óra 50 percre szorítható le a töltési idő a normál 7 óráról.
Üzemmódkapcsolóval szabható személyre a 408 habitusa, a motortípusnak megfelelően, de összességében elektromos, eco, hibrid, normál és sport közül lehet választani. Az alapmotorral eléggé klasszikus vezetési élményt nyújt majd az autó, hiszen 11,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, a hibridek hozzák a ma jellemző dinamikát 7,9 mp-es sprintidővel. A hibridek végsebességben is sportosak, akár 233-mal (210 km/h az 1,2) is száguldhatnak, kivéve persze, ha tisztán elektromos módban használják, mert olyankor 135 a csúcssebességük.
Hamarosan kibővül a kínálat, öntöltő hibrid és tisztán elektromos változat is elérhetővé válik a 408-asból, ugyanakkor dízelváltozat nem készül.
Vezetéstámogató technológiák tekintetében sokat kínál a Peugeot 408, 6 kamera és 9 radar adataival működő rendszerek segítenek. Elérhető adaptív sebességtartó, sávtartó, táblafelismerő, automata vészfékasszisztens, holttérfigyelő, hátsó forgalomfigyelő, de továbbra is a legizgalmasabb az éjjellátó funkció, amely még az előtt figyelmeztet a gépkocsi előtt tartózkodó állatokra, gyalogosokra és kerékpárosokra, hogy azokat a távolsági fényszóró megvilágítaná.
A Drive Assist 2.0 csomag osztottpályás utakon 2 új funkciót is kínál, félautomata sávváltás és előzetes sebességajánlás a sebességkorlátozó tábláknak megfelelően.
Vezetés
A hazai bemutatón néhány perces vezetésre volt lehetőség, ahelyett érdemes elolvasni a nemzetközi menetpróbán szerzett tapasztalatainkat.
Költségek
Háromféle felszereltségi szinttel érkezik a magyar piacra a Peugeot 408, Allure, Allure Pack és GT. Az alapmodell, azaz a 130 lovas Allure ára 14.610.000 forint, ám ennél olcsóbban is hozzá lehet jutni. Magánvásárlóként ugyanis csak 13.990.000 forintot kérnek érte.
A hibridek esetében is él a kedvezmény, de valamelyest kisebb, így a 180 lovas 18.770.000, illetve 18.270.000 forintért vehető meg legolcsóbban, míg a 225 LE teljesítményű variánsért 20.380.000 vagy 19.880.000 fizetendő. Ez a hajtáslánc azonban már csak a közepes felszereltségi szinttel párosítva választható. A csúcsmodell, azaz a 225 lóerős GT variáns 21.720.000 forintba kerül, illetve a magánvásárlóknak félmillióval kevesebbe.
Nemcsak árkedvezményt ad magánügyfelek számára a 408 mellé a Peugeot, de a 3 év gyári jótállás mellé +4 év jótállást adnak ajándékba. Ez a gyári jótállással megegyező szolgáltatásokat tartalmaz, és az autó első forgalomba helyezésétől számított 7 évig vagy 150 000 km-ig (amelyiket előbb eléri az autó) érvényes.
Alapvetően is normálisan felszerelt autó a 408, de a különleges extrákért kell fizetni. A legújabb vezetőtámogató rendszereket tartalmazó csomag felára 220 ezer forint, az éjjellátó ezenfelül még 580 ezer. A fűthető AGR-ülések 260 ezer forintba kerülnek, az alapülések fűtése 60.000. Ha az ülést bőr, Alcantara borítással, masszázsfunkcióval is szeretné a vevő, az további komoly tétel, 690.000-1.260.000 forint közötti összeg. A Focal hifi 440.000 forintot kóstál, a panoráma-üvegtetőért kicsivel több mint félmilliót kérnek.
Az említett alapszínen túl a többi fényezés felára 220-290 ezer forint. A PHEV-et választóknak jó tudni, hogy az erősebb töltőért 220.000 forintot kér a Peugeot.
Értékelés
A bemutatón még előszériás autók szerepeltek, de már rendelhető a Peugeot 408 Magyarországon. Az első autók várhatóan áprilisban érkeznek majd a vevőkhöz. Akkor majd a hazai körülmények között mélyrehatóbban is megnézzük, milyen vezetni az autót.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|